Back to Top



Przejdź na stronę główną wydania, aby zobaczyć jego pełną wersję

wydanie październik 2024



Mercedes-Benz eActros 600 wyróżniony tytułem „International Truck of the Year 2025”
Grupa dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, złożona z przedstawicieli 24 krajów europejskich, przyznała akumulatorowo-elektrycznej ciężarówce Mercedes-Benz eActros 600 tytuł „International Truck of the Year 2025”. Wyróżnienie to jest najważniejszą nagrodą w branży. W uzasadnieniu wyboru jury podkreśliło innowacyjną, całościową koncepcję techniczną tej ciężarówki dalekobieżnej. Podczas niedawnego, w pełni elektrycznego przejazdu testowego „eActros 600 European Testing Tour 2024” pojazd zachwycił nowoczesnym układem napędowym, wysoką efektywnością energetyczną oraz zasięgiem wynoszącym 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów. Karin Rådström, Dyrektor Generalna Mercedes-Benz Trucks, odebrała nagrodę z rąk Gianenrico Griffiniego, przewodniczącego jury IToY, podczas uroczystości zorganizowanej na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze. „Mercedes-Benz Trucks zaprojektował eActrosa 600 od podstaw jako elektryczną ciężarówkę. W rezultacie powstał ultranowoczesny pojazd z napędem akumulatorowo-elektrycznym, doskonale sprawdzający się w bardzo zróżnicowanych operacjach transportowych dalekobieżnych” – powiedziała Karin Rådström. Zgodnie z regulaminem jury, tytuł „International Truck of the Year” przyznawany jest corocznie ciężarówce, która wnosi największy wkład w innowacyjność transportu towarowego pod względem ekonomiczności, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, dynamiki jazdy oraz komfortu. Od chwili ustanowienia tej nagrody w 1977 roku, Mercedes-Benz Trucks zdobył ten tytuł już po raz dziesiąty. „Jesteśmy bardzo dumni i uradowani, że jury wybrało naszego eActrosa 600 jako ‘Międzynarodową Ciężarówkę Roku 2025’. Niemal wszyscy członkowie jury mieli już okazję testować ten pojazd na drogach całej Europy, dzięki czemu mogli osobiście przekonać się o jego doskonałych osiągach. To wyjątkowy dzień dla naszego zespołu, ponieważ tę wiodącą pozycję naszego samochodu ciężarowego zawdzięczamy niestrudzonej pracy naszych koleżanek i kolegów” – podsumowała Karin Rådström. Nowy elektryczny flagowiec Mercedes-Benz Trucks zdobywa uznanie dzięki swej nowoczesnej aerodynamice, wysokim osiągom napędu oraz wiarygodnemu zasięgowi 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Ulepszona aerodynamika, w tym nowa kabina kierowcy ProCabin, odgrywa kluczową rolę w pojazdach akumulatorowo-elektrycznych, ponieważ opór powietrza jest jednym z głównych czynników wpływających na zużycie energii. Dzięki zmniejszeniu oporu powietrza możliwe jest także większe odzyskiwanie energii podczas rekuperacji, co przekłada się na zwiększenie zasięgu pojazdu. eActros 600 został wyposażony w nowoczesny układ napędowy, który zapewnia łagodne przyspieszenie i bezwibracyjną jazdę, a także w Predictive Powertrain Control (PPC) – system sterowania tempomatem i pracą skrzyni biegów, dostosowany do specyfiki napędu elektrycznego. System ten uwzględnia topografię, przebieg drogi oraz znaki drogowe, umożliwiając maksymalnie efektywną jazdę. Nowy model wykorzystuje również 800-woltową oś elektryczną z dwoma silnikami o mocy ciągłej 400 kW i maksymalnej 600 kW. Dzięki temu eActros 600 jest doskonale przystosowany do zastosowań w ciężkim transporcie dalekobieżnym.

Volvo wprowadza na rynek elektryczną ciężarówkę o zasięgu 600 km
przyszłym roku Volvo wprowadzi na rynek nową wersję FH Electric o dużym zasięgu, która będzie w stanie osiągnąć do 600 km na jednym ładowaniu. Umożliwi to firmom transportowym eksploatację elektrycznych ciężarówek na trasach międzyregionalnych i dalekobieżnych oraz przejechanie całego dnia roboczego bez konieczności ładowania. Nowe Volvo FH Electric trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2025 roku. „Nasz nowy flagowy elektryczny ciągnik będzie doskonałym uzupełnieniem całej gamy modeli elektrycznych i umożliwi transport z zerową emisją spalin również na dłuższe dystanse. Będzie to świetne rozwiązanie dla firm transportowych, które realizują duże roczne przebiegi i są mocno zaangażowane w redukcję emisji CO2” – powiedział Roger Alm, Prezes Volvo Trucks. Czynnikiem umożliwiającym zasięg 600 km jest nowa technologia układu napędowego Volvo – e-axle, która pozwala na zwiększenie pojemności akumulatora dzięki lepszej organizacji przestrzeni na pokładzie. Wydajniejsze akumulatory, ulepszony system zarządzania ich pracą oraz ogólna efektywność układu napędowego również przyczyniają się do zwiększenia zasięgu. „Oprócz korzyści dla środowiska, jakie przynoszą nasze pojazdy, oferują one kierowcom znacznie lepsze warunki pracy, przy obniżonym poziomie hałasu i wibracji” – dodaje Roger Alm. Volvo Trucks jest światowym liderem w dziedzinie średnich i ciężkich elektrycznych pojazdów ciężarowych, oferując osiem modeli z napędem akumulatorowym. Szeroka gama produktów umożliwia elektryfikację dystrybucji miejskiej i regionalnej, budownictwa, gospodarki odpadami, a wkrótce także transportu dalekobieżnego. Firma prowadzi transformację w kierunku transportu bez paliw kopalnych, dążąc do osiągnięcia celu zerowej emisji netto do 2040 roku w ramach strategii technologii trójścieżkowej. Do tej pory Volvo dostarczyło ponad 3800 elektrycznych ciężarówek klientom w 46 krajach na całym świecie. „Sektor transportu odpowiada za siedem procent globalnej emisji dwutlenku węgla. Akumulatorowe pojazdy ciężarowe są kluczowym narzędziem w redukcji śladu węglowego” – podkreślono w komunikacie firmy.

Master Truck biznesowo – nie tylko tuning w kręgu zainteresowania
Zlot Master Truck to coroczne święto motoryzacji ciężarowej. Jak co roku w lipcu, do Nowej Wsi pod Opolem przyjechały setki najładniejszych ciężarówek z Polski i Europy, by walczyć o tytuł najpiękniejszego pojazdu. Jednak takie wydarzenie to także świetna okazja do prezentacji najnowszych ofert produktowych firm związanych z branżą transportową. Oprócz kolorowych, efektownych ciężarówek, na zlocie znalazły się liczne stoiska wystawiennicze z ofertami dedykowanymi branży ciężarowej. Nie zabrakło propozycji importerów pojazdów takich marek jak MAN, Mercedes czy DAF. Firma Poltrailers prezentowała naczepy niskopodwoziowe marki Humbaur, a Opoltrans – szeroką ofertę części zamiennych. MLeasing przedstawił propozycje finansowania zakupu ciężarówek, firma Moya promowała swoje karty paliwowe, Orlen zaprezentował gamę środków smarnych, a ENA Ltd. – bogatą ofertę akcesoriów, takich jak oświetlenie, lodówki czy klimatyzatory. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych ekspozycji: NUMMI-PRO Firma Nummi-Pro, będąca oficjalnym przedstawicielem koncernu Wipro Infrastructure Engineering Oy, największego na świecie producenta siłowników hydraulicznych, zaprezentowała szeroką gamę produktów. W ofercie znalazły się w pełni chromowane siłowniki frontowe serii JTC, JTD, DFC i DFE, a także siłowniki pod skrzyniowe serii TT, SUT, SDC oraz podwójne do wywrotów tylnych serii RTF. „Obecnie na polskim rynku dostępne są wysokiej jakości modele siłowników frontowych marki Wipro, które znajdują zastosowanie w logistyce i transporcie” – powiedział Kamil Walicki, właściciel polskiego importera Wipro. Feber – Inter Cars Firma Feber sp. z o.o., należąca do grupy Inter Cars S.A., zaprezentowała naczepę wywrotkę o kubaturze 52 m³ z grafiką upamiętniającą 20-lecie marki. Naczepa wyróżnia się ładownością do 29 900 kg, wysokością załadunku 3 655 mm oraz masą własną wynoszącą 6 100 kg. „Pojazd oparty jest na solidnej ramie ze stali DOMEX-STRENX, zapewniającej elastyczność i wytrzymałość w swojej klasie” – powiedziała Monika Miśkiewicz, Kierownik Działu Handlowego Febera. WaŚ Polska marka WaŚ zaprezentowała bogatą ofertę oświetlenia do pojazdów użytkowych. Wśród eksponatów znalazły się lampy zespolone, obrysowe, robocze, oświetlenie tablic rejestracyjnych oraz nowości, takie jak światła obrysowe serii W269 i zespolone W257 oraz W268. Libner Polska Marka Libner przedstawiła innowacyjną zabudowę plandekową OPENBOX, wyposażoną w przesuwne panele umożliwiające łatwy dostęp do powierzchni ładunkowej. „System dźwigni napinających i ryglujących sprawia, że otwieranie i zamykanie zabudowy jest szybkie i wygodne” – powiedział Jakub Wojciechowski, Dyrektor Handlowy Libner Polska. Zabudowa OPENBOX dostępna jest w trzech wersjach, w tym OPENBOX C+, pierwszej w Europie kurtyny przesuwnej spełniającej normę EN12642 kod XL. Zlot Master Truck łączy w sobie pasję do tuningu ciężarówek z możliwością zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami w branży transportowej, przyciągając zarówno miłośników motoryzacji, jak i profesjonalistów.

