Back to Top

DAF i seria Efficiency Champion

DAF i seria Efficiency Champion


DAF wprowadza na rynek modele XD, XF, XG i XG+ z serii Efficiency Champion. Pojazdy te będą dostępne z silnikami PACCAR MX-11 i MX-13 oraz różnymi wariantami kabin. Każdy pojazd z serii Efficiency Champion będzie w standardzie wyposażony w pełny zakres rozwiązań oszczędzających paliwo, w tym system DAF Digital Vision (kamery zamiast lusterek) oraz kompletny pakiet aerodynamiczny ze spoilerami, fartuchami bocznymi, osłonami bocznymi i specjalną osłona podwozia optymalizującymi przepływ powietrza. Pojazdy z tej serii będą również zaopatrzone w opony o niskim oporze toczenia, tempomat przewidujący w standardzie oraz mocny hamulec silnikowy PACCAR MX.


Czytaj więcej str. 10

Nowe oblicze logistyki miejskiej

Nowe oblicze logistyki miejskiej


Renault Trucks i Grupa Jacky Perrenot zmieniają oblicze logistyki miejskiej, wyposażając zabudowę chłodniczą w 100% elektrycznego 26-tonowego samochodu ciężarowego Renault Trucks E-Tech D Wide w system przechowywania karuzelowego opracowany przez firmę ACTEMIUM Handling Systems. Obsługuje on kontenery do transportu towarów, zastępując w ten sposób tradycyjne palety. Te mobilne kontenery, dostępne w różnych konfiguracjach, takich jak skrzynie do przewozu ładunków suchych, izotermy lub pojemniki siatkowe typu rolkowego, automatycznie pojawiają się przed kierowcą w miejscu docelowym dzięki zautomatyzowanemu systemowi przygotowania, załadunku i rozładunku.


czytaj wiecej str. 16

Regeneracja od „Kalińskich” Produktem Roku

Regeneracja od „Kalińskich” Produktem Roku


Od 20 lat swoiste podsumowanie branży automotive przeprowadza magazyn autoEXPERT, organizując konkurs Produkt Roku. Jest on podzielony na kilka kategorii: wyposażenie warsztatów i oprogramowanie, części zamienne i akcesoria motoryzacyjne oraz chemia motoryzacyjna. W tegorocznej edycji do głównego etapu konkursu nominowane zostało 39 produktów, w tym zgłoszona przez firmę „Kaliński – Układy Wydechowe” regeneracja katalizatorów SCR. W pierwszym etapie konkursu na nominowane produkty głosowali internauci, jednak ostateczny głos należał do czternastoosobowej kapituły.


czytaj więcej str 24

Nowe IVECO Daily

Nowe IVECO Daily


Najnowszy Daily pozostaje wierny swojemu DNA. Model potwierdza swoje skupienie na potrzebach kierowcy ze szczególnie zmienioną ergonomią wnętrza kabiny i technologii pokładowej, a także nowymi usługami łączności rozszerzonymi na całą gamę, które sprawią, że pojazd stanie się ponownie preferowanym wyborem pojazdem menedżerów flot i ulubieńcem kierowców oferując np. nowe tylne zawieszenie piórowe o progresywnej sztywności, dostępne w wyposażeniu opcjonalnym. Nowy Daily to również wersje elektryczne i zasilane CNG, oraz dedykowane usługi wsparcia Klientów pomagające w przechodzeniu na alternatywne źródła energii.


Czytaj więcej str. 30

Tachograf bez przeglądu i seria naruszeń

Tachograf bez przeglądu i seria naruszeń


Na krajowej „dziesiątce” w Pile, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. W trakcie czynności kontrolnych inspektorzy stwierdzili, że tachograf zainstalowany w ciężarówce nie został poddany badaniu okresowemu w wymaganym terminie. Ostatni przegląd tachografu był ważny do 10 listopada 2023 roku. Serię poważnych naruszeń wykazała również kontrola zapisów czasu pracy kierowcy. Kierowca, po zakończeniu dozwolonego przepisami czasu prowadzenia pojazdu, wyciągnął kartę z tachografu i ruszył w dalszą drogę nie rejestrując na niej swoich aktywności.


czytaj wiecej str. 70


e-route on-line

Sprzedaż samochody ciężarowe 2023

Kto sprzedał najwięcej w roku 2023?


