Back to Top

DAF i seria Efficiency Champion

DAF i seria Efficiency Champion


DAF wprowadza na rynek modele XD, XF, XG i XG+ z serii Efficiency Champion. Pojazdy te będą dostępne z silnikami PACCAR MX-11 i MX-13 oraz różnymi wariantami kabin. Każdy pojazd z serii Efficiency Champion będzie w standardzie wyposażony w pełny zakres rozwiązań oszczędzających paliwo, w tym system DAF Digital Vision (kamery zamiast lusterek) oraz kompletny pakiet aerodynamiczny ze spoilerami, fartuchami bocznymi, osłonami bocznymi i specjalną osłona podwozia optymalizującymi przepływ powietrza. Pojazdy z tej serii będą również zaopatrzone w opony o niskim oporze toczenia, tempomat przewidujący w standardzie oraz mocny hamulec silnikowy PACCAR MX.


Czytaj więcej str. 10

Nowe oblicze logistyki miejskiej

Nowe oblicze logistyki miejskiej


Renault Trucks i Grupa Jacky Perrenot zmieniają oblicze logistyki miejskiej, wyposażając zabudowę chłodniczą w 100% elektrycznego 26-tonowego samochodu ciężarowego Renault Trucks E-Tech D Wide w system przechowywania karuzelowego opracowany przez firmę ACTEMIUM Handling Systems. Obsługuje on kontenery do transportu towarów, zastępując w ten sposób tradycyjne palety. Te mobilne kontenery, dostępne w różnych konfiguracjach, takich jak skrzynie do przewozu ładunków suchych, izotermy lub pojemniki siatkowe typu rolkowego, automatycznie pojawiają się przed kierowcą w miejscu docelowym dzięki zautomatyzowanemu systemowi przygotowania, załadunku i rozładunku.


czytaj wiecej str. 16

Regeneracja od „Kalińskich” Produktem Roku

Regeneracja od „Kalińskich” Produktem Roku


Od 20 lat swoiste podsumowanie branży automotive przeprowadza magazyn autoEXPERT, organizując konkurs Produkt Roku. Jest on podzielony na kilka kategorii: wyposażenie warsztatów i oprogramowanie, części zamienne i akcesoria motoryzacyjne oraz chemia motoryzacyjna. W tegorocznej edycji do głównego etapu konkursu nominowane zostało 39 produktów, w tym zgłoszona przez firmę „Kaliński – Układy Wydechowe” regeneracja katalizatorów SCR. W pierwszym etapie konkursu na nominowane produkty głosowali internauci, jednak ostateczny głos należał do czternastoosobowej kapituły.


czytaj więcej str 24

Nowe IVECO Daily

Nowe IVECO Daily


Najnowszy Daily pozostaje wierny swojemu DNA. Model potwierdza swoje skupienie na potrzebach kierowcy ze szczególnie zmienioną ergonomią wnętrza kabiny i technologii pokładowej, a także nowymi usługami łączności rozszerzonymi na całą gamę, które sprawią, że pojazd stanie się ponownie preferowanym wyborem pojazdem menedżerów flot i ulubieńcem kierowców oferując np. nowe tylne zawieszenie piórowe o progresywnej sztywności, dostępne w wyposażeniu opcjonalnym. Nowy Daily to również wersje elektryczne i zasilane CNG, oraz dedykowane usługi wsparcia Klientów pomagające w przechodzeniu na alternatywne źródła energii.


Czytaj więcej str. 30

Tachograf bez przeglądu i seria naruszeń

Tachograf bez przeglądu i seria naruszeń


Na krajowej „dziesiątce” w Pile, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. W trakcie czynności kontrolnych inspektorzy stwierdzili, że tachograf zainstalowany w ciężarówce nie został poddany badaniu okresowemu w wymaganym terminie. Ostatni przegląd tachografu był ważny do 10 listopada 2023 roku. Serię poważnych naruszeń wykazała również kontrola zapisów czasu pracy kierowcy. Kierowca, po zakończeniu dozwolonego przepisami czasu prowadzenia pojazdu, wyciągnął kartę z tachografu i ruszył w dalszą drogę nie rejestrując na niej swoich aktywności.


czytaj wiecej str. 70


e-route on-line

Sprzedaż samochody ciężarowe 2023

Kto sprzedał najwięcej w roku 2023?


W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t., co oznacza wzrost (+3,5%) w skali roku. Jest to najwyższy wynik w historii od co najmniej 2008 roku, od kiedy monitorowana jest ta część rynku. W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w grudniu 2023 r. zarejestrowano 2 982 sztuk. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-12,8 %; -439 szt.) i jednocześnie nieznacznie mniejszy niż w listopadzie ub.r. o 3,2% (-99 szt.). W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w całym roku 2023, największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe.


Czytaj więcej str. 04

Premiera pojazdów Volvo FH AERO

Premiera pojazdów Volvo FH AERO


29 stycznia tego roku Volvo Truck zaprezentowało najnowsze pojazdy dalekobieżne z serii Aero. Kompleksowe modernizacje objęły prawie wszystko, od wyglądu zewnętrznego i aerodynamiki, po innowacje technologiczne mające na celu zwiększenie sprawności energetycznej i bezpieczeństwa. Wśród premierowych rozwiązań znajduje się także nowy, paliwooszczędny silnik D17 dedykowany modelowi Volvo FH16 i Volvo FH16 Aero, o dużej mocy i momencie obrotowym. Najważniejszą jednak innowacją w premierowych pojazdach z rodziny FH Aero jest ich nowa aerodynamiczna kabina i wszystko co z nią związane.


czytaj wiecej str. 10

Jakość paliwa

Czy wiesz co tankujesz?


Jakość paliwa jest ważna o każdej porze roku, ale zimą staje się kluczowa. Między innymi właśnie dlatego stacje zmieniają paliwo z letniego na zimowe. Niestety firmy transportowe i tak muszą uważać, gdzie tankują. Jak wynika z ostatniego raportu UOKiK, jakość oleju napędowego na europejskich stacjach może nie być najlepsza, biorąc pod uwagę fakt, że zwiększyła się liczba próbek tego paliwa, która nie spełniła wymaganych norm. Jakie są konsekwencje dla przewoźników tankowania paliwa o niskiej jakości? W jaki sposób zabezpieczyć się przed nim i o co jeszcze firmy transportowe muszą zadbać, żeby zyskać pewności realizacji przejazdów w tym gorącym dla nich okresie zimowym?


czytaj więcej str 32

eActros 600

eActros 600 z bliska


Mercedes-Benz Trucks pod koniec zeszłego roku odsłonił seryjną wersję akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki dalekobieżnej eActros 600. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowana we własnym zakresie elektryczną osią napędową umożliwia tej ciężarówce zasięg 500 kilometrów bez konieczności dodatkowego doładowywania. Oznacza to, że samochód może pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Taki przebieg dzienny umożliwia ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet bez ładowania megawatowego.


Czytaj więcej str. 50

samochody całkowicie elektryczne

Kolejny rok niewykorzystanych szans


Na podstawie „Polish EV Outlook Index”, publikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, IBRM Samar oraz OTOMOTO, pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce były zarejestrowane łącznie 56 934 osobowe i użytkowe samochody całkowicie elektryczne. Tym samym w ubiegłym roku park BEV w Polsce powiększył się o 70%, a od końca 2021 r. – ponad 3-krotnie. Dodatkowo jak wynika z danych PSPA, rok 2023 zamknięto wynikiem 5933 ogólnodostępnych punktów ładowania (3282 stacji) łącznie funkcjonujących w Polsce. To oznacza, że polska sieć infrastruktury jest obecnie o 37% większa niż pod koniec 2022 r. i o 106% większa niż pod koniec roku 2021.


czytaj wiecej str. 63


e-route on-line

Volvo FM Low Entry

Volvo FM Low Entry


Volvo wprowadza na rynek swoją pierwszą w historii ciężarówkę opracowaną wyłącznie z napędem elektrycznym. FM Low Entry, bo o niej mowa, jest zoptymalizowana pod kątem bezpiecznej i jeszcze bardziej wydajnej jazdy w obszarach miejskich. Niska pozycja za kierownicą zapewnia kierowcy doskonałą widoczność i kontrolowanie otoczenia. To jedna z kluczowych cech, która zapewniła modelowi FM Low Entry pięciogwiazdkową ocenę w standardzie Direct Vision. Rozpoczęcie sprzedaży modelu przypada na pierwszy kwartał 2024 r., a rozpoczęcie produkcji na drugi kwartał tego samego roku.