Premiera na targach IAA 2024: pełny pakiet innowacji od marki DAF
DAF Trucks po raz kolejny wyznacza nowe standardy w dziedzinie oszczędności paliwa, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy. Potwierdzeniem tego jest prezentacja pełnej gamy innowacyjnych rozwiązań dla modeli nowej generacji: XD, XF, XG i XG+, podczas targów IAA Transportation 2024 w Hanowerze. W ramach jednego z najważniejszych wydarzeń w branży motoryzacyjnej, DAF zaprezentował także kompletną linię pojazdów elektrycznych do transportu miejskiego, regionalnego i długodystansowego. Ich efektywność wspierają stacje ładowania oraz systemy magazynowania energii najwyższej klasy, co podkreśla zaangażowanie marki w ochronę środowiska. Oszczędność paliwa i nowoczesność Modele nowej generacji wyróżniają się doskonałą aerodynamiką, wydajnymi układami napędowymi oraz zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10% w porównaniu z poprzednią generacją. Dzięki dalszym udoskonaleniom układu napędowego i aerodynamiki można uzyskać dodatkowe 3% oszczędności. Kluczowe innowacje w układach napędowych: Nowe fazy rozrządu i wtryskiwacze najnowszej generacji. Dwucylindrowa sprężarka powietrza ze sprzęgłem. Zoptymalizowane turbosprężarki oraz zawór EGR. Nowa konstrukcja tylnej osi SR1344, pozwalająca na efektywne wykorzystanie mocy silnika PACCAR MX-13. Lider w ochronie środowiska DAF podkreśla swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, prezentując elektryczne modele XB, XD i XF Electric, zdolne do pokonania nawet 500 km na jednym ładowaniu przy zerowej emisji spalin. Pojazdy te są wyposażone w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które cechują się wysoką gęstością energii, trwałością i bezpieczeństwem. DAF intensywnie pracuje również nad innowacjami w technologii wodorowej oraz rozwojem elektrycznych osi napędowych (e-axle), co stanowi kolejny krok w kierunku przyszłości transportu drogowego. Komfort i bezpieczeństwo Modele nowej generacji zapewniają wyjątkowy komfort jazdy dzięki cichej pracy układów napędowych oraz płynniejszej zmianie biegów. Dodatkowo, standardowe wyposażenie obejmuje: System kamer DAF Digital Vision, zastępujący tradycyjne lusterka. Tempomat przewidujący. Opony o niskich oporach toczenia, które dodatkowo poprawiają efektywność paliwową. W zakresie bezpieczeństwa wszystkie modele nowej generacji wyposażono w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak AEBS, LDW, Drive-off Assist czy DAF Side & Turn Assist. Nowością jest system DAF Drowsiness Detection, który monitoruje poziom zmęczenia kierowcy. Gotowość na przyszłość Prezes DAF Trucks, Harald Seidel, podkreśla: „Modele DAF XD, XF, XG i XG+ nowej generacji to najlepsze pojazdy ciężarowe na rynku, które dzięki szeregowi innowacji ponownie wyznaczają najwyższe standardy w wydajności, bezpieczeństwie i komforcie. Nasza obecność na targach IAA Transportation 2024 pokazuje, że jesteśmy gotowi na to, co przyniesie przyszłość.” DAF oferuje również pełen pakiet wsparcia i usług, w tym doradztwo w zakresie ładowania oraz systemy zarządzania flotą, takie jak PACCAR Connect – nowoczesna platforma umożliwiająca monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym oraz bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania. Innowacje prezentowane na targach IAA 2024 potwierdzają, że DAF pozostaje liderem w branży i niezawodnym partnerem w transformacji energetycznej transportu.

Od kiedy tachografy inteligentne II generacji są obowiązkowe?
Sprawdź ofertę urządzeń w Inter Cars Już wkrótce przewoźnicy będą musieli wyposażyć swoje pojazdy w tachografy inteligentne II generacji. Szacuje się, że do 2025 roku w całej UE wymianie będą podlegały tachografy w blisko 900 000 pojazdów ciężarowych. Od 2026 roku kolejnych 600 000 zostanie objętych tym nakazem. Zdaniem analityków w Polsce obowiązkiem wymiany tachografów zostanie objęte w sumie 200-250 tys. pojazdów ciężarowych. Czym są tachografy inteligentne II generacji oraz kogo obowiązują? Do kiedy trzeba je wymienić? Tachografy inteligentne drugiej generacji to urządzenia dokumentujące czas pracy oraz parametry jazdy kierowcy zawodowego. Umożliwiają zdalny odczyt wspomnianych wartości, a także wydłużony zapis na karcie czasu pracy. Stały się obowiązkowym wyposażeniem w nowo rejestrowanych ciężarówkach od 21 sierpnia 2023 roku. W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku na terenie Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii, wykonujących przewozy międzynarodowe, tachografy analogowe i cyfrowe starszej generacji aktualnie użytkowane będą musiały zostać wymienione na tachografy inteligentne II generacji do końca 2024 roku. Pakiet Mobilności jest wprowadzany etapowo, a wymiana tachografów nastąpi pomiędzy sierpniem 2023 a sierpniem 2025 roku. Nowe przepisy z niego wynikające uzależniają harmonogram wymiany od DMC pojazdu i jego roku produkcji. Nowością jest wymóg posiadania tachografu także w pojazdach ciężarowych do 3,5 tony, wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym. Harmonogram wymiany tachografów na inteligentne drugiej generacji wygląda następująco: Do 21 sierpnia 2023 roku – wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony. Do 31 grudnia 2024 roku – ciężarówki wykonujące transport międzynarodowy, z datą pierwszej rejestracji przed 15 czerwca 2019 roku. Do 21 sierpnia 2025 roku – ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, których pierwsza rejestracja przypadła pomiędzy 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 roku, a których nie wyposażono w inteligentny tachograf drugiej generacji. Od 1 lipca 2026 roku – wszystkie pojazdy ciężarowe o DMC do 3,5 tony, wykonujące transport na terenie UE, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii. Ponadto przewoźnicy korzystający z tachografów przejściowych muszą zamontować urządzenie G2V2 do 18 sierpnia 2025 roku. Tachografy Stoneridge Smart 2 Tachografy Stoneridge Smart 2 to najnowsza seria tachografów inteligentnych drugiej generacji, oferowana przez markę Stoneridge. Posiadają szeroką gamę nowych rozwiązań, takich jak automatyczne wprowadzanie kraju wyjazdu i docelowego, gdy karta pozostaje na noc włożona do urządzenia, a także uproszczoną procedurę wprowadzania danych „z ręki”. Stoneridge zapewnia firmom dostęp do danych flotowych w formie raportów i analizy danych z myślą o wymogach prawnych i karnych, co jest ułatwione przez internetowy system analizy OPTAC3. Gdzie kupić, który tachograf wybrać i ile kosztują? Kluczowe jest, by zakupiony tachograf spełniał założenia Pakietu Mobilności UE. Zgodnie z załącznikiem UE 2016/799 oraz przyjętym rozporządzeniem 2021/1228, do lepszego monitorowania i egzekwowania tych norm w Unii Europejskiej wymagany jest ulepszony technicznie tachograf. Takie tachografy dostępne są w sieci Inter Cars. Oferta rynkowa Inter Cars opiera się na produktach dwóch firm: VDO oraz Stoneridge. Ich ceny są zbliżone, przy czym finalnie zależą od kompletacji (np. dostępność z anteną, jej osłoną lub bez) i wyposażenia tachografów OPTAC3. Tachografy VDO Tachografy VDO są tachografami inteligentnymi II generacji, spełniającymi wszelkie aktualne i przyszłe normy zarządzania pracą kierowcy. Przewidują możliwe aktualizacje, dlatego są przyszłościową inwestycją w środki transportu. W wielu przypadkach są w stanie same wykryć i przekazać do systemów zarządzania flotą nieprawidłowości w czasie pracy lub nieodpowiednią obsługę, co minimalizuje ryzyko kar finansowych zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika. Najważniejsze cechy tachografów inteligentnych II generacji: Łączność przez Bluetooth®, Automatyczna rejestracja przekraczania granic, Uaktualnienia map i oprogramowania, Manualny wybór kraju, Licznik czasu pracy pojazdu, Wydłużony czas na wpis manualny, Konfiguracja parametrów za pomocą aplikacji, Zdalna obsługa manualna, Powiadomienia o kontroli i aktualizacjach. Tekst Inter Cars

Gala 30-lecia Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe w Polsce
W dniu 6 września 2024 roku, w majestatycznych murach Twierdzy Modlin, odbyła się niezwykła Gala 30-lecia Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe w Polsce. To wydarzenie było nie tylko okazją do świętowania trzech dekad obecności obu firm na polskim rynku, ale przede wszystkim wyjątkowym momentem, by podziękować Klientom, Partnerom Biznesowym oraz Pracownikom, którzy na przestrzeni lat przyczynili się do sukcesu Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe. Gala zgromadziła 3 000 gości, w tym wielu znamienitych przedstawicieli branży transportowej, mediów, a także kluczowych instytucji państwowych. Historia Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe w Polsce rozpoczęła się w 1994 roku, kiedy Grupa Volvo podjęła strategiczną decyzję o otwarciu biura przy ulicy Ostrobramskiej w Warszawie. W tamtym czasie firma była zaledwie na początkowym etapie swojej działalności na polskim rynku, zatrudniając jedynie 16 Pracowników w Volvo Trucks Polska oraz jednego specjalistę w VFS Usługi Finansowe. Mimo skromnych początków od pierwszego dnia firma miała ambitne plany, skupiając się na budowaniu silnych fundamentów w oparciu o innowacje, jakość i bliskie relacje z Klientami. Dziś, po ponad 30 latach dynamicznego rozwoju, Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe mogą pochwalić się zespołem liczącym ponad pół tysiąca wysoko wykwalifikowanych i zaangażowanych Pracowników. Na przestrzeni lat firma zbudowała szeroką sieć autoryzowanych serwisów – zarówno własnych, jak i prywatnych – które codziennie świadczą usługi Klientom w całej Polsce, zapewniając im wsparcie na najwyższym poziomie. Volvo Trucks dostarcza nie tylko nowoczesne pojazdy i kompleksowe rozwiązania dla branży transportowej, ale również dba o zrównoważony rozwój sektora, stając się liderem w dostosowywaniu swoich produktów i usług do zmieniających się potrzeb rynku. Taki imponujący rozwój nie byłby możliwy bez silnych, wieloletnich relacji opartych na wzajemnym zaufaniu. To właśnie dzięki powracającym Klientom oraz niezawodnym Partnerom Biznesowym Volvo Trucks i VFS zdołały zbudować swoją pozycję na rynku, stając się synonimem jakości, niezawodności i innowacji w polskim sektorze transportowym. Każdy etap rozwoju firmy, od jej skromnych początków aż po dzisiejszą pozycję lidera, jest świadectwem sukcesu opartego na wspólnych wartościach, bliskiej współpracy i nieustannym dążeniu do doskonałości. Cała Gala była hołdem oddanym tym, którzy są sercem Volvo Trucks Polska i VFS Usługi Finansowe – Klientom, Partnerom Biznesowym i Pracownikom. Gospodarzami wieczoru byli Małgorzata Kulis, Dyrektor Zarządzająca Volvo Trucks Polska, oraz Marek Zentara, Dyrektor Zarządzający VFS Usługi Finansowe. Wieczorna uroczystość rozpoczęła się od uroczystego otwarcia, a na scenie wystąpili przedstawiciele centrali Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe, w tym Roger Alm, Prezydent Volvo Trucks, Marcio Pedroso, Prezydent VFS Usługi Finansowe, oraz Robert Grozdanovski, Szef Regionu Europy Centralno-Wschodniej i Wschodniej w Volvo Trucks. Gala stanowiła również doskonałą okazję do spotkań na najwyższym szczeblu. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele instytucji państwowych, w tym Ministerstwa Infrastruktury, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Ambasador Królestwa Szwecji w Polsce, Andreas von Beckerath. Ich obecność podkreśliła znaczenie partnerstwa i współpracy między Polską a Szwecją, a także uznanie dla Volvo Trucks i VFS Usługi Finansowe jako liderów w sektorze transportu i finansów. Kluczowym momentem wieczoru było uhonorowanie firm i osób, które odegrały wyjątkową rolę w historii Volvo Trucks oraz VFS Usługi Finansowe w Polsce. Wyróżnienia te miały szczególne znaczenie, ponieważ doceniono zarówno wieloletnią współpracę, jak i wkład w rozwój oraz sukcesy marki na polskim rynku. Nagrody przyznano w trzech prestiżowych kategoriach: Partnerzy Sieci Prywatnej, Partnerzy Biznesowi oraz Klienci. Partnerzy Sieci Prywatnej: Wyróżniono firmy, które z pasją i profesjonalizmem współpracowały z Volvo Trucks Polska, przyczyniając się do budowania silnej i dostępnej sieci serwisowej. Partnerzy Biznesowi: Nagrody trafiły do firm zabudowujących, które dzięki strategicznym rozwiązaniom i innowacyjnemu podejściu wspierały rozwój Volvo Trucks na polskim rynku. Klienci: Doceniono tych, którzy od lat ufają marce Volvo, inwestując w jej pojazdy i usługi. Nagrodzone firmy, dzięki swojemu zaangażowaniu i lojalności, były istotnym elementem sukcesu, który marka odnosi w Polsce od trzech dekad.