W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t., co oznacza wzrost (+3,5%) w skali roku. Jest to najwyższy wynik w historii od co najmniej 2008 roku, od kiedy monitorowana jest ta część rynku. W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w grudniu 2023 r. zarejestrowano 2 982 sztuk. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-12,8 %; -439 szt.) i jednocześnie nieznacznie mniejszy niż w listopadzie ub.r. o 3,2% (-99 szt.). W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju w całym roku 2023, największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe.


Czytaj więcej str. 04

Premiera pojazdów Volvo FH AERO

Premiera pojazdów Volvo FH AERO


29 stycznia tego roku Volvo Truck zaprezentowało najnowsze pojazdy dalekobieżne z serii Aero. Kompleksowe modernizacje objęły prawie wszystko, od wyglądu zewnętrznego i aerodynamiki, po innowacje technologiczne mające na celu zwiększenie sprawności energetycznej i bezpieczeństwa. Wśród premierowych rozwiązań znajduje się także nowy, paliwooszczędny silnik D17 dedykowany modelowi Volvo FH16 i Volvo FH16 Aero, o dużej mocy i momencie obrotowym. Najważniejszą jednak innowacją w premierowych pojazdach z rodziny FH Aero jest ich nowa aerodynamiczna kabina i wszystko co z nią związane.


czytaj wiecej str. 10

Jakość paliwa

Czy wiesz co tankujesz?


Jakość paliwa jest ważna o każdej porze roku, ale zimą staje się kluczowa. Między innymi właśnie dlatego stacje zmieniają paliwo z letniego na zimowe. Niestety firmy transportowe i tak muszą uważać, gdzie tankują. Jak wynika z ostatniego raportu UOKiK, jakość oleju napędowego na europejskich stacjach może nie być najlepsza, biorąc pod uwagę fakt, że zwiększyła się liczba próbek tego paliwa, która nie spełniła wymaganych norm. Jakie są konsekwencje dla przewoźników tankowania paliwa o niskiej jakości? W jaki sposób zabezpieczyć się przed nim i o co jeszcze firmy transportowe muszą zadbać, żeby zyskać pewności realizacji przejazdów w tym gorącym dla nich okresie zimowym?


czytaj więcej str 32

eActros 600

eActros 600 z bliska


Mercedes-Benz Trucks pod koniec zeszłego roku odsłonił seryjną wersję akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki dalekobieżnej eActros 600. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowana we własnym zakresie elektryczną osią napędową umożliwia tej ciężarówce zasięg 500 kilometrów bez konieczności dodatkowego doładowywania. Oznacza to, że samochód może pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Taki przebieg dzienny umożliwia ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet bez ładowania megawatowego.


Czytaj więcej str. 50

samochody całkowicie elektryczne

Kolejny rok niewykorzystanych szans


Na podstawie „Polish EV Outlook Index”, publikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, IBRM Samar oraz OTOMOTO, pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce były zarejestrowane łącznie 56 934 osobowe i użytkowe samochody całkowicie elektryczne. Tym samym w ubiegłym roku park BEV w Polsce powiększył się o 70%, a od końca 2021 r. – ponad 3-krotnie. Dodatkowo jak wynika z danych PSPA, rok 2023 zamknięto wynikiem 5933 ogólnodostępnych punktów ładowania (3282 stacji) łącznie funkcjonujących w Polsce. To oznacza, że polska sieć infrastruktury jest obecnie o 37% większa niż pod koniec 2022 r. i o 106% większa niż pod koniec roku 2021.


czytaj wiecej str. 63


e-route on-line

Volvo FM Low Entry

Volvo FM Low Entry


Volvo wprowadza na rynek swoją pierwszą w historii ciężarówkę opracowaną wyłącznie z napędem elektrycznym. FM Low Entry, bo o niej mowa, jest zoptymalizowana pod kątem bezpiecznej i jeszcze bardziej wydajnej jazdy w obszarach miejskich. Niska pozycja za kierownicą zapewnia kierowcy doskonałą widoczność i kontrolowanie otoczenia. To jedna z kluczowych cech, która zapewniła modelowi FM Low Entry pięciogwiazdkową ocenę w standardzie Direct Vision. Rozpoczęcie sprzedaży modelu przypada na pierwszy kwartał 2024 r., a rozpoczęcie produkcji na drugi kwartał tego samego roku.


