w najnowszym numerze: 


 

5056 km elektryczną ciężarówką w Polsce
 

Cz

Czy pojazdy elektryczne mają sens? Czy gra jest warta świeczki? Przedstawiamy Wam wyniki pierwszego komercyjnego testu seryjnie produkowanej elektrycznej ciężarówki w warunkach polskich. Projekt o nazwie EKO-LOG, zrealizowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).Testy trwały przez 9 tygodni w trakcie których przejechano 5056 km, z czasem pracy 595,5 godziny, przewieziono łącznie 285 ton ładunków, zużyto 7056 kWh, a w sumie zebrano ponad 150 tysięcy danych. Pojazdy testowano na odcinkach między-miastowych do 200 km, pokonywanych ze średnią prędkością 72 km/h, wożąc średnio 6 ton ładunku. 

 

Czytaj więcej

 

 


 

Ford CARGO ładunku i wyzwań się nie boi

 

S

Stosunkowo niedawno do grupy wydawałoby się mocno hermetycznej na polskim rynku pojazdów ciężarowych, dołączył nowy gracz. I chociaż początkowo traktowany był z przymrużeniem oka, tak teraz silnie rozpycha się łokciami i to nie tylko w segmencie pojazdów dalekobieżnych, ale także pojazdów budowlanych i specjalnych. Tą marką jest Ford Trukcs. Jego polski importer – Q-Service Truck Sp. z o.o. , należący do Grupy Inter Cars na bazie dwóch modeli F-MAX i Cargo konsekwentnie buduje struktury sprzedażowe i serwisowe w naszym kraju, notując przy tym bardzo zadowalające wyniki handlowe, które w samym roku 2021 wyniosły do sierpnia 196 sprzedanych pojazdów. Właśnie Fordy F-MAX i CARGO mogliśmy przetestować 23 września w żwirowni Siemiatycze, gdzie spotkaliśmy się z przedstawicielami importera, a także z pierwszymi użytkownikami tych samochodów w Polsce. 

Czytaj więcej

 

 


 

Ostatnia szansa na zmniejszenie ilości punktów karnych.

C

Ci kierowcy, którzy mają tendencję do zbierania punktów karnych muszą mieć się na baczności. Rok na ich anulację to niewiele i punkty, które wpadły na nasze konto równie szybko z niego wypadały. Od grudnia tego roku na ich anulację potrzeba będzie aż dwóch lat. Przewiduje się, że z tego tytułu rocznie kilka, a może nawet i kilkadziesiąt kierowców straci prawo jazdy. Przypomnijmy że żeby stracić prawo jazdy, w Polsce trzeba przekroczyć 24 punkty karne bądź 20 jeżeli uprawnienia mamy rok. Od grudnia będziemy zbierać je przez dwa lata, a nie rok. Tym samym możemy bardzo szybko udać się na kolejny egzamin, a te jak wiadomo nie są łatwe.

Czytaj więcej

 

 


 
 
Nowe kabiny DAFa. Tu liczy się komfort kierowcy

 

P

Po wejściu do kabiny nowego DAFa kierowcę zaskakuje jej wysokość, która wynosi od 1900 do 2075 mm w modelu XF i do 2145–2200 mm w modelu XG+. Pojemność kabiny flagowego modelu klasy wyższej XG+ wynosi 12,5 m3. Zakresy regulacji foteli i kolumny kierownicy zapewniają najlepszą możliwą pozycję kierowcy, bardzo zbliżoną do tej, którą zajmuje się w samochodzie osobowym. W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które po długim dniu jazdy można z łatwością ustawić w relaksujące położenie. Składany fotel pasażera jest wyposażeniem standardowym. Istnieje możliwość złożenia zagłówka (opcja), dzięki czemu obok luksusowego łóżka DAF otrzymujemy praktyczny stół. 

Czytaj więcej

 

 


 

Nowy Sprinter 4x4

 

N

Nowy silnik, nowa skrzynia biegów, nowy napęd na cztery koła – to wszystko sprawi, że jeszcze w tym roku Sprinter zaoferuje większy komfort jazdy niż kiedykolwiek i to w niemal każdym terenie. Sercem zmian jest bardzo mocny i wydajny silnik wysokoprężny OM 654 o pojemności 2,0 l, znany z portfolio samochodów osobowych Mercedes-Benz. Czterocylindrową jednostkę będzie można wkrótce zamawiać w czterech kategoriach mocy. Wszystkie warianty Sprintera będą również wyposażone w komfortową automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, również z gamy samochodów osobowych marki z gwiazdą. Dostępna dotychczas 6-biegowa manualna skrzynia biegów pozostaje w ofercie. Trzecią nowością techniczną, która również trafi do sprzedaży w tym roku, jest nowy napęd na wszystkie koła z systemem Torque-on-demand w Sprinterze 4×4, który zastąpi obecny napęd na wszystkie koła.Oprócz zmian zwiększających komfort jazdy, za sprawą dwu-skrzydłowych automatycznie otwieranych drzwi (Speed Delivery Door) poprawi się także ergonomia i bezpieczeństwo.

Czytaj więcej

 

 


 

Bez badań technicznych i z innymi tablicami


 

P

Pod koniec września, na krajowej „trójce” w Radomierzu koło Jeleniej Góry, patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do polskiej firmy transportowej. Zestaw przewoził kostkę brukową ze Świdnicy do Jeleniej Góry. W trakcie kontroli stwierdzono, że ciągnik siodłowy ma zamontowane tablice rejestracyjne od innego pojazdu i nie ma ważnych badań technicznych. Stan techniczny zespołu pojazdów wzbudził wiele zastrzeżeń. Zbiornik paliwa w ciągniku siodłowym był prowizorycznie przymocowany pasem transportowym. Samochód ciężarowy miał również uszkodzoną lampę kierunko-wskazu, lusterko oraz oświetlenie niezgodne z warunkami technicznymi pojazdów. Z kolei jedna z opon naczepy miała nadmiernie zużyty bieżnik i była uszkodzona.
Czytaj więcej

 

 


 

Poprzednie wydania miesięcznika e-Route:   

 
 
Bezpieczeństwo w nowych pojazdach DAF
 

P

Polepszenie zakresu bezpośredniego widzenia był jednym z czynników rozwoju nowej generacji pojazdów DAF. W związku z tym wszystkie modele XF, XG i XG+ nowej generacji są wyposażone w dużą szybę przednią (2,3 m2), która została umieszczona wyjątkowo nisko, zapewniając doskonałą widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie, po stronie pasażera, dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu z nowym, składanym fotelem kinowym zapewnia doskonałą widoczność, na przykład pieszych, rowerzystów i dzieci obok pojazdu ciężarowego. Nowe obudowy lusterek cechuje smukła konstrukcja. Przestrzeń między lusterkami oraz między lusterkami a słupkiem „A” zapewnia najlepszą w klasie bezpośrednią widoczność.

