wydanie luty 2019 002/2019 (071)

 

w numerze:

 


Jak się to robi w Polsce?

W

W styczniu br. miała miejsce w Warszawie konferencja prasowa na której MAN Truck & Bus Polska podsumował rok 2018. Producent dostarczył w nim rekordową ilość 5862 ciężarówek, co dało mu udział w rynku na poziomie 19,9%. Sukces tym większy, że dynamika z jaką MAN zdobywał klientów była ponad trzykrotnie wyższa niż dynamika całego rynku  (26% do 8%), natomiast sama sprzedaż wzrosła aż o 24% w stosunku do roku 2017. Tym samym MAN jest drugą pod względem popularności marką w Polsce, a polski rynek zaraz po Niemcach i Francji najlepszym rynkiem zbytu dla koncernu. 

Czytaj więcej

  

 


 

Kto sprzedał najwięcej w minionym roku?

W

W ciągu całego 2018 r. rynek nowych samochodów ciężarowych zwiększył się o 8,0% w skali roku i sprzyjała mu nie tylko ogólnie dobra koniunktura w gospodarce, ale też dobre wyniki w transporcie i gospodarce magazynowej. Według informacji GUS przewieziono do listopada 2018r. zarobkowym transportem samochodowym 265,6 mln ton ładunków tj. 17,7% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej (ostatnie dane). Po listopadzie (ub.r.) tempo wzrostu przewozów przekroczyło osiągnięte przeciętnie w całym 2017 r. (kiedy przewieziono 245,3 mln t ładunków , tj. o 11,9% więcej niż w 2016r.). Potencjał przewozowy do końca listopada 2018r. zwiększył się o 15,6% podczas, gdy w całym 2017 r. o 11,9%.

Czytaj więcej

 

 


 

DAKAR równa się KAMAZ

T

Tegoroczna edycja rajdu Dakar już za nami. Choć była prawie o połowę krótsza niż zwykle i rozgrywana tylko na terytorium jednego państwa (Peru) to przyniosła szereg emocjonujących momentów, także i tych dotyczących rywalizacji pojazdów ciężarowych. Faworytem już od pierwszego odcinka zmagań był Team Kamaz Master. Ekipa wielokrotnie sięgała już po tytuł mistrza imprezy i broniła trofeum sprzed roku. Jej liderem był Eduard Nikolaev jadący Kamazem o numerze bocznym 500, wygrywający w Dakarze już czterokrotnie. Pierwszy raz w roku 2010 potem 2013, 2017 i wreszcie 2018. Miał on stoczyć zacięty bój zarówno ze swoimi zespołowymi kolegami, ale także z powracającą na trasy Dakaru bardzo utytułowaną ekipą PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO numer boczny 503. W jej składzie jechał oczywiście polski mechanik Dariusz Rodewald. 
.

Czytaj więcej

 

 


 

Najnowsze Renault Trucks T

R

Renault Trucks wprowadziło właśnie na rynek model T 2019. Pojazd został wyposażony w nowy napęd Euro 6 Faza D. Jak zapewnia producent wersja T 2019 zapewnia niższe zużycie paliwa o 3% w stosunku do poprzedniej generacji. Model T 2019 to także nowe wyposażenie i jeszcze więcej komfortu kierowcy w kabinie. Samochód posiada system Optivision nowej generacji. Ten inteligentny tempomat wykorzystujący informacje o topografii terenu w celu optymalizacji strategii zmiany biegów, przechowuje dane bezpośrednio w pojeździe. Oznacza to, że system będzie funkcjonował nawet jeśli chwilowo połączenie z GPS zostanie  utracone, np. w tunelu. 
 
Czytaj więcej

 

 


 

Volkswagen oraz Ford razem!

V

Volkswagen AG i Ford Motor Company poinformowały o pierwszych oficjalnych uzgodnieniach będących elementem szerokiego porozumienia o współpracy. Jego celem jest zwiększenie konkurencyjności obydwu przedsiębiorstw i stworzenie jeszcze atrakcyjniejszej oferty dla klientów w czasach gwałtownych przemian w przemyśle samochodowym. Przedsiębiorstwa liczą, że dzięki współpracy w zakresie produkcji aut dostawczych i pick-upów będą uzyskiwać od 2023 roku wyższe roczne wyniki operacyjne liczone przed opodatkowaniem. 