Czytaj więcej str. 04

IVECO

IVECO - wszechstronny gracz na rynku


W połowie lutego br. IVECO Poland na dorocznej konferencji prasowej podsumowało ostatnie miesiące swojej działalności. Jak podkreślił Daniel Wolszczak, Business Director IVECO Poland & Ukraine, był to owocny czas, w którym pomimo niewątpliwych trudności z jakimi mierzy się branża transportowa, udało się wypracować całkiem przyzwoite rezultaty sprzedażowe, prawie we wszystkich segmentach rynku. I tak dla przykładu w grupie najlżejszych pojazdów ciężarowych o DMC od 3,49 do 7,2 tony IVECO z modelem Daily zajęło w minionym roku 2 miejsce w kraju, ze sprzedażą wyższą o prawie 800 pojazdów niż w roku 2022.


czytaj wiecej str. 10

Mowy Mercedes eSprinter

Mowy Mercedes eSprinter


Nowy Mercedes-Benz eSprinter to elektryczna wersja segmentu dużych samochodów dostawczych. Oprócz zoptymalizowanej wydajności, pojazd oferuje wiele innowacji technicznych, które czynią jazdę wygodniejszą. Samochód jest przy tym bardzo wszechstronny: dzięki szerokiej gamie wariantów na większości rynków, w zależności od potrzeb klienci mogą teraz wybrać większy zasięg lub większą ładowność; mają też do wyboru dwa rodzaje nadwozia i długości, a także trzy różne rozmiary akumulatorów. Oferując przestrzeń ładunkową do 14 m3 i dopuszczalną masę całkowitą pojazdu do 4,25 t, eSprinter z napędem na tylne koła jest równie praktyczny jak jego brat z silnikiem spalinowym.


czytaj więcej str 20

Podwyżki. Jakie?

Idą kolejne podwyżki. Jakie?


Poprzedni rok upłynął pod znakiem licznych zmian w obszarze rozliczania czasu pracy kierowców, jaki i automatyzacji procesów wewnątrz firm transportowych. Spowolnienie gospodarcze, które dało się we znaki w tym sektorze przełożyło się na potrzebę ograniczania wydatków i jeszcze większej kontroli kosztów. Wszystko wskazuje na to, że trend technologizacji polskich przedsiębiorstw i postępującej optymalizacji działań będzie się umacniał w tym roku. A to między innymi za sprawą kolejnych podwyżek, które czekają branżę TSL. Jakich?


Czytaj więcej str. 46

ITD

Znaczne nadwyżki ładunku


Zdecydowanie za dużo ładunku przewożono zespołem pojazdów, który na drodze ekspresowej nr 61 w okolicach Raczek, skontrolowali inspektorzy z suwalskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku. Sześcioosiowym zestawem wykonywany był przewóz drewna sosnowego na trasie Biała Piska – Suwałki. Szczegółowe pomiary ładunku i zastosowanie znormalizowanych norm przeliczeniowych wykazały, że ilość przewożonego drewna przekracza wartość dopuszczalną dla kontrolowanego zestawu. Kontrola z użyciem wagi potwierdziła przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów. Zestaw wraz z ładunkiem ważył 56,75 t – za dużo o blisko 17 t.


czytaj wiecej str. 64


e-route on-line

Renault Trucks T Red

Renault Trucks przedstawia
T Red

Renault prezentuje specjalną serię używanych samochodów ciężarowych T Red. W tej specjalnej serii zastosowano innowacyjne podejście do przedłużania żywotności pojazdów ciężarowych przy jednoczesnej ochronie środowiska. Zaprojektowano je tak, aby mogły przejechać ponad milion kilometrów. Dlaczego więc zatrzymywać się wcześniej? W ramach swojego zaangażowania w podejście zorientowane na środowisko i ekologię, producent przeciwstawia się starzeniu pojazdów, przedłużając ich pierwszy okres eksploatacji, umożliwiając w ten sposób swoim klientom intensywne użytkowanie ich przez dłuższy czas.

