w najnowszym numerze: 


 
Ewolucja Renault Trucks T, C i K w 2021 r. ujawniona w Euro Truck Simulator 2
 

W

W 2021 r. nastąpi rozwój w gamie pojazdów Renault Trucks dla transportu długody-stansowego (T) i pojazdów budowlanych (C i K) pod względem komfortu, bezpieczeństwa i efektywności. Po raz pierwszy w sektorze pojazdów ciężkich, francuski producent zaprezentuje swoje pojazdy ciężarowe w grze wideo Euro Truck Simulator 2 i zaoferuje wirtualne wrażenia z jazdy. Renault Trucks oferuje swoim fanom nowe, innowacyjne i interaktywne doświadczenie. 6 kwietnia 2021 r. producent zaprezentuje ewolucję Renault Trucks T w 2021 r. w Euro Truck Simulator 2, grze wideo symulującej jazdę ciężarówką. Projekt zewnętrzny, pozycja kierowcy i układ kabiny zostaną ulepszone, a wszystko będzie można przetestować wirtualnie.
 
Czytaj więcej

 

 


 

Volvo Trucks Polska wprowadza do kraju pierwsze w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe.

 

N

Na zorganizowanym w minionym miesiącu spotkaniu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, firma Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektrobilności w Polsce. Obecnie każdy klient, który jest zainteresowany elektryczną ciężarówką w swojej flocie na terenie Polski, może nabyć taki samochód. Już w maju tego roku pierwszy samochód Volvo Trucks Volvo FE elektryczne, trzy osiowe podwozie do dystrybucji miejskiej, trafi na nasze drogi. Na naszych ulicach Warszawy zobaczymy ten samochód w czerwcu. Na zorganizowanym w dniu 4 marca spotkaniu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, firma Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektrobilności w Polsce. Obecnie każdy klient, który jest zainteresowany elektryczną ciężarówką w swojej flocie na terenie Polski, może nabyć taki samochód. Już w maju tego roku pierwszy samochód Volvo Trucks Volvo FE elektryczne, trzy osiowe podwozie do dystrybucji miejskiej, trafi na nasze drogi. Na naszych ulicach Warszawy zobaczymy ten samochód w czerwcu.


Czytaj więcej

 

 


 

Eco-driving w ciężarówce – jak zaoszczędzić nawet 80 tysięcy rocznie?

P

 
Paliwo to temat, który budzi wiele emocji w branży transportowej. Nic dziwnego, w  końcu stanowi średnio 30% kosztów każdego przewoźnika, a im więcej pojazdów, tym większa skala kosztów. Elementem nieodłącznie związanym z paliwem jest Ecodriving – pojęcie, które zagościło na stałe w branżowym słowniku. Ecodriving wbrew pozorom jest dziedziną bardzo rozbudowaną i niezmiennie dąży do jednego – ograniczenia kosztów i  poprawy rentowności. Moduł Eco-driving PRO, dostępny dla zestawów GBox, jest nowym punktem na mapie produktów i usług Grupy Inelo, którego podstawowym założeniem jest wymuszenie zmiany w podejściu do ekonomiki jazdy, poprzez zwiększenie świadomości w obszarach, które generują zbędne koszty.
 
Czytaj więcej

 

 


 

 
Szkoda w międzynarodowym transporcie drogowym. Jak się bronić.
 

C

Często zdarza się, że przesyłka ulega w trakcie przewozu zniszczeniu lub uszkodzeniu. W konsekwencji może zdarzyć się, że to spedytor bądź też przewoźnik będzie odpowiedzialny za powstałą szkodę. Problem pojawia się jednak wówczas, gdy postępowanie sądowe – zgodnie z działaniami poszkodowanego – ma toczyć się w innym kraju niż teren Rzeczpospolitej Polskiej. Są jednak sposoby, aby temu zaradzić. 
Czytaj więcej

 

 


 

2021 rok jubileuszy w Daimler Trucks

 

G

Gdy w 1896 r. Gottlieb Daimler prezentował swoją pierwszą ciężarówkę, stojącą jeszcze na drewnianych kołach w żelaznych obręczach, świat na ten pojazd nie czekał. W Niemczech nie znalazł się nabywca, a w Anglii, gdzie w końcu pojazd znalazł klienta, członek jego załogi musiał wówczas biec przed pojazdem z czerwoną flagą, ostrzegając innych uczestników ruchu drogowego. A jednak Phoenix, bo tak nazwano ten wehikuł z umieszczonym z tyłu dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1,06 l i mocy 4 KM, był iskrą inicjującą bezprecedensową historię sukcesu w transporcie towarowym. Rok 2021 jest dla Daimler Trucks rokiem szczególnym – związanym potrójnym jubileuszem. W 1896 r. Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszy samochód ciężarowy. W 1946 r. przez bezdroża przedzierał się pierwszy prototypowy Unimog. Wreszcie w 1996 r. pojawił się prototyp pierwszej nowoczesnej ciężarówki – Mercedes-Benz Actros.
 