Czytaj więcej

 

 


 

MAN - nowe usługi cyfrowe dla pojazdów ciężarowych

 

W

Wiele aplikacji cyfrowych dostępnych w nowych pojazdach ciężarowych MAN ma na celu wspieranie ekonomicznej jazdy. Perform, usługa MANa służąca do analizy korzystania z pojazdu, pokazuje wszystkie istotne pod tym względem dane, dzięki czemu stanowi wiarygodną podstawę do oceny indywidualnego sposobu prowadzenia samochodu przez kierowcę. Informacje te można z kolei wykorzystać przy planowaniu właściwych treningów. Jednym z nich jest oferowany przez MAN Connected trening CoDriver, w ramach którego wirtualny trener MAN ProfDrive towarzyszy kierowcy w trakcie jazdy i przez system głośnomówiący, na podstawie danych pochodzących z systemu Perform zapewnia mu  w czasie rzeczywistym wskazówki dotyczące  stylu jazdy. Od jesieni system Perform będzie automatycznie udostępniał raporty dotyczące flot i kierowców, ułatwiając dalszą poprawę ich efektywności. Osoby odpowiedzialne za flotę będą regularnie informowane e-mailem o dostępności raportów. 

Czytaj więcej

 

 


 

Master Truck 2021 - Co ciekawego pokazali wystawcy?

L

Lipcowy zlot Master Truck odbywa się cyklicznie już od wielu lat w Nowej Wsi pod Opolem. Także i w tym roku w dniach 16-18 lipca na lotnisko lokalnego aeroklubu przyjechało ponad tysiąc tuningowanych ciężarówek walcząc o tytuł tej najładniejszej. Wydarzenie przyciąga także dziesiątki tysięcy gości, w większości pasjonatów motoryzacji. Nic więc dziwnego, że impreza jest wykorzystywana równocześnie przez wiele firmy z branży na prezentację swoich najnowszych ofert handlowych. Nasza redakcja odwiedziła najciekawsze stoiska zlotu. 

Czytaj więcej

 

 


 
 
Nowy Mercedes-Benz Citan

 

K

Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową otwierają przed nowym Citanem wiele różnych możliwości zastosowania, zwłaszcza w miejskich dostawach i usługach. Pojazd jest dostępny zarówno jako furgon, jak i Tourer. Szeroko otwierane drzwi przesuwne po lewej i prawej stronie Citana, a także niski próg załadunkowy (opcjonalnie) umożliwiają wygodny dostęp do wnętrza i łatwy załadunek. Z kolei pasażerowie będą mogli cieszyć się wygodnymi fotelami Citana Tourera. Poza dużą funkcjonalnością i elastycznością, pojazd zapewnia kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i wysoki komfort jazdy.

Czytaj więcej

 

 


 

Na pokładzie Daily 4x4

 

W

W połowie sierpnia IVECO zaprezentowało IVECO Daily Van Life Adventure — projekt, który jest częścią pełnej przygód drogi Núrii Gomy i Lleonart, hiszpańskiej zawodowej kiteboarderki. Wyruszyła ona w siedmiomiesięczną podróż dookoła Europy całkowicie dostosowanym do swoich potrzeb Daily 4x4 w wersji furgon. Przygoda Núrii podzielona jest na dwa etapy: pierwsza część podróży będzie trwała pięć miesięcy, od sierpnia do grudnia 2021 roku, natomiast jej pozostałe dwa miesiące zaplanowano na wiosnę 2022 roku. Daily, to jeden z najbardziej uniwersalnych pojazdów w swojej klasie. Jest jedynym samochodem z nadwoziem typu furgon o ładowności od 3,5 do 7,0 ton oraz obszernej przestrzeni ładunkowej wynoszącej od 7,3 m3 do 19,6 m3.

Czytaj więcej

 

 


 

Za ciężkie, za długie, za szerokie i wysokie


 

W

W połowie sierpnia w Aleksandrowicach (autostrada A4) małopolscy inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli pojazd członowy, którym przewożona była palownica wraz z osprzętem. Rzeczywista masa całkowita tego pojazdu wraz z ładunkiem wynosiła ponad 96 ton. To o 141% więcej niż określają przepisy dotyczące warunków technicznych pojazdów. Tym samym przekroczony był też nacisk osi pojazdu. Ciężarówka była też za długa o 6,3 m i za szeroka o 51 cm. Przejazd takiego pojazdu powinien odbywać się również z pomocą dwóch samochodów pilotujących, co w tym przypadku nie miało miejsca. Samochód został usunięty na parking strzeżony, zaś wobec przewoźnika toczyć się będzie postępowanie administracyjne.
Czytaj więcej

 

 


 

 
 
 
 
Światowa premiera Nowego eActrosa
 

M

Mercedes-Benz Trucks świętuje światową premierę swojego ciężarowego eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeznaczonego do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Prezentując swój pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce, Mercedes-Benz Trucks rozpoczyna nową epokę oraz podkreśla swoje zdecydowane zaangażowanie w drogowy transport towarowy o lokalnie neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla. Seryjny model eActrosa ma być produkowany w Wörth am Rhein począwszy od jesieni 2021 r. W rozwoju modelu seryjnego wykorzystano wnioski wypływające z eksploatacji „innowacyjnej floty eActrosów”, uruchomionej w 2018 r., oraz intensywnego dialogu z klientami. Ponadto w wyposażeniu standardowym uwzględniono również sprawdzone rozwiązania, takie jak system MirrorCam i Multimedia Cockpit Interactive. Obecnie eActros jest już gotowy, aby wesprzeć klientów Mercedes-Benz Trucks na drodze do osiągnięcia neutralności CO2 w usługach transportowych.

Czytaj więcej

 

 


 

MAN jeszcze bardziej efektywny i ekonomiczny

 

W ciągu pierwszego roku obecności na rynku w całej Europie pojazdy ciężarowe MAN nowej generacji potwierdziły zarówno w codziennej eksploatacji, jak i w trakcie przejazdów testowych przeprowadzanych przez redakcje pism branżowych, doskonałą efektywność pod względem zużycia paliwa. W stosunku do poprzedniej wersji, nowe pojazdy MAN zużywają do 8,2% oleju napędowego mniej. Dodatkowe rozwiązania służące poprawie ekonomiki paliwowej, na przykład: nowy system dynamicznej adaptacji momentu obrotowego, obniżanie liczby obrotów podczas jazdy na luzie, udoskonalenia aerodynamiczne oraz zastosowanie 12-biegowej skrzyni biegów MAN TipMatic, pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa o kolejne 3,7%.Jednostki napędowe samochodów MAN spełniają jednocześnie surowe wymagania nowej normy  spalinowej Euro 6e.