Czytaj więcej str. 04

IVECO

IVECO - wszechstronny gracz na rynku


W połowie lutego br. IVECO Poland na dorocznej konferencji prasowej podsumowało ostatnie miesiące swojej działalności. Jak podkreślił Daniel Wolszczak, Business Director IVECO Poland & Ukraine, był to owocny czas, w którym pomimo niewątpliwych trudności z jakimi mierzy się branża transportowa, udało się wypracować całkiem przyzwoite rezultaty sprzedażowe, prawie we wszystkich segmentach rynku. I tak dla przykładu w grupie najlżejszych pojazdów ciężarowych o DMC od 3,49 do 7,2 tony IVECO z modelem Daily zajęło w minionym roku 2 miejsce w kraju, ze sprzedażą wyższą o prawie 800 pojazdów niż w roku 2022.


czytaj wiecej str. 10

Mowy Mercedes eSprinter

Mowy Mercedes eSprinter


Nowy Mercedes-Benz eSprinter to elektryczna wersja segmentu dużych samochodów dostawczych. Oprócz zoptymalizowanej wydajności, pojazd oferuje wiele innowacji technicznych, które czynią jazdę wygodniejszą. Samochód jest przy tym bardzo wszechstronny: dzięki szerokiej gamie wariantów na większości rynków, w zależności od potrzeb klienci mogą teraz wybrać większy zasięg lub większą ładowność; mają też do wyboru dwa rodzaje nadwozia i długości, a także trzy różne rozmiary akumulatorów. Oferując przestrzeń ładunkową do 14 m3 i dopuszczalną masę całkowitą pojazdu do 4,25 t, eSprinter z napędem na tylne koła jest równie praktyczny jak jego brat z silnikiem spalinowym.


czytaj więcej str 20

Podwyżki. Jakie?

Idą kolejne podwyżki. Jakie?


Poprzedni rok upłynął pod znakiem licznych zmian w obszarze rozliczania czasu pracy kierowców, jaki i automatyzacji procesów wewnątrz firm transportowych. Spowolnienie gospodarcze, które dało się we znaki w tym sektorze przełożyło się na potrzebę ograniczania wydatków i jeszcze większej kontroli kosztów. Wszystko wskazuje na to, że trend technologizacji polskich przedsiębiorstw i postępującej optymalizacji działań będzie się umacniał w tym roku. A to między innymi za sprawą kolejnych podwyżek, które czekają branżę TSL. Jakich?


Czytaj więcej str. 46

ITD

Znaczne nadwyżki ładunku


Zdecydowanie za dużo ładunku przewożono zespołem pojazdów, który na drodze ekspresowej nr 61 w okolicach Raczek, skontrolowali inspektorzy z suwalskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku. Sześcioosiowym zestawem wykonywany był przewóz drewna sosnowego na trasie Biała Piska – Suwałki. Szczegółowe pomiary ładunku i zastosowanie znormalizowanych norm przeliczeniowych wykazały, że ilość przewożonego drewna przekracza wartość dopuszczalną dla kontrolowanego zestawu. Kontrola z użyciem wagi potwierdziła przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 56,75 t – za dużo o blisko 17 t.


czytaj wiecej str. 64


e-route on-line

Renault Trucks T Red

Renault Trucks przedstawia
T Red

Renault prezentuje specjalną serię używanych samochodów ciężarowych T Red. W tej specjalnej serii zastosowano innowacyjne podejście do przedłużania żywotności pojazdów ciężarowych przy jednoczesnej ochronie środowiska. Zaprojektowano je tak, aby mogły przejechać ponad milion kilometrów. Dlaczego więc zatrzymywać się wcześniej? W ramach swojego zaangażowania w podejście zorientowane na środowisko i ekologię, producent przeciwstawia się starzeniu pojazdów, przedłużając ich pierwszy okres eksploatacji, umożliwiając w ten sposób swoim klientom intensywne użytkowanie ich przez dłuższy czas.

Renault prezentuje specjalną serię używanych samochodów ciężarowych T Red. W tej specjalnej serii zastosowano innowacyjne podejście do przedłużania żywotności pojazdów ciężarowych przy jednoczesnej ochronie środowiska. Zaprojektowano je tak, aby mogły przejechać ponad milion kilometrów. Dlaczego więc zatrzymywać się wcześniej? W ramach swojego zaangażowania w podejście zorientowane na środowisko i ekologię, producent przeciwstawia się starzeniu pojazdów, przedłużając ich pierwszy okres eksploatacji, umożliwiając w ten sposób swoim klientom intensywne użytkowanie ich przez dłuższy czas.

Czytaj więcej str. 04

MAN Truck & Bus Polska

Sprzedażowa karuzela

W połowie marca br. MAN Truck & Bus Polska na dorocznej konferencji prasowej przedstawił swoje wyniki sprzedażowe za rok 2023 oraz nakreślił główne plany i cele na rok obecny. Jak powiedział nam Claus Wallenstein - dyrektor generalny firmy, w Polsce mimo bardzo niestabilnego, a wręcz chaotycznego rynku pojazdów użytkowych w zeszłym roku marce udało się uzyskać historyczny wzrost rentowności sprzedaży. Możliwe to było dzięki 10% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych, 8% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów dostawczych i 15% wzrostowi przychodów z usług serwisowych. W sumie przychody marki rok do roku podskoczyły o niebagatelne 27%.

W połowie marca br. MAN Truck & Bus Polska na dorocznej konferencji prasowej przedstawił swoje wyniki sprzedażowe za rok 2023 oraz nakreślił główne plany i cele na rok obecny. Jak powiedział nam Claus Wallenstein - dyrektor generalny firmy, w Polsce mimo bardzo niestabilnego, a wręcz chaotycznego rynku pojazdów użytkowych w zeszłym roku marce udało się uzyskać historyczny wzrost rentowności sprzedaży. Możliwe to było dzięki 10% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych, 8% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów dostawczych i 15% wzrostowi przychodów z usług serwisowych. W sumie przychody marki rok do roku podskoczyły o niebagatelne 27%.

czytaj wiecej str. 10

ceny paliw

Paliwowy rollercoaster na rynku

W strukturze kosztów polskich firm przewożących towary transportem drogowym największy udział mają wydatki ponoszone na paliwo. Zgodnie z wynikami badań opublikowanych na łamach czasopisma naukowego MDPI, wahają się one w granicach od około 29 proc. do 46 proc. całkowitych kosztów firm transportowych, a niekiedy mogą nawet sięgać aż 49 proc. wszystkich wydatków. Skoro tak wiele pieniędzy przeznaczanych jest na paliwo, a ceny tego surowca są niestabilne na rynku, ważnym wydaje się, aby firmy transportowe korzystały z narzędzi, które ułatwiają rozsądne planowanie zakupu oleju napędowego. W jaki sposób systemy do zarządzania transportem TMS pomagają utrzymać koszty paliwa w ryzach?

W strukturze kosztów polskich firm przewożących towary transportem drogowym największy udział mają wydatki ponoszone na paliwo. Zgodnie z wynikami badań opublikowanych na łamach czasopisma naukowego MDPI, wahają się one w granicach od około 29 proc. do 46 proc. całkowitych kosztów firm transportowych, a niekiedy mogą nawet sięgać aż 49 proc. wszystkich wydatków. Skoro tak wiele pieniędzy przeznaczanych jest na paliwo, a ceny tego surowca są niestabilne na rynku, ważnym wydaje się, aby firmy transportowe korzystały z narzędzi, które ułatwiają rozsądne planowanie zakupu oleju napędowego. W jaki sposób systemy do zarządzania transportem TMS pomagają utrzymać koszty paliwa w ryzach?

czytaj więcej str 20

Elektryczny DAF XD

Elektryczny DAF XD już w Polsce

Przy okazji niedawnej gali Dealer Roku DAF 2024, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano dziennikarzom DAF-a XD Electric, który powstaje w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych, uruchomionym w 2023 roku w Eindhoven.Egzemplarz sprowadzony z Holandii specjalnie na tę okazję to podwozie z napędem 6x2 i skrętną osią wleczoną (FAN). Przedstawionego w Rzeszowie DAF-a XD Electric wyposażono w dzienną kabinę pomalowaną białym, metalizowanym lakierem – charakterystycznym dla elektrycznych modeli marki. Elektryczny DAF XD, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF.

Przy okazji niedawnej gali Dealer Roku DAF 2024, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano dziennikarzom DAF-a XD Electric, który powstaje w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych, uruchomionym w 2023 roku w Eindhoven.Egzemplarz sprowadzony z Holandii specjalnie na tę okazję to podwozie z napędem 6x2 i skrętną osią wleczoną (FAN). Przedstawionego w Rzeszowie DAF-a XD Electric wyposażono w dzienną kabinę pomalowaną białym, metalizowanym lakierem – charakterystycznym dla elektrycznych modeli marki. Elektryczny DAF XD, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF.

Czytaj więcej str. 42

ITD

Zdecydowanie za ciężkie pojazdy

W nocy z poniedziałku na wtorek (4/5 marca) na ekspresowej „piątce” w okolicach Bydgoszczy inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego skontrolowali ciągnik z dwiema, spiętymi na sztywno przyczepami z kontenerami. Według dokumentów przewozowych w kontenerach znajdowało się ponad 50 ton ryżu. Ważenie potwierdziło przekroczenie dopuszczalnej masy zestawu. Ciężarówka ważyła 71,7 tony. Przekroczone były również dopuszczalne naciski osi ciągnika i przyczep. Ponadto transport o masie przekraczającej 60 ton powinien być pilotowany. W tym przypadku takiego pilota nie było. Analiza czasu pracy kierowcy ujawniła naruszenia norm prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków.

