w najnowszym numerze: 


 
Ciężarówki Renault w nowych odsłonach
 

W

W 2021 roku Renault Trucks zmienia wygląd zewnętrzny swoich pojazdów, nadając im bardziej „asertywny” styl, w szczególności w odniesieniu do reflektorów, które zostały zmniejszone w celu zwiększenia lakierowanej dolnej części powierzchni nadwozia. Nowy grill o strukturze plastra miodu uzupełnia bardziej nowoczesną i elegancką stylistykę Renault Trucks 2021. Pojazdy wyposażone są w nową, regulowaną w trzech osiach kolumnę kierownicy, co pozwala kierowcy ustawić pozycję idealnie, dostosowaną do jego potrzeb. Dzięki temu kierowca może przyjąć pozycję, która najbardziej mu odpowiada, dostosowaną do jego typu budowy, wymagań trasy lub osobistych preferencji. 
 
Czytaj więcej

 

 


 

Ukaranie przewoźnika - czy zawsze zgodne z prawem?

 

N

Notorycznie zdarza się, że organy wszczynają postępowanie w przedmiocie nałożenia kary na przewoźnika w związku z niedopełnieniem wymogów wskazanych w przepisach ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (dalej: „ustawa o SENT”), pomimo, że od momentu dokonania kontroli do dnia wszczęcia postępowania upływa kilka a nawet kilkanaście miesięcy. Takie postępowanie wzbudziło wątpliwości przewoźników. Wątpliwości budzi również samo brzmienie ustawy o SENT. W dniu 17 grudnia 2020 r. został wydany precedensowy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie prowadzonej pod sygnaturą akt VI SA/Wa 917/20. Postępowanie toczyło się w wyniku skargi złożonej przez przewoźnika, w której zaskarżył on decyzję, na mocy której nałożono na niego karę pieniężną w wysokości 2.000 zł.  


Czytaj więcej

 

 


 

Po 20 latach od opracowania skrzyni biegów I-Shift

G

 
Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks  potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z technologią I-Shift. Obecnie skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX. Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy.
 
Czytaj więcej

 

 


 
 
Nowy IVECO T‑WAY
 

I

IVECO uzupełnia gamę IVECO WAY o nowy terenowy samochód ciężarowy, zaprojektowany do wykonywania najtrudniejszych zadań transportowych w najbardziej ekstremalnych warunkach, jako następca legendarnego modelu TRAKKER. IVECO T‑WAY, bo tak się on nazywa, został zaprojektowany jako samochód oferujący wysokie osiągi w każdej misji terenowej. Pojazd wyróżnia się dzielnością terenową i wytrzymałością. Po poprzednikach odziedziczył legendarną solidność wynikającą z zastosowania wzmocnionego stalowego podwozia składającego się z ramy o grubości profili 10 mm, wytrzymującej najwyższy w segmencie moment zginający 177 kNm. Przednia oś ma nośność do 9 ton, a w celu maksymalizacji siły i osiągów w tylnej osi standardowo zastosowano zwolnice w piastach kół. Nowy wzmocniony układ tylnego zawieszenia z podwójnymi osiami optymalizuje masę pojazdu i poprawia dzielność w terenie, dzięki większemu prześwitowi poprzecznemu i kątowi zejścia.
Czytaj więcej

 

 


 

Raport sprzedaży pojazdów użytkowych od początku roku 2021

 

