Back to Top

DAF wprowadza pełną gamę pojazdów.

Autonomiczna Rigid Large – Gen 2.


W listopadzie minionego roku szwedzka firma Einride zaprezentowała swój autonomiczny pojazd drugiej generacji: Rigid Large Gen2 . Można pomyśleć, że to tylko jeden z wielu prototypów, o którym jest głośno wyłącznie w dniu premiery, ale Einride ma ambitne cele w branży e-trucków i właśnie zdobyło fundusze na ich realizację. Rigid Large Gen2 przedstawiany jest jako ewolucja T-Poda. Rzeczywiście jest do niego podobny, ale może przewieźć już 24 amerykańskie palety w stosach. Zwiększono maksymalną prędkość w terenie ogrodzonym do 30 km/h i usprawniono optykę, dodając między innymi noktowizję. Obie generacje elektrycznych transporterów Einride wyposażono w dwa tryby sterowania.



Czytaj więcej str. 04


IVECO eDaily

Specjalne edycje IVECO Leoncino i Tigrotto.


Z okazji premiery nowego eDAILY na targach IAA 2022 firma IVECO przygotowała dwie edycje specjalne, nawiązujące do tradycji marki i oferujące wyjątkowe połączenie przeszłości z przyszłością. Inspiracją były dwa kultowe pojazdy z lat 50. i 60. — Tigrotto i Leoncino — które zapisały się w historii ówczesnego boomu gospodarczego. Obydwa były produkowane we Włoszech przez OM-Officine Meccaniche, jedną z historycznych marek IVECO. Pojazd Tigrotto powraca jako wersja DAILY 4x4, wyjątkowego pojazdu w swoim segmencie — autentycznej i uniwersalnej terenówki ze wszelkimi walorami lekkiego samochodu użytkowego, dla którego nie ma niedostępnych dróg.



czytaj wiecej str. 12

ASAP Transportation Services

ASAP, czyli najszybciej jak to możliwe.


Jak kluczowa dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa jest płynność dostaw, nie trzeba nikomu przypominać. Jednak nawet w najbardziej niezawodnych strukturach organizacyjnych zdarzają się sytuacje, w których zachodzi konieczność ekspresowego dostarczenia określonej przesyłki lub towaru w najkrótszym z możliwych terminów. Inaczej na przykład zostanie wstrzymany proces produkcji. Są to najczęściej sytuacje awaryjne, które wymagają skrócenia czasu transportu do niezbędnego minimum. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi usługa ASAP (ang. As Soon As Possible), czyli dostarczenie ładunku w najkrótszym z możliwych terminów.


czytaj więcej str 24

Ceny paliw

Za nami wyjątkowo drogi rok.


W 2022 roku średnioroczne ceny wszystkich paliw były wyższe niż w poprzednim 2021 roku. Najmniejszy wzrost odnotowaliśmy dla autogazu i benzyny Pb95 odpowiednio o 21 i 22 % (+0,57 zł/l i 1,21 zł/l). Benzyna Pb98 była droższa 27% (1,52 zł/l), a olej napędowy o 34% (1,86 zl/l). W piątek 30 grudnia rano ropa Brent w Londynie kosztowała 84 USD/bbl. Ceny ropy Brent kończą 2022 rok na najniższym poziomie od połowy stycznia 2022. Średnioroczna cena spot ropy Brent ukształtowała się na poziomie około 102 USD/bbl wobec 71 USD/bbl w roku 2021.



Czytaj więcej str. 42

Sfałszowane zezwolenia EKMT

Sfałszowane zezwolenia EKMT.


Na odcinku krajowej „ósemki” koło dawnego przejścia granicznego w Budzisku, patrol podlaskiej ITD zatrzymał do standardowej kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestawem należącym do serbskiej firmy przewożono bele papieru z Finlandii do Serbii tranzytem przez Polskę. Kierowca okazał wśród wymaganych dokumentów zezwolenie wielokrotne - EKMT, wydane w Serbii. Wątpliwości kontrolujących wzbudziła oryginalność dokumentu. Inspektorzy sprawdzili jego zabezpieczenia. Okazało się, że zezwolenie jest podrobione. Za stwierdzone naruszenie przepisów prawa groz 12 tys. zł kary.



czytaj wiecej str. 58

eRoute pl

DAF wprowadza pełną gamę pojazdów. Czy wiesz kto sprzedał najwięcej w 2022?


W roku 2022 rynek samochodów ciężarowych był niestabilny. Mimo, iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy. Wysoki rezultat sprzedaży z grudnia miał związek z wcześniej złożonymi zamówieniami. W listopadzie 2022 (według GUS) ogólny klimat koniunktury w większości badanych obszarów gospodarki utrzymuje negatywny trend. Oceny w transporcie i gospodarce magazynowej ukształtowały się na poziomie -8,3 pkt wobec -7,4 w listopadzie 2021 r. i -2,9 w grudniu przy średniej długookresowej -0,6. W porównaniu z rokiem ubiegłym oceny pogorszyły się zasadniczo o 5,4 pkt.



Czytaj więcej str. 04


Ustawa o transporcie drogowym
Nowe obowiązki przewoźników drogowych.


Na lutowej konferencji prasowej zorganizowanej przez MAN Truck & Bus Polska importer podsumował rok 2022, który dla marki był czasem pełnym wyzwań. Wynikało to z działań wojennych, gdzie po agresji Rosji w Ukrainie koncern stracił dwie z trzech fabryk produkujących komponenty do swoich pojazdów. W tej sytuacji niemal natychmiast podjęto działania mające na celu uruchomienie produkcji w innych lokalizacjach, jednak opóźnienia w dostawach były nieuniknione. Między innymi z tego powodu fabryka MAN Trucks w Niepołomicach musiała ograniczyć produkcję, co przyczyniło się opóźnienia dostaw i w konsekwencji nie wyprodukowano około 10 000 sztuk samochodów.



czytaj wiecej str. 12

Truck Services TruckServices z nową ofertą na rok 2023.