W nocy z poniedziałku na wtorek (4/5 marca) na ekspresowej „piątce” w okolicach Bydgoszczy inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego skontrolowali ciągnik z dwiema, spiętymi na sztywno przyczepami z kontenerami. Według dokumentów przewozowych w kontenerach znajdowało się ponad 50 ton ryżu. Ważenie potwierdziło przekroczenie dopuszczalnej masy zestawu. Ciężarówka ważyła 71,7 tony. Przekroczone były również dopuszczalne naciski osi ciągnika i przyczep. Ponadto transport o masie przekraczającej 60 ton powinien być pilotowany. W tym przypadku takiego pilota nie było. Analiza czasu pracy kierowcy ujawniła naruszenia norm prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków.

czytaj wiecej str. 70


e-route on-line

Nowy Actros L ProCabin

Nowy Actros L ProCabin

Od czasu swojej premiery rynkowej w czerwcu 2021 r. Actros L reprezentuje segment premium wysokotonażowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks z napędem wysokoprężnym. Teraz producent wynosi swój sztandarowy, cieszący się ogromną popularnością pojazd na nowy poziom: nowy Actros L posiada wszelkie atuty, mogące zyskać dla niego uznanie zarówno wśród operatorów flot, jak i zawodowych kierowców – futurystyczną stylistykę, udoskonaloną aerodynamikę, szereg rozwiązań zwiększających komfort, oszczędne silniki, wysoką dynamikę jazdy oraz najnowsze systemy asystujące.

Od czasu swojej premiery rynkowej w czerwcu 2021 r. Actros L reprezentuje segment premium wysokotonażowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks z napędem wysokoprężnym. Teraz producent wynosi swój sztandarowy, cieszący się ogromną popularnością pojazd na nowy poziom: nowy Actros L posiada wszelkie atuty, mogące zyskać dla niego uznanie zarówno wśród operatorów flot, jak i zawodowych kierowców – futurystyczną stylistykę, udoskonaloną aerodynamikę, szereg rozwiązań zwiększających komfort, oszczędne silniki, wysoką dynamikę jazdy oraz najnowsze systemy asystujące.

Czytaj więcej str. 04

Sprzedaż samochodów ciężarowych

Raport sprzedaży pojazdów użytkowych

W I kwartale 2024 r. zarejestrowano 7 226 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 16%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (1 656; +26%), drugie było VOLVO (1 200; -27%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (1 186; -35%). MAN jest czwarty (1 117 szt. +51%), a piąty DAF (-44%) po wydaniu 863 szt. Leader SCANIA w okresie styczeń-marzec 2024 r. miał 23% udziału w rynku zyskując o 7,7 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało prawie 17%, tracąc 2,5 pkt. proc. MERCEDES-BENZ z 16% udziałem stracił 4,7 pkt proc.

W I kwartale 2024 r. zarejestrowano 7 226 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 16%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (1 656; +26%), drugie było VOLVO (1 200; -27%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (1 186; -35%). MAN jest czwarty (1 117 szt. +51%), a piąty DAF (-44%) po wydaniu 863 szt. Leader SCANIA w okresie styczeń-marzec 2024 r. miał 23% udziału w rynku zyskując o 7,7 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało prawie 17%, tracąc 2,5 pkt. proc. MERCEDES-BENZ z 16% udziałem stracił 4,7 pkt proc.

czytaj wiecej str. 16

Wielton

Wielton z ofertą systemów wymiennych

Wielton, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów i wsłuchując się w głosy z rynku, poszerzył swoją ofertę o kolejne pojazdy. W ostatnim czasie portfolio wieluńskiego producenta wzbogacone zostało o systemy wymienne. W skład tej rodziny produktowej wchodzą obecnie trzy modele nadwozi wymiennych. Zestaw wymienny to uniwersalne rozwiązanie, sprawdzające się w transporcie różnego rodzaju ładunków. Składa się z podwozia samochodu ciężarowego przystosowanego pod system BDF, przyczepy wymiennej oraz dwóch nadwozi wymiennych.

Wielton, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów i wsłuchując się w głosy z rynku, poszerzył swoją ofertę o kolejne pojazdy. W ostatnim czasie portfolio wieluńskiego producenta wzbogacone zostało o systemy wymienne. W skład tej rodziny produktowej wchodzą obecnie trzy modele nadwozi wymiennych. Zestaw wymienny to uniwersalne rozwiązanie, sprawdzające się w transporcie różnego rodzaju ładunków. Składa się z podwozia samochodu ciężarowego przystosowanego pod system BDF, przyczepy wymiennej oraz dwóch nadwozi wymiennych.

czytaj więcej str 36

Nowy MAN TGE Next Level

Nowy MAN TGE Next Level

Pojazdy MAN TGE na rok modelowy 2025 przeszły dużą modernizację funkcjonalną jak i wnętrza. Dzięki nim jak mówi producent „Ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Dzięki nowym jednostkom sterującym, a także nowym radarom oraz kamerom, znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu.

Pojazdy MAN TGE na rok modelowy 2025 przeszły dużą modernizację funkcjonalną jak i wnętrza. Dzięki nim jak mówi producent „Ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Dzięki nowym jednostkom sterującym, a także nowym radarom oraz kamerom, znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu.

Czytaj więcej str. 40

ITD

Fałszywa korespondencja dot. mandatu z fotoradaru

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywą korespondencją informującą o ukaraniu mandatem karnym wraz z wezwaniem do dokonania płatności za wykroczenie drogowe, zarejestrowane przez system CANARD. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie wysyła wezwań z numerem rachunku bankowego do opłacenia mandatu karnego. Pierwsza korespondencja z CANARD przesyłaną do właściciela/ posiadacza pojazdu nie jest jeszcze mandatem karnym.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywą korespondencją informującą o ukaraniu mandatem karnym wraz z wezwaniem do dokonania płatności za wykroczenie drogowe, zarejestrowane przez system CANARD. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie wysyła wezwań z numerem rachunku bankowego do opłacenia mandatu karnego. Pierwsza korespondencja z CANARD przesyłaną do właściciela/ posiadacza pojazdu nie jest jeszcze mandatem karnym.

czytaj wiecej str. 50


e-route on-line

Jazda testowa MAN eTruck

MAN eTruck - jazda testowa

W połowie maja 2024 r. na torze Modlin MAN Truck & Bus Polska przedstawił swój flagowy długodystansowy pojazd elektryczny MAN eTruck. Złożono już na niego ok. 700 zamówień na różnych rynkach, a pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r., a od 2025 r., wraz ze wzrostem zamówień, rozpocznie się produkcja wielkoseryjna w fabryce w Monachium. Nowe pojazdy MAN eTGX i MAN eTGS charakteryzują się dużą różnorodnością konfiguracji akumulatorów. Sześć pakietów akumulatorów, z których dwa są zainstalowane pod kabiną i do czterech kolejnych z boku ramy pojazdu, oferuje do 480 kWh użytecznej pojemności akumulatora dla dziennych przebiegów od 600 do 800 kilometrów.

W połowie maja 2024 r. na torze Modlin MAN Truck & Bus Polska przedstawił swój flagowy długodystansowy pojazd elektryczny MAN eTruck. Złożono już na niego ok. 700 zamówień na różnych rynkach, a pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r., a od 2025 r., wraz ze wzrostem zamówień, rozpocznie się produkcja wielkoseryjna w fabryce w Monachium. Nowe pojazdy MAN eTGX i MAN eTGS charakteryzują się dużą różnorodnością konfiguracji akumulatorów. Sześć pakietów akumulatorów, z których dwa są zainstalowane pod kabiną i do czterech kolejnych z boku ramy pojazdu, oferuje do 480 kWh użytecznej pojemności akumulatora dla dziennych przebiegów od 600 do 800 kilometrów.

Czytaj więcej str. 04

IVECO i Metallica

IVECO i Metallica M72 World Tour

IVECO jest gotowe dołączyć do zespołu Metallica podczas europejskiej trasy koncertowej M72 World Tour w ramach partnerstwa ogłoszonego w listopadzie ubiegłego roku w Barcelonie podczas premiery w pełni odnowionej gamy IVECO. IVECO i Metallica wspólnie przyczyniają się do redukcji emisji CO2 i wspierają społeczności w miejscach, w których odbędą się koncerty poprzez wspólne zaangażowanie w zrównoważone działania. IVECO współpracuje z zespołem rockowym i zapewnia niskoemisyjny transport na trasie do wszystkich 9 przystanków trasy koncertowej w Europie.