O

Od początku 2021 roku przybyło 7 775 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost o 52,4% r/r. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji przybyło więcej o 58,6% w porównaniu z rezultatem w tym samym okresie 2020 r. a w grupie autobusów ubyło o 21,7%. Od początku 2021 r. sprowadzono 9 455 używanych pojazdów użytkowych (+32%; +2 307 szt.), w tej liczbie znalazło się 8 937 samochodów ciężarowych (+40%; +2 529 szt.) i 518 autobusów (-30%; -222 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 1/5 więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych. Od początku 2021 r. zarejestrowano 7 468 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Wzrost wyniósł 58,6%. W całej grupie znalazło się 5 758 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 2 299 szt. (+66,5%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 1 596 rejestracji (+74%). Zwiększył udział w tym okresie o 1,2 pkt. proc. do prawie 28%. Za nim marka VOLVO (1 122 szt. +53%) straciła udział o 1,7 pkt. proc. i przekroczyła 19% rynku. Na trzecim miejscu z bardzo zbliżonym rezultatem jest SCANIA po rejestracji 1 116 szt. (+83%; 19% udz.). Zabrakło jej do 2 stopnia podium 6. wydanych pojazdów. Z większym dystansem od pierwszej trójki na czwartym uplasował się MERCEDES-BENZ (731; +92%)
Czytaj więcej

 

 


 

Wybór dobrej spedycji nie jest łatwy. Co się liczy?

S

Spedycja to jeden z ważnych elementów łańcucha dostaw i każdy przedstawiciel branży TSL wie, że prawidłowe zorganizowanie, a także dopilnowanie przewozu nie jest łatwym zadaniem. Jak wynika z raportu TLP, pandemia Covid-19 nie oszczędza mniejszych i krajowych firm spedycyjnych. Zleceniodawcy wolą współpracować z międzynarodowymi spedytorami, którzy dysponują rozwiniętą siatką transportową. Co powinni zrobić lokalni spedytorzy, żeby pozostać atrakcyjnymi w oczach, zarówno potencjalnych klientów jak i podwykonawców? Komentuje Tomasz Czyż, ekspert GBox, Grupa INELO. Z perspektywy klienta wybór dobrej spedycji nie jest łatwy. Często w poszukiwaniu takiej, która zapewni terminowe przewozy i zdejmie z niego problemy wynikające z organizacji transportu jest gotowy kilkukrotnie zmieniać partnera biznesowego, a w najlepszym wypadku spędzać z nim wiele godzin przy stole negocjacyjnym. Poprzeczka została zawieszona wysoko. Jak więc dostawca usług spedycyjnych może utrzymać w oczach klienta atrakcyjność i przekonać go, żeby nie rezygnował ze współpracy? Eksperci INELO wskazują na dwa główne punkty.
Czytaj więcej

 

 

 


 

 Poprzednie wydania miesięcznika e-Route:  

 

wydanie kwiecień 2021 04/2021 (097)

 

Ewolucja Renault Trucks T, C i K w 2021 r. ujawniona w Euro Truck Simulator 2
 

W

W 2021 r. nastąpi rozwój w gamie pojazdów Renault Trucks dla transportu długody-stansowego (T) i pojazdów budowlanych (C i K) pod względem komfortu, bezpieczeństwa i efektywności. Po raz pierwszy w sektorze pojazdów ciężkich, francuski producent zaprezentuje swoje pojazdy ciężarowe w grze wideo Euro Truck Simulator 2 i zaoferuje wirtualne wrażenia z jazdy. Renault Trucks oferuje swoim fanom nowe, innowacyjne i interaktywne doświadczenie. 6 kwietnia 2021 r. producent zaprezentuje ewolucję Renault Trucks T w 2021 r. w Euro Truck Simulator 2, grze wideo symulującej jazdę ciężarówką. Projekt zewnętrzny, pozycja kierowcy i układ kabiny zostaną ulepszone, a wszystko będzie można przetestować wirtualnie.
 
Czytaj więcej

 

 


 

Volvo Trucks Polska wprowadza do kraju pierwsze w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe.

