e-Route

Translogistica



W NAJNOWSZYM NUMERZE online


Nowy DAF

DAF XD ciężarówką roku 2023


Nowa generacja pojazdów ciężarowych DAF z serii XD została nagrodzona tytułem „International Truck of the Year 2023”. Zostało to ogłoszone podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Zgodnie z zasadami konkursu „International Truck of the Year” (IToY) coroczną nagrodę przyznaje się pojazdowi, który został wprowadzony na rynek w ciągu ostatnich 12 miesięcy i który wniósł największy wkład w zakresie wydajności transportu drogowego. Pojazdy XD i XDC do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych są blisko spokrewnione z wielokrotnie nagradzanymi długodystansowymi ciężarówkami XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2022”.


czytaj więcej str. 04


Iveco eDAILY Elektryczne IVECO eDAILY z bliska


Firma IVECO zaprezentowała na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze nowy, zeroemisyjny pojazd eDAILY. Cała gama tych samochodów jest teraz dostępna również w wersji z zerową emisją spalin. eDAILY to jedyny elektryczny samochód dostawczy oferujący pojemność ładunkową do 20 m3, ładowność do 4,6 t i zdolność holowania do 3,5 t. Osiągi pojazdu są zgodne z normą ICE (Internal Combustion Engine): maksymalna moc 140 kW (190 KM), maksymalny moment obrotowy 400 Nm i maksymalna prędkość 120 km/h. eDAILY jest oferowany w wariantach: furgon, kabina (podwozie), kabina załogowa i minibus od 3,5 do 7,2 DMC,w wersji z pojedynczymi i podwójnymi kołami.


czytaj więcej str. 10


 

eActros eActrosa LongHaul robi wrażenie


Po wprowadzeniu w 2021 roku na rynek eActrosa do ciężkiego transportu dystrybucyjnego , teraz Mercedes-Benz Trucks inicjuje również następny poziom rozwoju napędu akumulatorowo-elektrycznego w segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego, prezentując na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze zapowiadanego już w roku 2020 eActrosa LongHaul. Wyraziste kontury tej ciężarówki z paskiem LED z przodu stanowią zapowiedź koncepcji wzorniczej przyszłego pojazdu seryjnego. Pierwsze prototypy już przechodzą intensywne testy i jeszcze w bieżącym roku zostaną poddane testom na drogach publicznych. W przyszłym roku prototypy przedseryjne mają trafić do testów w ręce różnych klientów.


czytaj więcej str. 24



 

Nikola Nikola Tre BEV: jest już rzeczywistością


IVECO i Nikola poinformowały o rozpoczęciu przyjmowania zamówień na ciągniki dwuosiowe Nikola Tre BEV w Europie. Pojazd na rozstawie osi 4021 mm mieści 9 akumulatorów o łącznej pojemności do 738 kWh, która wystarcza na pokonanie około 500 km. Ładowanie (od 10 do 90% pojemności) z mocą 175 kW szacuje się na około 162 minuty. Możliwość ładowania z mocą do 350 kW będzie dostępna w następnych miesiącach 2022 roku. Z zapasem 738 kWh energii i zespołem napędowym eAxle rodukcji FPT Industrial o mocy ciągłej 480 kW pojazd zapewnia moc, moment obrotowy i zasięg umożliwiający przewozy między centrami dystrybucji lub w obrębie regionu.


czytaj więcej str. 34



 

oś Volvo Trucks Nowa elektryczna oś Volvo Trucks


Nowa elektryczna oś Volvo Trucks, zaprezentowana na targach IAA w Hanowerze, pozwala na umieszczenie jeszcze większej liczby akumulatorów w samochodzie ciężarowym poprzez zintegrowanie z nią silników elektrycznych i skrzyni biegów. Więcej akumulatorów oznacza większy zasięg, co stwarza możliwości elektryfikacji również transportów długodystansowych. W elektrycznych pojazdach z ogniwami paliwowymi, które zostaną wprowadzone w drugiej połowie tej dekady, dodatkowa przestrzeń przydaje się do montażu także innych komponentów.


czytaj więcej str. 50


 


 

Wielton Wielton z nowymi rozwiązaniami


Specyficzne wymagania związane z rodzajem transportowanych materiałów, intensywnością czy warunkami użytkowania wymagają odpowiednio przygotowanych naczep do zadań specjalnych – wytrzymałych, bezpiecznych i dostosowanych do warunków w jakich będą wykorzystywane. Wielton wsłuchuje się w potrzeby klientów i od lat oddaje w ich ręce rozwiązania szyte na miarę. W bieżącym roku firma wprowadza szereg ulepszeń do cenionej oferty wywrotek, a na szczególną uwagę zasługuje zastosowanie w wywrotkach samowyładowczych wkładki QuickSilver®.


czytaj więcej str. 08


Paliwa Co słychać na rynku pojazdów ciężarowych?