IVECO jest gotowe dołączyć do zespołu Metallica podczas europejskiej trasy koncertowej M72 World Tour w ramach partnerstwa ogłoszonego w listopadzie ubiegłego roku w Barcelonie podczas premiery w pełni odnowionej gamy IVECO. IVECO i Metallica wspólnie przyczyniają się do redukcji emisji CO2 i wspierają społeczności w miejscach, w których odbędą się koncerty poprzez wspólne zaangażowanie w zrównoważone działania. IVECO współpracuje z zespołem rockowym i zapewnia niskoemisyjny transport na trasie do wszystkich 9 przystanków trasy koncertowej w Europie.

czytaj wiecej str. 08

Volvo FH wodor

Volvo wprowadzi pojazdy o napędzie wodorowym

Volvo Trucks opracowuje pojazdy ciężarowe z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem. Testy drogowe ciężarówek wykorzystujących wodór w silnikach spalinowych rozpoczną się w 2026 roku, a komercyjna premiera planowana jest pod koniec tej dekady. Samochody ciężarowe zasilane ekologicznym wodorem stanowią dla Volvo znaczący krok w kierunku osiągnięcia celu zerowej emisji netto i wspierają klientów w osiąganiu celów w zakresie dekarbonizacji.Volvo rozpocznie testy pojazdów ciężarowych wykorzy-stujących wodór w silnikach spalinowych przy udziale klientów w 2026 r., dostępne będą one na rynku pod koniec tej dekady.

Volvo Trucks opracowuje pojazdy ciężarowe z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem. Testy drogowe ciężarówek wykorzystujących wodór w silnikach spalinowych rozpoczną się w 2026 roku, a komercyjna premiera planowana jest pod koniec tej dekady. Samochody ciężarowe zasilane ekologicznym wodorem stanowią dla Volvo znaczący krok w kierunku osiągnięcia celu zerowej emisji netto i wspierają klientów w osiąganiu celów w zakresie dekarbonizacji.Volvo rozpocznie testy pojazdów ciężarowych wykorzy-stujących wodór w silnikach spalinowych przy udziale klientów w 2026 r., dostępne będą one na rynku pod koniec tej dekady.

czytaj więcej str 22

kontrola ITD

Kontrole zakończone zakazem jazdy

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali na S12 wieloosiowy zestaw, należący do przewoźnika z okolic Mławy. Były nim transportowane dwa kontenery granitu z portu kontenerowego w Gdańsku do Lublina. Już sama konfiguracja zestawu była niedozwolona, bo składał się on z trzech pojazdów. Masa rzeczywista zespołu pojazdów zamiast maksymalnie dopuszczalnych 40 ton wynosiła 73 tony. Przeciążone były również poszczególne grupy osi. W okresie objętym kontrolą kierowca dopuścił się 35 naruszeń z zakresu czasu pracy. Kontrola zakończyła się nałożeniem przez inspektorów mandatów karnych i wszczęciem postępowania administracyjnego wobec przewoźnika.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali na S12 wieloosiowy zestaw, należący do przewoźnika z okolic Mławy. Były nim transportowane dwa kontenery granitu z portu kontenerowego w Gdańsku do Lublina. Już sama konfiguracja zestawu była niedozwolona, bo składał się on z trzech pojazdów. Masa rzeczywista zespołu pojazdów zamiast maksymalnie dopuszczalnych 40 ton wynosiła 73 tony. Przeciążone były również poszczególne grupy osi. W okresie objętym kontrolą kierowca dopuścił się 35 naruszeń z zakresu czasu pracy. Kontrola zakończyła się nałożeniem przez inspektorów mandatów karnych i wszczęciem postępowania administracyjnego wobec przewoźnika.

Czytaj więcej str. 58

ITD

Daimler Truck na EV Experience

Organizowany na podwarszawskim Torze Modlin piknik elektromobilności EV Experience to największe tego typu wydarzenie w Polsce. W poprzednich dwóch latach goście imprezy testowali wyłącznie elektryczne samochody osobowe i dostawcze. W tym roku po raz pierwszy mieli okazję doświadczyć jazdy ciężarówkami z napędem bateryjnym. Daimler Truck Polska od kilku miesięcy prowadzi wśród klientów intensywny program testów swoich elektrycznych modeli: eActrosa 300 oraz eActrosa 400. Teraz, podczas dwudniowego pikniku EV Experience, każdy – zarówno przedstawiciele biznesu, jak i osoby prywatne – mógł przekonać się osobiście, jak wygląda jazda zarówno tymi pojazdami, jak i lekką ciężarówką FUSO eCanter.

Organizowany na podwarszawskim Torze Modlin piknik elektromobilności EV Experience to największe tego typu wydarzenie w Polsce. W poprzednich dwóch latach goście imprezy testowali wyłącznie elektryczne samochody osobowe i dostawcze. W tym roku po raz pierwszy mieli okazję doświadczyć jazdy ciężarówkami z napędem bateryjnym. Daimler Truck Polska od kilku miesięcy prowadzi wśród klientów intensywny program testów swoich elektrycznych modeli: eActrosa 300 oraz eActrosa 400. Teraz, podczas dwudniowego pikniku EV Experience, każdy – zarówno przedstawiciele biznesu, jak i osoby prywatne – mógł przekonać się osobiście, jak wygląda jazda zarówno tymi pojazdami, jak i lekką ciężarówką FUSO eCanter.

czytaj wiecej str. 60


e-route on-line

DAF XG

Specjalna edycja DAF-a XG+

DAF Trucks prezentuje jubileuszową wersję modelu DAF XG+ wyposażonego w funkcje premium, aby uczcić 75-lecie rozpoczęcia produkcji pojazdów ciężarowych. W celu zapewnienia najwyższego poziomu komfortu model ze specjalne edycji jest wyposażony w luksusowe podgrzewane fotele obrotowe ze skórzaną tapicerką. Wysokiej klasy system audio z 8 głośnikami i subwooferem tworzy niezrównane efekty dźwiękowe. Oczywiście w tej wyjątkowej wersji DAF-a XG+standardowo montowana jest również leżanka o szerokości 80 centymetrów.

DAF Trucks prezentuje jubileuszową wersję modelu DAF XG+ wyposażonego w funkcje premium, aby uczcić 75-lecie rozpoczęcia produkcji pojazdów ciężarowych. W celu zapewnienia najwyższego poziomu komfortu model ze specjalne edycji jest wyposażony w luksusowe podgrzewane fotele obrotowe ze skórzaną tapicerką. Wysokiej klasy system audio z 8 głośnikami i subwooferem tworzy niezrównane efekty dźwiękowe. Oczywiście w tej wyjątkowej wersji DAF-a XG+standardowo montowana jest również leżanka o szerokości 80 centymetrów.

Czytaj więcej str. 04

Vpövo FH

Nowe Volvo FH16

Nowe Volvo FH16 to jeden z najmocniejszych samochodów ciężarowy w Europie. Gwarantuje on jednocześnie dużą ekonomikę pod względem zużycia paliwa – i do tego może być on napędzany w 100% paliwami odnawialnymi. Zapewnia to całkowicie nowy silnik D17, który został zaprojektowany do najtrudniejszych zadań transportowych, aby zapewnić wyjątkową wydajność i trwałość. Porównując nowe 17-litrowe, 780-konne Volvo FH16 z jego poprzednikiem, nowa wersja dodaje 7% momentu obrotowego, jednocześnie osiągając o 5% mniejsze zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

Nowe Volvo FH16 to jeden z najmocniejszych samochodów ciężarowy w Europie. Gwarantuje on jednocześnie dużą ekonomikę pod względem zużycia paliwa – i do tego może być on napędzany w 100% paliwami odnawialnymi. Zapewnia to całkowicie nowy silnik D17, który został zaprojektowany do najtrudniejszych zadań transportowych, aby zapewnić wyjątkową wydajność i trwałość. Porównując nowe 17-litrowe, 780-konne Volvo FH16 z jego poprzednikiem, nowa wersja dodaje 7% momentu obrotowego, jednocześnie osiągając o 5% mniejsze zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

czytaj wiecej str. 06

MAN TGE Next Level już w Polsce

MAN TGE Next Level już w Polsce

MAN TGE Next Level przeszedł znaczną liczbę zmian, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do poprawy zarówno bezpieczeństwa, jak i komfortu pracy kierowcy. Mnogość systemów asystenckich, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów., wygodny fotel, system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu, elektryczny hamulec ręczny i wiele innych zupełnie nowych elementów powoduje, że korzystanie z samochodu MAN TGE Next Level sprawia przyjemność, a kierowca w pracy może czuć się jak w domu.

MAN TGE Next Level przeszedł znaczną liczbę zmian, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do poprawy zarówno bezpieczeństwa, jak i komfortu pracy kierowcy. Mnogość systemów asystenckich, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów., wygodny fotel, system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu, elektryczny hamulec ręczny i wiele innych zupełnie nowych elementów powoduje, że korzystanie z samochodu MAN TGE Next Level sprawia przyjemność, a kierowca w pracy może czuć się jak w domu.

czytaj więcej str 18

IVECO S-Way

IVECO S-Way z nagrodą

IVECO S-Way otrzymał prestiżową nagrodę Red Dot Award: Product Design 2024. To jeden z największych na świecie konkursów wzornictwa, gdzie jury składające się z około 40 międzynarodowych ekspertów, co roku wybierają najlepsze produkty. Przy podejmowaniu decyzji biorą oni pod uwagę funkcjonalność, ich estetykę, łatwość użytkowania, oraz wpływ na zrównoważony rozwój. W przypadku IVECO zwrócono uwagę na przykład na projekt graficzny cyfrowego kokpitu, który został opracowany w celu zapewnienia balansu między nowoczesną estetyką, a optymalną czytelnością.