Czytaj więcej

 

 


 

Wydajność wyprzedzająca przyszłość, czyli nowe DAFy XF, XG i Xg⁺

F

Firma DAF poświęciła wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki nowych pojazdów, która pozwoliła uzyskać połączenie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego z optymalnymi promieniami przejścia przodu w boki kabiny, a stożkowaty kształt zewnętrzny wraz z uszczelnioną bryłą pojazdu umożliwiły uzyskanie idealnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek. Równie ważne są liczne modyfikacje w celu uzyskania optymalnego przepływu strugi powietrza w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19% lepszą aerodynamikę, co przekłada się na nawet 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa.

Czytaj więcej

 

 

 


 
 
Relacja z Master Truck Show 2021 
 

J

Jak co roku, przedostatni weekend lipca należał w naszym kraju do Zlotu Master Truck - imprezy, która na trwałe zagościła w kalendarzach wielu zawodowych kierowców, menadżerów flot jak i pasjonatów motoryzacji ciężarowej. Na potwierdzenie tego jest chociażby fakt, iż tegoroczna siedemnasta edycja  okazała się rekordowa pod względem ilości prezentowanych aut. Było ich ponad 1200. Na zlocie mogliśmy zobaczyć kilka znanych już ciężarówek, ale były też bardzo ciekawe pojazdy premierowe. Nie zabrakło także stref tematycznych, akcji charytatywnych i mnóstwa innych atrakcji. 

Czytaj więcej

 

 


 

Kto sprzedaje najwięcej pojazdów użytkowych w 2021 roku?

 

O

Od początku 2021 r. zarejestrowano 16 068 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Wzrost wyniósł 97,5%. W całej grupie znalazło się 12 461 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020r. o 6 858 szt. (+122%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 3 277 rejestracji (+118%). Nieznacznie stracił udział w rynku ( -0,6 pkt. proc.) Za nim marka SCANIA (2 254 szt. +128%) zwiększyła udział o 0,4 pkt. proc. i miała ponad 18% rynku. Na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ po rejestracji 2 046 szt. (+224%; ponad 16% udz.) zyskało 5,1 pkt. proc. udziału. Z podobnym rezultatem na czwartym uplasowało się VOLVO(1 967; +86%) po spadku o 3 pkt. proc. z sytuacją rok wcześniej. Osiągnął blisko prawie 16% udz. Pierwszą piątkę zamknął MAN z ponad 14% udziałem (1 861 ; +103%). W tym samym czasie br. wydano 3 607 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+42%; +1 073 szt.). Wśród nich liderem został MAN (713 szt. 20% udz.) i vice liderem MERCEDES-BENZ (653 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji IVECO (526 szt. i 16% udz.). Całkiem blisko na czwarte miejsce przesunęła się w tej kategorii marka DAF (510) a na piątej jest teraz SCANIA (505).

Czytaj więcej

 

 


 

Kosztowne manipulacje czasem pracy


 

W

We wtorek (20 lipca), na krajowej „siódemce” w miejscowości Spytkowice koło Nowego Targu patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do bułgarskiej firmy transportowej. Zestawem przewożono 21,5 tony ładunku z Turcji do Polski. Do tachografu cyfrowego podłączone było urządzenie służące do fałszowania jego zapisów. Kierowca mógł w trakcie jazdy rejestrować swój rzekomy odpoczynek. Inspektorzy ujawnili, że kierowca używał niedozwolonego wyłącznika tachografu podczas przejazdu przez Bułgarię. Stwierdzili również, że dwukrotnie w ciągu ostatniego miesiąca skrócił czas dziennego i tygodniowego odpoczynku. Natomiast  przedsiębiorca nie pobierał danych z karty kierowcy od prawie roku.Tachograf i jego instalację doprowadzono do stanu zgodnego z przepisami w uprawnionym serwisie. Przewoźnik zapłacił za wykonane prace w serwisie. Grozi mu kara finansowa za stwierdzone naruszenia. Wobec niego wszczęto postępowanie administracyjne. Kierowcę ukarano mandatem.
Czytaj więcej

 

 


 
 
 
Nowe IVECO S-WAY 
 

F

Firma IVECO zaprezentowała w czerwcu tego roku nowy szosowy samochód ciężarowy IVECO S-WAY. Prezentację dla sieci sprzedaży oraz prasy motoryzacyjnej zorganizowano w formie wydarzenia cyfrowego, transmitowanego na platformie IVECO Live Channel. Samochody z nowej gamy zaprojektowano z myślą o zapewnieniu niższych kosztów posiadania i wysokiej produktywności dla właściciela floty. Nowy IVECO S-WAY kontynuuje sukcesy, jakie pojazdy z tej gamy odnoszą od czasu ich premiery w 2019 r. Cieszą się one wyjątkową popularnością wśród kierowców ze względu na wysoki poziom komfortu. 13-litrowe silniki o mocy 490 KM połączono z nowymi tylnymi osiami jednostopniowymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Przełożenia tylnej osi w pojazdach z oponami o standardowym profilu mogą być wydłużone do 2,31:1. Umożliwia to znaczne obniżenie prędkości obrotowej, a tym samym poprawę wydajności na długich trasach. 

Czytaj więcej

 

 


 

Nowy model GAZell NN już w sprzedaży

 

P

Ponad 50 zmian konstrukcyjnych i technologicznych ukierunkowanych na bezpieczeństwo, niezawodności oraz niskie koszty użytkowania, to podstawowe cechy najnowszego GAZa Gazell NN. Model zaprezentowany we wrześniu zeszłego roku na targach Comtrans, właśnie wchodzi na polski rynek i już na pierwszy rzut oka może stać się tańszą, ale wcale nie gorszą alternatywą dla znanych i uznanych marek rodem z Włoch, Niemiec, czy Francji. Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP), asystent hamowania awaryjnego (BAS), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD) kontrola trakcji (TCS), czy asystent ruszania pod górę (HSA) to jedne z wielu systemów bezpieczeństwa jakie znalazły się w tym samochodzie. Dodatkowo producent wyposażył Gazellę w trzy radary, pięć kamer i osiem czujników, dzięki którym być może w niedalekiej przyszłości pojazd będzie mógł poruszać się autonomicznie.

Czytaj więcej

 

 


 

Nowa generacja pojazdów DAF - XF, XG i Xg⁺

D

 DAF wysoko podnosi poprzeczkę wprowadzając całkowicie nową generację pojazdów ciężarowych. Nowe modele pojazdów XF, XG i XG+ oferują bezkompromisową jakość, 10% redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz najwyższy poziom komfortu. Produkcja nowej generacji pojazdów ciężarowych DAF ruszy w październiku 2021.DAF jest pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadził nową generację pojazdów o bardzo atrakcyjnej i dynamicznej sylwetce, wykorzystując dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy. Rewolucyjna nowa generacja modeli XF, XG i XG+  łączy w sobie  wydajność, bezpieczeństwo i komfort kierowcy.