IVECO debiutuje w segmencie lekkich samochodów dostawczych średniej wielkości z nowym, elektrycznym podwoziem eMoovy
Marka IVECO rozszerza swoją ofertę lekkich pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym i wchodzi na rynek w segmencie 2,5 - 3,5 t z zupełnie nowym podwoziem eMoovy zaprojektowanym od podstaw, aby zapewnić bezemisyjne rozwiązanie dla profesjonalnych misji miejskich. Pojazd ten jest wynikiem partnerstwa z Hyundai Motor Company, które rozpoczęło się w 2022 r. wraz z podpisaniem umowy opartej na wspólnym zaangażowaniu obu firm w neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla transport. Współpraca ta doprowadziła już do wspólnego opracowania eDaily Fuel Cell i wprowadzenia na rynek autobusu miejskiego E-WAY FCEV. Nowy eMoovy wyróżnia się niezwykłą wytrzymałością i solidnością. Jako jedyne 3,5-tonowe podwozie elektryczne w swoim segmencie, pojazd ten jest gotowy na każde wyzwanie: jego łatwa do zabudowy konstrukcja, akumulator o wysokim napięciu i szybkie ładowanie zapewniają niezrównaną wszechstronność. Platforma eLCV, zbudowana przez firmę Hyundai, zawiera jedne z najbardziej zaawansowanych technologii e-mobilności, w tym sprawdzony system zasilania elektrycznego i bezpieczny, inteligentny system zarządzania baterią, a także unikalny system zawieszenia zaprojektowany z myślą o zwinności i komforcie. eMoovy oferuje możliwości ładunkowe większych pojazdów z przestrzenią ładunkową do 10 m³ i ładownością do 1,5 tony. Wszechstronność i elastyczność kabiny wyznaczają nowe standardy wnętrza, oferując komfort niczym w samochodzie osobowym, płynnie połączony z funkcjonalnością, aby odciążyć długie dni za kierownicą. Opierając się na profesjonalnym DNA Daily, nowy eMoovy ma wyjątkowo solidną konstrukcję nadwozia, zaprojektowaną z myślą o ochronie kierowcy, ładunku i akumulatorów. Wyjątkowo mocne podwozie może przyjąć szeroką gamę zabudów i pozwala na zaskakująco dużą ładowność jak na swój rozmiar, oferując imponującą ładowność typową dla większych samochodów dostawczych, dzięki czemu może przewozić ładunek o masie do 1,5 tony, w tym ładunek i zabudowę. Pojazd został zaprojektowany z niskoprofilową platformą, aby zmaksymalizować przestrzeń ładunkową, zapewniając pojemność ładunkową do 10 m³ - również znacznie powyżej swojego segmentu. Niska platforma ułatwia szybki, łatwy i ergonomiczny załadunek i rozładunek. Ten wyjątkowo wytrzymały pojazd ma również imponujące osiągi, które uwalniają pełne możliwości eMoovy w każdej misji. Silnik elektryczny o mocy 160 kW (215 KM) ma najwyższą moc szczytową w swojej kategorii i zapewnia maksymalny moment obrotowy 350 Nm. eMoovy jest dostępny z dwoma zestawami akumulatorów o pojemności odpowiednio 76 kWh i 63 kWh, które gwarantują znakomity zasięg. eMoovy oferuje zasięg do 320 km w cyklu WLTP z akumulatorem 76 kWh - wystarczający do realizacji zadań miejskich i nie tylko. Co więcej, dzięki szybkiemu ładowaniu do 350 kW - najszybszemu w segmencie - pojazd osiąga imponujący zasięg do 100 km w mniej niż 10 minut, zapewniając niezrównaną elastyczność. eMoovy oferuje wygodę ładowania prądem zmiennym AC przez noc z domowego gniazdka w trybie jednofazowym do 7 kW i trójfazowym do 11 kW. Funkcja Vehicle to Load dodatkowo zwiększa wszechstronność eMoovy, zapewniając zasilanie AC 230V dla odbiorników elektrycznych o mocy do 3,6 kW. Zasilanie AC w kabinie może obsługiwać sprzęt i elektronarzędzia lub być używane przez producentów zabudów do zasilania zamontowanych zabudów, takich jak agregaty chłodnicze. Ponadto adapter do wlotu ładowania z przodu pojazdu może służyć jako źródło zasilania prądem zmiennym. Komfort bez wysiłku Wnętrze kabiny eMoovy, oparte na flagowym modelu STARIA firmy Hyundai Motor Company, oferuje wygodne i funkcjonalne środowisko pracy, wyposażone w elegancką i dobrze wyposażoną deskę rozdzielczą z przyjaznymi dla kierowcy wyświetlaczami. 12,3-calowy kolorowy konfigurowalny cyfrowy ekran jest umieszczony wysoko na desce rozdzielczej, aby zapewnić najlepszy widok informacji o pojeździe, podczas gdy system informacyjno-rozrywkowy oferuje przejrzystą i intuicyjną nawigację na dużym 10,25-calowym wyświetlaczu LCD. Przemyślana kabina została zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić kierowcy dużo miejsca do przechowywania rzeczy w bezpieczny i uporządkowany sposób. Życie za kierownicą umila szereg funkcji, takich jak podgrzewany i wentylowany fotel z tapicerką z ekologicznych materiałów, podgrzewana kierownica i wydajny układ klimatyzacji, które zapewniają komfortowe środowisko wewnętrzne przez cały rok. Intuicyjna, elektroniczna dźwignia zmiany biegów z przyciskami zwiększa komfort jazdy. Inteligentny system hamowania regeneracyjnego automatycznie kontroluje fazy hamowania, zapewniając płynną jazdę. System Keyless Entry & Go przyczynia się do mniejszego wysiłku związanego z dostawami. Bezpieczeństwo bez wysiłku Funkcje bezpieczeństwa eMoovy są zgodne z przepisami GSR step C. Pojazd jest wyposażony w 4 poduszki powietrzne, a cała konstrukcja została przetestowana pod kątem funkcji eMobility zaprojektowanych tak, aby zapewnić wysokiego poziomu ochrony, szczególnie w obszarze pasażera i akumulatora. Integracja rozwiązań do ładowania gwarantuje, że eMoovy jest zawsze gotowy do pracy, będąc gotowym do zastosowania rozwiązaniem w zakresie e-mobilności. Należą do nich nowa ładowarka rekomendowana przez IVECO - początkowo wprowadzona w Niemczech od września 2024 r. - oraz karta eCharge, która zapewnia dostęp do ponad 700 000 publicznych punktów ładowania w całej UE, w tym punktów UltraFast, aby zapewnić łatwe ładowanie i wydłużony czas pracy, zarówno w bazie, jak i w podróży. Aplikacja IVECO Easy eMoovy umożliwia kierowcy zdalne zarządzanie ładowaniem, drzwiami i temperaturą w kabinie za pomocą urządzenia mobilnego. Zintegrowana z systemem informacyjno-rozrywkowym funkcja Smart Routing pozwala kierowcy optymalizować podróże poprzez dokładne planowanie tras i uwzględnianie niezbędnych postojów na ładowanie. Usługa eRange Assurance zapewnia widoczność i kontrolę nad stanem ładowania i zasięgiem eMoovy, ostrzegając kierowcę o niskim poziomie naładowania baterii. Dla właściciela floty, portal IVECO ON oferuje kompleksowy wgląd w ich flotę, wyszczególniając dostępność każdego pojazdu, ładowanie i stan akumulatora, a także śledzenie lokalizacji i tras. Ponadto IVECO CAPITAL oferuje kompleksową gamę usług finansowych: klienci mogą skonfigurować swoją idealną formułę finansową, dobierając odpowiednio finansowanie, ubezpieczenia i inteligentne usługi, zawsze zintegrowane z portfolio usług IVECO.

FUSO eCanter na targach IAA Transportation 2024
„The Next Generation eCanter. Makes e Work” – pod tym hasłem FUSO zaprezentowało akumulatorowo-elektrycznego eCantera na targach IAA, oferując go w dwóch różnych wariantach zabudowy. Jeden z nich to eCanter z zabudową śmieciarki marki KAOUSSIS, dedykowany do zbiórki odpadów komunalnych. Jest to pojazd idealny do użytku w gęsto zaludnionych miastach Europy, łączący zalety modelu Canter, takie jak zwrotność, ładowność i doskonała widoczność na wszystkie strony. FUSO zaprezentowało także eCantera o masie 8,55 t z zabudową kufrową oraz nowoczesnym wyposażeniem w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Ponadto, goście stoisk FUSO mieli możliwość odbycia jazdy testowej tym w pełni elektrycznym pojazdem. Florian Schulz, Head of Sales, Marketing and Customer Services w FUSO Europe, mówi: „Prezentując na targach IAA pierwszego eCantera śmieciarkę, marka FUSO pokazuje kolejny świetny obszar zastosowań tej elektrycznej ciężarówki. Dzięki temu pojazdowi i jego wariantom pokazujemy na rynkach europejskich, że mobilność elektryczna sprawdza się w wielu obszarach. Zarówno dla flot, jak i firm jednoosobowych, eCanter ułatwia przejście na pojazdy z napędem elektrycznym, dostępny w ponad 46 wariantach, pokrywając 85% dotychczasowych zastosowań pojazdów konwencjonalnych w Europie.” Zabudowa śmieciarki Next Generation eCantera o masie 8,55 t jest wyposażona w mechanizm automatycznego podnoszenia i przechylania pojemników, zintegrowany system mycia pojemników oraz bęben o pojemności 4 m³, który zmniejsza objętość odpadów nawet o 75%. Dzięki krótkim wymiarom (rozstaw osi 3400 mm) eCanter jest wyjątkowo zwrotny, co czyni go idealnym pojazdem do zastosowań w miastach. Pojazd ma neutralny bilans emisji CO2, a średni akumulator o pojemności 82,6 kWh zapewnia zasięg do 140 km. FUSO pokazało również eCantera w wersji kufrowej o masie 8,55 t, z rozstawem osi 4450 mm, wyposażonego w systemy bezpieczeństwa, takie jak Active Brake Assist 6, Blind Spot Information System, Intelligent Speed Assistant oraz Attention Assist. Duży akumulator o pojemności 123,9 kWh zapewnia zasięg do 200 km, a funkcja szybkiego ładowania umożliwia naładowanie baterii z 20 do 80% w ciągu około 40 minut. eCanter Next Generation to pojazd o nowoczesnym designie kabiny, który oferuje komfort zarówno dla doświadczonych kierowców, jak i mniej zaawansowanych użytkowników. W kabinie znajduje się zintegrowana tablica wskaźników LCD, wielofunkcyjna kierownica, systemy multimedialne kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto, a także nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym kamera cofania i systemy wspomagające jazdę w trudnych warunkach. FUSO potwierdza, że Next Generation eCanter to doskonały wybór dla firm logistycznych i klientów flotowych, umożliwiający łatwe przejście na elektryczność, bez kompromisów w zakresie efektywności i bezpieczeństwa.