IVECO S-Way otrzymał prestiżową nagrodę Red Dot Award: Product Design 2024. To jeden z największych na świecie konkursów wzornictwa, gdzie jury składające się z około 40 międzynarodowych ekspertów, co roku wybierają najlepsze produkty. Przy podejmowaniu decyzji biorą oni pod uwagę funkcjonalność, ich estetykę, łatwość użytkowania, oraz wpływ na zrównoważony rozwój. W przypadku IVECO zwrócono uwagę na przykład na projekt graficzny cyfrowego kokpitu, który został opracowany w celu zapewnienia balansu między nowoczesną estetyką, a optymalną czytelnością.

Czytaj więcej str. 28

ITD

Zakaz wyprzedzania pod kontrolą ITD

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu, wspólnie z funkcjonariuszami BKOE, CANARD i Policji przeprowadzili, na dolnośląskim odcinku autostrady A4, działania ukierunkowane na niestosowanie się przez kierowców pojazdów ciężarowych do zakazu wyprzedzania. W trakcie kilkunastogodzinnej akcji skontrolowano łącznie 29 ciężarówek. Za niestosowanie się kierowców do zakazu wyprzedzania inspektorzy w 13 przypadkach nałożyli mandaty, a w 1 przypadku sporządzili wniosek do sądu o ukaranie.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu, wspólnie z funkcjonariuszami BKOE, CANARD i Policji przeprowadzili, na dolnośląskim odcinku autostrady A4, działania ukierunkowane na niestosowanie się przez kierowców pojazdów ciężarowych do zakazu wyprzedzania. W trakcie kilkunastogodzinnej akcji skontrolowano łącznie 29 ciężarówek. Za niestosowanie się kierowców do zakazu wyprzedzania inspektorzy w 13 przypadkach nałożyli mandaty, a w 1 przypadku sporządzili wniosek do sądu o ukaranie.

czytaj wiecej str. 71


e-route on-line

MAN-2024

MAN prezentuje całą gamę napędów

W ramach przygotowań do targów IAA Transportation 2024, firma MAN Truck & Bus przedstawiła na początku lipca, jak zaprezentuje się we wrześniu na tej prestiżowej imprezie. Jazdy testowe u podnóża austriackich Alp koncentrowały się na dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Po raz pierwszy blisko 200 dziennikarzy miało okazję przetestować w bezpośrednim porównaniu ciężarówki z napędem elektrycznym, wodorowym i najnowocześniejszym napędem diesla.

W ramach przygotowań do targów IAA Transportation 2024, firma MAN Truck & Bus przedstawiła na początku lipca, jak zaprezentuje się we wrześniu na tej prestiżowej imprezie. Jazdy testowe u podnóża austriackich Alp koncentrowały się na dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Po raz pierwszy blisko 200 dziennikarzy miało okazję przetestować w bezpośrednim porównaniu ciężarówki z napędem elektrycznym, wodorowym i najnowocześniejszym napędem diesla.

Czytaj więcej str. 06

Rynek 2024

Zobacz kto sprzedał najwięcej od początku 2024 r.

W I półroczu 2024 roku przybyło 16 647 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek (-7,7%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 15 540, czyli 10,2% mniej niż w 2023 r. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 tony w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (3 627; +37%). Drugie było VOLVO (2 685; -22%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (2 400; -25%). MAN jest czwarty (2 218 szt. +22%), a piąty DAF (-33%) po wydaniu 2 011 szt.

W I półroczu 2024 roku przybyło 16 647 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek (-7,7%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 15 540, czyli 10,2% mniej niż w 2023 r. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 tony w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (3 627; +37%). Drugie było VOLVO (2 685; -22%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (2 400; -25%). MAN jest czwarty (2 218 szt. +22%), a piąty DAF (-33%) po wydaniu 2 011 szt.

czytaj wiecej str. 16

DAF

DAF rozszerza zakres aplikacji Plug & Play

W zeszłym roku firma DAF przedstawiła program Plug & Play dla wytwórców zabudów, wprowadzając go wraz z pełną gamą ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę z dwiema osiami napędzanymi – do zastosowań terenowych i drogowych. Program Plug & Play został opracowany w ścisłej współpracy z 25 czołowymi wytwórcami zabudów w Europie, aby zoptymalizować specyfikację oraz procesy składania zamówień i wytwarzania zabudów do podwozi.

W zeszłym roku firma DAF przedstawiła program Plug & Play dla wytwórców zabudów, wprowadzając go wraz z pełną gamą ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę z dwiema osiami napędzanymi – do zastosowań terenowych i drogowych. Program Plug & Play został opracowany w ścisłej współpracy z 25 czołowymi wytwórcami zabudów w Europie, aby zoptymalizować specyfikację oraz procesy składania zamówień i wytwarzania zabudów do podwozi.

czytaj więcej str 32

Nasza relacja ze zlotu Master Truck 2024

Nasza relacja ze zlotu Master Truck 2024

Tak, tak to już 20-sty raz fani motoryzacji ciężarowej mogli spotkać się na zlocie Master Truck Show. To kultowe dla wielu wydarzenie przyciąga co roku truckerów prawie z całej Europy. Jak zwykle w połowie lipca lotnisko Aeroklubu Opolskiego zapełniło ponad tysiąc pojazdów ciężarowych, cieszących oko nie tylko pasjonatów ciężkiego transportu. Równolegle do imprezy kilkadziesiąt firm z branży zaprezentowało swoje najciekawsze oferty handlowe, w tym premierowe pojazdy ciężarowe, naczepy, osprzęt, akcesoria i wiele innych.

Tak, tak to już 20-sty raz fani motoryzacji ciężarowej mogli spotkać się na zlocie Master Truck Show. To kultowe dla wielu wydarzenie przyciąga co roku truckerów prawie z całej Europy. Jak zwykle w połowie lipca lotnisko Aeroklubu Opolskiego zapełniło ponad tysiąc pojazdów ciężarowych, cieszących oko nie tylko pasjonatów ciężkiego transportu. Równolegle do imprezy kilkadziesiąt firm z branży zaprezentowało swoje najciekawsze oferty handlowe, w tym premierowe pojazdy ciężarowe, naczepy, osprzęt, akcesoria i wiele innych.

Czytaj więcej str. 62

ITD

Wagowe nieprawidłowości

Bydgoscy inspektorzy zatrzymali ciągnik z dwiema złączonymi na sztywno naczepami. Zespół pojazdów w niedozwolonej konfiguracji przewoził dwa 20-stopowe kontenery morskie z ładunkami drobnicowymi. Inspekcyjne wagi wskazały, że masa całkowita zestawu wynosi blisko 64 tony, zamiast maksymalnie 40 ton. Przekroczone były też dopuszczalne naciski osi. Ponadto brakowało, wymaganego przy przejeździe pojazdu o masie przekraczającej 60 ton, pojazdu pilotującego. Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające, a transport wstrzymano.

Bydgoscy inspektorzy zatrzymali ciągnik z dwiema złączonymi na sztywno naczepami. Zespół pojazdów w niedozwolonej konfiguracji przewoził dwa 20-stopowe kontenery morskie z ładunkami drobnicowymi. Inspekcyjne wagi wskazały, że masa całkowita zestawu wynosi blisko 64 tony, zamiast maksymalnie 40 ton. Przekroczone były też dopuszczalne naciski osi. Ponadto brakowało, wymaganego przy przejeździe pojazdu o masie przekraczającej 60 ton, pojazdu pilotującego. Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające, a transport wstrzymano.

czytaj wiecej str. 78


e-route on-line

Scania-2024

Scania prezentuje skrzynię biegów G38

G38 to najnowsza wersja skrzyni biegów z serii G, którą wprowadzono na rynek w 2019 roku (model G33). Skrzynię tę zaprojektowano pod kątem obsłużenia ogromnego momentu obrotowego, jaki osiąga silnik Scania V8 o mocy 770 KM. Pomimo faktu, że może obsłużyć moment 3800 Nm, skrzynia posiada dokładnie te same wymiary jak wersja G33. Skrzynie biegów z serii G są zazwyczaj o 60-70 kg lżejsze niż skrzynie biegów, które zastępują. Wynika to głównie z zastosowania całkowicie aluminiowej obudowy. Kolejnym atutem jest obniżenie poziomu hałasu, co ma zasadnicze znaczenie z perspektywy zgodności z przysz­łymi normami obniżającymi jego natężenie.

G38 to najnowsza wersja skrzyni biegów z serii G, którą wprowadzono na rynek w 2019 roku (model G33). Skrzynię tę zaprojektowano pod kątem obsłużenia ogromnego momentu obrotowego, jaki osiąga silnik Scania V8 o mocy 770 KM. Pomimo faktu, że może obsłużyć moment 3800 Nm, skrzynia posiada dokładnie te same wymiary jak wersja G33. Skrzynie biegów z serii G są zazwyczaj o 60-70 kg lżejsze niż skrzynie biegów, które zastępują. Wynika to głównie z zastosowania całkowicie aluminiowej obudowy. Kolejnym atutem jest obniżenie poziomu hałasu, co ma zasadnicze znaczenie z perspektywy zgodności z przysz­łymi normami obniżającymi jego natężenie.