 

N

Na zorganizowanym w minionym miesiącu spotkaniu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, firma Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektrobilności w Polsce. Obecnie każdy klient, który jest zainteresowany elektryczną ciężarówką w swojej flocie na terenie Polski, może nabyć taki samochód. Już w maju tego roku pierwszy samochód Volvo Trucks Volvo FE elektryczne, trzy osiowe podwozie do dystrybucji miejskiej, trafi na nasze drogi. Na naszych ulicach Warszawy zobaczymy ten samochód w czerwcu. Na zorganizowanym w dniu 4 marca spotkaniu w siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, firma Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektrobilności w Polsce. Obecnie każdy klient, który jest zainteresowany elektryczną ciężarówką w swojej flocie na terenie Polski, może nabyć taki samochód. Już w maju tego roku pierwszy samochód Volvo Trucks Volvo FE elektryczne, trzy osiowe podwozie do dystrybucji miejskiej, trafi na nasze drogi. Na naszych ulicach Warszawy zobaczymy ten samochód w czerwcu.


Czytaj więcej

 

 


 

Eco-driving w ciężarówce – jak zaoszczędzić nawet 80 tysięcy rocznie?

P

 
Paliwo to temat, który budzi wiele emocji w branży transportowej. Nic dziwnego, w  końcu stanowi średnio 30% kosztów każdego przewoźnika, a im więcej pojazdów, tym większa skala kosztów. Elementem nieodłącznie związanym z paliwem jest Ecodriving – pojęcie, które zagościło na stałe w branżowym słowniku. Ecodriving wbrew pozorom jest dziedziną bardzo rozbudowaną i niezmiennie dąży do jednego – ograniczenia kosztów i  poprawy rentowności. Moduł Eco-driving PRO, dostępny dla zestawów GBox, jest nowym punktem na mapie produktów i usług Grupy Inelo, którego podstawowym założeniem jest wymuszenie zmiany w podejściu do ekonomiki jazdy, poprzez zwiększenie świadomości w obszarach, które generują zbędne koszty.
 
Czytaj więcej

 

 


 

 
Szkoda w międzynarodowym transporcie drogowym. Jak się bronić.
 

Cz

Często zdarza się, że przesyłka ulega w trakcie przewozu zniszczeniu lub uszkodzeniu. W konsekwencji może zdarzyć się, że to spedytor bądź też przewoźnik będzie odpowiedzialny za powstałą szkodę. Problem pojawia się jednak wówczas, gdy postępowanie sądowe – zgodnie z działaniami poszkodowanego – ma toczyć się w innym kraju niż teren Rzeczpospolitej Polskiej. Są jednak sposoby, aby temu zaradzić. 
Czytaj więcej

 

 


 

2021 rok jubileuszy w Daimler Trucks

 

G

Gdy w 1896 r. Gottlieb Daimler prezentował swoją pierwszą ciężarówkę, stojącą jeszcze na drewnianych kołach w żelaznych obręczach, świat na ten pojazd nie czekał. W Niemczech nie znalazł się nabywca, a w Anglii, gdzie w końcu pojazd znalazł klienta, członek jego załogi musiał wówczas biec przed pojazdem z czerwoną flagą, ostrzegając innych uczestników ruchu drogowego. A jednak Phoenix, bo tak nazwano ten wehikuł z umieszczonym z tyłu dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1,06 l i mocy 4 KM, był iskrą inicjującą bezprecedensową historię sukcesu w transporcie towarowym. Rok 2021 jest dla Daimler Trucks rokiem szczególnym – związanym potrójnym jubileuszem. W 1896 r. Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszy samochód ciężarowy. W 1946 r. przez bezdroża przedzierał się pierwszy prototypowy Unimog. Wreszcie w 1996 r. pojawił się prototyp pierwszej nowoczesnej ciężarówki – Mercedes-Benz Actros.
 
Czytaj więcej

 

 


 

DAF mimo pandemii umocnił swoją pozycję w 2020 roku

W

W 2020 roku firma DAF wyprodukowała ponad 37 600 pojazdów ciężarowych serii CF i XF oraz prawie 9000 egzemplarzy modelu LF. „Popyt na pojazdy ciężarowe w Europie poprawił się w drugiej połowie roku i odzwierciedlał stan gospodarki krajów europejskich” — twierdzi Harry Wolters, Prezes Zarządu DAF Trucks. „Szacuje się, że odbudowa europejskiego rynku pojazdów ciężarowych kontynuowana będzie w 2021 roku, a sprzedaż wyniesie 250 000–280 000 egzemplarzy. Jesteśmy gotowi na dalszy rozwój, dostarczając naszym klientom pojazdy o najwyższej jakości wykonania, bardzo niskim zużyciu paliwa i najwyższym poziomie komfortu kierowcy”. DAF Trucks Polska zakończyła rok 2020 poprawą wyników we wszystkich segmentach rynku. Po raz 16. z rzędu marka DAF stała się najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych w Polsce osiągając 26,3% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2019.
 
