w najnowszym numerze: 


 

IVECO S-WAY Special Edition
 

W

W 1982 r. prototypy TurboStar zaliczyły pierwsze okrążenia na torze testowym IVECO w Markbronn (Ulm, Niemcy), w Finlandii (Ivalo) a także na torze w Nardò (Lecce, Włochy). TurboStar, zaprezentowany w 1984 r. w Strasbourgu jako następca serii IVECO Turbo, był idealnym pojazdem do długodystansowego transportu, zbudowanym na całkowicie przeprojektowanym podwoziu. W kabinie skoncentrowano się na komforcie i wyposażono ją w rozwiązania pochodzące ze specjalnej edycji z początku lat 80, znanej jako „190.38 Special”. Obecnie IVECO przedstawia IVECO S‑WAY TurboStar Special Edition na Grand Prix Włoch Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych (ETRC) FIA 2021 — zawodach odbywających się na torze Misano Adriatico. Ta edycja specjalna jest poświęcona właśnie modelowi TurboStar.

 

Czytaj więcej

 

 

 


 

 


 

Korekta ciśnienia w oponach bez udziału kierowcy.

 

S

Sposób na oszczędność paliwa, opon i niższą emisję CO2? Optymalnym rozwiązaniem jest oferowany przez BPW inteligentny system kontroli ciśnienia w ogumieniu - AirSave. Istnieje ścisła zależność między ciśnieniem opon a kosztami eksploatacji: nawet niewielkie obniżenie  ciśnienia opon powodują zwiększenie zużycia paliwa i przyspieszone zużycie opon. BPW sprawdziło w praktyce w jakim zakresie inteligentny system kontroli ciśnienia w oponach pozwala oszczędzać. Wspólnie z firmami transportowymi przeprowadzono testy drogowe, które w warunkach rzeczywistych potwierdziły zasadność stosowania systemu AirSave. Zastosowanie AirSave zapewnia korzyść w wysokości do 700 euro rocznie - wyłącznie z tytułu oszczędności paliwa (około 250 litrów) i dłuższej żywotności opon – w odniesieniu do pojazdu trzyosiowego pokonującego 120 000km rocznie ze średnim odchyleniem ciśnienia o 10 procent od ciśnienia nominalnego. 

Czytaj więcej

 

 


 

 

 


 

Wyścig trwa! Kto sprzedaje najwięcej pojazdów w roku 2021? 

O

Od początku 2021 r. zarejestrowano 23 249 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Wzrost wyniósł 76,5%. W całej grupie znalazło się 17 810 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 8 722 szt. (+96%). Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t; które stanowią ponad 92% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2021 w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (5 549 szt.; 26% udz.) po wzroście o 102 %. Na drugim miejscu MERCEDES-BENZ (3 786 szt.; 18% udz.) , wzrost o 116% a trzecie VOLVO (3 470 szt.; +64% i 16% udz.). Tuż za podium SCANIA (3 321 szt.; +67%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (3 266 szt.; +66% i 15% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (984), IVECO (765), a dalej FORD TRUCKS (260) ale z najwyższym wzrostem o 180%.

Czytaj więcej

 

 


 
 
Jazda na F-MAXa, czyli ciągnik siodłowy Forda w terenie.

 

P

Pokazanie się na polskim rynku ciężarowego Forda wprowadziło spore w nim ożywienie. Od kilkunastu miesięcy obecny w punktach dilerskich F-MAX zyskuje coraz to większą popularność. My dzięki jazdom testowym na drogach utwardzonych jak i piaszczystych odcinkach żwirowni, mogliśmy się przekonać dlaczego tak się dzieje. Na potrzeby prób oddano do naszej dyspozycji model z silnikiem Ecotorq 12,7 l o mocy 500 KM i momencie obrotowym na poziomie 2500 Nm, z automatyczną skrzynią biegów ZF 12 TX 2620 (16,688-1) i hamulcem siłowym o mocy 400 Kw. Zastosowanie stosunkowo mocnej jednostki napędowej i dobre zestrojenie jej z całą konstrukcją sprawia, że pojazd ten wykazuje bardzo przyzwoite właściwości trakcyjne, a przy tym wygląda w środku i na zewnątrz na wskroś nowocześnie. Ale nie o wygląd tu przecież chodzi. Model F-MAX oferowany jest w trzech wielkościach kabiny, od standardowej poprzez wersję LL na wersji Long skończywszy.