Z uwagi na duży postęp techniczny, wprowadzenie nowych systemów napędowych, a także coraz większy udział elektroniki w przemyśle pojazdów użytkowych, wzrosły wymagania dotyczące personelu warsztatowego i wyposażenia. Warsztaty wymagają wyspecjalizowanej logistyki części, wszechstronnego sprzętu technicznego (diagnostyka/oprogramowanie) oraz bardziej kompleksowo przeszkolonego personelu. Wspaniałe czasy dla fachowców, czyli wszystkich, którzy lubią technikę i traktują ją jako wyzwanie. Przecież to przede wszystkim oni, pracujący w serwisach, muszą codziennie uczyć się nowych rzeczy.


czytaj więcej str 12

Wielton SA naczepa
 Udoskonalenia w wywrotkach Wieltonu.


Wielton wprowadził modernizacje i ulepszenia w swoich flagowych wywrotkach. Modele Bulk Master i Weight Master zostały udoskonalone pod kątem zwiększenia ich trwałości i użyteczności. Skupiono się m.in. na nowych rozwiązaniach konstrukcyjnych, modernizacji skrzyń oraz zwiększeniu jakości i wytrzymałości produktów. Po przeprowadzeniu wywiadów z klientami i analiz trendów technologicznych, Wielton zdecydował się wprowadzić zmiany w swoich wywrotkach przy jednoczesnym zachowaniu ich dotychczasowej funkcjonalności.



Czytaj więcej str. 20

Kary za oszustwa z tachografami
Ciężarówki z niedozwolonym „wyposażeniem”.


W połowie stycznia, na krajowej 68-ce koło Koroszczyna, patrol lubelskiej ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestaw należący do tureckiego przedsiębiorcy wracał na pusto z Białorusi. Kontrola działania tachografu i czasu pracy kierowcy dała podstawy do podejrzeń, że mogło dojść do niedozwolonej ingerencji w instalację urządzenia. Inspektorzy skierowali zespół pojazdów do uprawnionego serwisu tachografów. Znalezienie elementów umożliwiających wyłączenie tachografu w trakcie jazdy nie było łatwym zadaniem. W tym przypadku „wyłącznik” został ukryty w miejscach trudnodostępnych. W rozmowie z inspektorami kierowca przyznał, że elementy celowo ukryto w taki sposób.



czytaj wiecej str. 22

eRoute pl

DAF wprowadza pełną gamę pojazdów Construction. Wydajność wyprzedzająca przyszłość w wykonaniu DAFa.


Firma DAF w konstrukcji swoich najnowszych pojazdów serii XF, XG i XG+ poświęciła wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki, która pozwoliła uzyskać połączenie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego z uszczelnioną bryłą kabiny umożliwiającą uzyskanie idealnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek. Ale to nie wszystko ...



Czytaj więcej str. 04


MAN Truck & Bus Polska
MAN Truck & Bus Polska podsumował miniony rok.


Na lutowej konferencji prasowej zorganizowanej przez MAN Truck & Bus Polska importer podsumował rok 2022, który dla marki był czasem pełnym wyzwań. Wynikało to z działań wojennych, gdzie po agresji Rosji w Ukrainie koncern stracił dwie z trzech fabryk produkujących komponenty do swoich pojazdów. W tej sytuacji niemal natychmiast podjęto działania mające na celu uruchomienie produkcji w innych lokalizacjach, jednak opóźnienia w dostawach były nieuniknione. Między innymi z tego powodu fabryka MAN Trucks w Niepołomicach musiała ograniczyć produkcję, co przyczyniło się opóźnienia dostaw i w konsekwencji nie wyprodukowano około 10 000 sztuk samochodów.



czytaj wiecej str. 12

samochody ciężarowe Volvo FH i Volvo FM napędzane biogazem. Volvo wprowadza samochód ciężarowy na biogaz.


Pięć lat temu Volvo Trucks wprowadziło na rynek samochody ciężarowe, które mogą być zasilane skroplonym biogazem, często nazywanym bio-LNG. Jest to paliwo odnawialne, które można wytwarzać z wielu rodzajów odpadów organicznych, w tym resztek żywności. Paliwo może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 100%. Ciężarówki napędzane gazem, Volvo FH i FM, zyskują nową jednostkę napędową o mocy 500 KM, która dołącza do poprzednich silników o mocy 420 i 460 KM. Silniki gazowe otrzymały również znaczne ulepszenia techniczne, które sprawiają, że są nawet o 4% bardziej oszczędne, co wraz z nowym, o 10% większym zbiornikiem paliwa, przyczynia się do zwiększenia zasięgu.


czytaj więcej str 22

Transport ciężarowy Polska Anglia
Spedycja do Anglii
Transport drogowy do Anglii
Transport towarów do Anglii
 
Są plany wycofania się z brytyjskiego rynku.


Wiadomo już, jaka jest reakcja polskich przewoźników na zmiany przepisów transportowych, które wprowadziła pod koniec grudnia Wielka Brytania. – Albo będą zmuszeni do rezygnacji z transportów do UK, albo przeniosą swoją działalność do Wielkiej Brytanii, by kontynuować podpisane kontrakty. To z kolei będzie miało wpływ na polską gospodarkę – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath, która specjalizuje się w odprawach celnych towarów do i z Wielkiej Brytanii. Przypomnijmy, że w wyniku wdrażania przepisów wynikających z umowy o handlu i współpracy (TCA), unijni przewoźnicy stracili część uprawnień, które przysługiwały im do tej pory w UK.



Czytaj więcej str. 28

Miesięczne wynagrodzenie całkowite
Mediana zarobków
Kwota minimalnego wynagrodzenia
Praca kierowcy tira Zmiany w wynagrodzeniach kierowców w 2023 roku.


Mimo, że rok 2023 nie zapowiada się tak „rewolucyjnie” dla branży TSL pod względem wynagrodzeń, jak rok poprzedni, kiedy wprowadzono kluczowe zmiany podyktowane przepisami pakietu – to przedsiębiorcy muszą od stycznia liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Od 1 stycznia wzrosła stawka przeciętnego, prognozowanego wynagrodzenia kierowcy o ponad 1000 zł. Co to oznacza dla kilkudziesięciu tysięcy polskich przewoźników? Nic innego, jak konieczność wypłaty wyższych pensji, co wynika choćby z wyższych składek na ubezpieczenia społeczne. Jakie jeszcze zmiany w wynagrodzeniach kierowców czekają firmy transportowe w 2023 roku i w jaki sposób przewoźnicy mogą poradzić sobie z rosnącymi kosztami? Na te pytania odpowiada Łukasz Włoch, ekspert ds. analiz i rozliczeń, Grupa Inelo.



czytaj wiecej str. 63

eRoute pl

DAF wprowadza pełną gamę pojazdów Construction. Mercedes-Benz Trucks testuje w Finlandii ciężarówki.