Czytaj więcej
 
TGX Individual Lion S z bliska
 
 

MAN TGX Individual Lion S, zaprojektowany został przez dział projektowania MANa wspólnie z MAN Individual, firmie specjalizującej się w modyfikowaniu pojazdów, wyróżnia się węglowymi aplikacjami na zderzakach i lusterkach oraz czerwonymi akcentami podkreślającymi sylwetkę pojazdu. Ogólnie ciekawego wrażenia dopełniają: chłodnica wykończona czarnym lakierem i chromowanymi listwami na czerwonym tle, dostępny opcjonalnie wspornik dachowy z lampami LED oraz czołowe i boczne wsporniki ze stali szlachetnej, czarne wzornictwo kół i ekskluzywna przesłona słoneczna MAN Individual.Elegancko zaprojektowanej sylwetce pojazdu w pełni dorównuje wnętrze kabiny.

Czytaj więcej

 

 


 

Prąd? Wodór? Wygląda na to, że…TSL stawia na LNG

 
 

Rosnąca liczba przewoźników decyduje się na inwestycję w paliwa alternatywne. Jest to spowodowane koniecznością przestrzegania coraz bardziej restrykcyjnych norm emisyjności i zapisami, które we Wspólnocie wprowadza European Green Deal. Przedsiębiorcy transportowi mają do wyboru elektryki i gaz. Rzeczywistość pokazuje, że ten drugi napęd jest popularniejszy. Czy LNG wkrótce stanie się wiodącym paliwem w ciężarówkach? O możliwych kierunkach rozwoju paliw alternatywnych w transporcie ciężarowym mówi Marta Staniszewska, ekspert GBox i Inelo. Głównym warunkiem wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury punktów tankowania. Prym wiodą w tym zakresie Włosi z kilkoma operatorami oferującymi taki rodzaj paliwa. Według wyliczeń Polskiej Platformy LNG nad Wisłą stacji LNG są zaledwie cztery. . 

Czytaj więcej

 

 


 

F-MAX Blackline i inne nowości Forda

 
 
F-MAX Blackline to ekskluzywna wersja modelu F-MAX, który będzie wyprodukowany limitowanej edycji 250 sztuk. Każdy pojazd tego typu Ford Trucks opatrzy specjalnym numerem seryjnym i emblematem Blackline Series na drzwiach. Będą one dostępne w specjalnym srebrnym kolorze „księżycowego pyłu”, z niebieskimi i czarnymi wstawkami, a także: czarnymi reflektorami LED, czarnymi kołami i czarnymi obudowami lusterek.  F-MAX Blackline to także nowoczesna stylistyka wnętrza, z siedzeniami i kierownicą obszytymi czarnymi i niebieskimi elementami zdobjącymi oraz dodatkowymi przestronnymi schowkami nad głową. Przednia konsola F-MAX Blackline oraz schowki nad i pod łóżkiem również mają charakterystyczne czarne detale.
Czytaj więcej

 

 


 

 
Rynek leasingu pojazdów ciężarowych w Polsce w roku 2020. Podsumowanie.
 