Czytaj więcej str. 04

Telematyka kontra monitoring GPS 2024

Telematyka kontra monitoring GPS

Wartość globalnego rynku telematyki w poprzednim roku została wyceniona na około 4,9 miliarda dolarów i szacuje się, że będzie wzrastać w tempie CAGR o około 15 proc. w latach 2024-2030. Rewolucja technologiczna, mimo trudnej sytuacji w transporcie, nadal trwa i nie ma od niej odwrotu, a jednym z kluczowych czynników rosnącego zainteresowania telematyką jest lepsza kontrola zużycia paliwa, co przekłada się na mniejsze koszty transportu i oszczędną jazdę. Dlatego też w nieprzewidywalnym otoczeniu transportowym, gdzie walka toczy się o każdą złotówkę, podstawowy monitoring GPS może już nie wystarczać. W co warto inwestować?

Wartość globalnego rynku telematyki w poprzednim roku została wyceniona na około 4,9 miliarda dolarów i szacuje się, że będzie wzrastać w tempie CAGR o około 15 proc. w latach 2024-2030. Rewolucja technologiczna, mimo trudnej sytuacji w transporcie, nadal trwa i nie ma od niej odwrotu, a jednym z kluczowych czynników rosnącego zainteresowania telematyką jest lepsza kontrola zużycia paliwa, co przekłada się na mniejsze koszty transportu i oszczędną jazdę. Dlatego też w nieprzewidywalnym otoczeniu transportowym, gdzie walka toczy się o każdą złotówkę, podstawowy monitoring GPS może już nie wystarczać. W co warto inwestować?

czytaj wiecej str. 10

ALBOR

Nowy serwis ALBOR w Koszalinie

W poniedziałek 19 sierpnia 2024 r. firma ALBOR uroczyście otworzyła nowy autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych marki MAN w Koszalinie. W ceremonii uczestniczyli liczni zaproszeni goście, m.in. Starosta Wałecki Bogdan Wankiewicz, Burmistrz Miasta Wałcz Maciej Żebrowski, rektor ANS Dariusz Skalski, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska Claus Wallenstein wraz z wieloma pracownikami MAN, przedstawiciele zaprzyjaźnionych serwisów MAN oraz Q-Service Truck z całej Polski, generalny wykonawca oraz właściciele firm odpowiedzialnych za realizację inwestycji, a także przyjaciele od lat związani z firmą.

W poniedziałek 19 sierpnia 2024 r. firma ALBOR uroczyście otworzyła nowy autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych marki MAN w Koszalinie. W ceremonii uczestniczyli liczni zaproszeni goście, m.in. Starosta Wałecki Bogdan Wankiewicz, Burmistrz Miasta Wałcz Maciej Żebrowski, rektor ANS Dariusz Skalski, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska Claus Wallenstein wraz z wieloma pracownikami MAN, przedstawiciele zaprzyjaźnionych serwisów MAN oraz Q-Service Truck z całej Polski, generalny wykonawca oraz właściciele firm odpowiedzialnych za realizację inwestycji, a także przyjaciele od lat związani z firmą. #

czytaj więcej str 14

Iveco 2024

IVECO na IAA Transportation 2024

Firma IVECO, będzie obecna na zbliżających się wielkimi krokami targach IAA Transportation 2024. Impreza ta to wiodąca platforma logistyki, pojazdów użytkowych i szeroko pojętego sektora transportu, która odbędzie się w Hanowerze w dniach 17-22 września. Marka konsekwentnie kontynuuje transformację swojej oferty handlowej, którą opiera na wieloenergetycznej strategii, spójnym portfolio usług i dalszym wzmacnianiu innowacji w celu wyższej konkurencyjności i wydajności. IVECO z niecierpliwością czeka już na możliwość podzielenia się swoimi osiągnięciami na tym polu z klientami, partnerami i specjalistami z branży na stoisku w hali 24.

Firma IVECO, będzie obecna na zbliżających się wielkimi krokami targach IAA Transportation 2024. Impreza ta to wiodąca platforma logistyki, pojazdów użytkowych i szeroko pojętego sektora transportu, która odbędzie się w Hanowerze w dniach 17-22 września. Marka konsekwentnie kontynuuje transformację swojej oferty handlowej, którą opiera na wieloenergetycznej strategii, spójnym portfolio usług i dalszym wzmacnianiu innowacji w celu wyższej konkurencyjności i wydajności. IVECO z niecierpliwością czeka już na możliwość podzielenia się swoimi osiągnięciami na tym polu z klientami, partnerami i specjalistami z branży na stoisku w hali 24.

Czytaj więcej str. 23

ITD

Rażące naruszenia czasu pracy kierowcy

W Widomej na S7, inspektorzy małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciężarówkę z naczepą krajowego przewoźnika. Analiza czasu pracy kierowcy wykazała, że w okresie objętym kontrolą mężczyzna nie stosował się do przepisów regulujących czas prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw i odpoczynków. 12-krotnie skrócił odpoczynek dobowy – w tym raz o ponad 7 godzin, a także wielokrotnie nie wykonał prawidłowego odpoczynku dziennego w wymiarze 9 lub 11 godzin albo przerwy trwającej co najmniej 7 godzin – przez co w jednym przypadku czas jego jazdy dziennej wyniósł ponad 27 godzin.

W Widomej na S7, inspektorzy małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciężarówkę z naczepą krajowego przewoźnika. Analiza czasu pracy kierowcy wykazała, że w okresie objętym kontrolą mężczyzna nie stosował się do przepisów regulujących czas prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw i odpoczynków. 12-krotnie skrócił odpoczynek dobowy – w tym raz o ponad 7 godzin, a także wielokrotnie nie wykonał prawidłowego odpoczynku dziennego w wymiarze 9 lub 11 godzin albo przerwy trwającej co najmniej 7 godzin – przez co w jednym przypadku czas jego jazdy dziennej wyniósł ponad 27 godzin.

czytaj wiecej str. 35


e-route on-line

Scania-2024

eActros 600 ciężarówką roku 2025

Grono dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, złożone z przedstawicieli 24 krajów europejskich, przyznało akumulatorowo-elektrycznej ciężarówce Mercedes-Benz eActros 600 tytuł „International Truck of the Year 2025”. Wyróżnienie to jest najważniejszą nagrodą w branży. W uzasadnieniu swojego wyboru jury wyraziło uznanie dla innowacyjnej całościowej koncepcji technicznej tej wysokotonażowej ciężarówki dalekobieżnej, która podczas niedawnego, w pełni elektrycznego przejazdu konstruktorskiego „eActros 600 European Testing Tour 2024” imponowała nowoczesną techniką napędową, wysoką efektywnością energetyczną i zasięgiem 500 kilometrów bez doładowywania akumulatorów.

Grono dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, złożone z przedstawicieli 24 krajów europejskich, przyznało akumulatorowo-elektrycznej ciężarówce Mercedes-Benz eActros 600 tytuł „International Truck of the Year 2025”. Wyróżnienie to jest najważniejszą nagrodą w branży. W uzasadnieniu swojego wyboru jury wyraziło uznanie dla innowacyjnej całościowej koncepcji technicznej tej wysokotonażowej ciężarówki dalekobieżnej, która podczas niedawnego, w pełni elektrycznego przejazdu konstruktorskiego „eActros 600 European Testing Tour 2024” imponowała nowoczesną techniką napędową, wysoką efektywnością energetyczną i zasięgiem 500 kilometrów bez doładowywania akumulatorów.

Czytaj więcej str. 04

Telematyka kontra monitoring GPS 2024

Master Truck biznesowo

Zlot Master Truck to doroczne święto motoryzacji ciężarowej. Jak zawsze w lipcu do Nowej Wsi pod Opolem przyjechały setki najładniejszych ciężarówek z Polski i Europu, by walczyć o miano tej najładniejszej. Jednak nie zapominajmy, że tego typu impreza to doskonała okazja na prezentację najnowszych ofert produktowych firm działających w orbicie transportu kołowego. Dlatego obok kolorowych pojazdów, zagościły na zlocie liczne stoiska wystawiennicze, na których mogliśmy oglądać najnowsze oferty dedykowane branży ciężarowej. I tak jak zawsze nie mogło zabraknąć ofert importerów pojazdów ciężarowych. Swoje najnowsze propozycje pokazał choćby MAN, Mercedes, czy DAF.

Zlot Master Truck to doroczne święto motoryzacji ciężarowej. Jak zawsze w lipcu do Nowej Wsi pod Opolem przyjechały setki najładniejszych ciężarówek z Polski i Europu, by walczyć o miano tej najładniejszej. Jednak nie zapominajmy, że tego typu impreza to doskonała okazja na prezentację najnowszych ofert produktowych firm działających w orbicie transportu kołowego. Dlatego obok kolorowych pojazdów, zagościły na zlocie liczne stoiska wystawiennicze, na których mogliśmy oglądać najnowsze oferty dedykowane branży ciężarowej. I tak jak zawsze nie mogło zabraknąć ofert importerów pojazdów ciężarowych. Swoje najnowsze propozycje pokazał choćby MAN, Mercedes, czy DAF.

czytaj wiecej str. 14

ALBOR

30 lat Volvo Trucks w Polsce

W dniu 6 września 2024, w majestatycznych murach Twierdzy Modlin, odbyła się niezwykła Gala 30-lecia Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe w Polsce. To wydarzenie było nie tylko okazją do świętowania trzech dekad obecności obu firm na polskim rynku, ale przede wszystkim wyjątkowym momentem, by podziękować Klientom, Partnerom Biznesowym oraz Pracownikom, którzy na przestrzeni lat tworzyli sukces Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe. Gala zgromadziła 3 000 gości, w tym wielu znamienitych przedstawicieli branży transportowej, mediów, a także kluczowych instytucji państwowych.