Czytaj więcej

 

 


 

Kto został mistrzem jazdy ekonomicznej Optifuel Challenge 2021?

 

W

W dniu 14 października 2021 w autoryzowanym serwisie Renault Trucks Retos w Skoczowie odbył się finał jubileuszowej 10-tej edycji konkursu Optifuel Challenge 2021 w Polsce. Do finałowej rozgrywki 15-tu finalistów lokalnych eliminacji stawiło się w komplecie. W ścisłym finale wzięli udział Tomasz Leki/ Tomasz Leki TKiM, Mateusz Skrzypek/ Sped Partner i Grzegorz Gapiński/Gapiński Transport. Ostatecznie tytuł Mistrza Jazdy Ekonomicznej wywalczył Grzegorz Gapiński, który był w finale konkursu po raz trzeci. Zmagania były podzielone na część teoretyczną i jazdy. Test teoretyczny składał się z 20 pytań dotyczących funkcjonalności pojazdu związanych z oszczędzaniem paliwa: zasada działania Optivision, inteligentnego wolnego koła Optiroll, logiką„Eco-Leveli” oraz podstawowych reguł jazdy racjonalnej. Ważną część sprawdzianu stanowił materiał nawiązujący do istotnych zmian produktowych w pojazdach dalekobieżnych gamy T Evolution.

Czytaj więcej

 

 


 

Chcieli szybciej dojechać, wpadli na cudzych kartach.


 

Z

Zachodniopomorscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli kierowcę ciężarówki, po tym jak na drodze ekspresowej S3 w okolicach miejscowości Kunowo, nie zastosował się do zakazu wyprzedzania. Z analizy czasu pracy mężczyzny wynikało, że wielokrotnie w trakcie załadunku i rozładunku, tachograf liczył czas pracy innego kierowcy. Jak się później okazało jego syna, którego jednak nie było w kontrolowanym samochodzie. Kierowca posługiwał się nią, by zaoszczędzić czas na swojej karcie. Mimo to pięciokrotne przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu, naruszył też przepisy dotyczące odbierania odpoczynków. Na kierującego nałożono 3 mandaty karne. Mężczyzna odmówił ich przyjęcia - sprawę skierowano do sądu. Kierującemu zakazano dalszej jazdy do czasu odebrania odpoczynku tygodniowego w wymiarze co najmniej 45 godzin, a kartę należącą do syna zatrzymano. Z konsekwencjami finansowymi musi liczyć się również zarządzający transportem w przedsiębiorstwie oraz sam przedsiębiorca. 
.
Czytaj więcej

 

 


 

Poprzednie wydania miesięcznika e-Route:   

 
 
 
 
 
5056 km elektryczną ciężarówką w Polsce
 

Cz

Czy pojazdy elektryczne mają sens? Czy gra jest warta świeczki? Przedstawiamy Wam wyniki pierwszego komercyjnego testu seryjnie produkowanej elektrycznej ciężarówki w warunkach polskich. Projekt o nazwie EKO-LOG, zrealizowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).Testy trwały przez 9 tygodni w trakcie których przejechano 5056 km, z czasem pracy 595,5 godziny, przewieziono łącznie 285 ton ładunków, zużyto 7056 kWh, a w sumie zebrano ponad 150 tysięcy danych. Pojazdy testowano na odcinkach między-miastowych do 200 km, pokonywanych ze średnią prędkością 72 km/h, wożąc średnio 6 ton ładunku. 