Czytaj więcej

 

 


 
 
Actros L z bliska
 

N

Nowatorskie rozwiązania, takie jak Multimedia Cockpit, MirrorCam, zautomatyzowane funkcje jazdy i zaawansowane systemy bezpieczeństwa sprawiają, że Actros doskonale spełnia rosnące wymogi drogowego transportu towarowego oraz zapewnia kierowcy stałe wsparcie w wykonywaniu zadań. Po tym, jak Mercedes-Benz Trucks w 2021 r. wprowadził na rynek już dwa nowe modele ciężarówek – zaprojektowanego pod kątem wysokiej funkcjonalności Actrosa F oraz limitowany model Actrosa Edition 2 – teraz dołączył do nich Actros L, największy i najbardziej luksusowy pojazd w cieszącym się powodzeniem typoszeregu. Ten ciężki samochód ciężarowy z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym można zamawiać w całej Europie od 1 lipca 2021 r., a jego produkcja rozpocznie się w listopadzie 2021 r.

Czytaj więcej

 

 


 

Polscy przewoźnicy: 1,3 mln naruszeń,122 mln zł potencjalnych kar

 

W

W 2020 roku inspektorzy GITD stwierdzili ponad 65 tys. przypadków naruszeń ustawy o transporcie drogowym. Blisko połowa z nich dotyczyła nieprawidłowości związanych z przestrzeganiem przez kierowców czasu pracy, a 35 proc. stanowiły błędy w używaniu urządzeń rejestrujących. – Rozliczenia czasu pracy, których dokonujemy wskazują, że w samym 2020 roku zawodowi kierowcy obsługiwani przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców dokonali ponad 1,3 mln potencjalnych naruszeń, z czego ponad 1,1 mln to bardzo poważne naruszenia. Kluczowe w ich uniknięciu jest regularne szkolenie pracowników transportu – komentuje Piotr Dajema, ekspert do spraw wdrożeń i szkoleń OCRK, Grupa INELO.

Czytaj więcej

 

 


 

Światowa premiera eActrosa

30

30 czerwca Mercedes-Benz Trucks świętował światową premierę swojego eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeznaczonego do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Prezentując ten pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce, Mercedes-Benz Trucks rozpoczyna nową erę oraz podkreśla swoje zdecydowane zaangażowanie w drogowy transport towarowy o lokalnie neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla. Światowa premiera cyfrowa była transmitowana w Internecie. Seryjny model eActrosa zaprezentują Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za segment Mercedes-Benz Trucks, oraz Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks. Podczas tego wydarzenia zaprezentowali oni zarówno szczegóły techniczne pojazdu, jak i związane z eActrosem usługi cyfrowe wraz z ofertą doradczą dla klientów.

Czytaj więcej

 

 
 
wydanie czerwiec 2021 06/2021 (099) 
 
Daimler Trucks testuje napęd na ogniwa paliwowe
 

E

Elektryfikując swoje ciężarówki przeznaczone do różnorodnych i wymagających zadań w transporcie dalekobieżnym, Daimler Trucks stawia na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem jest uzyskanie zasięgów co najmniej do tysiąca kilometrów bez konieczności dodatkowego tankowania. Już pod koniec kwietnia producent samochodów ciężarowych rozpoczął intensywne testy pierwszego udoskonalonego prototypu swojej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck, zaprezentowanej w 2020 roku. To przełomowy krok na drodze do jej produkcji seryjnej. Konstruktorzy z Daimler Trucks poddają ten pojazd z napędem na ogniwa paliwowe wnikliwej analizie. W ramach szeroko zakrojonej serii testów, podczas których zarówno pojazdowi, jak i jego podzespołom stawiane są najwyższe wymagania, skupiono się m.in. na ciągłości użytkowania, wpływom zmiennych warunków pogodowych i drogowych oraz na różnych manewrach drogowych.
Czytaj więcej

 

 


 

20 000. zabudowa KH-KIPPER z siłownikiem NUMMI

 

KH

KH-KIPPER ma powody do świętowania. Oddaną w ubiegłym roku do użytku nową halę produkcyjną opuściła 20-tysięczna sztuka produkcji w historii firmy. Trójstronna zabudowa na 4-osiowym podwoziu już niedługo weźmie udział w corocznej imprezie MAN Trucknology Roadshow organizowanej przez centralę niemieckiego producenta. Samochody z zabudowami KH-KIPPER, przyczepy, naczepy i hakowce pracują w każdej szerokości geograficznej: od leżącego u wybrzeży Madagaskaru Mauritiusa po arktyczny Svalbard i od słonecznego Chile po mroźny Daleki Wschód Rosji. Łącznie w ponad 60 krajach na całym świecie. Nic więc dziwnego, że każdy komponent użyty do produkcji zabudów KH-Kipper musi spełniać najwyższe kryteria jakości. Nie dziwi więc zastosowanie w jubileuszowej konstrukcji pojedynczego siłownika podskrzyniowego NUMMI SUT.

Czytaj więcej

 

 


 

Volvo Trucks i unikatowe dźwięki 

Z

 

Zgodnie z wymogiem wchodzącym w życie 1 lipca 2021 r., wszystkie nowy pojazdy elektryczne na terytorium Unii Europejskiej mają emitować dźwięk o określonym natężeniu, gdy poruszają się z prędkością mniejszą niż 20 km/h. Wymagany poziom natężenia dźwięku ma być tym wyższy, im większa jest prędkość jazdy i przy 20 km/h wynosić co najmniej 56 decybeli. Podobny przepis obowiązuje w Stanach Zjednoczonych, gdzie prędkością graniczną jest 30 km/h. Jeżeli pojazd jest zbyt cichy, należy wyposażyć go w zewnętrzny akustyczny system ostrzegawczy (AVAS).

Czytaj więcej

 

 


 
 
TMS nie tylko dla gigantów spedycyjnych
 

J

Jak podkreślali w raporcie eksperci PwC, polska branża TSL musi być gotowa na kolejne wyzwania związane ze zmianami prawa (m.in. pakiet mobilności) i te związane z cyfryzacją transportu. Digitalizacja sektora transportu i logistyki już trwa, a w perspektywie najbliższych lat będzie znacznie przyspieszać. Dlaczego? Firmy dostrzegają, że wpływa korzystnie na wzrost przychodów firm, ograniczanie kosztów, a także poprawę jakości usług dla klientów. Z perspektywy spedytorów najważniejsze podstawowe technologie dotyczą zarządzania transportem (TMS). Zaawansowane systemy oparte na telematyce będą naturalnym rozwinięciem rozwiązań wdrażanych w obszarze digitalizacji - choć na początku mogą wydawać się niedostępne dla mniejszych przewoźników. Celem takich inwestycji jest przede wszystkim zwiększenie rentowności, szybka wymiana informacji i możliwość dokładnego śledzenia towaru.