 
Bezsprzecznie rok 2020 był trudnym rokiem dla całej branży transportowej w tym także dla firm leasingowych. Finansowanie pojazdów ciężarowych to 17,8% całego rynku leasingu pojazdów samochodowych w Polsce. W segmencie ciężarowym branża zanotowała w początkowej fali pandemii największe spadki dochodzące nawet do 80% rok do roku, a w przypadku trzech pierwszych kwartałów trend wyhamowywał do 39% spadku. Końcówka roku to bezsprzeczne ożywienie nawet o 21%. Na koniec wartość sfinansowanych transakcji zakupów pojazdów ciężarowych w oparciu o leasing to 12,5 miliarda złotych. Dla porównania w roku 2019 wartość ta wynosiła 17 miliardów. Tak słaby wynik to nie tylko pokłosie pandemii i zamknięcia granic, ale także skutek wprowadzenia pakietu mobil-ności w Unii Europejskiej, pogorszenie nastrojów w tym koniunktury w branży transportowej oraz restrykcyjne spoglądanie urzędników w krajach Unii na polskie firmy transportowe. 
Czytaj więcej

 

 


 

DAF mimo kryzysu ma powody do zadowolenia

 
 

W 2020 roku firma DAF zarejestrowała 37 580 pojazdów ciężarowych spośród łącznej liczby 230 400 egzemplarzy sprzedanych na europejskim rynku pojazdów ciężkich. Pozwoliło to uzyskać udział w rynku na poziomie 16,3% (w 2019 r. wyniósł on 16,2%), a tym samym drugi najlepszy wynik w historii firmy. Łączna sprzedaż w segmencie średnich pojazdów ciężarowych (o masie 6–16 t) wyniosła w Europie 41 400 egzemplarzy, przy udziale DAF w tym rynku na poziomie 9,5% (9,7% w 2019 r.). DAF Trucks Polska zakończyła rok 2020 poprawą wyników we wszystkich segmentach rynku. Po raz 16. z rzędu marka DAF stała się najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych w Polsce osiągając 26,3% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2019. W segmencie ciężkich podwozi, pomimo większego spadku wolumenu sprzedaży 3-osiowych podwozi do transportu międzynarodowego w porównaniu do ciągników siodłowych, dzięki przyjętej strategii działania DAF Trucks w Polsce zakładającej wzrost udziału w rynku podwozi, DAF osiągnął zwyżkę udziału o 0,5 punktu procentowego do wartości 13,5%.

Czytaj więcej

 

 


 

Nieuczciwe praktyki w międzynarodowym transporcie
 

Dwa zestawy należące do białoruskiego i rosyjskiego przewoźnika zatrzymał do rutynowej kontroli patrol ITD z Ostrołęki w poniedziałek (15 lutego) na krajowej „ósemce” w Prosienicy koło Ostrowi Mazowieckiej. Przewoziły ładunek z Rosji do Czech oraz z Białorusi do Francji. W jednym przypadku okazane zezwolenie jednorazowe było wypełnione w niewłaściwy sposób. Natomiast w drugim nie przedstawiono do kontroli drogowej wymaganych certyfikatów do zezwolenia wielokrotnego. Z kolei w piątek (12 lutego) na ekspresowej „ósemce” w okolicach Radzymina patrol ITD z Warszawy zatrzymał do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do białoruskiego przewoźnika. Zestawem przewożono ładunek z Uzbekistanu do Niemiec. Kierowca okazał inspektorom do kontroli zezwolenie uprawniające do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy w przewozach dwustronnych i tranzytowych. Jednak w dokumencie tym nie było wpisanego państwa rozładunku.

Czytaj więcej

 

 

 

 
 

 
Raport sprzedaży pojazdów użytkowych w całym roku 2020
 

W

W 2020 roku przybyło 22 156 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek o 28,0% r/r. W całym 2020 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 20 671 szt. Na różnicę, jaka dzieli ostatni roczny rezultat od uzyskanego w 2019 roku złożyło się 7 646 szt. Po pierwszej połowie ub.r. skumulowany wynik był niższy o ponad 50% (-51,5%) od uzyskanego rok wcześniej. Następnie spadek stopniowo wyhamował, ale dopiero dwa ostatnie miesiące roku z wysokimi ok. 40% wzrostami zadecydowały o spłyceniu rocznego spadku poniżej 30%. Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t; który stanowi 89% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2020 w ogólnym rankingu – pierwszy był DAF (4 326 szt.; 24% udz.) po spadku o 23%. Na drugim miejscu VOLVO (3 416 szt.; 19% udz.) , spadek o 19% a trzecia SCANIA (3 008 szt.; -43% i 16% udz.) która w 2019 r. była druga. Tuż za podium MAN (2 973 szt.; -34%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (2 912 szt.; -27% i 16% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (840), IVECO (620) a dalej FORD TRUCKS (146) ale z najwyższym wzrostem o 564%.

