e-Route

Translogistica



W NAJNOWSZYM NUMERZE online


Nowy DAF

DAF XD i XF Electric


W 2018 roku firma DAF Trucks jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych w Europie wprowadziła na rynek w pełni elektryczną ciężarówkę dystrybucyjną. Od tego czasu bezemisyjną pracę u czołowych operatorów transportowych w całej Europie rozpoczęło wiele ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę serii CF Electric. Te wyjątkowe ciężarówki służą do zaopatrywania supermarketów, transportu kontenerowego i odbioru odpadów na obszarach miejskich. DAF jest liderem w dziedzinie elektrycznych układów napędowych zasilanych akumulatorowo, a modele CF Electric oraz LF Electric zapewniają zasięg przekraczający odpowiednio 200 i 280 kilometrów przy zerowej emisji spalin.


czytaj więcej str. 04


Mercedes

Wysokoprężny powiew luksusu


W branży pojazdów użytkowych nie może być zastoju, zwłaszcza że firmy transportowe i producenci samochodów ciężarowych działają w wysoce konkurencyjnym otoczeniu biznesowym i stoją przed poważnymi wyzwaniami, związanymi np. z dekarbonizacją drogowego transportu towarowego. Na hanowerskich targach IAA Transportation 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentował nie tylko pojazdy na paliwa alternatywne, ale także samochody oparte na klasycznych jednostkach wysokoprężnych w tym najnowszego Actrosa L, Actrosa L Edition 3 i Actrosa F plus.


czytaj więcej str. 10


 

eActros Mercedes elektryfikuje plac budowy


Na tegorocznych targach Bauma, wiodącej na świecie imprezie poświęconej budownictwu, odbywającej się w Monachium w dniach od 24 do 30 października, Mercedes pokazał szereg akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych do zastosowań budowlanych. Zobaczyć tam można było prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul, który po premierze na wrześniowych targach IAA Transportation został teraz wyposażony w elektryczną przystawkę odbioru mocy, służącą do obsługi naczep, m. in. naczepy-wywrotki.


czytaj więcej str. 24



 

Rynek Kto teraz sprzedaje najlepiej


Od początku 2022 roku przybyło 24 799 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza lekki wzrost (+2%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 23 977, nieznacznie więcej o 3,1% niż w tym samym okresie 2021 r., a grupa autobusów zmniejszyła się w tym czasie o -22,2% (do 822 szt.).W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo, iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.


czytaj więcej str. 52



 

ITD Na „podwójnym gazie”


We wtorek (25 października) rano, na autostradzie A4 koło Bochni, inspektorzy zajmujący się kontrolą poboru opłat drogowych, zatrzymali do kontroli drogowej polską ciężarówkę. Powodem interwencji była jazda bez włączonych świateł mijania oraz wyprzedzanie na zakazie (znak B-26). Już na początku kontroli, inspektorzy poczuli od kierującego woń alkoholu. Oprócz tego miał problem z utrzymaniem równowagi. 40-latek początkowo odmówił poddania się badaniu trzeźwości. Na miejsce przyjechał wezwany patrol Policji. Kierowca dmuchnął dopiero w policyjny alkomat, który wykazał 0,86 mg/l (ponad 1,8 promila) alkoholu w wydychanym przez niego powietrzu.


czytaj więcej str. 66


Nowy DAF

DAF XD ciężarówką roku 2023


Nowa generacja pojazdów ciężarowych DAF z serii XD została nagrodzona tytułem „International Truck of the Year 2023”. Zostało to ogłoszone podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Zgodnie z zasadami konkursu „International Truck of the Year” (IToY) coroczną nagrodę przyznaje się pojazdowi, który został wprowadzony na rynek w ciągu ostatnich 12 miesięcy i który wniósł największy wkład w zakresie wydajności transportu drogowego. Pojazdy XD i XDC do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych są blisko spokrewnione z wielokrotnie nagradzanymi długodystansowymi ciężarówkami XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2022”.


czytaj więcej str. 04


Iveco eDAILY Elektryczne IVECO eDAILY z bliska


Firma IVECO zaprezentowała na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze nowy, zeroemisyjny pojazd eDAILY. Cała gama tych samochodów jest teraz dostępna również w wersji z zerową emisją spalin. eDAILY to jedyny elektryczny samochód dostawczy oferujący pojemność ładunkową do 20 m3, ładowność do 4,6 t i zdolność holowania do 3,5 t. Osiągi pojazdu są zgodne z normą ICE (Internal Combustion Engine): maksymalna moc 140 kW (190 KM), maksymalny moment obrotowy 400 Nm i maksymalna prędkość 120 km/h. eDAILY jest oferowany w wariantach: furgon, kabina (podwozie), kabina załogowa i minibus od 3,5 do 7,2 DMC,w wersji z pojedynczymi i podwójnymi kołami.