Czytaj więcej

 

 


 

Chlapacze czyli zło konieczne.

O

Osłony przeciwbłotne, popularnie zwane chlapaczami to przydatny element wyposażenia pojazdu, zwłaszcza  w okresie jesienno-zimowym. Obowiązek jego stosowania w niektórych pojazdach reguluje skomplikowany przepis, jednak to zdrowy rozsądek, a nie przymus prawny powinien skłonić do zamontowania fartuchów. W okresie zimowym opady deszczu i śniegu są na porządku dziennym (i nocnym), a drogi posypywane są solą i piaskiem. Spod kół pojazdów wydostają się brudna woda, błoto, sól, piasek i kamienie, czasem dość duże. Ta mieszanka ma niszczący wpływ na podwozia i nadwozia.

Czytaj więcej

 


 

wydanie styczeń 2019 001/2019 (070)

 

 


Elektryczny MAN TGM w zakładach Porsche

J

Już niebawem, jak informuje MAN Truck & Bus, realizację dostaw do zakładu produkcyjnego Porsche w Stuttgarcie przejmuje testowy MAN TGM 18.360 E 4x2 LL z napędem elektrycznym. Ten wolny od emisji spalin i niemal bezgłośny pojazd o DMC 32 ton, uzupełni  flotę pojazdów stosowanych w logistyce procesów produkcji w Stuttgarcie. Umieszczona w symbolu liczba 360 oznacza liczbę koni mechanicznych eTrucka z silnikiem o mocy 265 kW. Do gromadzenia energii zastosowano baterie litowo-jonowe o pojemności 149 kWh. Dzięki temu pojazd ma zasięg 130 km. Przekazując e-ciężarówkę firmie Porsche, MAN robi kolejny duży krok w kierunku realizacji swojej strategii elektromobilności, zgodnie z którą od 2019 przewidziana jest produkcja krótkiej serii MAN eTGM.

Czytaj więcej

  

 


 

Kolejna porcja modyfikacji w ciężarówkach Volvo 

V

Volvo Trucks wkrasza w nowy rok z kilkoma modernizacjami, które objęły silniki wysokoprężne D11 i D13, przeznaczone do pojazdów Volvo FH, FM i FMX. Spełniają one teraz nową normę emisji spalin Euro 6 Step D i zawierają w sobie szereg udoskonaleń, pozwalające na redukcję zużycia paliwa. Tym razem wprowadzenie kilku drobnych zmian przełożyło się na znaczne oszczędności  bez kompromisu pod względem wydajności i osiągów - tak zapewnia producent. Nowa norma Euro 6 Step D koncentruje się na zagwarantowaniu zgodności z wymaganiami w zakresie emisji spalin w trakcie regularnego użytkowania pojazdów. Volvo Trucks spełniło tę bardziej rygorystyczną normę m.in. poprzez zastosowanie nowego oprogramowania oraz nowych powłok w układzie oczyszczana spalin, ale nie tylko. 

Czytaj więcej

 

 


 

Polski wojownik we French Truck Racing Championship - Grzegorz Ostaszewski

M

Ma 26 lat i ciężarówkami interesuje się od dziecka, a to dzięki rodzicom, którzy prowadzą firmę transportową. Dodatkowo ojciec, który sam jest kierowcą rajdowym, wpoił mu pasję do sportów motorowych. Grzegorz Ostaszewski, bo o nim mowa, kontynuując rodzinną tradycję sportową, już drugi rok ściga się we francuskiej serii wyścigów ciężarówek French Truck Racing Championship. Polak rywalizuje wyścigowym 5,5-tonowym Renault Premium Racing, którego sercem jest podrasowany 13-litrowy silnik Renault DXi13 Racing, o mocy podniesionej do 1200-1300 KM, przy momencie obrotowym 5500 Nm. Pojazd rozpędza się do 100 km/h w 6 sekund, a po 11 sekundach od startu, osiąga ograniczone regulaminem 160 km/h. Ten wyczynowy model do ciężarówki różni się znacznie od pojazdów drogowych. „Różnice są przede wszystkim w zawieszeniu, które w cywilnym pojeździe jest pneumatyczne, w wyścigowym natomiast znajdziemy tylko resory i amortyzator." – mówi Grzegorz.