Firmy transportowe stawiają akumulatorowo-elektrycznym samochodom ciężarowym takie same wymagania, jak ich odpowiednikom z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi. Pojazdy muszą niezawodnie realizować swoje zadania nawet w trudnych warunkach pogodowych, takich jak mróz, lód i śnieg. Właśnie dlatego tegoroczne zimowe testy Mercedes-Benz Trucks w fińskim Rovaniemi po raz kolejny okazały się ważną próbą wytrzymałościową. Uczestniczyły w nich pojazdy z różnych typoszeregów – w tym prototypy akumulatorowo-elektrycznego eActrosa LongHaul, który ma wejść do;produkcji seryjnej w 2024 roku, oraz akumulatorowo-elektrycznego eActrosa 300 w wariancie ciągnika siodłowego, a także Actrosa L z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym.



Czytaj więcej str. 04


Metody zabezpieczenia ładunku
Jak dobrze zabezpieczyć przewożony ładunek?


Zabezpieczenie ładunków przed przemieszczeniem to fundament bezpieczeństwa w czasie przewozu. Ruchomy ładunek może spowodować niestabilność, utratę sterowności, a w konsekwencji groźny wypadek. Niezabezpieczony ładunek może także opuścić pojazd stając się ogromnym zagrożeniem na drodze. W końcu, sam może ulec uszkodzeniu, narażając przewoźnika na konsekwencje finansowe, a odbiorcę na kłopotliwe szukanie alternatywnych rozwiązań. Jeśli umowy przewozowe nie wskazują inaczej, odpowiedzialność za odpowiednie zamocowanie i zabezpieczenie towaru na pojeździe ciężarowym leży po stronie kierowcy/przewoźnika.



czytaj wiecej str. 12

Silnik elektryczny MAN eTGE
Akumulator litowojonowy
Pojazd użytkowy elektryczny MAN eTGE
Zero emisji
Elektryczne samochody dostawcze MAN
DHL Parcel inwestuje w elektryki MAN eTGE.


Dzięki długoterminowej współpracy DHL Parcel i MAN Truck & Bus Polska, we flocie firmy kurierskiej jeździ już 80 elektrycznych pojazdów marki MAN. Elektryczne modele MAN eTGE, które zasiliły flotę DHL, mogą uzyskać realny zasięg nawet do 150 km (173 km wg NEDC) w zależności od stylu jazdy czy ukształtowania terenu. Auta te mogą wjeżdżać do stref o ograniczonym dostępie, realizując zadania transportowe w sposób ekologiczny i ekonomiczny. Nie bez znaczenia jest możliwość poruszania się po buspasach oraz bezpłatne parkowanie.


czytaj więcej str 20

Uszkodzona opona ciężarówki
Kontrola ITD opon ciężarówek
Ciężarówki z niebezpiecznymi usterkami.


Na krajowej „jedenastce” koło Koszalina inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali równocześnie trzy zestawy ciężarowe. Kontrola stanu technicznego wykazała usterki w każdym z pojazdów. W pierwszym zespole pojazdów stwierdzono niesprawne oświetlenie, uszkodzone lusterka oraz nieszczelność układu pneumatycznego. W drugim brak badań technicznych i wyciek płynów eksploatacyjnych. W trzecim uwagę inspektorów od razu zwrócił stan ogumienia. Na dwóch oponach uszkodzenia były tak duże, że odsłaniały stalowy kord. Użytkowanie opon w takim stanie groziło ich „wystrzałem”. Nieprawidłowości stwierdzono także w trakcie kontroli danych z tachografów i kart kierowców.



Czytaj więcej str. 34

DAF Trucks Polska Dealer Roku DAF 2023 - Kto wygrał?


Dealer Roku DAF to coroczny konkurs, którego celem jest nagrodzenie najlepszych autoryzowanych dealerów marki DAF w Polsce. Tegoroczna edycja jest już XII. W zeszłym roku tytuł najlepszego dealera marki DAF w naszym kraju trafił do ESA Trucks Polska – oddział w Świecku. Zwycięzcy ubiegłorocznej edycji nie oddali zdobytej statuetki – Dealerem Roku DAF 2023 ponownie została ESA Trucks Polska – tym razem tytuł trafił do zespołu z filii w Godzieszowie. Warto podkreślić, że tym samym ESA zachowała także status najbardziej utytułowanego dealera ciężarówek holenderskiej marki w Polsce.



czytaj wiecej str. 46

eRoute pl

DAF wprowadza pełną gamę pojazdów Construction. DAF wprowadza pełną gamę pojazdów Construction.


DAF rozszerza swoją niezwykle udaną gamę modeli XD, XF, XG i XG+ nowej generacji o ciągniki siodłowe i podwozia do zabudowy z dwiema osiami napędzanymi – do zastosowań terenowych i drogowych. Należą do nich nowe pojazdy XDC i XFC Construction, które są teraz dostępne również w wersjach z układem osi 4x2. Do zastosowań wymagających jak najmniejszej podatności na uszkodzenia — bez funkcji wymaganych w terenie — DAF wprowadza nową, jeszcze wytrzymalszą wersję modeli XD i XF. Krótko mówiąc, DAF oferuje pojazdy nowej generacji do każdego zastosowania. Modele XDC i XFC nowej generacji cechuje duży prześwit – do 40 cm, a także kąt natarcia na poziomie 25 stopni, dzięki czemu idealnie nadają się one do zastosowań wymagających regularnej jazdy w terenie. Modele XDC i XFC są dostępne w konfiguracjach osi 8x4, 6x4 i — po raz pierwszy — 4x2.



Czytaj więcej str. 04

Samochód ciężarowy Actros L Raport sprzedaży pojazdów użytkowych od początku 2023r.