czytaj więcej str. 10


 

eActros eActrosa LongHaul robi wrażenie


Po wprowadzeniu w 2021 roku na rynek eActrosa do ciężkiego transportu dystrybucyjnego , teraz Mercedes-Benz Trucks inicjuje również następny poziom rozwoju napędu akumulatorowo-elektrycznego w segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego, prezentując na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze zapowiadanego już w roku 2020 eActrosa LongHaul. Wyraziste kontury tej ciężarówki z paskiem LED z przodu stanowią zapowiedź koncepcji wzorniczej przyszłego pojazdu seryjnego. Pierwsze prototypy już przechodzą intensywne testy i jeszcze w bieżącym roku zostaną poddane testom na drogach publicznych. W przyszłym roku prototypy przedseryjne mają trafić do testów w ręce różnych klientów.


czytaj więcej str. 24



 

Nikola Nikola Tre BEV: jest już rzeczywistością


IVECO i Nikola poinformowały o rozpoczęciu przyjmowania zamówień na ciągniki dwuosiowe Nikola Tre BEV w Europie. Pojazd na rozstawie osi 4021 mm mieści 9 akumulatorów o łącznej pojemności do 738 kWh, która wystarcza na pokonanie około 500 km. Ładowanie (od 10 do 90% pojemności) z mocą 175 kW szacuje się na około 162 minuty. Możliwość ładowania z mocą do 350 kW będzie dostępna w następnych miesiącach 2022 roku. Z zapasem 738 kWh energii i zespołem napędowym eAxle rodukcji FPT Industrial o mocy ciągłej 480 kW pojazd zapewnia moc, moment obrotowy i zasięg umożliwiający przewozy między centrami dystrybucji lub w obrębie regionu.


czytaj więcej str. 34



 

oś Volvo Trucks Nowa elektryczna oś Volvo Trucks


Nowa elektryczna oś Volvo Trucks, zaprezentowana na targach IAA w Hanowerze, pozwala na umieszczenie jeszcze większej liczby akumulatorów w samochodzie ciężarowym poprzez zintegrowanie z nią silników elektrycznych i skrzyni biegów. Więcej akumulatorów oznacza większy zasięg, co stwarza możliwości elektryfikacji również transportów długodystansowych. W elektrycznych pojazdach z ogniwami paliwowymi, które zostaną wprowadzone w drugiej połowie tej dekady, dodatkowa przestrzeń przydaje się do montażu także innych komponentów.


czytaj więcej str. 50


 

 

Wielton Wielton z nowymi rozwiązaniami


Specyficzne wymagania związane z rodzajem transportowanych materiałów, intensywnością czy warunkami użytkowania wymagają odpowiednio przygotowanych naczep do zadań specjalnych – wytrzymałych, bezpiecznych i dostosowanych do warunków w jakich będą wykorzystywane. Wielton wsłuchuje się w potrzeby klientów i od lat oddaje w ich ręce rozwiązania szyte na miarę. W bieżącym roku firma wprowadza szereg ulepszeń do cenionej oferty wywrotek, a na szczególną uwagę zasługuje zastosowanie w wywrotkach samowyładowczych wkładki QuickSilver®.


czytaj więcej str. 08


Paliwa Co słychać na rynku pojazdów ciężarowych?


W lipcu 2022 r. zarejestrowano 2 637 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, o 6,5% mniej niż przed rokiem. Samochody ciężarowe zakończyły miesiąc na minusie (-4,2%) po wzrostach w czerwcu +11,1% i w maju +2,7% i trzech wcześniejszych miesiącach spadków: w kwietniu (-15,8%), w marcu (-17,5%) i w lutym (-16,5%). Wcześniej od listopada 2020 r do stycznia 2021 utrzymywały się na plusie. Nowych samochodów ciężarowych o DMC >3,5t przybyło w lipcu 2 557 szt.