Czytaj więcej

 

 


 

Przyjazna kabina L w pojazdach Scania

P

Po ostatniej premierze kabiny L, obecnie pełna gama kabin Scania składa się z 24 typów. Od dziennej P14 do przestronnej S, przeznaczonej do pojazdów długodystansowych. Niezwykle bogata gama kabin szwedzkiego producenta  pozwala na oferowanie skrojonych na miarę rozwiązań, odpowiadających potrzebom każdego, niezależnie od prowadzonej przez niego działalności. Kabina L jest ceniona przez klientów dzięki ładnemu wyglądowi i fotelach znajdujących się bliżej poziomu jezdni. Kierowcy zyskują na lepszej ergonomii, a ponadto są usytuowani na podobnym poziomie, co inni uczestnicy ruchu. To pozwala na łatwe nawiązanie kontaktu wzrokowego. Dodatkowo w ramach konstrukcji opartych na tej kabinie producent może oferować nie tylko śmieciarki, ale także wywrotki, czy pojazdy do przewozu ładunków gabarytowych. Same plusy.

Czytaj więcej

 

 


 

RIO czyli inteligentne rozwiązania logistyczne

N

Na ostatnich targach IAA w Hanowerze marka RIO pokazała wiele udoskonaleń swojej platformy elektronicznej, która miał swoją premierę dwa lata temu. Jedną z nowości .jest np. usługa RIO TMS Plug. Produkt ten łączy zewnętrzne systemy zarządzania transportem (TMS) z RIO Connectivity Environment – w ten sposób RIO TMS Plug zbiera informacje o trasach i umożliwia połączenie z kierowcą w czasie rzeczywistym. Dzięki inteligentnemu tworzeniu sieci danych możliwe są cenne analizy i wgląd w codzienną działalność klientów RIO. Na targach pokazano także pierwszą wersję Pocketfleet. Aplikacja ta udostępnia najważniejsze funkcje RIO do użytku mobilnego. Dyspozytorzy i menedżerowie flot mogą z niej korzystać, aby w każdej chwili odpowiadać na pytania dotyczące statusu zlecenia i zarządzać nieprawidłowościami na wczesnym etapie ich wystąpienia. 

Czytaj więcej

 

 


 

Tegoroczny DAKAR prawie o połowę krótszy. Ale czy łatwiejszy?  

J

Jak mówi wielu obserwatorów Rajd DAKAR powoli traci swoje znaczenie jako mordercza przeprawa wymagająca dużej wytrzymałości i hartu ducha, a powoli staje się imprezą sprinterską. W tym roku jedenasta edycja Rajdu w Ameryce Południowej i czterdziesta pierwsza w ogóle, odbędzie się na terenie jednego państwa - Peru. Organizatorzy pozycjonują ją zatem jako w 100% peruwiańskie przedsięwzięcie, w którym odcinki pustynne – wydmowe będą stanowić około 70% całości trasy przewidywanej do przebycia. Rozpoczęcie rajdu odbędzie się w dniu 6 stycznia w mieście Lima. Następnie rozegranych powinno być 10 etapów, z przerwą na odpoczynek w Ariekipa w dniu 12 stycznia. Całkowita długość trasy wynosi 5000 kilometrów, z czego 3000 km stanowią odcinki specjalne. Zakończenie zaplanowano na dzień 17 stycznia, ponownie w stolicy Peru – Limie.

Czytaj więcej

 

 


wydanie grudzień 2018 012/2018 (069)

 

w numerze:


VI edycja targów TransLogistica Poland - relacja

V

VI edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie – największego spotkania branży TSL w tej części Europy – odbyła się pod znakiem rekordów. W targach udział wzięło aż 242 wystawców oraz 7 030 uczestników z 58 państw z czego aż 24% stanowili tzw. „załadowcy" (właściciele ładunków) z przedsiębiorstw produkcyjnych, dystrybucyjnych i handlowych. Liczba wystawców i odwiedzających targi wzrosła odpowiednio o 27% i 16% w stosunku do ubiegłorocznej edycji, co jest najlepszym dowodem na dynamiczny rozwój wydarzenia.

