Back to Top

e-Route miesięcznik motoryzacyjny

e-Route miesięcznik motoryzacyjny

e-Route miesięcznik motoryzacyjny


W NAJNOWSZYM NUMERZE online


Renault Truck pojazdy używaneNowa seria pojazdów używanych Renault Trucks.


Renault Trucks przedstawiło najnowszą serię specjalną pojazdów używanych o nazwie T Robust 13L. Ciągniki te zostały odnowione przez fabryczny zespół stylistów i cechują się dynamicznym, wyczynowym wizerunkiem oraz są pakietowane ze specjalnie dobranymi usługami serwisowymi.

W czasach braków kadrowych wśród zawodowych kierowców, właściciele firm transportowych i przewoźnicy przykładają więcej uwagi do kwestii stylizacji swoich pojazdów. To pozwala pozyskać ich zainteresowanie. Dowodzi tego sukces serii specjalnej Renault Trucks T01 Racing.


czytaj więcej str. 4


Mercedes-Benz eVito z większym zasięgiemMercedes-Benz eVito z większym zasięgiem.


Mercedes-Benz eVito podąża śladem eVito Tourera i od 8 grudnia jako furgon również jest dostępny w sprzedaży w Polsce z kompleksowo zaktualizowanym elektrycznym układem napędowym i nową baterią o pojemności użytkowej 60 kWh. Tak wyposażony lokalnie bezemisyjny van zastępuje model z powodzeniem wprowadzony na rynek w 2018 r., a dzięki znacznie większemu zasięgowi (średniemu) 258-265 kilometrów (WLTP)1 2 dociera do szerszego grona użytkowników pojazdów na potrzeby komercyjnego transportu towarowego.


czytaj więcej str. 8


Scania  DOHC, czy dozowanie AdBlueScania wprowadza cyfrowe lusterka i nowe opcje wnętrza.


Wraz z nowym układem napędowym o którym pisaliśmy w poprzednim numerze e-Route on-line, Scania wprowadza także nowe elementy wyposażenia do swoich pojazdów klasy premium. Najbardziej zauważalną zmianą jest nowy system Scania Mirror View Camera (SMVC), którego wyjątkowe rozwiązania wynoszą interfejs człowiek-maszyna związany z cyfrowymi lusterkami na zupełnie nowy poziom. Nowe wersje tapicerki i kolorystyki wnętrza oraz cztery różne opcje leżanek to kolejne nowe elementy, oferujące dodatkowy komfort kierowcy pojazdu klasy premium.


czytaj więcej str. 12



Ceny paliwStabilne ceny paliw na przełomie roku.


Koniec roku 2021 przyniósł długo oczekiwane obniżki cen paliw na stacjach. Średnie ceny paliw w ostatnich dniach grudnia spadły od 1 do 3 groszy na litrze i na dzień 30-12-2021 r. wynosiły odpowiednio dla: benzyny bezołowiowej 95 – 5,73 zł/l (-2 gr/l), bezołowiowej 98 – 6,02 zł/l (-1 gr/l),  dla oleju napędowego – 5,76 zł/l (-2 gr/l) i autogazu – 3,19 zł/l (-3 gr/l). Na zbliżonym poziomie ceny paliw utrzymają się prawdopodobnie także w I dekadzie stycznia nowego roku.


czytaj więcej str. 22



Trucking - ciągniki siodłowe z obsadą8 problemów, które rozwiązuje trucking.


Trucking to usługa realizowana przez przewoźnika kontraktowego, w ramach której klient ma zapewniony ciągnik siodłowy na wyłączność, a także kierowców do jego prowadzenia – w pojedynczej lub podwójnej obsadzie. To rozwiązanie dedykowane jest przede wszystkim dużym operatorom logistycznym i firmom, które regularnie muszą realizować przewozy drogowe. Przewoźnik kontraktowy gwarantuje zasoby, czyli pojazd z pełną obsługą, które klient wykorzystuje, by sprawnie wykonywać swoje zadania transportowe.


czytaj więcej str. 24


 


 

Scania  DOHC, czy dozowanie AdBlueNie tylko nowy układ napędowy.


Stopień sprawności cieplnej nowych silników Scania wynosi około 50%, co jest wartością niegdyś nieosiągalną dla silników spalinowych. Za tymi parametrami kryją się pomysłowe rozwiązania inżynierskie i technologie, takie jak DOHC, czy dozowanie AdBlue przez układ Scania Twin SCR. Rozbudowane systemy zarządzania pracą silnika monitorują układ napędowy, przyczyniając się do wymiernych oszczędności dla użytkownika.


czytaj wiecej str. 4

Nowe DAFy Nowy DAFNowe DAFy z tytułem „International Truck of the Year”.