Czytaj więcej

 

 


 

DAF LF Electric z bliska

 

F

Firma DAF Trucks przedstawia model LF Electric — w pełni elektryczny 19-tonowy pojazd do dystrybucji miejskiej. Pojazd wyposażony w najnowocześniejsze technologie ma zasięg do 280 kilometrów. Niedawno DAF jako pierwszy europejski producent pojazdów ciężarowych wprowadziła na rynek w pełni elektryczny ciągnik siodłowy — model CF Electric (masa całkowita zestawu do 37 ton) — przeznaczony głównie do prowadzenia dostaw do supermarketów i transportu między miastami. Niedawno rozszerzyła gamę pojazdów z napędem elektrycznym o model 6×2 CF Electric na podwoziu pod zabudowę ze skrętną osią tylną (masa całkowita pojazdu do 29 ton), który doskonale sprawdza się w zastosowaniach takich jak wywóz odpadów, jednocześnie zapewniając zerowy poziom emisji spalin. Nowy model LF Electric to najnowszy produkt firmy DAF, w którym zastosowano w pełni elektryczny układ napędowy. 

Czytaj więcej

 

 


 

Brexit a firmy transportowe – czyli idzie nowe

W

 
Wyjście Wielkiej Brytanii z UE, czyli tzw. brexit skutkuje licznymi konsekwencjami na gruncie gospodarczym, w tym dla firm transportowych. Zapoznaj się z najważniejszymi zmianami dla transportu. Od 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania nie jest już członkiem UE, gdyż z dniem 31 grudnia 2020 r. upłynął roczny okres przejściowy opuszczania Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. Z tym momentem staje się krajem trzecim w stosunkach w stosunkach z UE, w tym i z Polską. Na początek warto jednak zwrócić uwagę, że decyzja Brytyjczyków, pozornie nieprzemyślana, w rzeczywistości ma głębokie źródło w ich podejściu do UE. Mianowicie, mimo członkostwa we Wspólnocie Europejskiej od 1973 r., Brytyjczycy od samego początku oczekiwali specjalnego statusu. Skutkiem tego był m.in. brak przyjęcia wspólnotowej waluty i pozostanie przy funcie, brak uczestnictwa w strefie Schengen, posiadanie rabatu budżetowego - Wielka Brytania wpłacała do budżetu mniej, niż wynikało z jej poziomu gospodarczego. Mimo zawarcia między Wielka Brytanią a Unią Europejską długo negocjowanej umowy, Brexit ma szerokie konsekwencje dla państw członkowskich UE, jak i dla samych Brytyjczyków na wielu polach gospodarczych – w tym dla branży TSL.
Czytaj więcej

 

 


 