Czytaj więcej

 

 


 

Grupa Wielton odbudowuje sprzedaż 

 

P

Pandemia COVID-19 odcisnęła swoje piętno na wynikach 2020 r., ale rok bieżący jest okresem silnej odbudowy rynków i rosnącego popytu na produkty Grupy Wielton. Skokowe wzrosty sprzedaży na większości rynków, na których obecna jest Grupa, zostały wypracowane pomimo wciąż trwającej trzeciej fali pandemii. Jest to wynik łagodzenia restrykcji przez rządowe programy wsparcia w krajach europejskich oraz efekt odłożonego popytu przeniesionego z miesięcy 2020 roku, w których rynek transportowy uległ największemu spowolnieniu.Europejski rynek przyczep i naczep uległ w 2021 r. znacznemu ożywieniu. Wyraźnie widoczne jest także zwiększenie popytu na produkty Grupy Wielton, które przełożyło się na wzrost sprzedaży na większości rynków naszej działalności w Q1 br. Systematyczny wzrost zamówień i satysfakcjonujący poziom backlogu napawa nas optymizmem na kolejne okresy. Stopniowo i konsekwentnie realizujemy także nasze plany roczne, a wyniki pierwszego kwartału zarówno na poziomie wolumenowym, przychodowym, jak i operacyjnym potwierdzają, że z każdym miesiącem zbliżamy się do wyznaczonego celu. – powiedział Mariusz Golec, CEO i I wiceprezes Grupy Wielton.

Czytaj więcej

 

 


 

Za ciężki transport międzynarodowy

W

W środę (19 maja) na krajowej „ósemce” koło dawnego przejścia granicznego w Budzisku inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli zestaw należący do litewskiego przedsiębiorcy. Ciężarówką przewożono materiały budowlane i papier z Austrii na Litwę. Ciężarówka z towarem ważyła 45,7 tony zamiast dopuszczalnych 40 ton. Taki tonaż spowodował również przekroczenie maksymalnego nacisku pojedynczej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę o pół tony. Nacisk wynosił bowiem 12 ton zamiast dopuszczalnych 11,5 ton. O 2,2 tony przekroczony był też dozwolony nacisk na drogę potrójnej osi naczepy. W okazanych początkowo dokumentach przewozowych informacje na temat masy ładunku okazały się nieprawdziwe. Dopiero po zważeniu ciężarówki kierujący przedstawił inspektorom inne dokumenty przewozowe, które odpowiadały jej rzeczywistej masie całkowitej.
Czytaj więcej

 

 

 



 
 
 
Ciężarówki Renault w nowych odsłonach
 

W

W 2021 roku Renault Trucks zmienia wygląd zewnętrzny swoich pojazdów, nadając im bardziej „asertywny” styl, w szczególności w odniesieniu do reflektorów, które zostały zmniejszone w celu zwiększenia lakierowanej dolnej części powierzchni nadwozia. Nowy grill o strukturze plastra miodu uzupełnia bardziej nowoczesną i elegancką stylistykę Renault Trucks 2021. Pojazdy wyposażone są w nową, regulowaną w trzech osiach kolumnę kierownicy, co pozwala kierowcy ustawić pozycję idealnie, dostosowaną do jego potrzeb. Dzięki temu kierowca może przyjąć pozycję, która najbardziej mu odpowiada, dostosowaną do jego typu budowy, wymagań trasy lub osobistych preferencji. 
 
Czytaj więcej

 

 


 

Ukaranie przewoźnika - czy zawsze zgodne z prawem?

 

N

Notorycznie zdarza się, że organy wszczynają postępowanie w przedmiocie nałożenia kary na przewoźnika w związku z niedopełnieniem wymogów wskazanych w przepisach ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (dalej: „ustawa o SENT”), pomimo, że od momentu dokonania kontroli do dnia wszczęcia postępowania upływa kilka a nawet kilkanaście miesięcy. Takie postępowanie wzbudziło wątpliwości przewoźników. Wątpliwości budzi również samo brzmienie ustawy o SENT. W dniu 17 grudnia 2020 r. został wydany precedensowy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie prowadzonej pod sygnaturą akt VI SA/Wa 917/20. Postępowanie toczyło się w wyniku skargi złożonej przez przewoźnika, w której zaskarżył on decyzję, na mocy której nałożono na niego karę pieniężną w wysokości 2.000 zł.  


Czytaj więcej

 

 


 

Po 20 latach od opracowania skrzyni biegów I-Shift

G

 
Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks  potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z technologią I-Shift. Obecnie skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX. Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy.
 
Czytaj więcej

 

 


 
 
Nowy IVECO T‑WAY
 

I

IVECO uzupełnia gamę IVECO WAY o nowy terenowy samochód ciężarowy, zaprojektowany do wykonywania najtrudniejszych zadań transportowych w najbardziej ekstremalnych warunkach, jako następca legendarnego modelu TRAKKER. IVECO T‑WAY, bo tak się on nazywa, został zaprojektowany jako samochód oferujący wysokie osiągi w każdej misji terenowej. Pojazd wyróżnia się dzielnością terenową i wytrzymałością. Po poprzednikach odziedziczył legendarną solidność wynikającą z zastosowania wzmocnionego stalowego podwozia składającego się z ramy o grubości profili 10 mm, wytrzymującej najwyższy w segmencie moment zginający 177 kNm. Przednia oś ma nośność do 9 ton, a w celu maksymalizacji siły i osiągów w tylnej osi standardowo zastosowano zwolnice w piastach kół. Nowy wzmocniony układ tylnego zawieszenia z podwójnymi osiami optymalizuje masę pojazdu i poprawia dzielność w terenie, dzięki większemu prześwitowi poprzecznemu i kątowi zejścia.
Czytaj więcej

 

 


 

Raport sprzedaży pojazdów użytkowych od początku roku 2021

 

O

Od początku 2021 roku przybyło 7 775 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost o 52,4% r/r. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji przybyło więcej o 58,6% w porównaniu z rezultatem w tym samym okresie 2020 r. a w grupie autobusów ubyło o 21,7%. Od początku 2021 r. sprowadzono 9 455 używanych pojazdów użytkowych (+32%; +2 307 szt.), w tej liczbie znalazło się 8 937 samochodów ciężarowych (+40%; +2 529 szt.) i 518 autobusów (-30%; -222 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 1/5 więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych. Od początku 2021 r. zarejestrowano 7 468 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Wzrost wyniósł 58,6%. W całej grupie znalazło się 5 758 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 2 299 szt. (+66,5%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 1 596 rejestracji (+74%). Zwiększył udział w tym okresie o 1,2 pkt. proc. do prawie 28%. Za nim marka VOLVO (1 122 szt. +53%) straciła udział o 1,7 pkt. proc. i przekroczyła 19% rynku. Na trzecim miejscu z bardzo zbliżonym rezultatem jest SCANIA po rejestracji 1 116 szt. (+83%; 19% udz.). Zabrakło jej do 2 stopnia podium 6. wydanych pojazdów. Z większym dystansem od pierwszej trójki na czwartym uplasował się MERCEDES-BENZ (731; +92%)
Czytaj więcej

 

 


 

Wybór dobrej spedycji nie jest łatwy. Co się liczy?