Nowa generacja pojazdów ciężarowych DAF do transportu długodystansowego została nagrodzona tytułem „International Truck of the Year 2022”. „Pojazdy XF, XG i XG⁺ wyznaczają w branży nowy standard wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy” — oświadczyło jury po przeprowadzeniu szeregu testów. Firma DAF została również uhonorowana nagrodą „2022 Truck Innovation Award”, która doceniła pojazd XF Innovation z silnikiem spalinowym na wodór.  


czytaj więcej str. 10

 

Nowe naczepy Langendorf


Nowa seria naczep Langendorf SMART-LINE.


Langendorf od wielu już lat znany jest z produkcji wysoko wyspecjalizowanych pojazdów do różnych zastosowań. Od tego roku oferuje szeroką ofertę uniwersalnych naczep niskopodwoziowych SMART-LINE. Skąd ta nazwa? Otóż ideą projektu było stworzenie serii naczep uniwersalnych, mogących pracować przy rozmaitych zadaniach drogowych. I tak w serii znajdziemy rozsuwane i nierozsuwane naczepy do przewozu pojazdów i maszyn budowlanych o 3 lub 4 osiach.


czytaj więcej str. 14


Mercedes-Benz Actros


Mercedes-Benz Actros ma już 25 lat.


Od 1996 r. celem każdej kolejnej generacji Actrosa jest odegranie pionierskiej roli, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, optymalizacji zużycia paliwa, łączności sieciowej i komfortu. Actros 1 zachwycał m.in. elektronicznym układem hamulcowym EBS, w pełni zautomatyzowanym systemem przełączania biegów, magistralą CAN oraz kabiną Megaspace z płaską podłogą.Actrosa 2 posiadał już system automatycznego utrzymywania odległości, asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist, czy asystenta utrzymania pasa ruchu.


czytaj więcej str. 20


Renault Trucks silniki


Renault Trucks i silniki nowej generacji.


W mijającym roku 2021 Renault Trucks wprowadziło wiele ważnych zmian w gamach T, T High, C i K w zakresie komfortu jazdy i funkcjonalności wyposażenia. Producent kontynuuje dalsze prace nad rozwojem produktu wprowadzając ulepszone 11 i 13 litrowe silniki DE11 / DE13 Euro VI Step E. Jak mówi, w połączeniu z nowymi technologiami i usługami mogą dostarczyć do 10% oszczędności w porównaniu do poprzednich wariantów jednostek napędowych.



czytaj więcej str. 26


 

 


 

 

 

IVECO S-WAY Special EditionIVECO S-WAY Special Edition.


W 1982 r. prototypy TurboStar zaliczyły pierwsze okrążenia na torze testowym IVECO w Markbronn (Ulm, Niemcy), w Finlandii (Ivalo) a także na torze w Nardò (Lecce, Włochy). TurboStar, zaprezentowany w 1984 r. w Strasbourgu jako następca serii IVECO Turbo, był idealnym pojazdem do długodystansowego transportu, zbudowanym na całkowicie przeprojektowanym podwoziu. W kabinie skoncentrowano się na komforcie i wyposażono ją w rozwiązania pochodzące ze specjalnej edycji z początku lat 80, znanej jako „190.38 Special”. Obecnie IVECO przedstawia IVECO S‑WAY TurboStar Special Edition na Grand Prix Włoch Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych (ETRC) FIA 2021 — zawodach odbywających się na torze Misano Adriatico.

 


czytaj więcej str. 4

AirSavKorekta ciśnienia w oponach bez udziału kierowcy.


Sposób na oszczędność paliwa, opon i niższą emisję CO2? Optymalnym rozwiązaniem jest oferowany przez BPW inteligentny system kontroli ciśnienia w ogumieniu - AirSave. Istnieje ścisła zależność między ciśnieniem opon a kosztami eksploatacji: nawet niewielkie obniżenie  ciśnienia opon powodują zwiększenie zużycia paliwa i przyspieszone zużycie opon. BPW sprawdziło w praktyce w jakim zakresie inteligentny system kontroli ciśnienia w oponach pozwala oszczędzać. Wspólnie z firmami transportowymi przeprowadzono testy drogowe, które w warunkach rzeczywistych potwierdziły zasadność stosowania systemu AirSave.




czytaj więcej str.14

 

Rynek pojazdów ciężarowych


Wyścig trwa! Kto sprzedaje najwięcej pojazdów w roku 2021?