Od początku 2023 r. zarejestrowano 8 598 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 19,2%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydał MERCEDES-BENZ (1 818; +32%). Drugie było VOLVO (1 639; +27%), który wyprzedza markę DAF (1 536; -2%). SCANIA jest czwarta (1 310 szt. +52%), a piąty MAN (-38%) po wydaniu 740 szt. Leader MERCEDES-BENZ w okresie styczeń-marzec 2023 r. miał 21% udziału w rynku zyskując o 2,1 pkt proc. ubiegłego roku. VOLVO przekroczyło 19%, zyskując 1,2 pkt. proc. Ubiegłoroczny lider DAF z 18% udziałem stracił 3,9 pkt proc. SCANIA miała ponad 15% udział w rynku i zyskała 3,4 pkt. proc. MAN stracił 7,9 pkt. proc. w tym czasie. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 87% rok temu. W całej grupie znalazło się 6 413 ciągników. Ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2022 r. o 955 szt. (+17,5%).



czytaj wiecej str. 10

Pióra wycieraczek oparte na przegubowej konstrukcji Wycieraczki do samochodów ciężarowych. Na co zwrócić uwagę?


Wycieraczki to mechanizm oczyszczający szybę z wody, śniegu i rosy – jednym słowem z wilgoci. Stawiane są im spore wymagania: muszą być skuteczne i dobrze przylegać w skrajnych warunkach atmosferycznych, przy różnych prędkościach, temperaturach, opadach. W przeciwieństwie do aut osobowych, wycieraczki ciężarówek często pracują całą dobę albo przynajmniej znaczną jej część. Czyszczą większą powierzchnię, są też bardziej narażone na pracę w skrajnych warunkach, bowiem przewóz odbywa się bez względu na pogodę.W branży ciężarowej wycieraczki są znacznie większe, ich rozmiar to nawet 1000 mm (w autach osobowych najczęściej 500-550 mm). Dłuższe pióra to większe opory pracy, większe wyzwanie pod względem przylegania itp.


czytaj więcej str 16

Centrum Targowo-Kongresowe Ptak Warsaw Expo 4 spotkanie branży transportowej w PTAK Expo.


W dniach 4-6 kwietnia w Ptak Warsaw Expo odbyła się czwarta edycja targów branży transportu, spedycji i logistyki MTTSL. Swoje produkty i usługi na 25 tysiącach m2 powierzchni wystawienniczej i konferencyjnej pokazało prawie 150 wystawców, a wydarzenie odwiedziło blisko 5 tysięcy gości. MTTSL Expo skupiło jak zwykle wokół siebie firmy działające w transporcie lądowym, lotniczym, wodnym i kolejowym. Podczas wydarzenia swoje usługi i produkty prezentowali producenci i dystrybutorzy pojazdów ciężarowych, naczep i przyczep, wózków widłowych, firm transportowych, dystrybutorzy części zamiennych, specjalistyczne serwisy, a także sieci stacji paliw.



Czytaj więcej str. 26

Kontrole ITD, przygotowanie do kontroli ITD Przekroczone parametry.


Przy drodze krajowej numer 32 w Granowie, inspektorzy z leszczyńskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Poznaniu zatrzymali zespół pojazdów, którym przewożono mięso. W trakcie ważenia inspektorzy stwierdzili przekroczenie jednego z parametrów masowych ciężarówki. Nacisk pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego był przekroczony o 2,6 t względem maksymalnej wartości 11,5 t. Kierowcy zakazano dalszej jazdy do czasu prawidłowego rozmieszczenia ładunku. Wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne. Dwa dni wcześniej, na ekspresowej „siódemce” w okolicy Majdan Wielkich, iławscy inspektorzy warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego skontrolowali dostawczaka, którego tonaż mimo dopuszczalnych 3,5 t przekroczony był o ponad 2 t.



czytaj wiecej str. 42

eRoute pl

Elektryczne ciężarówki Volvo o większym zasięgu. IVECO S-Way dla Scuderia Ferrari.


Dwa samochody ciężarowe IVECO S-Way w specjalnym oklejeniu i kolorze typowym dla bolidów Scuderia Ferrari dołączą do floty IVECO użytkowanej przez ten zespół i będą wykorzystywane do transportu samochodów wyścigowych oraz sprzętu na tory na całym świecie. IVECO S-Way dostarczone Scuderia Ferrari to ciągniki siodłowe typu low tractor, idealne do transportu naczep-kamperów dla zespołu z Maranello. Pojazdy wyposażono w 570-konne silniki Cursor 13, 12-biegowe zautomatyzowane przekładnie HI-TRONIX oraz w pełni automatyczne zawieszenie.



Czytaj więcej str. 08

skrzynia biegów do Scanii Scania wprowadza nowe skrzynie biegów.


Do gamy skrzyń biegów Scania G25CM oraz G33CM dołączyły dwie nowe opcje z oznaczeniem H, jak „heavy”. G25CH i G33CH mają wszystkie zalety istniejących na rynku modeli, a ich dodatkowym atutem jest bardziej wytrzymała przekładnia planetarna. W ten sposób Scania oferuje prawdopodobnie najlepsze na rynku połączenie wytrzymałości, płynnej zmiany biegów i wydajności paliwowej. Dzięki aluminiowej obudowie i mniejszym wymiarom nowa skrzynia jest o 60 kg lżejsza niż poprzedni model, a także gwarantuje niższy poziom hałasu.



czytaj wiecej str. 14

Mercedes-Benz Actros L Milion systemów Active Brake Assist.


Mercedes-Benz wyznaczył sobie za cel, aby w roku 2025 co najmniej 75 procent, a w roku 2030 co najmniej 80 procent pojazdów dostarczanych na główne rynki było wyposażonych w system bezpieczeństwa, który przewyższa odpowiednie wymogi prawne pod względem osiągów i zakresu zastosowania. Szczególnym sukcesem może pochwalić się także automatyczny asystent hamowania awaryjnego, zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 roku: do chwili obecnej system Active Brake Assist został sprzedany w pojazdach Daimler Truck w liczbie ponad miliona egzemplarzy.


czytaj więcej str 18

Mercedes Trucks Raport sprzedaży pojazdów użytkowych w 2023 r.


Od początku 2023 r. zarejestrowano 11 185 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 13,3%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydał MERCEDES-BENZ (2 239; +18%). Drugie było VOLVO (2 207; +25%), który wyprzedza markę DAF (1 965; -13%). SCANIA jest czwarta (1 726 szt. +62%), a piąty MAN (-32%) po wydaniu 1 019 szt. Leader MERCEDES-BENZ w okresie styczeń-kwiecień 2023 r. miał 20% udziału w rynku zyskując 0,9 pkt proc. ubiegłego roku. VOLVO miało prawie 20%, zyskując 1,8 pkt. proc.