W dniu 6 września 2024, w majestatycznych murach Twierdzy Modlin, odbyła się niezwykła Gala 30-lecia Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe w Polsce. To wydarzenie było nie tylko okazją do świętowania trzech dekad obecności obu firm na polskim rynku, ale przede wszystkim wyjątkowym momentem, by podziękować Klientom, Partnerom Biznesowym oraz Pracownikom, którzy na przestrzeni lat tworzyli sukces Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe. Gala zgromadziła 3 000 gości, w tym wielu znamienitych przedstawicieli branży transportowej, mediów, a także kluczowych instytucji państwowych.

czytaj więcej str 26

Iveco 2024

IVECO debiutuje elektrycznym eMoovy

Marka IVECO rozszerza swoją ofertę lekkich pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym i wchodzi na rynek w segmencie 2,5 - 3,5t z zupełnie nowym podwoziem eMoovy zaprojektowanym od podstaw, aby zapewnić bezemisyjne rozwiązanie dla profesjonalnych zadań w mieście. Pojazd ten jest wynikiem partnerstwa z Hyundai Motor Company, które rozpoczęło się w 2022 r. wraz z podpisaniem umowy opartej na wspólnym zaangażowaniu obu firm w neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla transport. Współpraca ta doprowadziła już do wspólnego opracowania eDaily Fuel Cell i wprowadzenia na rynek autobusu miejskiego E-WAY FCEV.

Marka IVECO rozszerza swoją ofertę lekkich pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym i wchodzi na rynek w segmencie 2,5 - 3,5t z zupełnie nowym podwoziem eMoovy zaprojektowanym od podstaw, aby zapewnić bezemisyjne rozwiązanie dla profesjonalnych zadań w mieście. Pojazd ten jest wynikiem partnerstwa z Hyundai Motor Company, które rozpoczęło się w 2022 r. wraz z podpisaniem umowy opartej na wspólnym zaangażowaniu obu firm w neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla transport. Współpraca ta doprowadziła już do wspólnego opracowania eDaily Fuel Cell i wprowadzenia na rynek autobusu miejskiego E-WAY FCEV.

Czytaj więcej str. 30

ITD

BYD Trucks na IAA Transportation 2024

Marka BYD, światowy lider w produkcji pojazdów nowej generacji, zaprezentowała podczas targów IAA Transportation 2024 szeroką gamę w pełni elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. Wśród nowości mogliśmy oglądać np. BYD ETH8, 19-tonowy eTruck, idealny do logistyki i usług komunalnych, z wielofunkcyjną platformą do różnych zastosowań oraz dwoma opcjami rozstawu osi. ETH8 to cicha, w pełni elektryczna ciężarówka z doskonałymi możliwościami manewrowymi i łatwością prowadzenia, a jej zasięg to 250 km. Posiada przestronną, ergonomiczną kabinę z bogatym wyposażeniem zaprojektowaną dla komfortu kierowcy.

Marka BYD, światowy lider w produkcji pojazdów nowej generacji, zaprezentowała podczas targów IAA Transportation 2024 szeroką gamę w pełni elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. Wśród nowości mogliśmy oglądać np. BYD ETH8, 19-tonowy eTruck, idealny do logistyki i usług komunalnych, z wielofunkcyjną platformą do różnych zastosowań oraz dwoma opcjami rozstawu osi. ETH8 to cicha, w pełni elektryczna ciężarówka z doskonałymi możliwościami manewrowymi i łatwością prowadzenia, a jej zasięg to 250 km. Posiada przestronną, ergonomiczną kabinę z bogatym wyposażeniem zaprojektowaną dla komfortu kierowcy.

czytaj wiecej str. 42


e-route on-line

DAF jakiego nie znacie

DAF jakiego nie znacie

W dniach 6-7 września br. DAF Trucks dla przedstawicieli prasy branżowej, w tym także dla nas, zorganizował pod Malagą w Hiszpanii jazdy testowe pełną gamą najnowszych pojazdów ciężarowych dedykowanych na rok 2025. Prezentowane samochody, w tym najnowsze XG+, XG, XF i XD, jako nowości rynkowe były dopiero co pokazywane na targach IAA w Hanowerze. Do naszej dyspozycji oddano modele ze wszystkich wspomnianych typoszeregów objętych modernizacjami, które to producent definiuje trzema słowami: wydajność, bezpieczeństwo i komfort. A co tak naprawdę kryje się za nimi, i czy rzeczywiście są przełomowe w kontekście swojej efektywności, przekonajcie się sami. Oto wybrane z nich.

W dniach 6-7 września br. DAF Trucks dla przedstawicieli prasy branżowej, w tym także dla nas, zorganizował pod Malagą w Hiszpanii jazdy testowe pełną gamą najnowszych pojazdów ciężarowych dedykowanych na rok 2025. Prezentowane samochody, w tym najnowsze XG+, XG, XF i XD, jako nowości rynkowe były dopiero co pokazywane na targach IAA w Hanowerze. Do naszej dyspozycji oddano modele ze wszystkich wspomnianych typoszeregów objętych modernizacjami, które to producent definiuje trzema słowami: wydajność, bezpieczeństwo i komfort. A co tak naprawdę kryje się za nimi, i czy rzeczywiście są przełomowe w kontekście swojej efektywności, przekonajcie się sami. Oto wybrane z nich.

Czytaj więcej str. 06

MAN TGE od podszewki

MAN TGE od podszewki

Wraz z wprowadzeniem wersji TGE Next Level, liczba systemów dostępnych w standardzie znacznie wzrosła. Pojazdy TGE z homologacją N2 są standardowo wyposażane w całkowicie nowe funkcjonalności wspomagające kierowcę, które były oferowane jako opcja w pojazdach poprzedniej generacji. Funkcja ostrzegania o martwym polu wykorzystuje czujniki radarowe monitorujące bok pojazdu, zmniejszając ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. Opcjonalnie system ten można rozszerzyć tak, aby monitorował obie strony samochodu. A co jeszcze dostaniemy w standardzie?

Wraz z wprowadzeniem wersji TGE Next Level, liczba systemów dostępnych w standardzie znacznie wzrosła. Pojazdy TGE z homologacją N2 są standardowo wyposażane w całkowicie nowe funkcjonalności wspomagające kierowcę, które były oferowane jako opcja w pojazdach poprzedniej generacji. Funkcja ostrzegania o martwym polu wykorzystuje czujniki radarowe monitorujące bok pojazdu, zmniejszając ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. Opcjonalnie system ten można rozszerzyć tak, aby monitorował obie strony samochodu. A co jeszcze dostaniemy w standardzie?

czytaj wiecej str. 14

Podwozia ciężarowe IVECO S-eWay

Podwozia ciężarowe
IVECO S-eWay

Najnowsza gama elektrycznych podwozi S-eWay została zaprojektowana tak, aby zapewnić wszechstronność i możliwość realizacji zróżnicowanych zadań, od dystrybucji (również chłodniczej) po sektor budowlany i komunalny. Operatorzy mogą wybierać spośród wersji układów napędowych 4x2 lub 6x2, rodzajów zawieszenia, typów kabin i rozstawów osi, aby skonfigurować pojazd spełniający ich wymagania. IVECO S-eWay może również tworzyć zestawy o maksymalnej masie całkowitej do 44 ton (jeśli zezwalają na to lokalne przepisy).

Najnowsza gama elektrycznych podwozi S-eWay została zaprojektowana tak, aby zapewnić wszechstronność i możliwość realizacji zróżnicowanych zadań, od dystrybucji (również chłodniczej) po sektor budowlany i komunalny. Operatorzy mogą wybierać spośród wersji układów napędowych 4x2 lub 6x2, rodzajów zawieszenia, typów kabin i rozstawów osi, aby skonfigurować pojazd spełniający ich wymagania. IVECO S-eWay może również tworzyć zestawy o maksymalnej masie całkowitej do 44 ton (jeśli zezwalają na to lokalne przepisy).

czytaj więcej str 26

 Renault Trucks w odsłonie na 2025

Renault Trucks w odsłonie na 2025

Renault Trucks rozpoczyna sprzedaż samochodów ciężarowych z oferty roku modelowego 2025. Nowe pojazdy Renault Trucks T, T High, C i K zostały zaprojektowane z myślą o optymalizacji zużycia paliwa, bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Charakteryzują się one zmniejszonym zużyciem paliwa nawet o 3% w porównaniu z poprzednią generacją, oferując przewoźnikom zwiększoną produktywność przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wpływu na środowisko.