Pomorska Miss Scania 2024
W tegorocznej edycji konkursu "Pomorska Miss Scania" wzięło udział aż 160 pojazdów, co sprawiło, że wydarzenie stało się jednym z największych w historii tej imprezy. Poza imponującą liczbą zgłoszeń, zlot przyciągnął również wielu odwiedzających oraz partnerów, a wyjątkowy charakter wydarzenia podkreślił jubileusz 55-lecia legendarnego silnika Scania V8. Kto wygrał? Decyzją jury, nagrodę główną oraz tytuł „Pomorskiej Miss Scania 2024" otrzymał pojazd Scania 560S Highline „GTA V” z firmy Repiński Transport. Pojazd wyróżniał się nie tylko całościowym wyglądem i estetyką, ale także wyjątkowym przygotowaniem. Kabina ozdobiona była malunkami inspirowanymi kultową grą „GTA”, które zdobiły boczne panele oraz górną część atrapy chłodnicy. Wnętrze pojazdu również nawiązywało do gry, z zielonymi dodatkami oraz scenami z „GTA” umieszczonymi nad leżanką i szybą. Tytuł „Miss Publiczności” przyznano pojazdowi Scania 540R Highline z motywami kaszubskimi, reprezentującemu firmę Ginter. Kolejna nagroda, „Scania V8 – Królowa Szos”, z okazji jubileuszu silnika Scania V8, trafiła do Scania 530S Highline z firmy Daan Trans. Z kolei tytuł „Pomorska Miss Scania – Pojazd Specjalny” zdobył OSP Niestępowo za świetnie przygotowany pojazd strażacki Scania serii 2. Nagrodę Dyrektora Gdańskiego Oddziału Scania otrzymał Scania 520R Highline z firmy Ol-Trans. Wartość wyjątkowego zlotu – „Jestem dumny, że w Scania stworzyliśmy wyjątkową przestrzeń, w której fani, kierowcy i przedstawiciele branży mogą spotkać się i wspólnie świętować bycie częścią tej wyjątkowej trakerskiej społeczności. Cieszę się również, że Pomorska Miss Scania była okazją do celebracji 55-lecia silnika Scania V8, kamienia milowego w historii motoryzacji, który na zawsze zmienił oblicze transportu” – komentuje Łukasz Pokropek, dyrektor oddziału Scania Gdańsk. Pomorska Miss Scania – już od 20 lat! Od ponad 20 lat, Pomorska Miss Scania gromadzi najbardziej efektowne pojazdy Scania z całej Polski oraz zagorzałych fanów marki. Na uczestników zlotu czekały nie tylko klasyczne pojazdy przeznaczone do transportu długodystansowego, ale także samochody specjalne, takie jak pojazdy strażackie. Gdański zlot to również doskonała okazja do zaprezentowania nowoczesnych, elektrycznych rozwiązań transportowych Scania. Wśród wystawianych pojazdów nie zabrakło modeli z legendarnym silnikiem Scania V8 oraz najnowszych samochodów Scania Super z nową cyfrową deską rozdzielczą. Tegoroczna edycja odbyła się po raz drugi na terenie Polsat Plus Arena w Gdańsku, który stał się miejscem nie tylko prezentacji wyjątkowych pojazdów, ale także platformą dla innowacji w branży transportowej. tekst: Redakcja.

Gorące premiery BYD Trucks na IAA Transportation 2024
BYD, światowy lider w produkcji pojazdów nowej generacji, zaprezentował podczas targów IAA Transportation 2024 szeroką gamę w pełni elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, które wyróżniają się innowacyjnymi rozwiązaniami i wysoką efektywnością. IAA Transportation to prestiżowe wydarzenie, które odgrywa kluczową rolę w europejskim sektorze logistyki i transportu. To właśnie tutaj BYD zaprezentował swoje najnowsze pojazdy, które odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważony transport. Wśród nowości, które miały swoją światową premierę, znalazły się dwa modele: BYD e-VALI, lekki pojazd użytkowy (LCV) oraz BYD YT 2.0, w pełni elektryczny ciągnik portowy. BYD e-VALI – nowoczesny i energooszczędny pojazd użytkowy Premiera BYD e-VALI, lekkiego pojazdu użytkowego, odbyła się na targach w Hanowerze. Pojazd o masie 3,5 t/4,25 t został zaprojektowany z myślą o europejskim rynku, szczególnie w zakresie usług kurierskich oraz transportu ostatniej mili. Dzięki nowoczesnemu designowi, dużej przestrzeni ładunkowej i energooszczędnej technologii, BYD e-VALI to praktyczny i niskobudżetowy pojazd, który zyskał uznanie flot dbających o zrównoważony rozwój i środowisko. Zasięg pojazdu wynosi od 220 do 250 km na jednym ładowaniu, co czyni go idealnym rozwiązaniem do codziennego użytkowania w miastach. BYD e-VALI łączy nowoczesny design z energooszczędnymi technologiami, takimi jak akumulatory Blade Battery, które wyróżniają się trwałością, bezpieczeństwem i wysoką wydajnością. Dzięki tym innowacjom pojazd zapewnia długi cykl żywotności, a jego wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o komforcie kierowcy, oferując zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS) zwiększające bezpieczeństwo i komfort użytkowania. BYD eTruck ETM6 – wszechstronna elektryczna ciężarówka Kolejną premierą była BYD eTruck ETM6, w pełni elektryczna ciężarówka dedykowana na rynek europejski. Jest to zwrotne, 7,5-tonowe podwozie, idealne do dystrybucji w środowisku miejskim. ETM6 charakteryzuje się nowoczesnym wyglądem i przestronną kabiną, która może być konfigurowana w zależności od potrzeb użytkownika. Pojazd oparty jest na platformie ePlatform BYD, specjalnie zaprojektowanej dla elektrycznych ciężarówek, co zapewnia bezpieczeństwo, oszczędność energii i wysoką wydajność. BYD ETM6 oferuje zasięg do 200 km przy pełnym obciążeniu, a dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym (120 kW) od 20% do 100% w zaledwie godzinę, jest to pojazd bardzo praktyczny i wygodny w użytkowaniu. ETM6 jest dostępny na rynku europejskim od ponad trzech lat i cieszy się dużym uznaniem wśród użytkowników. BYD ETH8 – wszechstronna elektryczna ciężarówka do logistyki i usług komunalnych Na targach zaprezentowano także BYD ETH8, 19-tonowy eTruck, który idealnie nadaje się do logistyki oraz usług komunalnych. Posiada wielofunkcyjną platformę, która umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych zastosowań, oraz dwie opcje rozstawu osi. ETH8 to cicha, w pełni elektryczna ciężarówka, która charakteryzuje się doskonałymi właściwościami manewrowymi i łatwością prowadzenia. Zasięg pojazdu wynosi do 250 km, a jego pojemność akumulatora to 255 kWh, co zapewnia dużą autonomię. Podobnie jak BYD ETM6, BYD ETH8 wykorzystuje platformę eTruck oraz przełomową technologię opracowaną przez firmę BYD, w tym innowacyjny kontroler 5-w-1, który zapewnia optymalną wydajność i efektywność. Akumulator można naładować od 20% do 100% w ciągu 2 godzin, co czyni pojazd wyjątkowo wydajnym w codziennym użytkowaniu. ETH8 jest zaprojektowany z myślą o rynku europejskim i stanowi wszechstronne uzupełnienie flot pojazdów użytkowych, które w ramach zrównoważonego rozwoju wprowadzają elektryczne pojazdy do swojej oferty. Podsumowanie BYD nie tylko zaprezentował innowacyjne pojazdy elektryczne, ale także wykazał się zaawansowanym podejściem do projektowania zrównoważonych rozwiązań transportowych. Nowe pojazdy – BYD e-VALI, BYD ETM6 oraz BYD ETH8 – to tylko niektóre z przykładów, jak firma BYD odpowiada na rosnące potrzeby rynku w zakresie ekologicznych i efektywnych pojazdów elektrycznych. Z pewnością, będą one miały duży wpływ na przyszłość transportu i logistyki w Europie. Tekst: Inter Cars

Volvo wprowadza na rynek elektryczną ciężarówkę o zasięgu 600 km
Pomoc ITD dla osób dotkniętych powodzią Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podjęły działania pomocowe w związku z klęską żywiołową, która dotknęła część Polski. Przejazdy pojazdów z transportem humanitarnym zostały zwolnione z opłat w systemie e-TOLL, który obejmuje drogi krajowe zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Warunkiem zwolnienia z opłat jest pozytywna weryfikacja formularza przesłanego drogą mailową na adres pomocpowodzianom@gitd.gov.pl. Zwolnienia te dotyczą pojazdów, które dostarczają pomoc humanitarną do terenów dotkniętych powodzią. Dodatkowo, w ramach działań pomocowych, w czwartek z siedziby GITD w Warszawie wyruszyły trzy busy załadowane m.in. wodą pitną, żywnością o długim terminie ważności, artykułami higienicznymi oraz środkami czystości. Te artykuły zostaną rozdystrybuowane wśród osób potrzebujących w rejonach dotkniętych powodzią. Zbiórki rzeczy pierwszej potrzeby organizowane są także przez wojewódzkie inspektoraty Transportu Drogowego, które wspierają lokalne działania pomocowe. Przypominamy, że do czasu zakończenia stanu klęski żywiołowej, pomoc humanitarna będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opłat drogowych, aby jak najszybciej dotrzeć do osób poszkodowanych przez powódź.