czytaj więcej str. 16


 

dominacja marki Scania Zlot Master Truck to także biznes


Tak, tak, to już osiemnasty raz sympatycy motoryzacji ciężarowej spotkali się w lipcu na zlocie Master Truck, który odbywa się cyklicznie w Nowej Wsi pod Opolem. Także i w tym roku, w dniach 15-17 lipca na lotnisko lokalnego aeroklubu przyjechało ponad tysiąc tuningowanych ciężarówek, walcząc o tytuł tej najładniejszej. Wydarzenie przyciąga także dziesiątki tysięcy gości, w większości pasjonatów motoryzacji. Nic więc dziwnego, że impreza jest wykorzystywana równocześnie przez wiele firmy z branży na prezentację swoich najnowszych ofert handlowych.


czytaj więcej str. 20



 

ITD Odstępstwa od czasu pracy kierowców


W okresie od 12 sierpnia 2022 r. do 30 września 2022 r. obowiązują tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu. Decyzja o ich wprowadzeniu została podjęta w związku z nadzwyczajną sytuacją spowodowaną wojną na Ukrainie, pakietem sankcji Unii Europejskiej wobec Rosji i Białorusi oraz koniecznością zachowania płynności dostaw towarów. Aby było możliwe wprowadzenie odstępstw od norm czasu prowadzenia pojazdów i okresów odpoczynku, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, konieczne było uzyskanie akceptacji ze strony Komisji Europejskiej na liberalizację przepisów związanych z czasem pracy kierowców.


czytaj więcej str. 28



 

Renault Trucks Co może Inspekcji Transportu Drogowego?


W 2022 roku wiele się zmieniło w przeprowadzaniu kontroli drogowych zarówno w prawie krajowym, jak i międzynarodowym. Pakiet mobilności wpłynął na funkcjonowanie Inspekcji Transportu Drogowego, co dało możliwość nakładania bardziej dotkliwych kar na kierowców i przewoźników. W niektórych sytuacjach służby kontrolne mogą wyłączyć kierowcę z wykonywania zawodu nawet na kilka miesięcy za manipulacje przy tachografach. Co jeszcze może kontrolować Inspekcja Transportu Drogowego, a w którym miejscu kończy się zakres jej uprawnień? W jaki sposób nowe przepisy wpływają na polską branżę TSL i co trzeba zrobić, żeby uniknąć wysokich kar?


czytaj więcej str. 44




POPRZEDNIE NUMERY online



Co kwartał na twoim biurku lub w samochodzie

Najnowszy numer kwartalnika drukowanego


e-Route Expert

e-Route Expert Zima 2022

e-Route Expert Jesień 2021

e-Route Expert Lato 2021

e-Route Expert Wiosna 2021

 




 

e-Route Expert


Aktualności


Na łamach  e-Route Expert nasi czytelnicy znajdują najciekawsze teksty redakcyjne na co dzień publikowane na łamach elektronicznego magazynu e-Route Pojazdy Użytkowe. Dzięki nim poszerzają swoją wiedzę na temat pojazdów ciężarowych oraz wszystkiego co związane jest  z ich użytkowaniem i finansowaniem.

e-Route Expert


Analizy rynku


e-Route Expert to wnikliwe analizy i najnowsze zestawienia sprzedaży,    pojazdów użytkowych. Udziały rynkowe czołowych importerów, także z podziałem na segmenty pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych samochodów  dostawczych i naczep.

e-Route Expert


Tabele importerów


Co wydanie podajemy najnowszą listę autoryzowanych stacji serwisowych i dilerskich, którą opracowujemy wspólnie

z centralami importerów krajowych DAF, Ford, IVECO, MAN, Dimler, Renault, Scania

i Volvo.



Co jeszcze dostaniesz w bezpłatnej prenumeracie?

DODATKI SPECJALNE


 

e-Route Expert

e-Route Expert

e-Route Expert

Zestawienie ogumienia


Każdy numer e-Route Service to najnowsze zestawienia opon po pojazdów ciężarowych pokazane z podziałem na oś prowadzącą, napędową i osie naczepy. Zestawienie aktualizowane z udziałem importerów każdej z marek.

e-Route Expert Zestawienie olei silnikowych


Nie trzeba przekonywać, że niezwykle istotnym w długiej i bezawaryjnej eksploatacji pojazdu ciężarowego jest olej silnikowy. W dodatku specjalnym e-Route Service znajdą Państwo zestawienie tych najbardziej popularnych na Polskim

rynku.

e-Route Expert

Jednostki napędowe


Jednostka napędowa jednostce nie równa. My w dodatku e-Route Service wspólnie z producentami pojazdów użytkowych, prezentujemy wszystkie wykorzystywane w najnowszych pojazdach danej marki. Typy, moce, momenty obrotowe.



e-Route Expert