Czytaj więcej

 

 


 

DAF mimo pandemii umocnił swoją pozycję w 2020 roku

W

W 2020 roku firma DAF wyprodukowała ponad 37 600 pojazdów ciężarowych serii CF i XF oraz prawie 9000 egzemplarzy modelu LF. „Popyt na pojazdy ciężarowe w Europie poprawił się w drugiej połowie roku i odzwierciedlał stan gospodarki krajów europejskich” — twierdzi Harry Wolters, Prezes Zarządu DAF Trucks. „Szacuje się, że odbudowa europejskiego rynku pojazdów ciężarowych kontynuowana będzie w 2021 roku, a sprzedaż wyniesie 250 000–280 000 egzemplarzy. Jesteśmy gotowi na dalszy rozwój, dostarczając naszym klientom pojazdy o najwyższej jakości wykonania, bardzo niskim zużyciu paliwa i najwyższym poziomie komfortu kierowcy”. DAF Trucks Polska zakończyła rok 2020 poprawą wyników we wszystkich segmentach rynku. Po raz 16. z rzędu marka DAF stała się najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych w Polsce osiągając 26,3% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2019.
 
Czytaj więcej

 

 



Poprzednie wydania:

 

 
 

 
 
Rynek samochodów ciężarowych: skutki pandemii i blokady rynku.
 

P

Problemy branży transportowej zaczęły się już w drugiej połowie 2019 roku. To wtedy spadek koniunktury w Europie Zachodniej zaczął być odczuwalny w Polsce, co wpłynęło na eksport towarów i, konsekwentnie, kondycję przewoźników. (..) Polska jako duży eksporter mocno odczuwa każdą zmianę koniunktury na kontynencie, co wprost przekłada się to na ilość pracy dla firm transportowych. Duże znaczenie może mieć także ukształtowanie się kursu PLN do Euro. Wysoki kurs oznacza znaczne zyski polskich eksporterów i wzrost przewozów. W sytuacji niepewności oczywistym wydaje się wzrost zainteresowania stosunkowo tanimi (obecnie) używanymi ciężarówkami. Oznaczają one znacznie mniejsze koszty operacyjne, niż samochody nowe przy wykonywaniu tej samej pracy. Rozwój rynku pojazdów używanych kosztem nowych obserwowany był już m.in. po kryzysie ekonomicznym z lat 2007-2008. Wzrost popytu na kilkuletnie samochody zapewne powstrzyma obserwowane ostatnio duże spadki wartości rynkowej. Efekt ten wzmocni co raz mniejsza dostępność używanych ciężarówek w kolejnych latach ze względu ograniczony popyt na nowe. Taka sytuacja może potrwać kilka najbliższych lat. Duże straty producentów ciężarówek wynikające z braku sprzedaży mogą powstrzymać rozwój badań i prac nad nowymi źródłami napędu. Oznacza to problemy ze spełnieniem bardzo wyśrubowanych europejskich limitów emisji CO2 zaplanowanych na kolejne lata. Niezbędna wydaje się rewizja planów w tym zakresie. W innym przypadku koszty zostaną przerzucone na przewoźników, co gwarantuje wzrost cen nowych ciężarówek i dodatkowo opóźni odbudowę rynku. 

 
Marcin Kardas / Eurotax 

 

Rejestracje nowych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony za 2020

 Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana
 
 DAF 4441 21,48% 5711 20,17%  -22,2% 
 MAN 3500 16,93%  5256  18,56% -33,4%
 VOLVO 3433 16,61% 4247 15% -19,2%
MERCEDES BENZ 3358 16,24%  4499 15,89% -25,4%
 SCANIA 3008 14,55% 5273 18,62% -43,0%
 IVECO 1645 7,96%  1533 5,41%  7,3% 
 RENAULT 906 4,38%  1476  5,21% -38,6%

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych ciągników ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony za 2020  

 Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana
 
 DAF 3812 26,35% 4925 24,29%  -22,6% 
 VOLVO  2644 18,28%  3405 16,8% -22,3%
 SCANIA  2292 15,85% 4229 20,86% -45,8%
 MERCEDES BENZ 2226 15,39%  3100 15,29% -28,2%
 MAN 2221 15,35% 3304 16,30% -32,8%
 RENAULT 581 4,02%  1035 5,11%  -43,9% 
 IVECO 534 3,69%  242  1,19% 120,7%
 FORD TRUCKS  146 1,01% 22 0,11%  536,64% 
Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych naczep o DMC pow. 3,5 tony za 2020 

 SCHMITZ CARGOBULL 3516 23,9% 5077 24,75%  -30,7% 
 KRONE 2769 18,8%  3964 19,33% -30,1%
 WIELTON 1838 12,5% 2893 14,10% -36,5%
 KOGEL 1260 8,06%  1668 8,13% -24,5%
SCHWARZMUELLER 674 4,6% 553 2,70% 21,9%
 BODEX 627 4,3%  597 2,91%  5,0%
 KAESSBOHRER 435 3,0%  951 4,64% -53,2%
 KEMPF 380 2,6%  429 2,09%  -11,4% 
 ZASŁAW 301 2,0%  324 1,58%  -7,1% 
 FLIEGL  237 1,6%  239 1,17%  -0,8% 
INTER CARS - FEBER 234 1,6%  306  1,49%  -23,5% 
 CIMC 176 1,02%  305  1,49%  -42,3% 
 MEGA 174 1,2% 247 1,20%  -29,6% 
 FFB FELDBINDER 142 1,0%  183 0,89%  -22,4% 
 STAS 139 0,9%  184 0,90%  -24,5 %
 BERGER 137 0,9%  368 1,79%  -62,8% 
 PRO - WAN 101 0,7% 103 0,50%  -1,9% 
 MAGYAR 97 0,7 98  0,48%  -1,0% 
BENALU 80 0,5%  164 0,80%  -51,2% 
MHS 71 0,5%  14 0,07%  407,1

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych pojazdów dostawczych o DMC pow. 3,5 tony za 2020
Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana
 
 RENAULT 5636 13,96% 7239 14,18% -21,1%
 FIAT 5054 13,64% 7942 15,55% -30,7%
 FORD 5461 13,53% 6410 12,55% -14,8%
 MERCEDES-BENZ 4747 11,76% 4698 9,20% 1,0%
 VOLKSWAGEN 3898 9,66% 5533 10,83% -29,5%
 PEUGEOT 2987 7,39% 4349 8,52% -31,5%
 IVECO 2703 6,7% 3627 7,10% -25,5%
TOYOTA 2052 5,08% 2836 5,55%  -7,6% 
CITROEN 2050 5,08%  2891 5,66%  -29,1% 
 TOYOTA 1165 4,73% 890  2,54%  30,9%
OPEL 1974 4,89%  1297  2,54%  52,2% 
DACIA 1093  2,71%  1827  3,58%  -40,2% 
 MAN 589 1,46%  600 1,17%  -1,8% 
SKODA 281 0,70%  366  0,72%  -23,2% 
MITSUBISHI 252 0,62%  182 0,36%  23,5% 
NISSAN 222 0,55% 224 0,44% -0,9%
 
Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)
 
 
Sprawdź ceny rynkowe:
DAF      IVECO       MAN       MERCEDES      RENAULT       SCANIA    VOLVO                   

 

 

Co kwartał e-Route Expert na Twoim biurku

 

Przewodnik  e-Route Expert to pierwszy w Polsce  drukowany kwartalnik, który bezpłatnie trafia drogą pocztową  do firm branży transportowej w całym kraju.  Jego uniwersalne i bardzo analityczne treści sprawiają, że stanowi on doskonałe kompendium wiedzy na temat rynku pojazdów  użytkowych i towarzyszy czytelnikowi nie przez tydzień, czy miesiąc, ale przez cały cykl wydawniczy, czyli 90 dni. Na jego łamach prezentujemy najciekawsze materiały publikowane  w elektronicznym magazynie e-Route Pojazdy Użytkowe, jak  również aktualne zestawienia punktów dealersko-serwisowych czołowych importerów pojazdów ciężarowych, katalogowe zestawienia  opon jak i silników EURO6 oraz olei silnikowych. Wszystko wydane  na wysokiej klasy papierze, w formacie A4.
 

 

Lato 2020

 

Wiosna 2020

 

Jesień 2019

 

Lato 2019