Wachlarz flagowych pojazdów i nowoczesnych rozwiązań Grupy Wielton na IAA
Jednym z wystawców podczas odbywających się co dwa lata Targów IAA Transportation była Grupa Wielton. To wydarzenie, poświęcone trendom i innowacjom w zakresie drogowego przewozu towarów, jest doskonałą okazją do zaprezentowania najnowszych produktów, technologii oraz rozwiązań w branży. Działania Grupy Wielton są silnie nastawione na personalizację i dostosowanie produktów do potrzeb klientów, a ich dalszy rozwój oparty jest na nowej Strategii na lata 2023-2027. Na tegorocznych targach IAA Grupa Wielton, wraz z marką Langendorf, zaprezentowała szereg innowacyjnych rozwiązań, w tym produkty wyposażone w nowoczesne systemy telematyczne, takie jak Aberg Connect, oraz ofertę usług serwisowych Aberg Service. Można było zapoznać się z szeroką gamą produktów, które odpowiadają na aktualne potrzeby oraz wyzwań przyszłości transportu. „Patrząc na naszą obecność na IAA od 2014 roku, kiedy to Wielton po raz pierwszy wziął udział w targach, wiele się zmieniło. W ciągu tych 10 lat staliśmy się międzynarodową grupą, składającą się z marek takich jak Wielton, Fruehauf, Lawrence David, Langendorf, Viberti, Guillén oraz Aberg, prezentującą innowacyjne rozwiązania w szerokim portfolio produktowym” — powiedział Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton. Grupa Wielton zaprezentowała nowości, w tym specjalistyczne naczepy i pojazdy, które wyróżniają się funkcjonalnością, bezpieczeństwem użytkowania oraz ekologicznymi rozwiązaniami. Produkty takie jak naczepa Scrap Master, przeznaczona do transportu złomu, czy przyczepa hakowa Recycle Master M3 Slider dla transportu kontenerów rolkowych, zostały wyposażone w najnowsze technologie zwiększające efektywność załadunku oraz bezpieczeństwo transportu. Na stoisku Grupy Wielton można było również zobaczyć zestawy przestrzenne, takie jak Volume Master, przeznaczone do transportu towarów o dużej objętości w branży motoryzacyjnej, spożywczej i meblowej. Zastosowane rozwiązania, takie jak system Drawbar Finder, ułatwiają proces sprzęgania pojazdów z przyczepami, co zwiększa bezpieczeństwo i efektywność pracy. Wielton zaprezentował również Body Master, zabudowę wykonaną na podwoziu Mercedes-Benz Atego 1224 L 4X2, przeznaczoną do logistyki ostatniej mili. Pojazd ten jest idealny do transportu przesyłek kurierskich i wyposażony w windę załadowczą o udźwigu 1500 kg oraz przesuwny dach i plandekę PVC, co znacznie ułatwia załadunek i rozładunek towarów. Z szerokiej oferty Grupy Wielton na targach IAA można było zapoznać się na stoiskach wewnętrznych nr E01 oraz CO2, a także na stoisku zewnętrznym, gdzie zaprezentowano innowacyjne pojazdy oraz rozwiązania w transporcie drogowym i promowym.

Volvo Trucks zwiększa wykorzystanie stali o niskiej emisji CO2
Volvo Trucks zwiększa obecnie wykorzystanie stali o niskiej emisji CO2 w swoich ciężarówkach. Firma była pierwszym producentem na świecie, który wprowadził ten rodzaj stali do swoich elektrycznych pojazdów ciężarowych w 2022 roku. Teraz Volvo rozszerza stosowanie stali o niskiej emisji CO2 na wszystkie układy napędowe swoich pojazdów. Nowa stal jest produkowana przez szwedzką firmę stalową SSAB i nosi nazwę SSAB Zero. Jest wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu i produkowana przy użyciu energii elektrycznej oraz biogazu, wolnych od paliw kopalnych. Dzięki temu emisja CO2 jest zmniejszona o około 80% w porównaniu do produkcji konwencjonalnej stali przy użyciu energii kopalnej. W przyszłym roku ramy w około 12 000 ciężarówkach Volvo FH i FM będą wykonane ze stali o niskiej emisji CO2. To działanie przyczyni się do oszczędności 6600 ton ekwiwalentu CO2. Wraz ze wzrostem dostępności stali o niskiej emisji CO2, będzie ona wprowadzana do większej liczby modeli ciężarówek oraz innych części. Volvo planuje również zastąpić inne materiały w swoich pojazdach alternatywnymi materiałami o niższej emisji CO2. „To kolejny krok w kierunku naszej wizji zerowej emisji. Potencjał obniżenia emisji CO2 jest wysoki, ponieważ prawie połowa ciężarówki składa się ze stali (47% modelu Volvo FH z silnikiem Diesla) i stanowi około 44% emisji CO2 z produkcji (od powstania do dostawy) – 21 ton ekwiwalentu CO2 dla Volvo FH z silnikiem Diesla” – mówi Jan Hjelmgren, starszy wiceprezes ds. zarządzania produktami i jakości w Volvo Trucks. Grupa Volvo współpracuje z kilkoma dostawcami stali o niskiej emisji CO2. Stal o niskiej emisji CO2 stanie się ważnym uzupełnieniem tradycyjnej i pochodzącej z recyklingu stali stosowanej w pojazdach ciężarowych Volvo. Volvo Trucks zobowiązuje się do przestrzegania porozumienia paryskiego i osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w łańcuchu dostaw najpóźniej do 2040 roku. „Nieustannie dążymy do dalszego minimalizowania naszego śladu klimatycznego. Zmierzamy także do większej cyrkulacji zarówno w naszej działalności, jak i w naszych pojazdach. Wiele naszych fabryk, pojazdów transportowych i dealerów wykorzystuje obecnie energię odnawialną” – mówi Jan Hjelmgren. Tekst: redakcja

Światowa premiera MAN eTGL na targach IAA
MAN Truck & Bus zaprezentował na targach IAA 2024 nowy pojazd – MAN eTGL. To 12-tonowy samochód ciężarowy z napędem elektrycznym, który uzupełnia ofertę elektrycznych pojazdów MAN przeznaczonych do lekkiego transportu dystrybucyjnego. Dzięki zasięgowi do 235 kilometrów, szybkiemu ładowaniu w około 30 minut oraz ładowności do 6600 kilogramów (w zależności od nadwozia), MAN eTGL stanowi idealne rozwiązanie dla cichego, wolnego od CO2 transportu towarów w miejskiej logistyce, np. dla sieci spożywczych, detalistów czy branży gastronomicznej. Z nowym modelem eTGL, a także eTGS i eTGX, MAN oferuje teraz pełną gamę w pełni elektrycznych pojazdów o masie całkowitej od 12 do 42 ton. Niskie wymagania dotyczące zasięgu, możliwość ładowania w zajezdniach i lokalizacjach logistycznych oraz rosnące ograniczenia dotyczące hałasu i emisji spalin dla pojazdów spalinowych w miastach sprawiają, że transport dystrybucyjny stał się kluczowym segmentem do przejścia na elektromobilność. „Dzięki nowemu modelowi eTGL, MAN stał się kompleksowym dostawcą pełnej gamy rozwiązań w zakresie elektromobilności. Od nocnych dostaw do supermarketów po ciężki transport długodystansowy, MAN oferuje firmom transportowym bezemisyjne napędy z jednego źródła. Około 2000 zamówień i zapytań o nasze modele eTGX i eTGS wyraźnie pokazuje, że nasz modułowy system baterii, dostosowany do indywidualnych potrzeb w zakresie zastosowań, zabudowy i zasięgu, idealnie odpowiada na oczekiwania naszych klientów. Dzięki dużej ładowności, krótkim czasom ładowania i optymalnemu zasięgowi dla logistyki miejskiej, eTGL doskonale uzupełnia naszą ofertę elektrycznych ciężarówek” – powiedział Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus. MAN eTGL miał swoją światową premierę na targach IAA 2024, a rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na kwiecień 2025 roku. Nowa 12-tonowa ciężarówka MAN eTGL Nowy model MAN eTGL bazuje na sprawdzonym 12-tonowym modelu z silnikiem wysokoprężnym i wykorzystuje te same komponenty techniczne, co jego „ciężsi” bracia – eTGS i eTGX. Zestawy akumulatorów, opracowane specjalnie przez MAN do pojazdów użytkowych, zostały zamontowane po lewej i prawej stronie ramy i oferują pojemność 160 kWh. Ładowanie odbywa się za pomocą złącza CCS z mocą do 250 kW, co pozwala na naładowanie od 10% do 80% w około 30 minut, umożliwiając szybkie doładowanie podczas przerw w trasie. Komfort pracy i kompleksowe doradztwo Przestronna kabina kierowcy MAN eTGL oferuje taki sam komfort jazdy jak jej odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym. Wnętrze zostało ergonomicznie zaprojektowane do częstego wsiadania i wysiadania, a liczne łatwo dostępne schowki umożliwiają wygodne korzystanie z dokumentów przewozowych czy urządzeń mobilnych. Dla klientów MAN eTGL dostępne jest również kompleksowe doradztwo w zakresie elektromobilności, w tym MAN eKonsultacje 360°, które obejmują analizy rozmieszczenia pojazdów i wymagania dotyczące infrastruktury ładowania. MAN współpracuje z dostawcami infrastruktury ładowania, oferując także kontrakty serwisowe i rozwiązania finansowe dostosowane do potrzeb miejskiej logistyki dystrybucji. Nowoczesne technologie Jednostka napędowa MAN eTGL składa się z silnika elektrycznego i dwubiegowej skrzyni biegów, umieszczonej centralnie w ramie, dostarczając mocy 285 KM (210 kW) na tylną oś. Rozstaw osi wynosi 4500 mm, co zapewnia wyjątkową zwrotność w miejskim środowisku. Dodatkowo, MAN oferuje inteligentne systemy wspierające użytkowanie pojazdów elektrycznych, takie jak MAN SmartRoute czy MAN Charge&Go, umożliwiające korzystanie z publicznych punktów ładowania. Tekst: redakcja

Stan techniczny ciężarówek pod lupą dolnośląskich i lubuskich inspektorów
Na dolnośląskim odcinku autostrady A4 inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu, wspólnie z inspektorami Transportowego Dozoru Technicznego, zatrzymali technicznie niesprawną ciężarówkę realizującą krajowy transport rzeczy. Kontrola wykazała uszkodzenie układu hamulcowego w ciągniku siodłowym oraz pęknięcie ramy w naczepie. Dodatkowo, pojazd wyposażony był w urządzenie ciśnieniowe, które nie miało dopuszczenia do eksploatacji. Inspektorzy ustalili, że naprawy zbiornika ciśnieniowego naczepy przeprowadzono bez nadzoru TDT. W wyniku kontroli zakazano dalszej jazdy i zatrzymano dowody rejestracyjne zarówno ciągnika siodłowego, jak i naczepy. Kierowca został ukarany mandatem, a wobec przewoźnika oraz diagnosty, który dopuścił pojazd do ruchu, wszczęto postępowanie wyjaśniające. Dwa dni wcześniej inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gorzowie Wielkopolskim, wraz z Delegaturą Północno-Zachodnią GITD, przeprowadzili wzmożone kontrole pojazdów wywożących odpady komunalne na wysypisko w Zielonej Górze. Szczególną uwagę poświęcono układom hamulcowemu i kierowniczemu, oświetleniu, zawieszeniu oraz stanowi opon. Do precyzyjnych kontroli systemów wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo użyto mobilnej stacji diagnostycznej. Spośród piętnastu skontrolowanych pojazdów, cztery zostały uznane za niesprawne. Inspektorzy mieli zastrzeżenia m.in. do stanu hamulców i opon. Jedna z ciężarówek, oprócz usterki układu hamulcowego, nie posiadała ważnych badań technicznych. Zatrzymano dowody rejestracyjne wszystkich niesprawnych pojazdów, a wobec przedsiębiorcy, którego pojazd nie miał aktualnego przeglądu technicznego, wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej. Kontrola rumuńskiej ciężarówki, zatrzymanej przez lubuskich inspektorów na trasie S3 w pobliżu Zielonej Góry, również zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Pojazd przewoził ładunek z Rumunii do Norwegii, jednak stan opon w naczepie pozostawiał wiele do życzenia – dwie z nich były całkowicie zużyte, z widocznym uszkodzonym kordem. Tego rodzaju usterki stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wobec przedsiębiorcy i osoby zarządzającej transportem w firmie wszczęto postępowania administracyjne.