Renault prezentuje specjalną serię używanych samochodów ciężarowych T Red. W tej specjalnej serii zastosowano innowacyjne podejście do przedłużania żywotności pojazdów ciężarowych przy jednoczesnej ochronie środowiska. Zaprojektowano je tak, aby mogły przejechać ponad milion kilometrów. Dlaczego więc zatrzymywać się wcześniej? W ramach swojego zaangażowania w podejście zorientowane na środowisko i ekologię, producent przeciwstawia się starzeniu pojazdów, przedłużając ich pierwszy okres eksploatacji, umożliwiając w ten sposób swoim klientom intensywne użytkowanie ich przez dłuższy czas.

Czytaj więcej str. 04

MAN Truck & Bus Polska

Sprzedażowa karuzela

W połowie marca br. MAN Truck & Bus Polska na dorocznej konferencji prasowej przedstawił swoje wyniki sprzedażowe za rok 2023 oraz nakreślił główne plany i cele na rok obecny. Jak powiedział nam Claus Wallenstein - dyrektor generalny firmy, w Polsce mimo bardzo niestabilnego, a wręcz chaotycznego rynku pojazdów użytkowych w zeszłym roku marce udało się uzyskać historyczny wzrost rentowności sprzedaży. Możliwe to było dzięki 10% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych, 8% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów dostawczych i 15% wzrostowi przychodów z usług serwisowych. W sumie przychody marki rok do roku podskoczyły o niebagatelne 27%.

W połowie marca br. MAN Truck & Bus Polska na dorocznej konferencji prasowej przedstawił swoje wyniki sprzedażowe za rok 2023 oraz nakreślił główne plany i cele na rok obecny. Jak powiedział nam Claus Wallenstein - dyrektor generalny firmy, w Polsce mimo bardzo niestabilnego, a wręcz chaotycznego rynku pojazdów użytkowych w zeszłym roku marce udało się uzyskać historyczny wzrost rentowności sprzedaży. Możliwe to było dzięki 10% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych, 8% wzrostowi sprzedaży nowych pojazdów dostawczych i 15% wzrostowi przychodów z usług serwisowych. W sumie przychody marki rok do roku podskoczyły o niebagatelne 27%.

czytaj wiecej str. 10

ceny paliw

Paliwowy rollercoaster na rynku

W strukturze kosztów polskich firm przewożących towary transportem drogowym największy udział mają wydatki ponoszone na paliwo. Zgodnie z wynikami badań opublikowanych na łamach czasopisma naukowego MDPI, wahają się one w granicach od około 29 proc. do 46 proc. całkowitych kosztów firm transportowych, a niekiedy mogą nawet sięgać aż 49 proc. wszystkich wydatków. Skoro tak wiele pieniędzy przeznaczanych jest na paliwo, a ceny tego surowca są niestabilne na rynku, ważnym wydaje się, aby firmy transportowe korzystały z narzędzi, które ułatwiają rozsądne planowanie zakupu oleju napędowego. W jaki sposób systemy do zarządzania transportem TMS pomagają utrzymać koszty paliwa w ryzach?

W strukturze kosztów polskich firm przewożących towary transportem drogowym największy udział mają wydatki ponoszone na paliwo. Zgodnie z wynikami badań opublikowanych na łamach czasopisma naukowego MDPI, wahają się one w granicach od około 29 proc. do 46 proc. całkowitych kosztów firm transportowych, a niekiedy mogą nawet sięgać aż 49 proc. wszystkich wydatków. Skoro tak wiele pieniędzy przeznaczanych jest na paliwo, a ceny tego surowca są niestabilne na rynku, ważnym wydaje się, aby firmy transportowe korzystały z narzędzi, które ułatwiają rozsądne planowanie zakupu oleju napędowego. W jaki sposób systemy do zarządzania transportem TMS pomagają utrzymać koszty paliwa w ryzach?