Czytaj więcej str. 30

Kontrole ITD Kontrole wykazały uchybienia.


W dwóch ciężarówkach, skontrolowanych w połowie maja, w punkcie kontrolnym na ekspresowej „siódemce”, z wykorzystaniem Mobilnej Jednostki Diagnostycznej, inspektorzy świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego stwierdzili poważne nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu hamulcowego. W naczepie jednego z pojazdów ciężarowych hamulce nie działały w ogóle, a w naczepie drugiej ciężarówki różnica sił hamowania na jednej osi wynosiła 95%. Poza tym poważnie uszkodzona była jedna z opon. Kontrole zakończyły się wszczęciem postępowań administracyjnych wobec przewoźników i ukaraniem kierowców mandatami karnymi.



czytaj wiecej str. 55

eRoute pl

Elektryczne ciężarówki Volvo o większym zasięgu. Elektryczne ciężarówki Volvo o większym zasięgu.


Volvo Trucks wprowadza właśnie nowe, mocniejsze akumulatory do swoich elektrycznych samochodów ciężarowych o średniej ładowności. Zapewniają one większy zasięg - do 450 km i umożliwiają elektryfikację jeszcze większej liczby zadań związanych z transportem miejskim. Dzięki mocniejszym akumulatorom w gamie samochodów ciężarowych Volvo o średniej ładowności, Volvo FL i Volvo FE Electric, możliwe jest teraz przyspieszenie przejścia na cichszy i czystszy transport miejski. Nowe akumulatory oferują o 42% większą pojemność energetyczną, dzięki czemu mogą zapewnić całkowity zasięg do 450 km na jednym ładowaniu.



Czytaj więcej str. 04

eActros 300 eActros 300 - przetestowany na długim dystansie.


Ciągnik siodłowy eActros 300 do transportu dystrybucyjnego pokonał trasę o długości około trzech tysięcy kilometrów, z fabryki Mercedes-Benz w Wörth do Aksaray w Turcji, gdzie odbywają się m.in. drogowe testy wytrzymałości i niezawodności tej elektrycznej ciężarówki. Inżynierowie testowi wybrali trasę przejazdu przez Austrię, Słowenię, Chorwację, Serbię i Bułgarię. Na całej trasie ciągnikowi siodłowemu eActros 300 towarzyszyły dwu- i trzyosiowe podwozia ciężarowe eActros, produkowane seryjnie od końca 2021 r. Akumulatory wszystkich wspomnianych elektrycznych samochodów ciężarowych ładowano na trasie wyłącznie z publicznie dostępnych terminali ładujących.



czytaj wiecej str. 12

DAF XD z nowym silnikiem PACCAR PX-7. DAF XD z nowym silnikiem PACCAR PX-7.


Firma DAF rozszerzyła gamę XD o nowy układ napędowy PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 l i mocy do 227 kW (310 KM). Nagrodzony tytułem International Truck of the Year 2023 model z silnikiem PX-7 jest dostępny jako podwozie pod zabudowę 4x2 z kabiną Day Cab. Wkrótce będą też dostępne kolejne warianty kabiny. Nowy DAF XD z 6,7-litrowym układem napędowym PACCAR PX-7 stanowi uzupełnienie wcześniejszych wersji ciężarówki z silnikiem PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 l i mocy od 220 kW (300 KM) do 330 kW (450 KM). Dzięki temu klienci mogą lepiej dostosować pojazd do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych.


czytaj więcej str 14

ITD kontrole Setki kilometrów z wyłączonym tachografem.


W połowie czerwca, w okolicach Suwałk, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą-chłodnią. Zestawem należącym do polskiej firmy były przewożone arbuzy do Estonii. W trakcie czynności kontrolnych kierowca twierdził, że rozpoczął pracę kilkanaście minut wcześniej i tego dnia przejechał zaledwie 17 kilometrów. Inspektorzy podejrzewali jednak, że kierowca próbuje wprowadzić ich w błąd i dane z tachografu porównali z informacjami pochodzącymi z systemów tzw. infrastruktury przydrożnej.



Czytaj więcej str. 30

Strategia paliwowa – jak skutecznie planować tankowania? Strategia paliwowa – jak skutecznie planować tankowania?


Cena paliwa to jedna z tych pozycji kosztowych w transporcie, która nieustannie się zmienia. Ze względu na kraj czy miasto, w którym realizujemy przewozy, ale też z powodu wielu czynników zewnętrznych, na które przedsiębiorca nie ma wpływu. Na co ma więc wpływ? Z pewnością na planowanie tankowań, których dokonuje kierowca w trasie. Można powiedzieć, że 2022 rok był punktem zwrotnym. W tamtym okresie w Europie ceny oleju napędowego były niemal dwukrotnie wyższe niż rok wcześniej. Po tych wydarzeniach przedsiębiorcy zaczęli zwracać większą uwagę na to, gdzie i kiedy kierowca kupuje paliwo, a także częściej decydują się na przekazanie tego zadania dyspozytorom, czy spedytorom. Dlaczego?



czytaj wiecej str. 44

eRoute pl

Istotne zmian w Renault Trucks gamy T, C i K Istotne zmian w Renault Trucks gamy T, C i K.


Skupiając się na komforcie i bezpieczeństwie kierowcy, Renault Trucks wprowadziło znaczące ulepszenia w swoich pojazdach gamy ciężkiej, takich jak Renault Trucks T, T High, C oraz K. Producent zoptymalizował wyposażenie wnętrza kabiny, aby połączyć komfort i ergonomię, a także wyposażył swoje ciężarówki w zaawansowane technologie wspomagania kierowcy w celu poprawy bezpieczeństwa na drodze. Funkcje te będą również dostępne w całkowicie elektrycznych modelach Renault Trucks T i C E-Tech.



Czytaj więcej str. 04

PACCAR Parts, światowy potentat w zakresie dystrybucji i sprzedaży najwyższej jakości części do średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych PACCAR Parts ma już od 50 lat.