Renault Trucks rozpoczyna sprzedaż samochodów ciężarowych z oferty roku modelowego 2025. Nowe pojazdy Renault Trucks T, T High, C i K zostały zaprojektowane z myślą o optymalizacji zużycia paliwa, bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Charakteryzują się one zmniejszonym zużyciem paliwa nawet o 3% w porównaniu z poprzednią generacją, oferując przewoźnikom zwiększoną produktywność przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wpływu na środowisko.

Czytaj więcej str. 30

Raport sprzedaży pojazdów użytkowych

Raport sprzedaży pojazdów użytkowych

Od początku 2024 r. zarejestrowano 21 009 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Rynek zmniejszył się o 21%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t. w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (4 439; +14%). Drugie było VOLVO (3 842; -22%), które wyprzedza markę MAN (3 321; -2%). MERCEDES-BENZ jest czwarty (3 164 szt. -33%), a piąty DAF (-43%) po wydaniu 2 711 szt. Leader SCANIA w okresie styczeń-wrzesień 2024 r. miał 21% udziału w rynku zyskując o 6,5 pkt proc. wobec ubiegłego roku.

Od początku 2024 r. zarejestrowano 21 009 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Rynek zmniejszył się o 21%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t. w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (4 439; +14%). Drugie było VOLVO (3 842; -22%), które wyprzedza markę MAN (3 321; -2%). MERCEDES-BENZ jest czwarty (3 164 szt. -33%), a piąty DAF (-43%) po wydaniu 2 711 szt. Leader SCANIA w okresie styczeń-wrzesień 2024 r. miał 21% udziału w rynku zyskując o 6,5 pkt proc. wobec ubiegłego roku.

czytaj wiecej str. 36


e-route on-line

Międzynarodowe Targi
TransLogistica Poland

Znowu było ciekawie!

Hale EXPO XXI w Warszawie gościły w dniach 5-7 listopada br. jedne z największych targów branży TSL w Polsce - Międzynarodowe Targi TransLogistica Poland. W sumie mogliśmy na niej poznać oferty handlowo-usługowe aż 400 firm z ponad 50 państw, co stanowi kolejny wzrost liczby wystawców w porównaniu do poprzedniej edycji o prawie 100 uczestników. Reprezentowali oni w ponad połowie usługi transportowe i logistyczne. Nie zabrakło także firm produkcyjnych, sieci handlowych, sieci stacji paliw, kart paliwowych, usług GPS, tachografów, finansów, ubezpieczeń, czy podatków. Co nas cieszy, szczególnie bogatą ofertę pojazdów i usług pokazali także czołowi importerzy samochodów ciężarowych w naszym kraju, a także producenci naczep i przyczep. Oto co ciekawego czekało na odwiedzających...

Hale EXPO XXI w Warszawie gościły w dniach 5-7 listopada br. jedne z największych targów branży TSL w Polsce - Międzynarodowe Targi TransLogistica Poland. W sumie mogliśmy na niej poznać oferty handlowo-usługowe aż 400 firm z ponad 50 państw, co stanowi kolejny wzrost liczby wystawców w porównaniu do poprzedniej edycji o prawie 100 uczestników. Reprezentowali oni w ponad połowie usługi transportowe i logistyczne. Nie zabrakło także firm produkcyjnych, sieci handlowych, sieci stacji paliw, kart paliwowych, usług GPS, tachografów, finansów, ubezpieczeń, czy podatków. Co nas cieszy, szczególnie bogatą ofertę pojazdów i usług pokazali także czołowi importerzy samochodów ciężarowych w naszym kraju, a także producenci naczep i przyczep. Oto co ciekawego czekało na odwiedzających...

Czytaj więcej str. 04

Volvo Trucks ochrona pieszych

Nowe systemy Volvo Trucks

Wysokie natężenie ruchu ulicznego stwarza wiele codziennych zagrożeń dla bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg. Dlatego Volvo Trucks wprowadza dwa systemy bezpieczeństwa skupiające się na ochronie pieszych i rowerzystów. Pierwszy to system aktywnego wspomagania unikania kolizji bocznych Volvo, gdzie kluczowym słowem jest „aktywny”. Jest to ewolucja istniejącego systemu bezpieczeństwa, do której dodano funkcję aktywnego hamowania. Wykorzystując czujniki radarowe do wykrywania zbliżających się rowerzystów, system może ostrzegać kierowcę, a w razie potrzeby może teraz również aktywnie hamować pojazd ciężarowy, aby uniknąć kolizji z rowerzystami podczas skręcania w stronę pasażera.

Wysokie natężenie ruchu ulicznego stwarza wiele codziennych zagrożeń dla bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg. Dlatego Volvo Trucks wprowadza dwa systemy bezpieczeństwa skupiające się na ochronie pieszych i rowerzystów. Pierwszy to system aktywnego wspomagania unikania kolizji bocznych Volvo, gdzie kluczowym słowem jest „aktywny”. Jest to ewolucja istniejącego systemu bezpieczeństwa, do której dodano funkcję aktywnego hamowania. Wykorzystując czujniki radarowe do wykrywania zbliżających się rowerzystów, system może ostrzegać kierowcę, a w razie potrzeby może teraz również aktywnie hamować pojazd ciężarowy, aby uniknąć kolizji z rowerzystami podczas skręcania w stronę pasażera.

czytaj wiecej str. 16

Najnowsze innowacje DAF'a

Najnowsze innowacje DAF'a

DAF wprowadzając liczne innowacje w swojej najnowszej gamie pojazdów, które mieliśmy okazję testować w tym roku w Maladze, kładzie duży nacisk na wydajność układów napędowych. W pojazdach serii XD, XF, XG i XG+ została ona osiągnięta m.in. dzięki zmianie faz rozrządu silnika zgodnie z zasadą cyklu Millera. Zamontowano także dwucylindrową sprężarkę ze sprzęgłem. Turbosprężarki i zawór recyrkulacji spalin (EGR) zostały zmodernizowane, aby bezproblemowo funkcjonowały po zmianie faz rozrządu. Jednocześnie za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów odpowiadają wtryskiwacze najnowszej generacji.

DAF wprowadzając liczne innowacje w swojej najnowszej gamie pojazdów, które mieliśmy okazję testować w tym roku w Maladze, kładzie duży nacisk na wydajność układów napędowych. W pojazdach serii XD, XF, XG i XG+ została ona osiągnięta m.in. dzięki zmianie faz rozrządu silnika zgodnie z zasadą cyklu Millera. Zamontowano także dwucylindrową sprężarkę ze sprzęgłem. Turbosprężarki i zawór recyrkulacji spalin (EGR) zostały zmodernizowane, aby bezproblemowo funkcjonowały po zmianie faz rozrządu. Jednocześnie za dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów odpowiadają wtryskiwacze najnowszej generacji.

czytaj więcej str 20

 Trudne czasy dla branży

Jak przejść przez trudne czasy dla branży?

Po trzech kwartałach 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1579,0 mln zł spadając rdr. o ponad 35 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 10 997 szt., w porównaniu do 15 684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7 proc. wobec 7,4 proc. rok wcześniej. Mimo licznych wyzwań i znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.

Po trzech kwartałach 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1579,0 mln zł spadając rdr. o ponad 35 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 10 997 szt., w porównaniu do 15 684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7 proc. wobec 7,4 proc. rok wcześniej. Mimo licznych wyzwań i znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.

Czytaj więcej str. 34

Nie rejestrowali swoich aktywności

Nie rejestrowali swoich aktywności

Funkcjonariusze z Olsztyna na S16 (obwodnica Olsztyna) zatrzymali ciężarówkę tureckiego przewoźnika. Wstępna analiza zapisów czasu pracy kierowcy oraz błędy zarejestrowane w pamięci tachografu wzbudziły podejrzenia inspektorów, że urządzenie rejestrujące mogło zostać przerobione w celu fałszowania zapisów czasu pracy kierowcy, prędkości pojazdu oraz przebytej drogi. Szczegółowa kontrola potwierdziła zainstalowanie niedozwolonego wyłącznika. Inspektorzy skierowali pojazd do uprawnionego serwisu w celu zamontowania nowego tachografu. Także w tym przypadku kontrola zakończyła się interwencją funkcjonariuszy Policji. Wobec przedsiębiorstwa wszczęto postępowanie administracyjne.

Funkcjonariusze z Olsztyna na S16 (obwodnica Olsztyna) zatrzymali ciężarówkę tureckiego przewoźnika. Wstępna analiza zapisów czasu pracy kierowcy oraz błędy zarejestrowane w pamięci tachografu wzbudziły podejrzenia inspektorów, że urządzenie rejestrujące mogło zostać przerobione w celu fałszowania zapisów czasu pracy kierowcy, prędkości pojazdu oraz przebytej drogi. Szczegółowa kontrola potwierdziła zainstalowanie niedozwolonego wyłącznika. Inspektorzy skierowali pojazd do uprawnionego serwisu w celu zamontowania nowego tachografu. Także w tym przypadku kontrola zakończyła się interwencją funkcjonariuszy Policji. Wobec przedsiębiorstwa wszczęto postępowanie administracyjne.

czytaj wiecej str. 36


e-route on-line