czytaj więcej str 20

Elektryczny DAF XD

Elektryczny DAF XD już w Polsce

Przy okazji niedawnej gali Dealer Roku DAF 2024, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano dziennikarzom DAF-a XD Electric, który powstaje w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych, uruchomionym w 2023 roku w Eindhoven.Egzemplarz sprowadzony z Holandii specjalnie na tę okazję to podwozie z napędem 6x2 i skrętną osią wleczoną (FAN). Przedstawionego w Rzeszowie DAF-a XD Electric wyposażono w dzienną kabinę pomalowaną białym, metalizowanym lakierem – charakterystycznym dla elektrycznych modeli marki. Elektryczny DAF XD, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF.

Przy okazji niedawnej gali Dealer Roku DAF 2024, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano dziennikarzom DAF-a XD Electric, który powstaje w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych, uruchomionym w 2023 roku w Eindhoven.Egzemplarz sprowadzony z Holandii specjalnie na tę okazję to podwozie z napędem 6x2 i skrętną osią wleczoną (FAN). Przedstawionego w Rzeszowie DAF-a XD Electric wyposażono w dzienną kabinę pomalowaną białym, metalizowanym lakierem – charakterystycznym dla elektrycznych modeli marki. Elektryczny DAF XD, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF.

Czytaj więcej str. 42

ITD

Zdecydowanie za ciężkie pojazdy

W nocy z poniedziałku na wtorek (4/5 marca) na ekspresowej „piątce” w okolicach Bydgoszczy inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego skontrolowali ciągnik z dwiema, spiętymi na sztywno przyczepami z kontenerami. Według dokumentów przewozowych w kontenerach znajdowało się ponad 50 ton ryżu. Ważenie potwierdziło przekroczenie dopuszczalnej masy zestawu. Ciężarówka ważyła 71,7 tony. Przekroczone były również dopuszczalne naciski osi ciągnika i przyczep. Ponadto transport o masie przekraczającej 60 ton powinien być pilotowany. W tym przypadku takiego pilota nie było. Analiza czasu pracy kierowcy ujawniła naruszenia norm prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków.

W nocy z poniedziałku na wtorek (4/5 marca) na ekspresowej „piątce” w okolicach Bydgoszczy inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego skontrolowali ciągnik z dwiema, spiętymi na sztywno przyczepami z kontenerami. Według dokumentów przewozowych w kontenerach znajdowało się ponad 50 ton ryżu. Ważenie potwierdziło przekroczenie dopuszczalnej masy zestawu. Ciężarówka ważyła 71,7 tony. Przekroczone były również dopuszczalne naciski osi ciągnika i przyczep. Ponadto transport o masie przekraczającej 60 ton powinien być pilotowany. W tym przypadku takiego pilota nie było. Analiza czasu pracy kierowcy ujawniła naruszenia norm prowadzenia pojazdów, przerw i odpoczynków.

czytaj wiecej str. 70


e-route on-line

Nowy Actros L ProCabin

Nowy Actros L ProCabin

Od czasu swojej premiery rynkowej w czerwcu 2021 r. Actros L reprezentuje segment premium wysokotonażowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks z napędem wysokoprężnym. Teraz producent wynosi swój sztandarowy, cieszący się ogromną popularnością pojazd na nowy poziom: nowy Actros L posiada wszelkie atuty, mogące zyskać dla niego uznanie zarówno wśród operatorów flot, jak i zawodowych kierowców – futurystyczną stylistykę, udoskonaloną aerodynamikę, szereg rozwiązań zwiększających komfort, oszczędne silniki, wysoką dynamikę jazdy oraz najnowsze systemy asystujące.

Od czasu swojej premiery rynkowej w czerwcu 2021 r. Actros L reprezentuje segment premium wysokotonażowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks z napędem wysokoprężnym. Teraz producent wynosi swój sztandarowy, cieszący się ogromną popularnością pojazd na nowy poziom: nowy Actros L posiada wszelkie atuty, mogące zyskać dla niego uznanie zarówno wśród operatorów flot, jak i zawodowych kierowców – futurystyczną stylistykę, udoskonaloną aerodynamikę, szereg rozwiązań zwiększających komfort, oszczędne silniki, wysoką dynamikę jazdy oraz najnowsze systemy asystujące.