W listopadzie uruchomienie produkcji ciężarówki Mercedes-Benz eActros 600
W niedzielę poprzedzającą hanowerskie targi branżowe IAA Transportation 2024, Daimler Truck zaprezentował swoją drogę do zrównoważonego transportu, ze szczególnym naciskiem na kwestie dekarbonizacji i cyfryzacji. Główną atrakcją targów była akumulatorowo-elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz eActros 600. Producent pragnie, aby nowy elektryczny flagowiec zrewolucjonizował transport dalekobieżny, który odpowiada w dwóch trzecich za emisję dwutlenku węgla z transportu ciężarowego. Akumulator o wysokiej pojemności, wynoszącej ponad 600 kilowatogodzin, oraz nowa, niezwykle efektywna elektryczna oś napędowa zaprojektowana we własnym zakresie umożliwiają eActrosowi zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów. Taki zasięg osiąga zestaw ciężarowy o masie 40 ton, korzystający wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania. Podczas testów, w bardzo rzeczywistych warunkach drogowych, pojazdy dowiodły wysokiej efektywności eksploatacyjnej. W zależności od stylu jazdy i efektywności energetycznej eActrosa 600, możliwe jest znaczne zwiększenie zasięgu. Prototyp eActros 600, wyposażony w specjalne urządzenia pomiarowe, wykazał średnie zużycie energii na poziomie 103 kilowatogodzin na 100 kilometrów. W przeliczeniu na wartość energetyczną oleju napędowego, odpowiada to zużyciu około 10 litrów oleju na 100 kilometrów – wartość, której konwencjonalnie napędzana ciężarówka nie byłaby w stanie osiągnąć. W wielu przypadkach, na etapach dziennych przejazdów, możliwe było uzyskanie zasięgów przekraczających 1000 kilometrów w ciągu jednego dnia. Dwa przedseryjne prototypy eActrosa 600 zademonstrowały wydajność operacyjną pojazdu latem tego roku, podczas niemal siedmiotygodniowego testu przejazdu przez 22 kraje Europy, trasą liczącą ponad 15 tysięcy kilometrów. Był to największy test w historii Mercedes-Benz Trucks. Średnio 25% zużycia energii napędu eActrosa 600 pochodziło z energii odzyskanej w procesie rekuperacji. Daimler Truck, przy okazji targów IAA, promuje również nową markę TruckCharge w obszarze infrastruktury elektrycznej i ładowania samochodów ciężarowych. W bardzo dobrych warunkach drogowych i pogodowych zużycie energii wynosiło do 140 kilowatogodzin na 100 kilometrów. W trudniejszych warunkach, takich jak częściowo nieutwardzone drogi czy niższe temperatury, zużycie wzrastało tylko o około 6%. Uroczyste rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa 600 w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na listopad bieżącego roku. Pierwsze egzemplarze eActrosa 600 dla klientów mają zostać wyprodukowane i zarejestrowane jeszcze w 2024 roku. Ważną rolę w tym procesie odegrają zakłady Daimler Truck w Mannheim, Kassel i Gaggenau, które dostarczą komponenty do elektrycznego napędu eActrosa 600, takie jak elektryczna oś, komponenty przekładni czy komora przednia (tzw. front box). Martin Daum, Prezes Zarządu Daimler Truck, powiedział: „Naszą wizję zrównoważonego transportu przyszłości przedstawiliśmy już przed laty. Targi IAA Transportation 2024 to dla nas wyraźny dowód na realizację tej wizji. Dostarczamy naszym klientom seryjne ciężarówki akumulatorowo-elektryczne w ilościach odpowiadających ich zapotrzebowaniu”. W ramach wydarzenia „Daimler Truck Media Night”, odbywającego się w Hanowerze, eActros 600 wyruszył na nocny przejazd do Berlina i z powrotem. Celem było zaprezentowanie „na żywo” codziennej użyteczności eksploatacyjnej pojazdu, a także wysłanie sygnału do decydentów politycznych – nie tylko tych w Berlinie, ale również w Brukseli. „Bezemisyjne pojazdy Daimler Truck są gotowe, a teraz konieczna jest budowa infrastruktury ładowania” – podkreśliła Karin Rådström, szefowa Daimler Truck. Od chwili rozpoczęcia sprzedaży pod koniec ubiegłego roku, Daimler Truck otrzymał już ponad 2000 zamówień na eActrosa 600, a liczba deklaracji intencyjnych również jest czterocyfrowa.

Firma IVECO zaprezentowała na targach IAA swoją nową usługę IVECO Road Assistant
Zaprojektowana z myślą o zwiększeniu świadomości i bezpieczeństwa kierowców. Usługa ta dostarcza w czasie rzeczywistym informacje o zdarzeniach na drodze za pośrednictwem systemu informacyjno-rozrywkowego pojazdu. Kierowcy będą mogli także korzystać z interakcji z IVECO Road Assistant za pomocą Driver Pal – pokładowego asystenta głosowego IVECO opartego na technologii Amazon Alexa, co dodatkowo podnosi poziom bezpieczeństwa. Nowa funkcjonalność będzie dostępna w modelu IVECO S-Way od 2025 roku. IVECO rozwija również swój portal IVECO ON, który poprawia efektywność biznesową klientów poprzez usługi takie jak Tacho Data Download, umożliwiające zdalną obsługę tachografów i redukcję zadań administracyjnych. Nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, takie jak Collision Claims Management i Stolen Vehicle Assistance, pozwalają na szybsze odzyskiwanie skradzionych pojazdów i usprawniają obsługę roszczeń powypadkowych, współpracując z organami ścigania. Te innowacje mają na celu obniżenie kosztów administracyjnych i ubezpieczeniowych, co przekłada się na niższy całkowity koszt posiadania pojazdu. Wprowadzając innowacje cyfrowe, IVECO zapewnia łatwą i precyzyjną nawigację dzięki integracji technologii lokalizacji what3words z systemem nawigacyjnym pojazdów. Funkcjonalność ta, dostępna do końca 2024 roku, w pierwszej kolejności obejmie wprowadzanie tekstu, a od 2025 roku także wprowadzanie głosowe za pośrednictwem IVECO Driver Pal. System ten eliminuje problemy związane z nieprecyzyjnymi adresami i umożliwia dokładne określanie tras, co poprawia wydajność pracy kierowców. Marka IVECO wprowadza również ekskluzywną integrację aplikacji firm trzecich, umożliwiając producentom zabudów oraz klientom interakcję z funkcjami nadwozia za pomocą łączności pojazdu w systemie.

Thermo King liderem w elektryfikacji branży chłodniczej na targach IAA 2024
W dniu otwarcia targów IAA Transportation 2024 w Hanowerze, Niemcy, firma Thermo King® i marka Trane Technologies zaprezentowały gamę rozwiązań opracowanych w celu przyspieszenia elektryfikacji branży, jednocześnie zaspokajając tradycyjne potrzeby chłodnicze klientów komercyjnych. Na targach Thermo King zaprezentował nowe modele z oferty elektrycznych agregatów chłodniczych serii E do małych i dużych samochodów ciężarowych, a także elektryczny, wielotemperaturowy agregat chłodniczy do naczep Advancer-e Spectrum. Firma pokazała również rozwiązania cyfrowe i systemy do zarządzania energią, zaprojektowane w celu zwiększenia mocy i wydajności. Wśród nich znajduje się kontynuacja sukcesu systemu odzyskiwania i zarządzania energią Thermo King AxlePower, a także rozwiązania akumulatorowe Energ-e i E-COOLPAC. Premiera IAA 2024 – elektryfikacja chłodnicza naczep dzięki elastyczności pracy w wielu temperaturach „Nasze inwestycje w elektryfikację, rozwiązania hybrydowe i cyfryzację przyczyniają się do przekształcenia łańcucha chłodniczego, wyznaczając nowe standardy wydajności i zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy liderem zmian dzięki rozwiązaniom, które spełniają podwójne wymagania odpowiedzialności za środowisko i doskonałości operacyjnej. Ta wizja napędza nasze innowacje, zapewniając wyjątkową wartość naszym klientom i całej planecie” – powiedział Claudio Zanframundo, prezes Thermo King EMEA ds. sprzedaży ciężarówek, naczep, autobusów i globalnego transportu drogą morską, kolejową i lotniczą. Nowe agregaty Advancer-e Spectrum Wielotemperaturowe agregaty Thermo King Advancer-e Spectrum stanowią istotny element w dziedzinie zrównoważonego chłodzenia naczep. Model A-500e Spectrum oferuje dużą elastyczność, umożliwiając precyzyjną kontrolę temperatury dla różnych rodzajów ładunków, co stanowi odpowiedź na potrzeby złożonych tras dostaw o różnych wymaganiach temperatury. Bezsilnikowa konstrukcja agregatu Advancer-e Spectrum zapewnia cichą, bezemisyjną pracę, idealną do dostaw miejskich i nocnych, a także znacząco zwiększa wydajność floty dzięki szybkiemu obniżaniu i przywracaniu temperatury. Premiera IAA 2024 – najlepsze osiągi elektryczne dla dużych samochodów ciężarowych Wprowadzenie agregatów Thermo King Large Truck E-Series, z pełną ofertą modeli o wysokiej wydajności chłodniczej zarówno w konfiguracjach jedno-, jak i wielotemperaturowych, stanowi krok naprzód w dziedzinie elektrycznego chłodzenia samochodów ciężarowych o masie od 7,5 do 26 ton. Agregaty zaprojektowane, aby zapewnić dobrą wydajność i zrównoważony rozwój, zwiększają możliwości operacyjne zarówno w pojazdach elektrycznych (BEV), jak i napędzanych silnikiem spalinowym (ICE), a także mogą pracować niezależnie, zasilane z akumulatorów E-COOLPAC. Technologia oszczędzająca energię Specjalnie opracowana technologia zapewnia optymalne wykorzystanie energii elektrycznej, co przekłada się na doskonałą wydajność i precyzyjną kontrolę temperatury. Agregaty są wyposażone w zaawansowane połączenia HVDC i technologie falowników oraz mają sterowanie zmienną prędkością, co zapewnia optymalną wydajność chłodzenia i efektywność energetyczną. Premiera IAA 2024 – nowoczesne rozwiązania dla lekkich pojazdów użytkowych Nowe agregaty Thermo King E-100e i E-200e, przeznaczone specjalnie do samochodów dostawczych i lekkich pojazdów użytkowych o pojemności do 12 m³, wyróżniają się na rynku. Ich solidna, kompaktowa, lekka, w pełni aluminiowa konstrukcja zmniejsza wagę i koszty konserwacji, zapewniając jednocześnie łatwy montaż w różnych typach pojazdów. Innowacyjna technologia AxlePower „Rozwiązanie AxlePower, obecnie wprowadzone w regionie EMEA, jest najlepszym przykładem naszych zaawansowanych technologii. Może ono zmniejszyć emisję CO2 nawet o 12 ton rocznie w przypadku naczep dystrybucyjnych. Naczepy z systemem AxlePower przejechały już ponad 950 000 km, generując ponad 46 500 kWh energii podczas jazdy” – dodał Claudio Zanframundo. Nowy agregat E-200e – innowacje w chłodnictwie Nowy model E-200e oferuje najlepszą w swojej klasie wydajność chłodniczą, lepszą wydajność i niezawodność dzięki innowacyjnej technologii pompy ciepła z odwrotnym obiegiem. Agregaty E-100e i E-200e są ponadto wyposażone w inteligentne elementy sterujące, które optymalizują ich pracę w zależności od warunków otoczenia i zabudowy, zwiększając efektywność energetyczną i wydajność.