 
Actrosa F i Edition 2 już w sprzedaży
 

N

 Nowy Actros F to model w ofercie samochodów ciężarowych Mercedes-Benz przeznaczony szczególnie dla klientów, którzy poszukują funkcjonalnej ciężarówki, a przy tym nie potrzebują tak bardzo każdej innowacji z Actrosa najnowszej generacji. Chcą przede wszystkim ciężarówki o atrakcyjnym stosunku ceny do jakości, odznaczającej się genami Mercedes-Benz Trucks. Już od teraz klienci z 24 krajów Unii Europejskiej i wybranych krajów spoza Unii mogą zamawiać ten zaprojektowany pod kątem najwyższej funkcjonalności i wydajności model. Jego produkcja rozpocznie się w kwietniu. Można też już składać zamówienia na limitowany do 400 egzemplarzy model specjalny Actros Edition 2. Grupę docelową dla tego pojazdu stanowią kierowcy zawodowi lubiący innowacje oraz przedsiębiorcy osobiście zasiadający za kierownicą, dla których ciężarówka jest domem, są z nią emocjonalnie związani i cenią sobie indywidualny styl oraz wysoki komfort. Model Edition 2 zawdzięcza swój niepowtarzalny charakter nawet 40 dodatkowym elementom wyposażenia wnętrza i nadwozia oraz elementom stylizacyjnym przeniesionym z modelu Edition 1.
Czytaj więcej

 

 


 

Zakup ciężarówki w 2021 roku jakie trendy mogą pojawić się na rynku?

 

P

Przedsiębiorcy transportowi zaczynają coraz lepiej odnajdywać się w pandemicznej rzeczywistości. Idą za tym zakupy nowych ciężarówek. Na co więc powinni przygotować się przewoźnicy, którzy w 2021 chcą doposażyć swoją flotę? Według raportu Trends Transforming The Trucking Industry Outlook in 2021, przygotowanego przez Linchpin oszczędzanie na nowych technologiach przy zakupie pojazdów do przedsiębiorstw transportowych będzie tylko pozornym „ucięciem” kosztów. Tomasz Czyż, ekspert GBox z Grupy INELO podpowiada, jakimi kryteriami powinniśmy kierować się dobierając nowe ciężarówki. Według danych z systemu telematycznego GBox mimo chwilowego spadku przejechanych kilometrów na przełomie marca i kwietnia, reszta roku oraz perspektywy rozwoju na 2021 zachęciły do inwestycji w rozwój floty lub jej wymiany na inną markę. 

Czytaj więcej

 

 


 

Czy 2021 będzie rokiem wynajmu?

H

Hulająca po świecie pandemia i niepewna przyszłość sprawiły, że nie wszyscy wyczekują nowego roku z równym optymizmem. Jednak także na polskim rynku nie brakuje firm, które szybko przystosowały się do nowych warunków, m.in. jeszcze chętniej sięgając po najem terminowy. Czy to oznacza, że kolejny rok będzie rokiem dominacji tej formy finansowania flot? Wiele na to wskazuje... Kiedy zadamy sobie pytanie o podsumowanie mijającego 2020 roku, zapewne najwięcej będzie odpowiedzi pesymistycznych. Pierwsza fala covidowa dosadnie zweryfikowała wiele branż. W konsekwencji właściciele firm, którym udało przetrwać trudny czas, obecnie bardzo ostrożnie podchodzą do wszelkich wydatków I inwestycji.

 

Czytaj więcej
 
 
 
 
 
 
 
 

Rejestracje nowych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony za 2020

 Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana
 
 DAF 4441 21,48% 5711 20,17%  -22,2% 
 MAN 3500 16,93%  5256  18,56% -33,4%
 VOLVO 3433 16,61% 4247 15% -19,2%
MERCEDES BENZ 3358 16,24%  4499 15,89% -25,4%
 SCANIA 3008 14,55% 5273 18,62% -43,0%
 IVECO 1645 7,96%  1533 5,41%  7,3% 
 RENAULT 906 4,38%  1476  5,21% -38,6%

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych ciągników ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony za 2020  

 Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana
 
 DAF 3812 26,35% 4925 24,29%  -22,6% 
 VOLVO  2644 18,28%  3405 16,8% -22,3%
 SCANIA  2292 15,85% 4229 20,86% -45,8%
 MERCEDES BENZ 2226 15,39%  3100 15,29% -28,2%
 MAN 2221 15,35% 3304 16,30% -32,8%
 RENAULT 581 4,02%  1035 5,11%  -43,9% 
 IVECO 534 3,69%  242  1,19% 120,7%
 FORD TRUCKS  146 1,01% 22 0,11%  536,64% 
Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych naczep o DMC pow. 3,5 tony za 2020 