Czytaj więcej str. 04

Sprzedaż samochodów ciężarowych

Raport sprzedaży pojazdów użytkowych

W I kwartale 2024 r. zarejestrowano 7 226 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 16%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (1 656; +26%), drugie było VOLVO (1 200; -27%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (1 186; -35%). MAN jest czwarty (1 117 szt. +51%), a piąty DAF (-44%) po wydaniu 863 szt. Leader SCANIA w okresie styczeń-marzec 2024 r. miał 23% udziału w rynku zyskując o 7,7 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało prawie 17%, tracąc 2,5 pkt. proc. MERCEDES-BENZ z 16% udziałem stracił 4,7 pkt proc.

W I kwartale 2024 r. zarejestrowano 7 226 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 16%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024 r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (1 656; +26%), drugie było VOLVO (1 200; -27%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (1 186; -35%). MAN jest czwarty (1 117 szt. +51%), a piąty DAF (-44%) po wydaniu 863 szt. Leader SCANIA w okresie styczeń-marzec 2024 r. miał 23% udziału w rynku zyskując o 7,7 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało prawie 17%, tracąc 2,5 pkt. proc. MERCEDES-BENZ z 16% udziałem stracił 4,7 pkt proc.

czytaj wiecej str. 16

Wielton

Wielton z ofertą systemów wymiennych

Wielton, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów i wsłuchując się w głosy z rynku, poszerzył swoją ofertę o kolejne pojazdy. W ostatnim czasie portfolio wieluńskiego producenta wzbogacone zostało o systemy wymienne. W skład tej rodziny produktowej wchodzą obecnie trzy modele nadwozi wymiennych. Zestaw wymienny to uniwersalne rozwiązanie, sprawdzające się w transporcie różnego rodzaju ładunków. Składa się z podwozia samochodu ciężarowego przystosowanego pod system BDF, przyczepy wymiennej oraz dwóch nadwozi wymiennych.

Wielton, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów i wsłuchując się w głosy z rynku, poszerzył swoją ofertę o kolejne pojazdy. W ostatnim czasie portfolio wieluńskiego producenta wzbogacone zostało o systemy wymienne. W skład tej rodziny produktowej wchodzą obecnie trzy modele nadwozi wymiennych. Zestaw wymienny to uniwersalne rozwiązanie, sprawdzające się w transporcie różnego rodzaju ładunków. Składa się z podwozia samochodu ciężarowego przystosowanego pod system BDF, przyczepy wymiennej oraz dwóch nadwozi wymiennych.

czytaj więcej str 36

Nowy MAN TGE Next Level

Nowy MAN TGE Next Level

Pojazdy MAN TGE na rok modelowy 2025 przeszły dużą modernizację funkcjonalną jak i wnętrza. Dzięki nim jak mówi producent „Ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Dzięki nowym jednostkom sterującym, a także nowym radarom oraz kamerom, znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu.

Pojazdy MAN TGE na rok modelowy 2025 przeszły dużą modernizację funkcjonalną jak i wnętrza. Dzięki nim jak mówi producent „Ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Dzięki nowym jednostkom sterującym, a także nowym radarom oraz kamerom, znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu.

Czytaj więcej str. 40

ITD

Fałszywa korespondencja dot. mandatu z fotoradaru

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywą korespondencją informującą o ukaraniu mandatem karnym wraz z wezwaniem do dokonania płatności za wykroczenie drogowe, zarejestrowane przez system CANARD. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie wysyła wezwań z numerem rachunku bankowego do opłacenia mandatu karnego. Pierwsza korespondencja z CANARD przesyłaną do właściciela/ posiadacza pojazdu nie jest jeszcze mandatem karnym.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywą korespondencją informującą o ukaraniu mandatem karnym wraz z wezwaniem do dokonania płatności za wykroczenie drogowe, zarejestrowane przez system CANARD. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie wysyła wezwań z numerem rachunku bankowego do opłacenia mandatu karnego. Pierwsza korespondencja z CANARD przesyłaną do właściciela/ posiadacza pojazdu nie jest jeszcze mandatem karnym.