S

Spedycja to jeden z ważnych elementów łańcucha dostaw i każdy przedstawiciel branży TSL wie, że prawidłowe zorganizowanie, a także dopilnowanie przewozu nie jest łatwym zadaniem. Jak wynika z raportu TLP, pandemia Covid-19 nie oszczędza mniejszych i krajowych firm spedycyjnych. Zleceniodawcy wolą współpracować z międzynarodowymi spedytorami, którzy dysponują rozwiniętą siatką transportową. Co powinni zrobić lokalni spedytorzy, żeby pozostać atrakcyjnymi w oczach, zarówno potencjalnych klientów jak i podwykonawców? Komentuje Tomasz Czyż, ekspert GBox, Grupa INELO. Z perspektywy klienta wybór dobrej spedycji nie jest łatwy. Często w poszukiwaniu takiej, która zapewni terminowe przewozy i zdejmie z niego problemy wynikające z organizacji transportu jest gotowy kilkukrotnie zmieniać partnera biznesowego, a w najlepszym wypadku spędzać z nim wiele godzin przy stole negocjacyjnym. Poprzeczka została zawieszona wysoko. Jak więc dostawca usług spedycyjnych może utrzymać w oczach klienta atrakcyjność i przekonać go, żeby nie rezygnował ze współpracy? Eksperci INELO wskazują na dwa główne punkty.
Czytaj więcej

 

 


 

wydanie kwiecień 2021 04/2021 (097)

 

Ewolucja Renault Trucks T, C i K w 2021 r. ujawniona w Euro Truck Simulator 2
 

W

W 2021 r. nastąpi rozwój w gamie pojazdów Renault Trucks dla transportu długody-stansowego (T) i pojazdów budowlanych (C i K) pod względem komfortu, bezpieczeństwa i efektywności. Po raz pierwszy w sektorze pojazdów ciężkich, francuski producent zaprezentuje swoje pojazdy ciężarowe w grze wideo Euro Truck Simulator 2 i zaoferuje wirtualne wrażenia z jazdy. Renault Trucks oferuje swoim fanom nowe, innowacyjne i interaktywne doświadczenie. 6 kwietnia 2021 r. producent zaprezentuje ewolucję Renault Trucks T w 2021 r. w Euro Truck Simulator 2, grze wideo symulującej jazdę ciężarówką. Projekt zewnętrzny, pozycja kierowcy i układ kabiny zostaną ulepszone, a wszystko będzie można przetestować wirtualnie.
 
Czytaj więcej

 

 


 

Volvo Trucks Polska wprowadza do kraju pierwsze w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe.

 

N

Na zorganizowanym w minionym miesiącu spotkaniu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, firma Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektrobilności w Polsce. Obecnie każdy klient, który jest zainteresowany elektryczną ciężarówką w swojej flocie na terenie Polski, może nabyć taki samochód. Już w maju tego roku pierwszy samochód Volvo Trucks Volvo FE elektryczne, trzy osiowe podwozie do dystrybucji miejskiej, trafi na nasze drogi. Na naszych ulicach Warszawy zobaczymy ten samochód w czerwcu. Na zorganizowanym w dniu 4 marca spotkaniu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, firma Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektrobilności w Polsce. Obecnie każdy klient, który jest zainteresowany elektryczną ciężarówką w swojej flocie na terenie Polski, może nabyć taki samochód. Już w maju tego roku pierwszy samochód Volvo Trucks Volvo FE elektryczne, trzy osiowe podwozie do dystrybucji miejskiej, trafi na nasze drogi. Na naszych ulicach Warszawy zobaczymy ten samochód w czerwcu.


Czytaj więcej

 

 


 

Eco-driving w ciężarówce – jak zaoszczędzić nawet 80 tysięcy rocznie?

P

 
Paliwo to temat, który budzi wiele emocji w branży transportowej. Nic dziwnego, w  końcu stanowi średnio 30% kosztów każdego przewoźnika, a im więcej pojazdów, tym większa skala kosztów. Elementem nieodłącznie związanym z paliwem jest Ecodriving – pojęcie, które zagościło na stałe w branżowym słowniku. Ecodriving wbrew pozorom jest dziedziną bardzo rozbudowaną i niezmiennie dąży do jednego – ograniczenia kosztów i  poprawy rentowności. Moduł Eco-driving PRO, dostępny dla zestawów GBox, jest nowym punktem na mapie produktów i usług Grupy Inelo, którego podstawowym założeniem jest wymuszenie zmiany w podejściu do ekonomiki jazdy, poprzez zwiększenie świadomości w obszarach, które generują zbędne koszty.
 
Czytaj więcej

 

 


 

 
Szkoda w międzynarodowym transporcie drogowym. Jak się bronić.
 

Cz

Często zdarza się, że przesyłka ulega w trakcie przewozu zniszczeniu lub uszkodzeniu. W konsekwencji może zdarzyć się, że to spedytor bądź też przewoźnik będzie odpowiedzialny za powstałą szkodę. Problem pojawia się jednak wówczas, gdy postępowanie sądowe – zgodnie z działaniami poszkodowanego – ma toczyć się w innym kraju niż teren Rzeczpospolitej Polskiej. Są jednak sposoby, aby temu zaradzić. 
Czytaj więcej

 

 


 

2021 rok jubileuszy w Daimler Trucks

 

G

Gdy w 1896 r. Gottlieb Daimler prezentował swoją pierwszą ciężarówkę, stojącą jeszcze na drewnianych kołach w żelaznych obręczach, świat na ten pojazd nie czekał. W Niemczech nie znalazł się nabywca, a w Anglii, gdzie w końcu pojazd znalazł klienta, członek jego załogi musiał wówczas biec przed pojazdem z czerwoną flagą, ostrzegając innych uczestników ruchu drogowego. A jednak Phoenix, bo tak nazwano ten wehikuł z umieszczonym z tyłu dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1,06 l i mocy 4 KM, był iskrą inicjującą bezprecedensową historię sukcesu w transporcie towarowym. Rok 2021 jest dla Daimler Trucks rokiem szczególnym – związanym potrójnym jubileuszem. W 1896 r. Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszy samochód ciężarowy. W 1946 r. przez bezdroża przedzierał się pierwszy prototypowy Unimog. Wreszcie w 1996 r. pojawił się prototyp pierwszej nowoczesnej ciężarówki – Mercedes-Benz Actros.
 