Jazda niezgodna z czasem pracy
Na drodze S61 pomiędzy Łomżą a Ostrowią Mazowiecką inspektorzy z Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej zatrzymali zespół pojazdów należący do kirgiskiego przedsiębiorcy. Wykonywał on międzynarodowy przewóz rzeczy z Kirgistanu do Niemiec. Kierowca prowadził ciężarówkę bez zalogowanej karty w tachografie, nie rejestrował swojej aktywności, prędkości pojazdu ani przebytej drogi. Oświadczył, że nie posiada karty kierowcy. Wezwani do dalszych czynności inspektorzy mazowieckiej ITD z oddziału w Ostrołęce stwierdzili także nieważne zezwolenie uprawniające do wykonywania przewozu – w dokumencie nie wpisano numerów rejestracyjnych ciągnika siodłowego i naczepy. Kierowca został ukarany mandatem karnym i stracił prawo jazdy na trzy miesiące, natomiast wobec kirgiskiego przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Na poczet przyszłej kary finansowej została wpłacona kaucja. Do czasu okazania ważnego zezwolenia i wymiany kierowcy zestaw został skierowany na wyznaczony parking strzeżony. Zatrzymaniem prawa jazdy na trzy miesiące i mandatami karnymi zakończyła się także kontrola przeprowadzona tydzień wcześniej przez mazowieckich inspektorów. Na drodze ekspresowej S7 w pobliżu Szydłowca patrol ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Zestaw należący do polskiego przedsiębiorcy jechał na pusto z Krakowa do Kozienic. Inspektorzy ustalili, że w bieżącym dziennym czasie prowadzenia pojazdu kierowca wyjął kartę z tachografu, manualnie zadeklarował odpoczynek i kontynuował jazdę. Po zsumowaniu rzeczywistego czasu pracy kierowcy stwierdzono m.in. skrócenie odpoczynku o ponad dwie godziny oraz przekroczenie dziennego czasu jazdy. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą finansową. Z kolei inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie ujawnili manipulację tachografu w ciągniku siodłowym przewoźnika z Litwy. W okolicy Koroszczyna na drodze krajowej nr 68 zatrzymali do kontroli zestaw przewożący ładunek żywności z Grecji na Białoruś. Tachograf zainstalowany w pojeździe został zmodyfikowany tak, że kierowca mógł w dowolnym momencie rejestrować okres odpoczynku, nawet gdy pojazd był w ruchu. Inspektorzy skierowali ciężarówkę do uprawnionego warsztatu w celu potwierdzenia ustaleń i demontażu nielegalnych urządzeń. Przed kontynuacją przewozu ciągnik został wyposażony w nowy, zgodny z przepisami tachograf. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną. Źródło: ITD

Renault Trucks T E-Tech testowany przez DB Schenker
DB Schenker, globalny dostawca usług logistycznych, ogłasza rozpoczęcie testów elektrycznego ciągnika siodłowego Renault Trucks T E-Tech. To kolejny krok firmy na drodze ku zrównoważonej logistyce. Ciągnik siodłowy Renault Trucks T E-Tech to najnowszy produkt w ofercie pojazdów elektrycznych producenta, charakteryzujący się dynamiką i niskim zużyciem energii. Testowany ciągnik posiada 6 pakietów akumulatorów o łącznej pojemności 540 kWh, co pozwala na pokonanie dystansu do 300 km oraz do 500 km przy pośrednim szybkim ładowaniu (mocą 250 kW) trwającym jedną godzinę. Ciągnik ładowany jest na hubie Koen w Nadarzynie, pierwszym hubie w Polsce dedykowanym dla elektrycznych pojazdów. Renault Trucks T E-Tech – nowoczesność i ekologia Renault Trucks T E-Tech to zaawansowany technologicznie elektryczny ciągnik siodłowy, który oferuje szereg korzyści ekologicznych i operacyjnych. Pojazd wyposażony jest w 3 silniki elektryczne o łącznej mocy 490 kW (666 KM), generujące maksymalny moment obrotowy 2400 Nm. W układzie przeniesienia napędu zastosowano skrzynię biegów Optidriver, zoptymalizowaną pod kątem elektrycznych układów napędowych. Komfort prowadzenia elektrycznych pojazdów Renault Trucks jest wyjątkowy dzięki cichemu układowi napędowemu. Wewnątrz kabiny kierowca znajdzie bardzo wygodną pozycję za kierownicą, dzięki naszej wyjątkowej, regulowanej kolumnie kierowniczej. W pełni pneumatyczne zawieszenie kabiny oraz pneumatyczne zawieszenie na wszystkich osiach sprawiają, że jazda Renault Trucks T E-Tech to czysta przyjemność. Pojazd wyposażony jest w systemy spełniające wytyczne GSR, które obejmują szereg funkcji zapewniających bezpieczeństwo kierowcy oraz innych użytkowników dróg. Jednym z nich jest system radarów i kamer monitorujących najbliższe otoczenie wokół pojazdu, ostrzegający kierowcę o obecności pieszych, rowerzystów i innych pojazdów. Kolejną istotną funkcją systemu GSR jest system automatycznego hamowania awaryjnego (AEBS), który reaguje na zagrożenia zderzenia poprzez aktywowanie hamulców w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków. Tempomat adaptacyjny (ACC) utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu, automatycznie regulując prędkość pojazdu. System wspomagania ruszania pod górę przytrzymuje hamulec przez kilka sekund po zwolnieniu pedału hamulca, co ułatwia ruszanie pod górę. System (LDWS/DDAW) ostrzega o senności, wyzwalając alarm dźwiękowy i wizualny na desce rozdzielczej, gdy ciężarówka zjeżdża z pasa ruchu. Natomiast system (ISA) rozpoznaje znaki drogowe i ostrzega w przypadku, gdy pojazd porusza się wyższą prędkością. Ekoen – sieć wielostanowiskowych hubów ultra-szybkiego ładowania Ogólnodostępna stacja ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych Koen w Nadarzynie znajduje się w doskonałym miejscu z punktu widzenia użytkowników transportu ciężkiego. Hub położony tuż przy trasie S7, w sąsiedztwie parków logistycznych oraz centrali handlowych producentów aut ciężarowych, znajduje się w odległości 1 km od siedziby DB Schenker i zaledwie 300 m od biur Renault Trucks. Stacja została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić łatwe manewrowanie podczas ładowania elektrycznym ciężarówkom i ładowanie bez konieczności odpinania naczepy. Wysoka moc ładowarek połączona z aktywnym chłodzeniem złączy zapewnia możliwość długotrwałego ładowania prądem o wysokim natężeniu, co jest kluczowe dla pojazdów wykorzystujących pełnię mocy 350 kW podczas sesji trwających nawet ponad godzinę. Technologie stacji umożliwiają przyjęcie przez ciężarówkę jak największej energii w jak najkrótszym możliwym czasie. Hub w Nadarzynie został zaprojektowany z myślą o szybkiej modyfikacji w przyszłości: docelowo Ekoen planuje zapewnić na stanowiskach możliwość ładowania z mocą nawet 700 kW. W świecie transportu ciężkiego, gdzie czas gra kluczową rolę dla przewoźników, wprowadzanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych jest niezwykle ważne. Hub wyposażony jest w 4 stanowiska ładowania o mocy 350 kW każde, a stanowiska dopasowane są do ładowania ciągników bez konieczności odpinania naczepy.

MAN wyróżniony nagrodą Truck Innovation Award 2025
Wodorowy samochód ciężarowy MAN hTGX zdobył nagrodę Truck Innovation Award 2025. Dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus, odebrał to prestiżowe wyróżnienie podczas dnia prasowego na targach IAA w Hanowerze. MAN hTGX oferuje alternatywny, bezemisyjny napęd, idealny do specjalistycznych zastosowań, takich jak transport budowlany, cystern czy drewna. Jest również atrakcyjną alternatywą dla elektrycznych ciężarówek akumulatorowych na obszarach bez odpowiedniej infrastruktury ładowania lub tam, gdzie dostępność wodoru jest wystarczająca. MAN hTGX będzie dostępny w konfiguracjach osi 6x2 i 6x4, zapewniając dużą ładowność i zasięg do 600 kilometrów. Jego serce stanowi silnik spalinowy H45 na wodór, oparty na sprawdzonej jednostce wysokoprężnej D38, produkowany w fabryce w Norymberdze. e-ROUTEe-Route online 10/2024 / e-route.pl MAN Truck & Bus jako pierwszy europejski producent samochodów ciężarowych wprowadzi na rynek niewielką serię pojazdów zasilanych wodorem. „Jesteśmy niezwykle zadowoleni z otrzymania nagrody jury International Truck of the Year (IToY). Dzięki MAN hTGX oferujemy doskonałe uzupełnienie naszych elektrycznych pojazdów, poszerzając tym samym naszą gamę bezemisyjnych rozwiązań w segmencie samochodów specjalistycznych i ciężkich. Jako „pojazd bezemisyjny”, hTGX znacząco przyczynia się do dekarbonizacji transportu drogowego towarów” – wyjaśnia dr Frederik Zohm. To już trzecia nagroda Truck Innovation Award dla MAN Truck & Bus. W 2024 roku producent otrzymał wyróżnienie za swoje koncepcje badawczo-rozwojowe w dziedzinie autonomicznej jazdy, związane z projektami ANITA i ATLAS-L4. W 2019 roku zautomatyzowany pojazd ochrony placu budowy AFAS również zdobył tę nagrodę. Podczas testów drogowych w Saalfelden w Austrii dziennikarze IToY chwalili osiągi i prowadzenie MAN hTGX, porównując je do tradycyjnych ciężarówek z silnikami spalinowymi. Jury doceniło również imponujący zasięg pojazdu, możliwy dzięki zbiornikowi wodoru o ciśnieniu 700 barów i pojemności 56 kilogramów. Mała seria wodorowego MANa hTGX, początkowo planowana na około 200 sztuk, trafi do klientów w Niemczech, Holandii, Norwegii, Islandii i wybranych krajach pozaeuropejskich już w 2025 roku.