czytaj wiecej str. 50


e-route on-line

Jazda testowa MAN eTruck

MAN eTruck - jazda testowa

W połowie maja 2024 r. na torze Modlin MAN Truck & Bus Polska przedstawił swój flagowy długodystansowy pojazd elektryczny MAN eTruck. Złożono już na niego ok. 700 zamówień na różnych rynkach, a pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r., a od 2025 r., wraz ze wzrostem zamówień, rozpocznie się produkcja wielkoseryjna w fabryce w Monachium. Nowe pojazdy MAN eTGX i MAN eTGS charakteryzują się dużą różnorodnością konfiguracji akumulatorów. Sześć pakietów akumulatorów, z których dwa są zainstalowane pod kabiną i do czterech kolejnych z boku ramy pojazdu, oferuje do 480 kWh użytecznej pojemności akumulatora dla dziennych przebiegów od 600 do 800 kilometrów.

W połowie maja 2024 r. na torze Modlin MAN Truck & Bus Polska przedstawił swój flagowy długodystansowy pojazd elektryczny MAN eTruck. Złożono już na niego ok. 700 zamówień na różnych rynkach, a pierwsze 200 egzemplarzy trafi do wybranych klientów już w 2024 r., a od 2025 r., wraz ze wzrostem zamówień, rozpocznie się produkcja wielkoseryjna w fabryce w Monachium. Nowe pojazdy MAN eTGX i MAN eTGS charakteryzują się dużą różnorodnością konfiguracji akumulatorów. Sześć pakietów akumulatorów, z których dwa są zainstalowane pod kabiną i do czterech kolejnych z boku ramy pojazdu, oferuje do 480 kWh użytecznej pojemności akumulatora dla dziennych przebiegów od 600 do 800 kilometrów.

Czytaj więcej str. 04

IVECO i Metallica

IVECO i Metallica M72 World Tour

IVECO jest gotowe dołączyć do zespołu Metallica podczas europejskiej trasy koncertowej M72 World Tour w ramach partnerstwa ogłoszonego w listopadzie ubiegłego roku w Barcelonie podczas premiery w pełni odnowionej gamy IVECO. IVECO i Metallica wspólnie przyczyniają się do redukcji emisji CO2 i wspierają społeczności w miejscach, w których odbędą się koncerty poprzez wspólne zaangażowanie w zrównoważone działania. IVECO współpracuje z zespołem rockowym i zapewnia niskoemisyjny transport na trasie do wszystkich 9 przystanków trasy koncertowej w Europie.

IVECO jest gotowe dołączyć do zespołu Metallica podczas europejskiej trasy koncertowej M72 World Tour w ramach partnerstwa ogłoszonego w listopadzie ubiegłego roku w Barcelonie podczas premiery w pełni odnowionej gamy IVECO. IVECO i Metallica wspólnie przyczyniają się do redukcji emisji CO2 i wspierają społeczności w miejscach, w których odbędą się koncerty poprzez wspólne zaangażowanie w zrównoważone działania. IVECO współpracuje z zespołem rockowym i zapewnia niskoemisyjny transport na trasie do wszystkich 9 przystanków trasy koncertowej w Europie.

czytaj wiecej str. 08

Volvo FH wodor

Volvo wprowadzi pojazdy o napędzie wodorowym

Volvo Trucks opracowuje pojazdy ciężarowe z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem. Testy drogowe ciężarówek wykorzystujących wodór w silnikach spalinowych rozpoczną się w 2026 roku, a komercyjna premiera planowana jest pod koniec tej dekady. Samochody ciężarowe zasilane ekologicznym wodorem stanowią dla Volvo znaczący krok w kierunku osiągnięcia celu zerowej emisji netto i wspierają klientów w osiąganiu celów w zakresie dekarbonizacji.Volvo rozpocznie testy pojazdów ciężarowych wykorzy-stujących wodór w silnikach spalinowych przy udziale klientów w 2026 r., dostępne będą one na rynku pod koniec tej dekady.