Czytaj więcej

 

 


Testujemy Mercedesa Klasy X

J

Jak połączyć prestiż i walory użytkowe? To coś na kształt pogodzenia ognia i wody. Z reguły ten kto szuka dobrego pojazdu użytkowego, nie zwraca uwagi na efektowne detale. Z drugiej zaś strony, bardzo często ciekawy i atrakcyjny design odbija się z reguły niekorzystnie na funkcjonalności i walorach użytkowych samochodu. Tak było jednak do czasu. Kategorią pojazdów, która najlepiej chyba nadaje się do połączenia ciężarówki z osobówką są pick-upy. Już od dłuższego czasu widzimy, że ta grupa samochodów coraz częściej porusza emocje pasjonatów motoryzacji swoją stylistyką i  wyposażeniem, a do tego oferuje dobre właściwości terenowe, a także funkcjonalność mini ciężarówki. Było więc tylko kwestią czasu kiedy to do stawki producentów, posiadających w swojej ofercie pick-upy, dołączą także producenci pojazdów premium. I sało się. 
 

Czytaj więcej

 

 


Energetyczny Crafter 

P

Podczas tegorocznych targów Fleet Market w Warszawie Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował nowego e-Craftera – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony. VW e-Crafter wyposażony w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) jest pierwszym elektrycznym samochodem użytkowym marki, który wzbogaca rodzinę Craftera. Volkswagen Samochody Użytkowe będzie konsekwentnie uzupełniał ofertę o kolejne modele częściowo lub całkowicie elektryczne.  
 

Czytaj więcej

 

 


Bum na rynku części zamiennych

P

Producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych spodziewają się wzrostu przychodów w 2019 roku, a większość uważa, że elektromobilność najbardziej zmieni branżę  - o tych i innych istotnych tematach dla sektora motoryzacyjnego rozmawiali uczestnicy XIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, największego wydarzenia branży w Polsce. 89 proc. dystrybutorów oraz 84 proc. producentów oczekuje wzrostu swoich przychodów w przyszłym roku. Co warto podkreślić, to iż połowa z tych dystrybutorów planuje wzrosty większe niż 10 proc. 

czytaj więcej

 

 


Samochody razem ze stacją tankowania

I

IVECO Poland przekazało zamówione przez firmę Don Trucking 20 sztuk ciągników siodłowych Stralis Natural Power o mocy 460 KM wyposażone w najnowocześniejszy układ napędowy wykorzystujący jako paliwo skroplony gaz ziemny (Liquid Natural Gas – LNG). Uroczyste przekazanie odbyło się w dniu 06 października 2018 roku w siedzibie dealera IVECO GIBAS SERVICE CENTER w Pile. W ramach umowy pakietowej z IVECO Poland, zostanie także wybudowana stacja tankowania gazu LNG w siedzibie firmy Don Trucking w Bydgoszczy. Stacja tankowania zostanie użyczona odbiorcy na okres 5-ciu lat .
 

czytaj więcej

 

 


Goodyear OMNITRAC - premiera

G

Goodyear wprowadza zupełnie nową linię opon ciężarowych do zastosowań mieszanych, oferującą wysoką odporność na uszkodzenia i dłuższy okres eksploatacji w porównaniu do poprzednich produktów tego typu w ofercie koncernu. Dodatkową zaletą ogumienia jest także podwójna gwarancja – na uszkodzenia w następstwie wypadku oraz bieżnikowanie. Nową linię opon OMNITRAC wyposażono w technologię DuraShield, która zapewnia dużą wytrzymałość, lepsze osiągi i podatność na bieżnikowanie.

czytaj więcej

 

 

wydanie listopad 2018 011/2018 (068)

 

w numerze:


Cel: zmniejszenie zużycia paliwa o 13%

F

Firma Renault Trucks konsekwentnie kontynuuje badania nad poprawą efektywności energetycznej samochodów ciężarowych z silnikiem diesla. Celem projektu jest między innymi znaczna poprawa aerodynamiki całego zestawu, poprzez wprowadzenie naczepy o zmiennej geometrii. Opracowana przez FRUEHAUF we współpracy ze Styl'Monde, "adaptacyjna" naczepa ma za zadanie automatycznie przybrać optymalny kształt poprzez wykorzystanie pustej przestrzeni ładunkowej, dzięki wbudowanemu systemowi sterowania i kontroli oraz czujnikom.

Czytaj więcej

 

 


Walka o klient trwa na dobre

O

Od początku 2018 r. zarejestrowano 22 056 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t i skumulowany wzrost wyniósł 11,7% w skali roku. W  całej grupie znalazło się 16 517 ciągników, a ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. aż o 1 331 szt. (+8,8%). Najwięcej ciągników od początku roku wydał DAF (4 310; +28%). Za nim jest MAN (3 185; +34%), a dalej SCANIA (2 999; +5%). W tym samym czasie przybyło 5 539 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+21,6%; +983 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1220; +43%), który przed rokiem był trzeci.
 

