e-Route



W WYDANIU LIPIEC 2022 online:


Volo ciężarówka Volvo Trucks o zerowej emisji spalin


Wyobraź sobie samochód ciężarowy, który emituje tylko parę wodną, sam wytwarza energię elektryczną na pokładzie i ma zasięg do 1000 km. Jest to możliwe dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem, a Volvo Trucks rozpoczęło testy pojazdów wykorzystujących tę nową technologię. Elektryczne samochody ciężarowe z ogniwami paliwowymi będą miały zasięg operacyjny porównywalny z wieloma samochodami ciężarowymi z silnikami wysokoprężnymi - do 1000 km - i czas tankowania poniżej 15 minut. Masa całkowita może wynosić około 65 ton lub nawet więcej, a dwa ogniwa paliwowe będą w stanie wygenerować na pokładzie 300 kW energii elektrycznej.


czytaj więcej str. 4


Scania Scania wprowadza elektryczne pojazdy transportu regionalnego


Zgodnie z zapowiedzianą strategią, Scania wprowadza rozwiązania oparte na pojazdach elektrycznych nowej generacji (ang. BEV – Battery Electric Vehicle). Pojazdy, dostępne z kabinami sypialnymi R lub S, stanowią część kompleksowego rozwiązania, które umożliwi elektryfikację transportu znacznej liczbie klientów, dla różnych aplikacji. Dzięki zainstalowanym w pojazdach akumulatorom o mocy 624 kWh, Scania posiada narzędzia do zasadniczej zmiany, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne i ich dostępność w transporcie regionalnym.


czytaj więcej str. 8


 

Tacho jak zhakować Zamiast jazdy mógł rejestrować odpoczynek


W poniedziałek (27 czerwca), na krajowej „dwójce” koło Międzyrzeca Podlaskiego, funkcjonariusze ITD zatrzymali do rutynowej kontroli drogowej zestaw należący do mołdawskiej firmy. Ciężarówką przewożono mrożonki z Mołdawii na Białoruś. W trakcie kontroli tachografu, inspektorzy stwierdzili zabronioną ingerencję w jego instalację. Wystarczyło, że kierowca przyłożył mały magnes w okolice fabrycznej ramki radioodbiornika, a tachograf zaczynał rejestrować rzekomy okres jego odpoczynku. Kontrola czasu pracy kierowcy wykazała, że w trakcie ostatniej podróży z Mołdawii na Białoruś nie korzystał z wyłącznika tachografu i właściwie rejestrował swoje aktywności.


czytaj więcej str. 21



 

Nowe ciągniki Jak wyglądały rejestracje pojazdów użytkowych w maju


O lekkim wzroście w maju zadecydowały większe niż rok wcześniej wydania do klientów ciągników samochodowych, których zarejestrowano 2 311, było to więcej o 4,8% niż przed rokiem. W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest jednak niestabilny, mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została zakłócona dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy. Wysoki rezultat ostatniego miesiąca ma związek z większą dostępnością pojazdów. W maju br. (według GUS) ogólny klimat koniunktury w większości badanych obszarów gospodarki był na poziomie wyższym lub porównywalnym z kwietniem jednak w większości nadal ujemnym.


czytaj więcej str. 26



 

DAF XD DAF zapowiada wprowadzenie serii DAF XD


DAF zapowiada wprowadzeniem na rynek nowej generacji pojazdów DAF XD. Ta całkowicie nowa seria pojazdów ciężarowych wyznacza nowe standardy w zakresie jakości, bezpieczeństwa, wydajności oraz komfortu kierowcy i jest w pełni przygotowana do bezemisyjnych układów napędowych. Pojazdy nowej generacji DAF serii XD zostaną zaprezentowane we wrześniu na targach IAA, które odbędą się w Hanowerze w Niemczech. Pojazdy nowej generacji pojazdy DAF XD będą dostępne równolegle z najpopularniejszymi, najbardziej wszechstronnymi pojazdami ciężarowymi z serii DAF CF do dystrybucji i zastosowań specjalnych. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na jesień 2022 r.


czytaj więcej str. 38


 


 

MirrorCam Druga generacja systemu MirrorCam


Już w roku 2014 Mercedes-Benz Trucks w ramach swojego projektu studyjnego „Mercedes-Benz Future Truck 2025” zaprezentował ciężarówkę wyposażoną w kamery zamiast lusterek zewnętrznych. Następnie w roku 2018 producent, jako pierwszy w swej branży, wprowadził do produkcji seryjnej MirrorCam – pierwszy system kamer zastępujących lusterka w samochodach ciężarowych. Seryjna ciężarówka wyposażona w MirrorCam nie posiada już klasycznych lusterek głównych i szerokokątnych, lecz system składający się z dwóch kamer, zamontowanych na ramie dachowej po lewej i po prawej stronie, dwóch pionowych monitorów umieszczonych w kabinie na słupkach A oraz elementów sterujących w miejscu pracy kierowcy.