Od początku 2021 r. zarejestrowano 23 249 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Wzrost wyniósł 76,5%. W całej grupie znalazło się 17 810 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 8 722 szt. (+96%). Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t; które stanowią ponad 92% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2021 w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (5 549 szt.; 26% udz.) po wzroście o 102 %. Na drugim miejscu MERCEDES-BENZ (3 786 szt.; 18% udz.) , wzrost o 116% a trzecie VOLVO (3 470 szt.; +64% i 16% udz.). Tuż za podium SCANIA (3 321 szt.; +67%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (3 266 szt.; +66% i 15% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (984), IVECO (765), a dalej FORD TRUCKS (260) ale z najwyższym wzrostem o 180%


czytaj więcej str. 11


F-MAX


Jazda na F-MAXa, czyli ciągnik siodłowy Forda w terenie.


Pokazanie się na polskim rynku ciężarowego Forda wprowadziło spore w nim ożywienie. Od kilkunastu miesięcy obecny w punktach dilerskich F-MAX zyskuje coraz to większą popularność. My dzięki jazdom testowym na drogach utwardzonych jak i piaszczystych odcinkach żwirowni, mogliśmy się przekonać dlaczego tak się dzieje. Na potrzeby prób oddano do naszej dyspozycji model z silnikiem Ecotorq 12,7 l o mocy 500 KM i momencie obrotowym na poziomie 2500 Nm, z automatyczną skrzynią biegów ZF 12 TX 2620 (16,688-1) i hamulcem siłowym o mocy 400 Kw. Zastosowanie stosunkowo mocnej jednostki napędowej i dobre zestrojenie jej z całą konstrukcją sprawia, że pojazd ten wykazuje bardzo przyzwoite właściwości trakcyjne, a przy tym wygląda w środku i na zewnątrz na wskroś nowocześnie.


czytaj więcej str. 22


Optifuel Challenge 2021


Kto został mistrzem jazdy eko Optifuel Challenge 2021?


W dniu 14 października 2021 w autoryzowanym serwisie Renault Trucks Retos w Skoczowie odbył się finał jubileuszowej 10-tej edycji konkursu Optifuel Challenge 2021 w Polsce. Do finałowej rozgrywki 15-tu finalistów lokalnych eliminacji stawiło się w komplecie. W ścisłym finale wzięli udział Tomasz Leki/ Tomasz Leki TKiM, Mateusz Skrzypek/ Sped Partner i Grzegorz Gapiński/Gapiński Transport. Ostatecznie tytuł Mistrza Jazdy Ekonomicznej wywalczył Grzegorz Gapiński, który był w finale konkursu po raz trzeci. Zmagania były podzielone na część teoretyczną i jazdy. Test teoretyczny składał się z 20 pytań dotyczących funkcjonalności pojazdu związanych z oszczędzaniem paliwa: zasada działania Optivision, inteligentnego wolnego koła Optiroll, logiką„Eco-Leveli” oraz podstawowych reguł jazdy racjonalnej.



czytaj więcej str. 34


POPRZEDNIE NUMERY online


Co kwartał na twoim biurku lub w samochodzie

Najnowszy numer kwartalnika drukowanego


 

Jesień 2021

 

Lato 2021

 

Wiosna 2021

 

Zima 2020

 




 


Aktualności


Na łamach  e-Route Expert nasi czytelnicy znajdują najciekawsze teksty redakcyjne na co dzień publikowane na łamach elektronicznego magazynu e-Route Pojazdy Użytkowe. Dzięki nim poszerzają swoją wiedzę na temat pojazdów ciężarowych oraz wszystkiego co związane jest  z ich użytkowaniem i finansowaniem.


Analizy rynku


e-Route Expert to wnikliwe analizy i najnowsze zestawienia sprzedaży,    pojazdów użytkowych. Udziały rynkowe czołowych importerów, także z podziałem na segmenty pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych samochodów  dostawczych i naczep.


Tabele importerów


Co wydanie podajemy najnowszą listę autoryzowanych stacji serwisowych i dilerskich, którą opracowujemy wspólnie

z centralami importerów krajowych DAF, Ford, IVECO, MAN, Dimler, Renault, Scania

i Volvo.



Co jeszcze dostaniesz w bezpłatnej prenumeracie?

DODATKI SPECJALNE


Zestawienie ogumienia


Każdy numer e-Route Service to najnowsze zestawienia opon po pojazdów ciężarowych pokazane z podziałem na oś prowadzącą, napędową i osie naczepy. Zestawienie aktualizowane z udziałem importerów każdej z marek.

Zestawienie olei silnikowych


Nie trzeba przekonywać, że niezwykle istotnym w długiej i bezawaryjnej eksploatacji pojazdu ciężarowego jest olej silnikowy. W dodatku specjalnym e-Route Service znajdą Państwo zestawienie tych najbardziej popularnych na Polskim

rynku.

Jednostki napędowe


Jednostka napędowa jednostce nie równa. My w dodatku e-Route Service wspólnie z producentami pojazdów użytkowych, prezentujemy wszystkie wykorzystywane w najnowszych pojazdach danej marki. Typy, moce, momenty obrotowe.