 

Czytaj więcej

 

 


 

Ford CARGO ładunku i wyzwań się nie boi

 

S

Stosunkowo niedawno do grupy wydawałoby się mocno hermetycznej na polskim rynku pojazdów ciężarowych, dołączył nowy gracz. I chociaż początkowo traktowany był z przymrużeniem oka, tak teraz silnie rozpycha się łokciami i to nie tylko w segmencie pojazdów dalekobieżnych, ale także pojazdów budowlanych i specjalnych. Tą marką jest Ford Trukcs. Jego polski importer – Q-Service Truck Sp. z o.o. , należący do Grupy Inter Cars na bazie dwóch modeli F-MAX i Cargo konsekwentnie buduje struktury sprzedażowe i serwisowe w naszym kraju, notując przy tym bardzo zadowalające wyniki handlowe, które w samym roku 2021 wyniosły do sierpnia 196 sprzedanych pojazdów. Właśnie Fordy F-MAX i CARGO mogliśmy przetestować 23 września w żwirowni Siemiatycze, gdzie spotkaliśmy się z przedstawicielami importera, a także z pierwszymi użytkownikami tych samochodów w Polsce. 

Czytaj więcej

 

 


 

Ostatnia szansa na zmniejszenie ilości punktów karnych.

C

Ci kierowcy, którzy mają tendencję do zbierania punktów karnych muszą mieć się na baczności. Rok na ich anulację to niewiele i punkty, które wpadły na nasze konto równie szybko z niego wypadały. Od grudnia tego roku na ich anulację potrzeba będzie aż dwóch lat. Przewiduje się, że z tego tytułu rocznie kilka, a może nawet i kilkadziesiąt kierowców straci prawo jazdy. Przypomnijmy że żeby stracić prawo jazdy, w Polsce trzeba przekroczyć 24 punkty karne bądź 20 jeżeli uprawnienia mamy rok. Od grudnia będziemy zbierać je przez dwa lata, a nie rok. Tym samym możemy bardzo szybko udać się na kolejny egzamin, a te jak wiadomo nie są łatwe.

Czytaj więcej

 

 

 


 
 
Nowe kabiny DAFa. Tu liczy się komfort kierowcy

 

P

Po wejściu do kabiny nowego DAFa kierowcę zaskakuje jej wysokość, która wynosi od 1900 do 2075 mm w modelu XF i do 2145–2200 mm w modelu XG+. Pojemność kabiny flagowego modelu klasy wyższej XG+ wynosi 12,5 m3. Zakresy regulacji foteli i kolumny kierownicy zapewniają najlepszą możliwą pozycję kierowcy, bardzo zbliżoną do tej, którą zajmuje się w samochodzie osobowym. W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które po długim dniu jazdy można z łatwością ustawić w relaksujące położenie. Składany fotel pasażera jest wyposażeniem standardowym. Istnieje możliwość złożenia zagłówka (opcja), dzięki czemu obok luksusowego łóżka DAF otrzymujemy praktyczny stół. 

Czytaj więcej

 

 


 

Nowy Sprinter 4x4

 

N

Nowy silnik, nowa skrzynia biegów, nowy napęd na cztery koła – to wszystko sprawi, że jeszcze w tym roku Sprinter zaoferuje większy komfort jazdy niż kiedykolwiek i to w niemal każdym terenie. Sercem zmian jest bardzo mocny i wydajny silnik wysokoprężny OM 654 o pojemności 2,0 l, znany z portfolio samochodów osobowych Mercedes-Benz. Czterocylindrową jednostkę będzie można wkrótce zamawiać w czterech kategoriach mocy. Wszystkie warianty Sprintera będą również wyposażone w komfortową automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, również z gamy samochodów osobowych marki z gwiazdą. Dostępna dotychczas 6-biegowa manualna skrzynia biegów pozostaje w ofercie. Trzecią nowością techniczną, która również trafi do sprzedaży w tym roku, jest nowy napęd na wszystkie koła z systemem Torque-on-demand w Sprinterze 4×4, który zastąpi obecny napęd na wszystkie koła.Oprócz zmian zwiększających komfort jazdy, za sprawą dwu-skrzydłowych automatycznie otwieranych drzwi (Speed Delivery Door) poprawi się także ergonomia i bezpieczeństwo.