PACCAR Parts, światowy potentat w zakresie dystrybucji i sprzedaży najwyższej jakości części do średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych, przyczep oraz naczep, a także silników, obchodzi w tym roku swoje 50-lecie. Kompleksowa oferta PACCAR Parts stale się powiększa i obejmuje obecnie ponad 180 tys. produktów, w tym także kompletną serię najnowocześniejszych ładowarek do pojazdów elektrycznych. Rozbudowano także sieci punktów dealerskich. W 1973 r. liczyły one około 180 placówek, a obecnie jest ich ponad 2300 na całym świecie, w tym prawie 1100 w Europie.



czytaj wiecej str. 12

Delegowanie kierowców po nowemu. Delegowanie kierowców po nowemu.


Można powiedzieć, że zmiany w polskim prawie, które zostały wprowadzone w lutym 2022 roku w części miały charakter tymczasowy ze względu na konieczność szybkiego dostosowania się polskich przepisów do zmian pakietu mobilności, obowiązującego w Europie. Już wtedy było wiadomo, że w dalszej perspektywie zostaną one zmodyfikowane, również po to, aby ograniczyć wzrost kosztów polskich przewoźników. Dlatego też niedawno Rada Ministrów przyjęła nowy projekt ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, mający na celu ustalenie zasad delegowania kierowców wysłanych do pracy w Polsce, a także zmienić aktualne przepisy w obszarze ustawy o czasie pracy kierowców, które dotyczą wynagrodzeń pracowników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe


czytaj więcej str 22

Od początku 2023 r. zarejestrowano 17 314 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Zobacz kto sprzedaje najwięcej?


Od początku 2023 r. zarejestrowano 17 314 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 10,9%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydało VOLVO (3 420; +17%). Drugi był MERCEDES-BENZ (3 219; +6%), który wyprzedza markę DAF (3 009; -17%). SCANIA jest czwarta (2 649 szt. +68%), a piąty MAN (-18%) po wydaniu 1 814 szt. Lider VOLVO w pierwszym półroczu 2023 r. miało 20% udziału w rynku zyskując 1 pkt proc. ubiegłego roku. MERCEDES-BENZ miał ponad 19%, tracąc 0,9 pkt. proc. Ubiegłoroczny lider DAF z 17% udziałem stracił 6 pkt proc. SCANIA miała ponad 15% udział w rynku i zyskała 5,2 pkt. proc. MAN stracił 2,7 pkt. proc. (10% udz.) w tym czasie. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 85% rok temu.



Czytaj więcej str. 28

Relacja z Master Truck Show 2023. Relacja z Master Truck Show 2023.


Wyniki tegorocznej rywalizacji w pierwszej dziesiątce nagrodzonych pojazdów, można określić krótko – Scania kontra inni 9:1. I o ile w roku 2016 w pierwszej dziesiątce Scania była tylko jedna, w latach 2017 i 2018 było ich aż siedem, w roku 2021 wypełniły one całą pierwszą dziesiątkę, w zeszłym było ich „zaledwie” 8, tak w tym tylko ciężarówka DAF Nr.5 firmy Sołtysik, która znalazła się na 7 miejscu ratowała honor innych producentów. W drugiej dziesiątce było bardziej ciekawie. Pierwsze Volvo w tym roku zajęło 12 lokatę Nr 580 VOLVO FH4 – HERZ, a 13 był Mercedes Nr 10 MB ACTROS – KUCHLER. Inne marki zanotowały symboliczne sukcesy, jeśli w ogóle. Ogólnie wśród 30 nagrodzonych były tylko, 2 pojazdy DAF, 3 samochody Volvo i tylko jeden Mercedes.



czytaj wiecej str. 40

eRoute pl

DAF XB testy specyfikacja opinie cena

DAF XB do dystrybucji miejskiej.

DAF wypuszcza właśnie na rynek pojazd serii XB nowej generacji - pełną serię pojazdów dystrybucyjnych w klasach od 7,5 do 19 ton z silnikami elektrycznymi i wysokoprężnymi.Dzięki kompletnej gamie zupełnie nowych pojazdów, którą tworzą modele XD, XF, XG i XG+ do transportu długodystansowego oraz zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych, firma DAF wyznaczyła w ciągu ostatnich 18 miesięcy nowe standardy w zakresie wydajności, emisji spalin, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy. Pojazdy XB nowej generacji — w tym model XBC do zastosowań budowlanych — uzupełniają bogatą, gamę ciężarówek tej marki.





Czytaj więcej str. 04

Biznes transportowy

Jak założyć i prowadzić biznes transportowy?


Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej na polskim rynku funkcjonuje ponad 100 tys. firm z branży transportu drogowego. W samym 2023 roku przybyło 4 965 podmiotów. Co istotne, po raz pierwszy w Polsce istnieje ponad 100 firm transportowych zatrudniających co najmniej 250 osób. Praktyka pokazuje, że trudne czasy tworzą często silne przedsiębiorstwa, dlatego coraz więcej osób decyduje się na ten krok. Od czego zacząć myślenie o własnej firmie na 12 kółkach? – wszystko, co musisz wiedzieć na start. odpowiadają eksperci Inelo, Grupa Eurowag, przy współpracy z kancelarią IURIDICA, a także NOTUS Finanse.



czytaj wiecej str. 26

Iwona Blecharczyk Iwona Blecharczyk i jej nowe Volvo FH16.

Ambasadorka Volvo Trucks Polska, Iwona Blecharczyk, po dwóch latach od otwarcia swojej firmy transportowej, rozszerza działalność i powraca do tego, co zawsze było bliskie jej sercu i pasji - do transportu ponadgabarytowego. Nic więc dziwnego, że jej wybór padł na najmocniejszy ciągnik siodłowy Volvo FH16. Pojazd w konfiguracji 8X4 Tridem Pusher, będzie woził gabaryty w Imagination Transport. Pod jego maską znajduje się najmocniejsza jednostka napędowa oferowana przez Volvo Trucks - silniki o pojemności 16 litrów i mocy 750 KM.


czytaj więcej str 32

Pomorska Miss Scania 2023. Pomorska Miss Scania 2023.


Blisko 150 uczestników Konkursu wraz ze swoimi pojazdami spotkało się na terenie Polsat Plus Arena w Gdańsku, aby po raz kolejny stworzyć wyjątkową wspólnotę i celebrować największe trakerskie święto Scania w Polsce i Europie. „Miss Publiczności" głosami fanów wybrano pojazd R580 do transportu drewna należący do Timberfast. Z kolei bezkonkurencyjna w kategorii „Pomorska Miss Scania – Pojazd specjalny" okazała się Scania 143E V8 z 1990 roku z zabudową do transportu dłużycy z floty Tartak Gałk. W tym roku przyznano również „Specjalne wyróżnienie dla zestawu", które trafiło do firmy Repiński Transport za Scania R590 „Dywizjon 303" w nowej odsłonie.