 SCHMITZ CARGOBULL 3516 23,9% 5077 24,75%  -30,7% 
 KRONE 2769 18,8%  3964 19,33% -30,1%
 WIELTON 1838 12,5% 2893 14,10% -36,5%
 KOGEL 1260 8,06%  1668 8,13% -24,5%
SCHWARZMUELLER 674 4,6% 553 2,70% 21,9%
 BODEX 627 4,3%  597 2,91%  5,0%
 KAESSBOHRER 435 3,0%  951 4,64% -53,2%
 KEMPF 380 2,6%  429 2,09%  -11,4% 
 ZASŁAW 301 2,0%  324 1,58%  -7,1% 
 FLIEGL  237 1,6%  239 1,17%  -0,8% 
INTER CARS - FEBER 234 1,6%  306  1,49%  -23,5% 
 CIMC 176 1,02%  305  1,49%  -42,3% 
 MEGA 174 1,2% 247 1,20%  -29,6% 
 FFB FELDBINDER 142 1,0%  183 0,89%  -22,4% 
 STAS 139 0,9%  184 0,90%  -24,5 %
 BERGER 137 0,9%  368 1,79%  -62,8% 
 PRO - WAN 101 0,7% 103 0,50%  -1,9% 
 MAGYAR 97 0,7 98  0,48%  -1,0% 
BENALU 80 0,5%  164 0,80%  -51,2% 
MHS 71 0,5%  14 0,07%  407,1

 Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)

 

Rejestracje nowych pojazdów dostawczych o DMC pow. 3,5 tony za 2020
Marka w roku 2020  udział  w roku 2019  udział  zmiana
 
 RENAULT 5636 13,96% 7239 14,18% -21,1%
 FIAT 5054 13,64% 7942 15,55% -30,7%
 FORD 5461 13,53% 6410 12,55% -14,8%
 MERCEDES-BENZ 4747 11,76% 4698 9,20% 1,0%
 VOLKSWAGEN 3898 9,66% 5533 10,83% -29,5%
 PEUGEOT 2987 7,39% 4349 8,52% -31,5%
 IVECO 2703 6,7% 3627 7,10% -25,5%
TOYOTA 2052 5,08% 2836 5,55%  -7,6% 
CITROEN 2050 5,08%  2891 5,66%  -29,1% 
 TOYOTA 1165 4,73% 890  2,54%  30,9%
OPEL 1974 4,89%  1297  2,54%  52,2% 
DACIA 1093  2,71%  1827  3,58%  -40,2% 
 MAN 589 1,46%  600 1,17%  -1,8% 
SKODA 281 0,70%  366  0,72%  -23,2% 
MITSUBISHI 252 0,62%  182 0,36%  23,5% 
NISSAN 222 0,55% 224 0,44% -0,9%
 
Źródło PZPM na podstawie CEP (MSW)
 
             

 

 

Co kwartał e-Route Expert na Twoim biurku

 

Przewodnik  e-Route Expert to pierwszy w Polsce  drukowany kwartalnik, który bezpłatnie trafia drogą pocztową  do firm branży transportowej w całym kraju.  Jego uniwersalne i bardzo analityczne treści sprawiają, że stanowi on doskonałe kompendium wiedzy na temat rynku pojazdów  użytkowych i towarzyszy czytelnikowi nie przez tydzień, czy miesiąc, ale przez cały cykl wydawniczy, czyli 90 dni. Na jego łamach prezentujemy najciekawsze materiały publikowane  w elektronicznym magazynie e-Route Pojazdy Użytkowe, jak  również aktualne zestawienia punktów dealersko-serwisowych czołowych importerów pojazdów ciężarowych, katalogowe zestawienia  opon jak i silników EURO6 oraz olei silnikowych. Wszystko wydane  na wysokiej klasy papierze, w formacie A4.
 

 

Lato 2020

 

Wiosna 2020

 

Jesień 2019

 

Lato 2019