Czytaj więcej

 

 


 

DAF mimo pandemii umocnił swoją pozycję w 2020 roku

W

W 2020 roku firma DAF wyprodukowała ponad 37 600 pojazdów ciężarowych serii CF i XF oraz prawie 9000 egzemplarzy modelu LF. „Popyt na pojazdy ciężarowe w Europie poprawił się w drugiej połowie roku i odzwierciedlał stan gospodarki krajów europejskich” — twierdzi Harry Wolters, Prezes Zarządu DAF Trucks. „Szacuje się, że odbudowa europejskiego rynku pojazdów ciężarowych kontynuowana będzie w 2021 roku, a sprzedaż wyniesie 250 000–280 000 egzemplarzy. Jesteśmy gotowi na dalszy rozwój, dostarczając naszym klientom pojazdy o najwyższej jakości wykonania, bardzo niskim zużyciu paliwa i najwyższym poziomie komfortu kierowcy”. DAF Trucks Polska zakończyła rok 2020 poprawą wyników we wszystkich segmentach rynku. Po raz 16. z rzędu marka DAF stała się najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych w Polsce osiągając 26,3% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2019.
 
Czytaj więcej
 
 
Raport sprzedaży pojazdów użytkowych w całym roku 2020
 

W

W 2020 roku przybyło 22 156 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek o 28,0% r/r. W całym 2020 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 20 671 szt. Na różnicę, jaka dzieli ostatni roczny rezultat od uzyskanego w 2019 roku złożyło się 7 646 szt. Po pierwszej połowie ub.r. skumulowany wynik był niższy o ponad 50% (-51,5%) od uzyskanego rok wcześniej. Następnie spadek stopniowo wyhamował, ale dopiero dwa ostatnie miesiące roku z wysokimi ok. 40% wzrostami zadecydowały o spłyceniu rocznego spadku poniżej 30%. Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t; który stanowi 89% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2020 w ogólnym rankingu – pierwszy był DAF (4 326 szt.; 24% udz.) po spadku o 23%. Na drugim miejscu VOLVO (3 416 szt.; 19% udz.) , spadek o 19% a trzecia SCANIA (3 008 szt.; -43% i 16% udz.) która w 2019 r. była druga. Tuż za podium MAN (2 973 szt.; -34%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (2 912 szt.; -27% i 16% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (840), IVECO (620) a dalej FORD TRUCKS (146) ale z najwyższym wzrostem o 564%.

Czytaj więcej

 

 


 

DAF LF Electric z bliska

 

F

Firma DAF Trucks przedstawia model LF Electric — w pełni elektryczny 19-tonowy pojazd do dystrybucji miejskiej. Pojazd wyposażony w najnowocześniejsze technologie ma zasięg do 280 kilometrów. Niedawno DAF jako pierwszy europejski producent pojazdów ciężarowych wprowadziła na rynek w pełni elektryczny ciągnik siodłowy — model CF Electric (masa całkowita zestawu do 37 ton) — przeznaczony głównie do prowadzenia dostaw do supermarketów i transportu między miastami. Niedawno rozszerzyła gamę pojazdów z napędem elektrycznym o model 6×2 CF Electric na podwoziu pod zabudowę ze skrętną osią tylną (masa całkowita pojazdu do 29 ton), który doskonale sprawdza się w zastosowaniach takich jak wywóz odpadów, jednocześnie zapewniając zerowy poziom emisji spalin. Nowy model LF Electric to najnowszy produkt firmy DAF, w którym zastosowano w pełni elektryczny układ napędowy. 

Czytaj więcej

 

 


 

Brexit a firmy transportowe – czyli idzie nowe

W

 
Wyjście Wielkiej Brytanii z UE, czyli tzw. brexit skutkuje licznymi konsekwencjami na gruncie gospodarczym, w tym dla firm transportowych. Zapoznaj się z najważniejszymi zmianami dla transportu. Od 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania nie jest już członkiem UE, gdyż z dniem 31 grudnia 2020 r. upłynął roczny okres przejściowy opuszczania Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. Z tym momentem staje się krajem trzecim w stosunkach w stosunkach z UE, w tym i z Polską. Na początek warto jednak zwrócić uwagę, że decyzja Brytyjczyków, pozornie nieprzemyślana, w rzeczywistości ma głębokie źródło w ich podejściu do UE. Mianowicie, mimo członkostwa we Wspólnocie Europejskiej od 1973 r., Brytyjczycy od samego początku oczekiwali specjalnego statusu. Skutkiem tego był m.in. brak przyjęcia wspólnotowej waluty i pozostanie przy funcie, brak uczestnictwa w strefie Schengen, posiadanie rabatu budżetowego - Wielka Brytania wpłacała do budżetu mniej, niż wynikało z jej poziomu gospodarczego. Mimo zawarcia między Wielka Brytanią a Unią Europejską długo negocjowanej umowy, Brexit ma szerokie konsekwencje dla państw członkowskich UE, jak i dla samych Brytyjczyków na wielu polach gospodarczych – w tym dla branży TSL.
Czytaj więcej

 

 


 

 
Actrosa F i Edition 2 już w sprzedaży
 

N

 Nowy Actros F to model w ofercie samochodów ciężarowych Mercedes-Benz przeznaczony szczególnie dla klientów, którzy poszukują funkcjonalnej ciężarówki, a przy tym nie potrzebują tak bardzo każdej innowacji z Actrosa najnowszej generacji. Chcą przede wszystkim ciężarówki o atrakcyjnym stosunku ceny do jakości, odznaczającej się genami Mercedes-Benz Trucks. Już od teraz klienci z 24 krajów Unii Europejskiej i wybranych krajów spoza Unii mogą zamawiać ten zaprojektowany pod kątem najwyższej funkcjonalności i wydajności model. Jego produkcja rozpocznie się w kwietniu. Można też już składać zamówienia na limitowany do 400 egzemplarzy model specjalny Actros Edition 2. Grupę docelową dla tego pojazdu stanowią kierowcy zawodowi lubiący innowacje oraz przedsiębiorcy osobiście zasiadający za kierownicą, dla których ciężarówka jest domem, są z nią emocjonalnie związani i cenią sobie indywidualny styl oraz wysoki komfort. Model Edition 2 zawdzięcza swój niepowtarzalny charakter nawet 40 dodatkowym elementom wyposażenia wnętrza i nadwozia oraz elementom stylizacyjnym przeniesionym z modelu Edition 1.
Czytaj więcej

 

 


 

Zakup ciężarówki w 2021 roku jakie trendy mogą pojawić się na rynku?