Czytaj więcej str. 42

kontrole ITD Włączyli tachograf na widok ITD.


Pod koniec sierpnia rano, na autostradzie A1 patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do rutynowej kontroli litewską ciężarówkę. Inspektorzy poruszający się oznakowanym radiowozem, dali kierowcom sygnały do zatrzymania się dwa kilometry przed MOP Woźniki i tam podjęli standardowe czynności kontrolne. W trakcie pobierania danych z tachografu, inspektorzy zauważyli, że karty kierowców są włożone na odwrót. Czynność prowadzenia pojazdu zapisywano na karcie należącej do mężczyzny siedzącego na fotelu pasażera, a pojazd prowadził akurat ten, na którego karcie zapisywana była aktywność bycia w gotowości do podjęcia pracy.




czytaj wiecej str. 50


e-route on-line

Volvo FH

Volvo FH świętuje 30 lat innowacji


Volvo FH to jeden z odnoszących największe sukcesy modeli w branży – sprzedano prawie 1,4 miliona samochodów ciężarowych na około 80 rynkach na całym świecie. Nowe, począwszy od kół, oferujące doskonałe właściwości jezdne i niskie zużycie paliwa, Volvo FH, kiedy zostało wprowadzone na rynek w 1993 r., szybko ustanowiło zupełnie nowy standard w prowadzeniu pojazdów ciężarowych. 30 lat później Volvo FH jest prawdziwą ikoną. Do kamieni milowych innowacji wprowadzonych na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat zalicza się poduszka powietrzna kierowcy, zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift oraz Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, który zapewnia łatwe kierowanie i doskonałą zwrotność.


Czytaj więcej str. 04

Mercedes na wodór

1000 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru


Daimler Truck z powodzeniem wykazał, że zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych może być właściwym rozwiązaniem służącym dekarbonizacji zróżnicowanego i wymagającego dalekobieżnego transportu drogowego. W ramach zorganizowanego przez Daimler Truck wydarzenia #HydrogenRecordRun dopuszczony do ruchu drogowego prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck pokonał trasę o długości 1047 km na jednym tankowaniu ciekłego wodoru. Paliwo dostarczone przez Air Liquide jest paliwem odnawialnym, ponieważ zostało wytworzone z biometanu posiadającego certyfikat pochodzenia.


czytaj wiecej str. 08

elektryczne IVECO

Polska premiera elektrycznego ciągnika IVECO


Podkreślając swoje zaangażowanie w dekarbonizację transportu oraz znaczenie polskiego transportu w Europie, IVECO prezentuje na Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi, po raz pierwszy w Polsce, ciągnik siodłowy IVECO HD BEV. IVECO HD BEV ma zasięg do 500 km. Łączna pojemność 9 akumulatorów wynosi 738 kW i można je ładować z mocą do 350 kW. Takie źródło energii pozwala na realizowanie przewozów między centrami logistycznymi, w szerokim zakresie zastosowań regionalnych. Na dłuższych trasach zapas energii można uzupełnić na przykład podczas obowiązkowych postojów dla kierowców.


czytaj więcej str 21

ITD kontrole

Ukryty czas jazdy poza limitem


W środę (20 września), na drodze krajowej numer 74 w miejscowości Złota Woda (powiat kielecki) patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Zestaw należał do polskiej firmy transportowej. Kontrola zapisów danych z karty kierowcy i tachografu dała inspektorom podstawy do podejrzenia, że mogło dojść do manipulowania czasem pracy kierowcy. W trakcie dalszych czynności kontrolnych stwierdzili, że urządzenie rejestrujące aktywności kierowcy ma zmienione oprogramowanie. Zamiast jazdy, kierowca mógł rejestrować fikcyjny odpoczynek i ukrywać przepracowane „nadgodziny”.


Czytaj więcej str. 27

 Nowe tachografy G2V2

Nowe tachografy G2V2 nie zapisują wszystkich danych


Od niedawna w nowo zarejestrowanych pojazdach ciężarowych obowiązuje montaż najnowszych tachografów inteligentnych drugiej wersji, które mają stać się standardowym wyposażeniem wszystkich pojazdów przeznaczonych na międzynarodowe trasy do sierpnia 2025 roku. I choć tachografy inteligentne II wersji ze względu na nowe funkcje – automatycznego rejestrowania przekroczeń granic i rejestracji załadunków oraz rozładunków – miały być ułatwieniem dla firm transportowych, to w praktyce może być nieco inaczej. Dlaczego? Najnowsza wersja tachografów nie zapisuje wszystkich danych na dotychczas stosowanych kartach kierowców tylko na nowych kartach kierowców wydawanych od 21 sierpnia bieżącego roku.


czytaj wiecej str. 38


e-route on-line

BYD Trucks

BYD Trucks w Polsce


Marka BYD jest jedynym producentem samochodów produkującym własne akumulatory, silniki i system sterowania silnikiem. Oferuje rozwiązania poprawiające jakość życia poprzez stworzenie kompletnego ekosystemu czystej energii, który zmniejsza zależność świata od paliw kopalnych. W ostatnich latach firma opracowała przełomowe rozwiązania technologiczne, takie jak Blade Battery, e-Platform 3.0 i technologię Cell to Body. Obecnie w Polsce dostępne są trzy modele elektrycznych pojazdów BYD. Dwa podwozia do zabudowy: ETM6 o DMC 7,5 t oraz ETH8 o DMC 19 t, oraz dostawczy eVan ETP3 o DMC 2,5 t.


Czytaj więcej str. 04

Światowa premiera eActrosa 600

Światowa premiera eActrosa 600


Mercedes-Benz Trucks zaprezentował w październiku eActros'a 600. Według zamierzeń producenta ten ciężki elektryczny samochód ciężarowy ma zdefiniować nowy standard w drogowym transporcie towarowym – a także w obszarach techniki, zrównoważonego rozwoju, wzornictwa i dochodowości dla operatorów flot pojazdów elektrycznych. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową, umożliwia tej elektrycznej ciężarówce zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania.


czytaj wiecej str. 12

Kto sprzedaje najwięcej?