czytaj więcej str. 4


IVECO Wyścig Giro d’Italia w barwach IVECO


IVECO ze swoimi pojazdami towarzyszyło najlepszym kolarzom na świecie w trakcie 21 etapów Giro d’Italia 2022. Wyścig rozpoczął się 6 maja w Budapeszcie. Pierwsze trzy etapy zaplanowano właśnie na Węgrzech, a kolejne już we Włoszech, z finiszem w Weronie 29 maja. Każdego dnia wyścigu IVECO S‑WAY LNG otwierało „Carovanę”, czyli paradę udekorowanych pojazdów poprzedzających peleton. Samochody ciężarowe IVECO zostały specjalnie przygotowane do tej roli. Nadwozia miały charakterystyczny dla Giro d’Italia różowy kolor, a źródłem energii był ekologiczny skroplony gaz ziemny (LNG). Producent dostarczył również 10 lekkich samochodów dostawczych IVECO Daily, które były wykorzystywane do transportu i logistyki w trakcie zawodów .


czytaj więcej str. 10


Rynek pojazdów Rynek faluje


W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w kwietniu 2022 r. zarejestrowano 2 665 szt. To rezultat o 501 szt. niższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (-15,8% r/r;). Pomimo spadku to jeden z wyższych wyników (czwarty) dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań. Co prawda baza sprzed roku była rekordowo wysoka (3166 szt.) po wzroście wtedy o 241% i wcześniejszym spadku o 67% w 2020 (z początkiem pandemii). O kwietniowym spadku  zadecydowały mniejsze niż rok wcześniej wydania ciągników siodłowych , których zarejestrowano 1 996 tj. mniej o 21,8% niż przed rokiem.


czytaj więcej str. 16


3,5 tony Nowe obowiązki dla busiarzy


Od 21 maja 2022 r. przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy rzeczy pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony i nieprzekraczającymi 3,5 tony na obszarze Unii Europejskiej są obowiązani posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową. Wymóg ten nie dotyczy przedsiębiorców, którzy wykonują wyłącznie krajowy transport drogowy rzeczy pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.


czytaj więcej str. 22



ITD Niebezpieczna ciężarówka


Podejrzana ciężarówka trafiła do punktu kontroli ITD w środę 25 maja. Inspektorzy chcieli sprawdzić przede wszystkim wagę pojazdu, która – jak się okazało – była nieprawidłowa, ale jeszcze poważniejsze nieprawidłowości wykazała kontrola stanu technicznego pojazdu. Ogumienie było uszkodzone i miało liczne ubytki, a na stabilizatorze przednim brakowało gumowych tulei. To jeszcze nie wszystko. Mimo, że kierowca skręcał kierownicą do tzw. oporu, koła osi kierowanej prawie nie reagowały, a przednie lewe koło przemieszczało się do przodu i do tyłu o kilkadziesiąt centymetrów.


czytaj więcej str. 38

 

 


 

 

 

Mercedes Benz Truck Trzecia generacja silnika OM 471 jeszcze w tym roku


Wysoka moc, maksymalna niezawodność, ekonomiczność w codziennej eksploatacji, niskie zużycie paliwa, a przy tym dynamika – firmy transportowe stawiają swoim samochodom ciężarowym różnorodne wymagania, ponieważ to właśnie dzięki nim wypracowują zysk. Kluczową rolę odgrywa przy tym układ napędowy, który odpowiada za około 50%, a więc największą część, wartości generowanej przez samochód ciężarowy. Mercedes-Benz Trucks już dwukrotnie wyznaczył nowe wzorce w tym zakresie, opracowując poprzednie generacje silnika OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych. Teraz przyszła kolej na trzecią generację tej jednostki.


czytaj więcej str. 05

MAN na prąd Mój elektryk MAN eTGE

 

Aż do 70 000 PLN mniej można zapłacić za samochód MAN TGE z napędem elektrycznym. MAN jako jeden z pierwszych producentów samochodów dostawczych od początku roku 2022 oferuje kompleksową pomoc w uzyskaniu dopłat do zakupu samochodów w ramach programu „Mój elektryk”. Dołączenie do programu to odpowiedź MAN Truck Bus Polska oraz MAN Financial Services na rosnący trend elektromobilności. O dofinansowanie z programu „Mój elektryk” można ubiegać się wybierając np. model eTGE. Pojazd wyposażono w bezemisyjny silnik o mocy 100 kW (136KM) i momencie obrotowym 290 Nm. Jest to najmocniejsza jednostka napędowa w całym segmencie, a do tego najbardziej oszczędna – zużywa zaledwie 29 kWh/100 km.