Volvo Trucks opracowuje pojazdy ciężarowe z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem. Testy drogowe ciężarówek wykorzystujących wodór w silnikach spalinowych rozpoczną się w 2026 roku, a komercyjna premiera planowana jest pod koniec tej dekady. Samochody ciężarowe zasilane ekologicznym wodorem stanowią dla Volvo znaczący krok w kierunku osiągnięcia celu zerowej emisji netto i wspierają klientów w osiąganiu celów w zakresie dekarbonizacji.Volvo rozpocznie testy pojazdów ciężarowych wykorzy-stujących wodór w silnikach spalinowych przy udziale klientów w 2026 r., dostępne będą one na rynku pod koniec tej dekady.

czytaj więcej str 22

kontrola ITD

Kontrole zakończone zakazem jazdy

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali na S12 wieloosiowy zestaw, należący do przewoźnika z okolic Mławy. Były nim transportowane dwa kontenery granitu z portu kontenerowego w Gdańsku do Lublina. Już sama konfiguracja zestawu była niedozwolona, bo składał się on z trzech pojazdów. Masa rzeczywista zespołu pojazdów zamiast maksymalnie dopuszczalnych 40 ton wynosiła 73 tony. Przeciążone były również poszczególne grupy osi. W okresie objętym kontrolą kierowca dopuścił się 35 naruszeń z zakresu czasu pracy. Kontrola zakończyła się nałożeniem przez inspektorów mandatów karnych i wszczęciem postępowania administracyjnego wobec przewoźnika.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali na S12 wieloosiowy zestaw, należący do przewoźnika z okolic Mławy. Były nim transportowane dwa kontenery granitu z portu kontenerowego w Gdańsku do Lublina. Już sama konfiguracja zestawu była niedozwolona, bo składał się on z trzech pojazdów. Masa rzeczywista zespołu pojazdów zamiast maksymalnie dopuszczalnych 40 ton wynosiła 73 tony. Przeciążone były również poszczególne grupy osi. W okresie objętym kontrolą kierowca dopuścił się 35 naruszeń z zakresu czasu pracy. Kontrola zakończyła się nałożeniem przez inspektorów mandatów karnych i wszczęciem postępowania administracyjnego wobec przewoźnika.

Czytaj więcej str. 58

ITD

Daimler Truck na EV Experience

Organizowany na podwarszawskim Torze Modlin piknik elektromobilności EV Experience to największe tego typu wydarzenie w Polsce. W poprzednich dwóch latach goście imprezy testowali wyłącznie elektryczne samochody osobowe i dostawcze. W tym roku po raz pierwszy mieli okazję doświadczyć jazdy ciężarówkami z napędem bateryjnym. Daimler Truck Polska od kilku miesięcy prowadzi wśród klientów intensywny program testów swoich elektrycznych modeli: eActrosa 300 oraz eActrosa 400. Teraz, podczas dwudniowego pikniku EV Experience, każdy – zarówno przedstawiciele biznesu, jak i osoby prywatne – mógł przekonać się osobiście, jak wygląda jazda zarówno tymi pojazdami, jak i lekką ciężarówką FUSO eCanter.

Organizowany na podwarszawskim Torze Modlin piknik elektromobilności EV Experience to największe tego typu wydarzenie w Polsce. W poprzednich dwóch latach goście imprezy testowali wyłącznie elektryczne samochody osobowe i dostawcze. W tym roku po raz pierwszy mieli okazję doświadczyć jazdy ciężarówkami z napędem bateryjnym. Daimler Truck Polska od kilku miesięcy prowadzi wśród klientów intensywny program testów swoich elektrycznych modeli: eActrosa 300 oraz eActrosa 400. Teraz, podczas dwudniowego pikniku EV Experience, każdy – zarówno przedstawiciele biznesu, jak i osoby prywatne – mógł przekonać się osobiście, jak wygląda jazda zarówno tymi pojazdami, jak i lekką ciężarówką FUSO eCanter.

czytaj wiecej str. 60


e-route on-line