Scania na targach MSPO w Kielcach
Podczas 32. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO), Scania zaprezentowała swoją ofertę, opartą na modułowych rozwiązaniach i zintegrowanych usługach, zapewniającą wiele skutecznych zastosowań w obronności. Odwiedzający stanowisko Scania mogli zobaczyć 4 wyjątkowe pojazdy: Scanię Gryphus, podwozie oraz cysternę paliwową CD-10, a także ciężki gaśniczy wóz lotniskowy. Oferta Scania dla przemysłu obronnego to kompleksowe rozwiązania transportowe: samochody ciężarowe i silniki, oparte na najwyższej jakości produktach cywilnych Scania oraz w pełni zintegrowanych usługach wsparcia. Jednym z prezentowanych przez Scanię podczas targów rozwiązań było podwozie z wymienną kabiną Scania Gryphus R500 B8x8HZ, które – zależnie od potrzeb – może być opancerzone lub nieopancerzone. Ponadto, dla odwiedzających dostępne były: cysterna paliwowa Scania CD-10 P460 B6x6HZ oraz podwozie Scania CD-10 P460 B6x6HZ do zabudowy. Dodatkowo, firma prezentuje ciężki wóz gaśniczy lotniskowy Scania P450 B6x6HZ. Historia obronności Scania Scania może pochwalić się około stuletnią historią wspierania narodów w budowaniu skutecznej obrony. Wzmacnianie zdolności obronnych jest częścią strategii długotrwałego, zrównoważonego rozwoju firmy, która polega m.in. na zapewnieniu społeczeństwom bezpieczeństwa i przestrzegania praw człowieka. W latach 1992-2022 Scania dostarczyła 7 000 pojazdów i ponad 4 000 silników do celów obronnych. Oferowane przez Scanię produkty, przeznaczone do pracy w najtrudniejszych warunkach, wykorzystywane są do transportu ładunków, jednostek wojskowych i systemów obronnych. Wybierając cywilne produkty premium Scania, klienci z branży obronnej inwestują w doskonałe rozwiązania, spełniające długą listę wymagań dla typowych zastosowań obronnych – komentuje Piotr Korus, kierownik ds. rozwoju sprzedaży Scania Polska S.A. Wytrzymałe, wysokiej klasy cywilne ciężarówki i silniki Scania mogą zostać idealnie dopasowane do konkretnych potrzeb naszych klientów z branży obronnej. Nasz modułowy i zrównoważony system pozwala na wiele konfiguracji, przy jednoczesnym zapewnieniu ograniczenia liczby części zamiennych, wyposażenia warsztatu, dokumentacji, szkoleń i konserwacji do minimum. Dotyczy to zarówno samochodów ciężarowych, jak i rozwiązań w zakresie zasilania.

Polski przełom: pierwsze tankowanie bioLNG
olski przełom: pierwsze tankowanie bioLNG 9 września w Rzepinie na stacji paliw E-LOGIS odbyło się pierwsze w Polsce tankowanie bioLNG do ciężarówki IVECO S-Way Natural Gas. To przełomowe wydarzenie otwiera nowy rozdział w historii transportu drogowego w Polsce, stawiając na ekologiczne paliwa. IVECO, jako pionier w dziedzinie alternatywnych napędów, od lat inwestuje w rozwój technologii LNG i bioLNG. Dzięki temu polskie firmy transportowe, takie jak E-LOGIS, mogą korzystać z nowoczesnych, ekologicznych pojazdów. BioLNG, produkowane z odpadów organicznych, jest praktycznie neutralne węglowo i znacznie ogranicza emisję szkodliwych substancji. Stacja E-LOGIS w Rzepinie, wyposażona w dystrybutory bioLNG, jest ogólnodostępna dla wszystkich kierowców ciężarówek korzystających z tego paliwa. Dzięki temu kierowcy mogą tankować swoje pojazdy w sposób przyjazny dla środowiska, nie rezygnując z wydajności i zasięgu. Dostawcą bioLNG na stację E-LOGIS jest firma DUON, która od lat wspiera polski przemysł w procesie dekarbonizacji. DUON dysponuje rozległą siecią dystrybucji gazu, co umożliwia łatwy dostęp do tego ekologicznego paliwa. Zalety bioLNG: Ekologiczne: Praktycznie neutralne węglowo, znacząco redukuje emisję szkodliwych substancji. Wydajne: Zapewnia duży zasięg pojazdu i nie wpływa negatywnie na moc silnika. Dostępne: Można tankować na istniejącej infrastrukturze LNG. Ciche: Silniki zasilane bioLNG są cichsze, co umożliwia nocne dostawy. Wnioski: Pierwsze tankowanie bioLNG w Polsce to ważny krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego. Pokazuje, że ekologiczne rozwiązania są dostępne i opłacalne. Dzięki takim inicjatywom, jak inwestycja firmy E-LOGIS w stację bioLNG, Polska zbliża się do realizacji celów klimatycznych.

Serwis Scania Słubice otwarty dla klientów
Zaledwie w pół roku od wmurowania kamienia węgielnego, pracownicy nowego serwisu Scania w Słubicach witają pierwszych klientów. To 41. obiekt serwisowy w sieci Scania w Polsce. Celem inwestycji jest zapewnienie klientom najwyższej jakości usług oraz szybki dostęp do profesjonalnej obsługi technicznej. Lokalizacja serwisu w Słubicach, w strategicznym punkcie na mapie logistycznej kraju, tuż przy granicy z Niemcami, nie jest przypadkowa. Wybór tego miejsca odzwierciedla dążenie Scania do zapewnienia najlepszego wsparcia swoim klientom – wielu z nich działa w regionie, a ich floty regularnie przemierzają trasy międzynarodowe. Bliskość serwisu pozwoli na skrócenie czasu naprawy pojazdów, co jest kluczowe w kontekście minimalizowania przestojów w transporcie. Nowy serwis w liczbach Obiekt w Słubicach to nowoczesne centrum serwisowe o powierzchni użytkowej ok. 1 450 m², z dużym placem parkingowym – 6 000 m², przygotowanym do obsługi samochodów elektrycznych (odpowiednia instalacja elektryczna). Serwis został wyposażony w najnowsze narzędzia diagnostyczne, które pozwalają na szybką identyfikację usterek i sprawne przeprowadzenie napraw. Posiada też suwnicę oraz ramę do prostowania marki Josam, umożliwiające sprawną wymianę oraz naprawę kabin, prostowanie ram pojazdów wszystkich marek oraz naczep. W serwisie znajdują się także specjalistyczne stanowiska dostosowane do obsługi różnorodnych typów pojazdów, co umożliwia kompleksową obsługę flot klientów. W budynku znajduje się też biuro obsługi klienta oraz biuro handlowe. ‒ Jeżeli chodzi o udogodnienia dla klientów, to poza wyposażeniem podstawowym, jak miejsca parkingowe i toaleta dla niepełnosprawnych, nasi goście mają do dyspozycji toaletę z prysznicem oraz osobne pomieszczenie z aneksem kuchennym, w którym mogą podczas odpoczynku zregenerować się posiłkiem i napić się kawy. Warto też podkreślić, że w naszym oddziale stawiamy na różnorodność i dlatego cieszymy się, że kobiety stanowią istotną część naszego zespołu. Specjalnie dla nich zapewniliśmy oddzielne szatnie dla kobiet-mechaników ‒ komentuje Rafał Kakuła, dyrektor Scania Szczecin. tekst redakcja

Berto Polska odbiera zestawy Renault Trucks D Wide do transportu w kontrolowanej temperaturze!
Poprawiona wersja tekstu: Berto Polska odbiera zestawy Renault Trucks D Wide do transportu w kontrolowanej temperaturze. Renault Trucks we współpracy z Carrier, Igloocar i Bär Cargolift zbudował pojazdy uszyte na miarę potrzeb klienta. Dwa zestawy chłodnicze oparte na nowym modelu gamy D-Wide 6x2 wyposażone są w 11-litrowe silniki DE o mocy 460 KM i najnowsze systemy bezpieczeństwa, spełniające unijne przepisy General Safety Regulation (GSR). Dostarczone do Berto Polska pojazdy wyposażone są w systemy GSR obejmujące szereg funkcji zapewniających bezpieczeństwo kierowcy oraz innych użytkowników dróg. Jednym z nich jest system radarów i kamer monitorujących najbliższe otoczenie wokół pojazdu, ostrzegając kierowcę o obecności pieszych, rowerzystów i innych pojazdów. Dzięki temu kierowcy mogą podejmować bardziej świadome decyzje podczas jazdy. Tempomat adaptacyjny ACC utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu, automatycznie regulując prędkość pojazdu. System (LDWS/DDAW) ostrzega o senności wyzwalając alarm dźwiękowy i wizualny na desce rozdzielczej, gdy pojazd zjeżdża z pasa ruchu. Natomiast system (ISA) rozpoznaje znaki drogowe i ostrzega w przypadku, gdy pojazd porusza się z wyższą prędkością. System automatycznego hamowania awaryjnego (AEBS), reaguje na zagrożenia zderzenia poprzez aktywowanie hamulców w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków. System ten znacząco zwiększa bezpieczeństwo na drodze i wspiera reakcję kierowcy w sytuacjach awaryjnych. Pojazd jest wyposażony w system TPMS wraz z przyczepą, co umożliwia informowanie kierowcy o aktualnym ciśnieniu w oponach, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa czynnego z powodu zmniejszenia ryzyka rozerwania opony w przypadku jazdy ze złym ciśnieniem. Oprócz pojazdów, w ofercie znalazło się również kompleksowe wsparcie w postaci dwuletniej usługi Optifleet, szkoleń kierowców z jazdy racjonalnej oraz 5-letniego kontraktu serwisowego Start&Drive Excellence.