Czytaj więcej

 

 


 

Bez badań technicznych i z innymi tablicami


 

P

Pod koniec września, na krajowej „trójce” w Radomierzu koło Jeleniej Góry, patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do polskiej firmy transportowej. Zestaw przewoził kostkę brukową ze Świdnicy do Jeleniej Góry. W trakcie kontroli stwierdzono, że ciągnik siodłowy ma zamontowane tablice rejestracyjne od innego pojazdu i nie ma ważnych badań technicznych. Stan techniczny zespołu pojazdów wzbudził wiele zastrzeżeń. Zbiornik paliwa w ciągniku siodłowym był prowizorycznie przymocowany pasem transportowym. Samochód ciężarowy miał również uszkodzoną lampę kierunko-wskazu, lusterko oraz oświetlenie niezgodne z warunkami technicznymi pojazdów. Z kolei jedna z opon naczepy miała nadmiernie zużyty bieżnik i była uszkodzona.
Czytaj więcej

 

 


 
Bezpieczeństwo w nowych pojazdach DAF
 

P

Polepszenie zakresu bezpośredniego widzenia był jednym z czynników rozwoju nowej generacji pojazdów DAF. W związku z tym wszystkie modele XF, XG i XG+ nowej generacji są wyposażone w dużą szybę przednią (2,3 m2), która została umieszczona wyjątkowo nisko, zapewniając doskonałą widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie, po stronie pasażera, dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu z nowym, składanym fotelem kinowym zapewnia doskonałą widoczność, na przykład pieszych, rowerzystów i dzieci obok pojazdu ciężarowego. Nowe obudowy lusterek cechuje smukła konstrukcja. Przestrzeń między lusterkami oraz między lusterkami a słupkiem „A” zapewnia najlepszą w klasie bezpośrednią widoczność.

Czytaj więcej

 

 


 

MAN - nowe usługi cyfrowe dla pojazdów ciężarowych

 

W

Wiele aplikacji cyfrowych dostępnych w nowych pojazdach ciężarowych MAN ma na celu wspieranie ekonomicznej jazdy. Perform, usługa MANa służąca do analizy korzystania z pojazdu, pokazuje wszystkie istotne pod tym względem dane, dzięki czemu stanowi wiarygodną podstawę do oceny indywidualnego sposobu prowadzenia samochodu przez kierowcę. Informacje te można z kolei wykorzystać przy planowaniu właściwych treningów. Jednym z nich jest oferowany przez MAN Connected trening CoDriver, w ramach którego wirtualny trener MAN ProfDrive towarzyszy kierowcy w trakcie jazdy i przez system głośnomówiący, na podstawie danych pochodzących z systemu Perform zapewnia mu  w czasie rzeczywistym wskazówki dotyczące  stylu jazdy. Od jesieni system Perform będzie automatycznie udostępniał raporty dotyczące flot i kierowców, ułatwiając dalszą poprawę ich efektywności. Osoby odpowiedzialne za flotę będą regularnie informowane e-mailem o dostępności raportów. 

Czytaj więcej

 

 


 

Master Truck 2021 - Co ciekawego pokazali wystawcy?

L

Lipcowy zlot Master Truck odbywa się cyklicznie już od wielu lat w Nowej Wsi pod Opolem. Także i w tym roku w dniach 16-18 lipca na lotnisko lokalnego aeroklubu przyjechało ponad tysiąc tuningowanych ciężarówek walcząc o tytuł tej najładniejszej. Wydarzenie przyciąga także dziesiątki tysięcy gości, w większości pasjonatów motoryzacji. Nic więc dziwnego, że impreza jest wykorzystywana równocześnie przez wiele firmy z branży na prezentację swoich najnowszych ofert handlowych. Nasza redakcja odwiedziła najciekawsze stoiska zlotu. 

Czytaj więcej

 

 


 
 
Nowy Mercedes-Benz Citan

 

K

Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową otwierają przed nowym Citanem wiele różnych możliwości zastosowania, zwłaszcza w miejskich dostawach i usługach. Pojazd jest dostępny zarówno jako furgon, jak i Tourer. Szeroko otwierane drzwi przesuwne po lewej i prawej stronie Citana, a także niski próg załadunkowy (opcjonalnie) umożliwiają wygodny dostęp do wnętrza i łatwy załadunek. Z kolei pasażerowie będą mogli cieszyć się wygodnymi fotelami Citana Tourera. Poza dużą funkcjonalnością i elastycznością, pojazd zapewnia kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i wysoki komfort jazdy.