W lipcu 2022 r. zarejestrowano 2 637 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, o 6,5% mniej niż przed rokiem. Samochody ciężarowe zakończyły miesiąc na minusie (-4,2%) po wzrostach w czerwcu +11,1% i w maju +2,7% i trzech wcześniejszych miesiącach spadków: w kwietniu (-15,8%), w marcu (-17,5%) i w lutym (-16,5%). Wcześniej od listopada 2020 r do stycznia 2021 utrzymywały się na plusie. Nowych samochodów ciężarowych o DMC >3,5t przybyło w lipcu 2 557 szt.


czytaj więcej str. 16


 

dominacja marki Scania Zlot Master Truck to także biznes


Tak, tak, to już osiemnasty raz sympatycy motoryzacji ciężarowej spotkali się w lipcu na zlocie Master Truck, który odbywa się cyklicznie w Nowej Wsi pod Opolem. Także i w tym roku, w dniach 15-17 lipca na lotnisko lokalnego aeroklubu przyjechało ponad tysiąc tuningowanych ciężarówek, walcząc o tytuł tej najładniejszej. Wydarzenie przyciąga także dziesiątki tysięcy gości, w większości pasjonatów motoryzacji. Nic więc dziwnego, że impreza jest wykorzystywana równocześnie przez wiele firmy z branży na prezentację swoich najnowszych ofert handlowych.


czytaj więcej str. 20



 

ITD Odstępstwa od czasu pracy kierowców


W okresie od 12 sierpnia 2022 r. do 30 września 2022 r. obowiązują tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu. Decyzja o ich wprowadzeniu została podjęta w związku z nadzwyczajną sytuacją spowodowaną wojną na Ukrainie, pakietem sankcji Unii Europejskiej wobec Rosji i Białorusi oraz koniecznością zachowania płynności dostaw towarów. Aby było możliwe wprowadzenie odstępstw od norm czasu prowadzenia pojazdów i okresów odpoczynku, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, konieczne było uzyskanie akceptacji ze strony Komisji Europejskiej na liberalizację przepisów związanych z czasem pracy kierowców.


czytaj więcej str. 28



 

Renault Trucks Co może Inspekcji Transportu Drogowego?


W 2022 roku wiele się zmieniło w przeprowadzaniu kontroli drogowych zarówno w prawie krajowym, jak i międzynarodowym. Pakiet mobilności wpłynął na funkcjonowanie Inspekcji Transportu Drogowego, co dało możliwość nakładania bardziej dotkliwych kar na kierowców i przewoźników. W niektórych sytuacjach służby kontrolne mogą wyłączyć kierowcę z wykonywania zawodu nawet na kilka miesięcy za manipulacje przy tachografach. Co jeszcze może kontrolować Inspekcja Transportu Drogowego, a w którym miejscu kończy się zakres jej uprawnień? W jaki sposób nowe przepisy wpływają na polską branżę TSL i co trzeba zrobić, żeby uniknąć wysokich kar?


czytaj więcej str. 44


 

 


 

 

 

MAN Truck & Bus 100 000 systemów baterii rocznie


MAN Truck & Bus od początku 2025 r. będzie produkować w Norymberdze długie serie baterii wysokowoltowych do pojazdów ciężarowych i autobusów. W tym celu w najbliższych pięciu latach firma zainwestuje ponad 100 milionów euro w posiadający najdłuższą tradycję zakład produkujący silniki spalinowe w Norymberdze. Roczne zdolności produkcyjne zakładu mają wzrosnąć do ponad 100 000 baterii. Dzięki inwestycji w budowę linii produkcyjnej baterii uda się w przyszłości zapewnić 350 miejsc pracy.


czytaj więcej str. 05


Paliwa Ceny paliw spadają coraz wolniej


Od początku wakacji najbardziej spadły ceny benzyny 95 , bo o 61 groszy na litrze, podczas gdy ceny pozostałych paliw na stacjach spadły odpowiednio: bezołowiowej 98 o 0,49 zł/l, oleju napędowego o 0,36 zł/l i autogazu o 0,20 zł/l. Mimo, że obecne ceny oddaliły się od ostatnich rekordów blisko 8 zł za litr Pb95 i diesla, to w dalszym ciągu pozostają wyraźnie wyższe niż przed rokiem. Oznacza to wyższe rachunki za tankowanie w zależności od kupowanego paliwa od 22 % (LPG) do 39 % (diesel). Dla benzyny 95 to wzrost w ujęciu r/r o 28%, a dla Pb98 o 36 %.