czytaj więcej str. 12

NUMMI to szeroka gama możliwości NUMMI to szeroka gama możliwości


W sytuacji kiedy potrzebna jest precyzja, trwałość oraz duża siła podnoszenia, z pomocą może przyjść renomowana firma NUMMI. Ten fiński producent został doceniony przez szeroką rzeszę klientów za zaawansowaną technologię wywrotu oraz produkcję wysokiej jakości hydraulicznych siłowników i ich komponentów. Warto tylko wspomnieć, że dla zapewnienia najwyższej jakości podzespołów są one projektowane wyłącznie w Finlandii, bazując na różnorodnych odmianach stali, sprowadzanej ze szwedzkich hut. Oferta NUMMI jest bardzo różnorodna, a jej produkty zapewniają niezawodność i najwyższą kulturę pracy, zarówno w przypadku ciężkich zastosowań, jak i tych mniej wymagających.


czytaj więcej str. 20

Ciężarówka Ford Kto sprzedaje najlepiej? Czyli analiza rynku pojazdów użytkowych


Od początku 2022 r. zarejestrowano 7 217 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Spadek wyniósł 3,4%. W całej grupie znalazło się 5 459 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2021 r. o 299 szt. (-5,2%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 1 347 rejestracji (-16%). Zmniejszył udział w rynku ( -3 pkt. proc.) do 25%. Za nim VOLVO po (1 081 szt. -4%) nieznacznie powiększyło udział o 0,3 pkt. proc. do 20% rynku. Tuż za nim na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ rejestracji 1 077 szt. (+47%; 20% udz.) zyskał aż 7 pkt. proc. udziału. Na czwartym MAN z udziałem ponad 15% - (830; +17%) i następna SCANIA z ponad 12% udziałem (657; -41%). Później Renault (4% udz.), IVECO, które przekracza 2% i podobnie Ford Trucks (ponad 2% udz.), którego od poprzednika dzieli teraz tylko 7 szt.


czytaj więcej str 30


Jechał blisko 30 godzin bez minuty odpoczynku Jechał blisko 30 godzin bez minuty odpoczynku

 

W połowie kwietnia, na ekspresowej „ósemce” koło Wyszkowa, patrol ITD z Ostrołęki zatrzymał do kontroli drogowej zespół pojazdów należący do zagranicznej firmy transportowej. W trakcie analizy danych znajdujących się w tachografie i na karcie kierowcy, inspektorzy stwierdzili szereg poważnych naruszeń norm czasu pracy. Kierowca m.in. przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu o 19 godz. i 26 min, skrócił okres wymaganego odpoczynku dziennego o 8 godz. i 8 min. oraz przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 8 godz. i 36 min. W ten sposób, nie zważając na swoje i innych uczestników ruchu bezpieczeństwo, chciał jak najszybciej pokonać trasę o długości ponad 3,5 tys. km.



czytaj więcej str. 66



POPRZEDNIE NUMERY online



Co kwartał na twoim biurku lub w samochodzie

Najnowszy numer kwartalnika drukowanego


e-Route Expert

e-Route Expert Zima 2022

e-Route Expert Jesień 2021

e-Route Expert Lato 2021

e-Route Expert Wiosna 2021

 




 

e-Route Expert


Aktualności


Na łamach  e-Route Expert nasi czytelnicy znajdują najciekawsze teksty redakcyjne na co dzień publikowane na łamach elektronicznego magazynu e-Route Pojazdy Użytkowe. Dzięki nim poszerzają swoją wiedzę na temat pojazdów ciężarowych oraz wszystkiego co związane jest  z ich użytkowaniem i finansowaniem.

e-Route Expert


Analizy rynku


e-Route Expert to wnikliwe analizy i najnowsze zestawienia sprzedaży,    pojazdów użytkowych. Udziały rynkowe czołowych importerów, także z podziałem na segmenty pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych samochodów  dostawczych i naczep.

e-Route Expert


Tabele importerów


Co wydanie podajemy najnowszą listę autoryzowanych stacji serwisowych i dilerskich, którą opracowujemy wspólnie

z centralami importerów krajowych DAF, Ford, IVECO, MAN, Dimler, Renault, Scania

i Volvo.



Co jeszcze dostaniesz w bezpłatnej prenumeracie?

DODATKI SPECJALNE


 

e-Route Expert

e-Route Expert

e-Route Expert

Zestawienie ogumienia


Każdy numer e-Route Service to najnowsze zestawienia opon po pojazdów ciężarowych pokazane z podziałem na oś prowadzącą, napędową i osie naczepy. Zestawienie aktualizowane z udziałem importerów każdej z marek.

e-Route Expert Zestawienie olei silnikowych


Nie trzeba przekonywać, że niezwykle istotnym w długiej i bezawaryjnej eksploatacji pojazdu ciężarowego jest olej silnikowy. W dodatku specjalnym e-Route Service znajdą Państwo zestawienie tych najbardziej popularnych na Polskim

rynku.

e-Route Expert

Jednostki napędowe


Jednostka napędowa jednostce nie równa. My w dodatku e-Route Service wspólnie z producentami pojazdów użytkowych, prezentujemy wszystkie wykorzystywane w najnowszych pojazdach danej marki. Typy, moce, momenty obrotowe.



e-Route Expert