 

P

Przedsiębiorcy transportowi zaczynają coraz lepiej odnajdywać się w pandemicznej rzeczywistości. Idą za tym zakupy nowych ciężarówek. Na co więc powinni przygotować się przewoźnicy, którzy w 2021 chcą doposażyć swoją flotę? Według raportu Trends Transforming The Trucking Industry Outlook in 2021, przygotowanego przez Linchpin oszczędzanie na nowych technologiach przy zakupie pojazdów do przedsiębiorstw transportowych będzie tylko pozornym „ucięciem” kosztów. Tomasz Czyż, ekspert GBox z Grupy INELO podpowiada, jakimi kryteriami powinniśmy kierować się dobierając nowe ciężarówki. Według danych z systemu telematycznego GBox mimo chwilowego spadku przejechanych kilometrów na przełomie marca i kwietnia, reszta roku oraz perspektywy rozwoju na 2021 zachęciły do inwestycji w rozwój floty lub jej wymiany na inną markę. 

Czytaj więcej

 

 


 

Czy 2021 będzie rokiem wynajmu?

H

Hulająca po świecie pandemia i niepewna przyszłość sprawiły, że nie wszyscy wyczekują nowego roku z równym optymizmem. Jednak także na polskim rynku nie brakuje firm, które szybko przystosowały się do nowych warunków, m.in. jeszcze chętniej sięgając po najem terminowy. Czy to oznacza, że kolejny rok będzie rokiem dominacji tej formy finansowania flot? Wiele na to wskazuje... Kiedy zadamy sobie pytanie o podsumowanie mijającego 2020 roku, zapewne najwięcej będzie odpowiedzi pesymistycznych. Pierwsza fala covidowa dosadnie zweryfikowała wiele branż. W konsekwencji właściciele firm, którym udało przetrwać trudny czas, obecnie bardzo ostrożnie podchodzą do wszelkich wydatków I inwestycji.

 

Czytaj więcej
 
 
 
 
 
 
 

Rejestracje nowych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021

 Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana
 
 DAF 3787 23,57% 1814 22,29%  108,8% 
 SCANIA 2759 17,17%  1266 15,56% 117,9%
 MERCEDES BENZ 2699 16,80% 1131 13,9% 138,6%
MAN 2579 16,05%  1431 17,59% 80,2%
 VOLVO 2306 14,35% 1305 16,04% 76,7%
 IVECO 1042 6,48%  658 8,09%  58,4% 
 RENAULT 597 3,72%  379 4,66% 57,5%

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych ciągników ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021  

 Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana
 
 DAF 3277 26,30% 1505 26,87%  117,7% 
 SCANIA 2254 18,09%  909 17,65% 127,9%
 VOLVO 2046 16,42% 632 11,28% 223,7%
 MERCEDES BENZ 1957 15,70%  1050 18,74% 86,4%
 MAN 1861 14,93% 919 16,40% 102,5%
IVECO 466 3,74%  184 3,28%  153,3% 
 RENAULT 436 3,50%  273 4,87% 59,7%
 FORD TRUCKS  163 1,31% 45 0,80%  262,22% 
Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych naczep o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021 

 SCHMITZ CARGOBULL 3811 27,0% 1345 21,92%  183,3% 
 KRONE 3304 23,4%  1141 18,60% 189,6%
 WIELTON 1606 11,8% 853 13,90% 94,6%
 KOEGEL 1296 9,2%  496 8,08% 161,3%
SCHWARZMUELLER 571 4,0% 233 3,80% 145,1%
KAESSBOHRER 409 2,9%  208 3,39%  96,6%
 BODEX 324 2,3%  289 4,71% 12,1%
 KEMPF 216 1,5%  182 2,97%  18,7% 
 BERGER 214 1,5%  54 0,88%  296,3% 
 ZASŁAW 197 1,4%  144 2,35%  36,8% 
INTER CARS - FEBER 174 1,2%  101 1,65%  72,3% 
 CIMC 169 1,2%  44 0,72%  284,1% 
 FLIEGL 168 1,2% 86 1,40%  95,3% 
 MEGA 121 1,9%  47 0,77%  157,4% 
 STAS 108 0,8%  64 1,04%  68,8 %
FFB FELDBINDER 95 0,7%  85 1,39%  11,8% 
BENALU 87 0,6% 40 0,65%  117,5% 
LAG 62 0,4 22 0,36%  181,8% 
MAGYAR 60 0,4%  60 0,98%  0 % 
KNAPEN 54 0,4%  28 0,46%  92,9%

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych pojazdów dostawczych o DMC pow. 3,5 tony od początku 2021
 
Marka w roku 2021  udział  w roku 2020  udział  zmiana
 
 RENAULT 7288 18,68% 3416 13,87% 113,3%
 FORD 5116 13,11% 3307 13,43% 54,7%
 FIAT 4921 12,61% 3171 12,88% 55,2%
 IVECO 3469 8,89% 1921 7,80% 80,6%
 MERCEDES BENZ 3082 7,90% 2834 11,51% 8,8%
 VOLKSWAGEN 3037 7,78% 2115 8,59% 43,6%
 TOYOTA 2636 6,75% 1165 4,73% 126,3%
 PEUGEOT 2549 6,53% 2039 8,28%  25,0% 
 OPEL 1824 4,67%  1314 5,34%  38,8% 
 CITROEN 1802 4,62% 1374  5,58%  31,1%
 DACIA 934 2,39%  507 2,06%  84,2% 
 MAN 539 1,38%  370 1,50%  45,7% 
 SKODA 216 0,55%  150 0,61%  44,0% 
 ROLLER TEAM 198 0,51%  89 0,36%  122,5% 
BENIMAR 190 0,49%  51 0,21%  271,5% 
 
Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)
 
             

 

 

Co kwartał e-Route Expert na Twoim biurku

 

Przewodnik  e-Route Expert to pierwszy w Polsce  drukowany kwartalnik, który bezpłatnie trafia drogą pocztową  do firm branży transportowej w całym kraju.  Jego uniwersalne i bardzo analityczne treści sprawiają, że stanowi on doskonałe kompendium wiedzy na temat rynku pojazdów  użytkowych i towarzyszy czytelnikowi nie przez tydzień, czy miesiąc, ale przez cały cykl wydawniczy, czyli 90 dni. Na jego łamach prezentujemy najciekawsze materiały publikowane  w elektronicznym magazynie e-Route Pojazdy Użytkowe, jak  również aktualne zestawienia punktów dealersko-serwisowych czołowych importerów pojazdów ciężarowych, katalogowe zestawienia  opon jak i silników EURO6 oraz olei silnikowych. Wszystko wydane  na wysokiej klasy papierze, w formacie A4.
 

 

Wiosna 2021

 

Zima 2021

 

Jesień 2020

 

Lato 2020