czytaj więcej str. 32


dominacja marki Scania Kolorowy zawrót głowy


Wyniki tegorocznej rywalizacji na najładniejszą ciężarówkę Zlotu Master Truck, tak jak w roku ubiegłym można określić krótko – ciągła dominacja marki Scania. O ile w roku 2016 w pierwszej dziesiątce była tylko jedna, w latach 2017 i 2018 było ich aż siedem, tak w roku 2021 wypełniły one całą pierwszą dziesiątkę. Ten rok to „zaledwie” 8 pierwszych miejsc dla pojazdów z głową gryfa na masce. Honoru pozostałych producentów w pierwszej dziesiątce zestawienia broniło Volvo FH z floty Rypiński Transport ( „SUICIDE SQUAD” - miejsce 9) oraz DAF XF z floty Sołtysik (miejsce 10).


czytaj więcej str. 36


ITD Dwunastokrotnie przekroczona dopuszczalna ładowność


W środę (13 lipca) rano, na krajowej „dziesiątce” koło Bydgoszczy, patrol ITD zatrzymał do kontroli tzw. busa o DMC do 3,5 t. Pojazdem przewożono pellet. Z uwagi na ciężką zabudowę i zamontowany podest ruchomy (windę), dopuszczalna ładowność samochodu wynosiła zaledwie 418 kg. Tymczasem busem przewożono 5 t pelletu, czyli ładunek o masie dwunastokrotnie przekraczającej przepisowe możliwości transportowe pojazdu. Auto z ładunkiem ważyło 8,2 t zamiast dopuszczalnych 3,5 t. Mandat .....?


czytaj więcej str. 52



Renault Trucks Kto teraz sprzedaje najlepiej?


W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku 2022r. najwięcej pojazdów wydał DAF (3 643; -4%). Drugi był MERCEDES-BENZ (3 040; +13%), który wyprzedza markę VOLVO (2 925; +27%). MAN jest czwarty (2 054 szt. -20%), a piąta SCANIA (-43%) po wydaniu 1 579 szt. Leader DAF w 2022 r. przekroczył 23% udziału w rynku tracąc o 0,3 pkt proc. z ubiegłego roku. MERCEDES-BENZ miał 19%, zyskał 2,6 pkt. proc. Marka VOLVO z niespełna 19% udziałem zyskała 4,3 pkt proc. MAN miał ponad 13% udział w rynku i stracił 2,8 pkt. proc. SCANIA straciła 7 pkt. proc. w skali roku.


czytaj więcej str. 60



POPRZEDNIE NUMERY online



Co kwartał na twoim biurku lub w samochodzie

Najnowszy numer kwartalnika drukowanego


e-Route Expert

e-Route Expert Zima 2022

e-Route Expert Jesień 2021

e-Route Expert Lato 2021

e-Route Expert Wiosna 2021

 




 

e-Route Expert


Aktualności


Na łamach  e-Route Expert nasi czytelnicy znajdują najciekawsze teksty redakcyjne na co dzień publikowane na łamach elektronicznego magazynu e-Route Pojazdy Użytkowe. Dzięki nim poszerzają swoją wiedzę na temat pojazdów ciężarowych oraz wszystkiego co związane jest  z ich użytkowaniem i finansowaniem.

e-Route Expert


Analizy rynku


e-Route Expert to wnikliwe analizy i najnowsze zestawienia sprzedaży,    pojazdów użytkowych. Udziały rynkowe czołowych importerów, także z podziałem na segmenty pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych samochodów  dostawczych i naczep.

e-Route Expert


Tabele importerów


Co wydanie podajemy najnowszą listę autoryzowanych stacji serwisowych i dilerskich, którą opracowujemy wspólnie

z centralami importerów krajowych DAF, Ford, IVECO, MAN, Dimler, Renault, Scania

i Volvo.



Co jeszcze dostaniesz w bezpłatnej prenumeracie?

DODATKI SPECJALNE


 

e-Route Expert

e-Route Expert

e-Route Expert

Zestawienie ogumienia


Każdy numer e-Route Service to najnowsze zestawienia opon po pojazdów ciężarowych pokazane z podziałem na oś prowadzącą, napędową i osie naczepy. Zestawienie aktualizowane z udziałem importerów każdej z marek.

e-Route Expert Zestawienie olei silnikowych


Nie trzeba przekonywać, że niezwykle istotnym w długiej i bezawaryjnej eksploatacji pojazdu ciężarowego jest olej silnikowy. W dodatku specjalnym e-Route Service znajdą Państwo zestawienie tych najbardziej popularnych na Polskim

rynku.

e-Route Expert

Jednostki napędowe


Jednostka napędowa jednostce nie równa. My w dodatku e-Route Service wspólnie z producentami pojazdów użytkowych, prezentujemy wszystkie wykorzystywane w najnowszych pojazdach danej marki. Typy, moce, momenty obrotowe.



e-Route Expert