Kto sprzedaje najwięcej?


Od początku 2023 roku przybyło 27 807 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+12,2%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 26 596, czyli 10,9% więcej niż w 2022 r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 48,8% do 1 211 szt. W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy we wrześniu 2023 r. zarejestrowano 2 692 szt. po 1,9% wzroście.We wrześniu 2023 r. w całej grupie wyróżniliśmy 2 309 szt. samochodów ciężarowych (+1,5% r/r; +8,1% m/m) i 383 autobusy (+4,1% r/r; -24,6% m/m).


czytaj więcej str 28

MAN TGE

MAN TGE "Next Level"


MAN TGE przechodzi właśnie kompleksową modernizację modelu. Otrzyma jednocześnie nazwę „Next Level”. Pojazd otrzyma zdecydowanie największy pakiet innowacji technicznych w swojej młodej historii, a pierwsze modele MAN TGE Next Level zjadą z linii produkcyjnej w maju 2024 r. Główny nacisk w zakresie komfortu zostanie położony na nową deskę rozdzielczą z cyfrowym wyświetlaczem wskaźników. Wzrok przyciąga duży wyświetlacz umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu oraz system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van.


Czytaj więcej str. 38

 Przewozy ADR z naruszeniami

Przewozy ADR z naruszeniami


Na drodze krajowej numer 22, inspektorzy z pilskiego oddziału wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego kontrolowali pojazdy przewożące towary niebezpieczne. W jednym przypadku stwierdzili naruszenia przepisów ADR. Zespołem pojazdów polskiego przewoźnika przewożone były materiały żrące (klasa 8) w dużych pojemnikach do przewozu luzem (DPPL). Dwa z nich nie miały ważnych przeglądów, wymaganych po 2,5-letnim okresie użytkowania. Dodatkowo inspektorzy stwierdzili, że okazany przez kierowcę dokument przewozowy był sporządzony nieprawidłowo pod względem numeracji klasyfikującej materiał niebezpieczny.


czytaj wiecej str. 70


e-route on-line

Volvo FH Electric

Volvo FH Electric - Ciężarówka Roku 2024


Volvo FH Electric, zostało wybrane Międzynarodową Ciężarówką Roku 2024. Uzasadniając swoją decyzję, jury pochwaliło osiągi tego pojazdu, płynne przyspieszanie, ciszę i brak drgań. Co warte podkreślenia to już czwarty raz, kiedy ten kultowy model Volvo dostaje to wyróżnienie. Liczba sprzedanych na całym świecie sztuk tego pojazdu wynosi już niemal 1.400.000. Produkcja modelu rozpoczęła się w 2022 r. w fabryce Volvo w Göteborgu w Szwecji, a od roku 2023, przeniesiona została do fabryki w Gandawie w Belgii. Dodajmy, że Volvo Trucks jest liderem na rynku ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie z udziałem w rynku wynoszącym 49%.


Czytaj więcej str. 04

Relacja z targów TransLogistica Poland 2023

Relacja z targów TransLogistica Poland 2023


W tym roku szczególny powód do świętowania miała cała branża TSL ze względu na jubileuszową dziesiątą edycję Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki - TransLogistica Poland. Targi odbyły się w dniach 7-9 listopada 2023, jak zwykle w EXPO XXI Warszawa. W 4 halach targowych zgromadziło się ponad 390 wystawców, a także przeszło 10 000 uczestników z kraju i zagranicy.Targi od lat stanowią obowiązkowy punkt programu dla nadawców i właścicieli ładunków, przedsiębiorstw produkcyjnych, sieci handlowych, importerów i eksporterów. A co ciekawego w tym roku mogliśmy na nich oglądać?


czytaj wiecej str. 08

Elektryczny eActros

Elektryczny eActros zimą: pytania i odpowiedzi


Temperatury poniżej zera, drogi pokryte śniegiem lub lodem, krótkie dni i słaba widoczność ‒ zima jest zawsze szczególnym wyzwaniem dla akumulatorowo-elektrycznych ciężarówek i ich kierowców. Przedsiębiorstwa transportowe stawiają im przecież te same wymogi, co ich odpowiednikom z napędem wysokoprężnym. Testy przeprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks na początku 2023 roku w fińskim Rovaniemi dowiodły po raz kolejny, że eActros jest w pełni zdolny do działania nawet w bardzo surowych warunkach zimowych. Jednak co jest właściwie najważniejsze podczas użytkowania eActrosa zimą? Kilka kluczowych aspektów naświetlają poniższe pytania i odpowiedzi.


czytaj więcej str 24

Renault Trucks Master Red EDITION

Renault Trucks Master Red EDITION"


Renault Trucks przedstawia najnowszą odsłonę pojazdu dostawczego Renault Trucks Master Red EDITION: wszechstronnego i dostosowanego do pracy w mieście. W wersji elektrycznej wyróżnia go cicha praca oraz zerowa emisja CO2, co zapewnia mu nieograniczony dostęp do wszystkich stref miejskich, z pełną dbałością o jakość życia lokalnych mieszkańców. Nowa aerodynamiczna konstrukcja Renault Trucks E-Tech Master Red EDITION znacznie zmniejsza zużycie energii: nawet o 21% w porównaniu z poprzednią generacją. Wersje elektryczne z akumulatorami o pojemności 40 kWh lub 87 kWh pozwalają osiągnąć zasięg do 410 km wg cyklu WLTP.


Czytaj więcej str. 36

 Nowe Eurocargo

Nowe Eurocargo także z zasilaniem gazem ziemnym


Marka IVECO jest liderem w branży paliw alternatywnych, a zasilanie sprężonym gazem ziemnym (CNG) to doskonałe rozwiązanie pozwalające radykalnie zmniejszyć emisje przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do wykonywania zadań i obniżyć całkowity koszt posiadania i użytkowania pojazdu (TCO). Przy zasilaniu biometanem pojazdy CNG pozwalają obniżyć emisję CO2 nawet o 95% w porównaniu z analogicznym pojazdem napędzanym silnikiem wysokoprężnym. Całą gamę nowego Eurocargo wyposażono w całkowicie nową generację silników CNG Tector 7.


czytaj wiecej str. 40




e-Route 1-12/2023 (117 - 129)