Czytaj więcej

 

 


 

Na pokładzie Daily 4x4

 

W

W połowie sierpnia IVECO zaprezentowało IVECO Daily Van Life Adventure — projekt, który jest częścią pełnej przygód drogi Núrii Gomy i Lleonart, hiszpańskiej zawodowej kiteboarderki. Wyruszyła ona w siedmiomiesięczną podróż dookoła Europy całkowicie dostosowanym do swoich potrzeb Daily 4x4 w wersji furgon. Przygoda Núrii podzielona jest na dwa etapy: pierwsza część podróży będzie trwała pięć miesięcy, od sierpnia do grudnia 2021 roku, natomiast jej pozostałe dwa miesiące zaplanowano na wiosnę 2022 roku. Daily, to jeden z najbardziej uniwersalnych pojazdów w swojej klasie. Jest jedynym samochodem z nadwoziem typu furgon o ładowności od 3,5 do 7,0 ton oraz obszernej przestrzeni ładunkowej wynoszącej od 7,3 m3 do 19,6 m3.

Czytaj więcej

 

 


 

Za ciężkie, za długie, za szerokie i wysokie


 

W

W połowie sierpnia w Aleksandrowicach (autostrada A4) małopolscy inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli pojazd członowy, którym przewożona była palownica wraz z osprzętem. Rzeczywista masa całkowita tego pojazdu wraz z ładunkiem wynosiła ponad 96 ton. To o 141% więcej niż określają przepisy dotyczące warunków technicznych pojazdów. Tym samym przekroczony był też nacisk osi pojazdu. Ciężarówka była też za długa o 6,3 m i za szeroka o 51 cm. Przejazd takiego pojazdu powinien odbywać się również z pomocą dwóch samochodów pilotujących, co w tym przypadku nie miało miejsca. Samochód został usunięty na parking strzeżony, zaś wobec przewoźnika toczyć się będzie postępowanie administracyjne.
Czytaj więcej

 

 


 

 
 
 
 
Światowa premiera Nowego eActrosa
 

M

Mercedes-Benz Trucks świętuje światową premierę swojego ciężarowego eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeznaczonego do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Prezentując swój pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce, Mercedes-Benz Trucks rozpoczyna nową epokę oraz podkreśla swoje zdecydowane zaangażowanie w drogowy transport towarowy o lokalnie neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla. Seryjny model eActrosa ma być produkowany w Wörth am Rhein począwszy od jesieni 2021 r. W rozwoju modelu seryjnego wykorzystano wnioski wypływające z eksploatacji „innowacyjnej floty eActrosów”, uruchomionej w 2018 r., oraz intensywnego dialogu z klientami. Ponadto w wyposażeniu standardowym uwzględniono również sprawdzone rozwiązania, takie jak system MirrorCam i Multimedia Cockpit Interactive. Obecnie eActros jest już gotowy, aby wesprzeć klientów Mercedes-Benz Trucks na drodze do osiągnięcia neutralności CO2 w usługach transportowych.

Czytaj więcej

 

 


 

MAN jeszcze bardziej efektywny i ekonomiczny

 

W ciągu pierwszego roku obecności na rynku w całej Europie pojazdy ciężarowe MAN nowej generacji potwierdziły zarówno w codziennej eksploatacji, jak i w trakcie przejazdów testowych przeprowadzanych przez redakcje pism branżowych, doskonałą efektywność pod względem zużycia paliwa. W stosunku do poprzedniej wersji, nowe pojazdy MAN zużywają do 8,2% oleju napędowego mniej. Dodatkowe rozwiązania służące poprawie ekonomiki paliwowej, na przykład: nowy system dynamicznej adaptacji momentu obrotowego, obniżanie liczby obrotów podczas jazdy na luzie, udoskonalenia aerodynamiczne oraz zastosowanie 12-biegowej skrzyni biegów MAN TipMatic, pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa o kolejne 3,7%.Jednostki napędowe samochodów MAN spełniają jednocześnie surowe wymagania nowej normy  spalinowej Euro 6e.

Czytaj więcej

 

 


 

Wydajność wyprzedzająca przyszłość, czyli nowe DAFy XF, XG i Xg⁺

F

Firma DAF poświęciła wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki nowych pojazdów, która pozwoliła uzyskać połączenie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego z optymalnymi promieniami przejścia przodu w boki kabiny, a stożkowaty kształt zewnętrzny wraz z uszczelnioną bryłą pojazdu umożliwiły uzyskanie idealnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek. Równie ważne są liczne modyfikacje w celu uzyskania optymalnego przepływu strugi powietrza w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19% lepszą aerodynamikę, co przekłada się na nawet 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa.

Czytaj więcej

 

 

 


 
 
Relacja z Master Truck Show 2021 
 

J

Jak co roku, przedostatni weekend lipca należał w naszym kraju do Zlotu Master Truck - imprezy, która na trwałe zagościła w kalendarzach wielu zawodowych kierowców, menadżerów flot jak i pasjonatów motoryzacji ciężarowej. Na potwierdzenie tego jest chociażby fakt, iż tegoroczna siedemnasta edycja  okazała się rekordowa pod względem ilości prezentowanych aut. Było ich ponad 1200. Na zlocie mogliśmy zobaczyć kilka znanych już ciężarówek, ale były też bardzo ciekawe pojazdy premierowe. Nie zabrakło także stref tematycznych, akcji charytatywnych i mnóstwa innych atrakcji. 

Czytaj więcej

 

 


 

Kto sprzedaje najwięcej pojazdów użytkowych w 2021 roku?

 

O

Od początku 2021 r. zarejestrowano 16 068 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Wzrost wyniósł 97,5%. W całej grupie znalazło się 12 461 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020r. o 6 858 szt. (+122%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 3 277 rejestracji (+118%). Nieznacznie stracił udział w rynku ( -0,6 pkt. proc.) Za nim marka SCANIA (2 254 szt. +128%) zwiększyła udział o 0,4 pkt. proc. i miała ponad 18% rynku. Na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ po rejestracji 2 046 szt. (+224%; ponad 16% udz.) zyskało 5,1 pkt. proc. udziału. Z podobnym rezultatem na czwartym uplasowało się VOLVO(1 967; +86%) po spadku o 3 pkt. proc. z sytuacją rok wcześniej. Osiągnął blisko prawie 16% udz. Pierwszą piątkę zamknął MAN z ponad 14% udziałem (1 861 ; +103%). W tym samym czasie br. wydano 3 607 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+42%; +1 073 szt.). Wśród nich liderem został MAN (713 szt. 20% udz.) i vice liderem MERCEDES-BENZ (653 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji IVECO (526 szt. i 16% udz.). Całkiem blisko na czwarte miejsce przesunęła się w tej kategorii marka DAF (510) a na piątej jest teraz SCANIA (505).

Czytaj więcej

 

 


 

Kosztowne manipulacje czasem pracy


 

W

We wtorek (20 lipca), na krajowej „siódemce” w miejscowości Spytkowice koło Nowego Targu patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do bułgarskiej firmy transportowej. Zestawem przewożono 21,5 tony ładunku z Turcji do Polski. Do tachografu cyfrowego podłączone było urządzenie służące do fałszowania jego zapisów. Kierowca mógł w trakcie jazdy rejestrować swój rzekomy odpoczynek. Inspektorzy ujawnili, że kierowca używał niedozwolonego wyłącznika tachografu podczas przejazdu przez Bułgarię. Stwierdzili również, że dwukrotnie w ciągu ostatniego miesiąca skrócił czas dziennego i tygodniowego odpoczynku. Natomiast  przedsiębiorca nie pobierał danych z karty kierowcy od prawie roku.Tachograf i jego instalację doprowadzono do stanu zgodnego z przepisami w uprawnionym serwisie. Przewoźnik zapłacił za wykonane prace w serwisie. Grozi mu kara finansowa za stwierdzone naruszenia. Wobec niego wszczęto postępowanie administracyjne. Kierowcę ukarano mandatem.
Czytaj więcej

 

 
 
 
 

Rejestracje nowych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021

 Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana
 
 DAF 3787 23,57% 1814 22,29%  108,8% 
 SCANIA 2759 17,17%  1266 15,56% 117,9%
 MERCEDES BENZ 2699 16,80% 1131 13,9% 138,6%
MAN 2579 16,05%  1431 17,59% 80,2%
 VOLVO 2306 14,35% 1305 16,04% 76,7%
 IVECO 1042 6,48%  658 8,09%  58,4% 
 RENAULT 597 3,72%  379 4,66% 57,5%

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych ciągników ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021  

 Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana
 
 DAF 3277 26,30% 1505 26,87%  117,7% 
 SCANIA 2254 18,09%  909 17,65% 127,9%
 VOLVO 2046 16,42% 632 11,28% 223,7%
 MERCEDES BENZ 1957 15,70%  1050 18,74% 86,4%
 MAN 1861 14,93% 919 16,40% 102,5%
IVECO 466 3,74%  184 3,28%  153,3% 
 RENAULT 436 3,50%  273 4,87% 59,7%
 FORD TRUCKS  163 1,31% 45 0,80%  262,22% 
Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych naczep o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021 

 SCHMITZ CARGOBULL 3811 27,0% 1345 21,92%  183,3% 
 KRONE 3304 23,4%  1141 18,60% 189,6%
 WIELTON 1606 11,8% 853 13,90% 94,6%
 KOEGEL 1296 9,2%  496 8,08% 161,3%
SCHWARZMUELLER 571 4,0% 233 3,80% 145,1%
KAESSBOHRER 409 2,9%  208 3,39%  96,6%
 BODEX 324 2,3%  289 4,71% 12,1%
 KEMPF 216 1,5%  182 2,97%  18,7% 
 BERGER 214 1,5%  54 0,88%  296,3% 
 ZASŁAW 197 1,4%  144 2,35%  36,8% 
INTER CARS - FEBER 174 1,2%  101 1,65%  72,3% 
 CIMC 169 1,2%  44 0,72%  284,1% 
 FLIEGL 168 1,2% 86 1,40%  95,3% 
 MEGA 121 1,9%  47 0,77%  157,4% 
 STAS 108 0,8%  64 1,04%  68,8 %
FFB FELDBINDER 95 0,7%  85 1,39%  11,8% 
BENALU 87 0,6% 40 0,65%  117,5% 
LAG 62 0,4 22 0,36%  181,8% 
MAGYAR 60 0,4%  60 0,98%  0 % 
KNAPEN 54 0,4%  28 0,46%  92,9%

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych pojazdów dostawczych o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021
 
Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana
 
 RENAULT 7288 18,68% 3416 13,87% 113,3%
 FORD 5116 13,11% 3307 13,43% 54,7%
 FIAT 4921 12,61% 3171 12,88% 55,2%
 IVECO 3469 8,89% 1921 7,80% 80,6%
 MERCEDES BENZ 3082 7,90% 2834 11,51% 8,8%
 VOLKSWAGEN 3037 7,78% 2115 8,59% 43,6%
 TOYOTA 2636 6,75% 1165 4,73% 126,3%
 PEUGEOT 2549 6,53% 2039 8,28%  25,0% 
 OPEL 1824 4,67%  1314 5,34%  38,8% 
 CITROEN 1802 4,62% 1374  5,58%  31,1%
 DACIA 934 2,39%  507 2,06%  84,2% 
 MAN 539 1,38%  370 1,50%  45,7% 
 SKODA 216 0,55%  150 0,61%  44,0% 
 ROLLER TEAM 198 0,51%  89 0,36%  122,5% 
BENIMAR 190 0,49%  51 0,21%  271,5% 
 
Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)
 
             

 

Co kwartał e-Route Expert na Twoim biurku

 

Przewodnik  e-Route Expert to pierwszy w Polsce  drukowany kwartalnik, który bezpłatnie trafia drogą pocztową  do firm branży transportowej w całym kraju.  Jego uniwersalne i bardzo analityczne treści sprawiają, że stanowi on doskonałe kompendium wiedzy na temat rynku pojazdów  użytkowych i towarzyszy czytelnikowi nie przez tydzień, czy miesiąc, ale przez cały cykl wydawniczy, czyli 90 dni. Na jego łamach prezentujemy najciekawsze materiały publikowane  w elektronicznym magazynie e-Route Pojazdy Użytkowe, jak  również aktualne zestawienia punktów dealersko-serwisowych czołowych importerów pojazdów ciężarowych, katalogowe zestawienia  opon jak i silników EURO6 oraz olei silnikowych. Wszystko wydane  na wysokiej klasy papierze, w formacie A4.