Czytaj więcej

 

 


O jeden wypadek za dużo

B

Bezpieczeństwo ruchu samochodów ciężarowych jest aktualnie tematem gorącej debaty politycznej. Jedni żądają zaostrzenia przepisów, inni zakazów wyłączania systemów asystujących. Także media w ubiegłych miesiącach intensywnej informowały o ciężkich wypadkach na końcach zatorów drogowych oraz kolizjach samochodów ciężarowych z rowerzystami lub pieszymi. Dla Mercedes-Benz Trucks każdy z tych wypadków to o jeden wypadek za dużo. Dlatego działy badań nad wypadkami i rozwoju nieustannie pracują nad systemami zapobiegania wypadkom i ich systematycznym udoskonalaniem.  
 

Czytaj więcej

 


Kompaktowe łożysko naprawcze FAG RIU

Z

Zestaw FAG RIU to wstępnie zmontowane i wypełnione smarem komponenty łożysk piasty dla samochodów użytkowych, które umożliwiają przebieg do jednego miliona kilometrów. Wstępnie zmontowane i wypełnione wysokiej jakości smarem FAG RIU dostarczane jest razem z narzędziem specjalnym, które zarówno skraca czas naprawy, jak i ogranicza jej koszt. 

Czytaj więcej

 

 


IVECO triumfuje

P

Po ostatnim zwycięstwie na torze „De La Sarthe” w Le Mans (Francja) IVECO może już uważać się za zwycięzcę Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych FIA 2018. Marka zdominowała cały sezon, wygrywając w sumie 14 wyścigów. Triumf firma IVECO zawdzięcza zespołowi Die Bullen von IVECO Magirus oraz wyczynom Jochena Hahna, który w klasyfikacji kierowców również zajął pierwsze miejsce. 
 

Czytaj więcej

 

 


DAF aternatywnie

F

Firma DAF pokazała pełną gamę innowacyjnych samochodów na Wystawie Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze. Producent pochwalił się pojazdami serii CF Electric i LF Electric – auta do ciężkiego i średnio ciężkiego miejskiego transportu dystrybucyjnego. Przedstawił również swój pojazd hybrydowy CF Hybrid z silnikiem PACCAR MX-11, który w obszarach miejskich wydziela zero emisji. 

Czytaj więcej

 

 

 

wydanie październik 2018 010/2018 (067)

 

w numerze:


Już jest! Nowy Actros

W

Wrzesień tego roku, to miesiąc premiery nowego Actrosa. Na pierwszy rzut oka niby nic spektakularnego się nie stało, a jednak. Pojazd bezsprzecznie zaskakuje swoimi innowacjami. To co zaskakuje, to brak konwencjonalnych lusterek wstecznych. Kamery MirrorCam zastępujące lusterka zewnętrzne były dotąd znane z reguły z pojazdów koncepcyjnych. Od teraz Mercedes-Benz Trucks w pełni korzysta z zalet tego rozwiązania. 

Czytaj więcej

 

 


 
Ford F-MAX Międzynarodową Ciężarówką Roku 2019 

L

Laureatem prestiżowej nagrody International Trucks of the Year 2019 został Ford F-MAX. Tytuł wręczał na targach IAA w Hanowerze Gianenrico Griffini, prezes jury International Trucks of the Year na ręce Haydara Yenigüna, dyrektora generalnego Ford Otosan. Po przeprowadzeniu testów drogowych w różnych warunkach i ocenach statycznych, samochód zdobył największą liczbę punktów, wyprzedzając swoich konkurentów. 
 

Czytaj więcej

 

 


Elektryczny ciągnik bez kierowcy

V

Volvo Trucks przedstawia nowy rodzaj rozwiązania transportowego, opartego na autonomicznych samochodach ciężarowych z napędem elektrycznym, dzięki którym transport może stać się bardziej efektywny, bezpieczniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. Celem jest możliwość oferowania firmom, potrzebującym ciągłego transportu między stałymi punktami, rozwiązania, które stanowiłoby dopełnienie aktualnej oferty. Jak widać kierowca staje się zbyteczny.  
 

Czytaj więcej

 


Rośnie liczba upadłości w branży transportowej

J

Jak wyliczają eksperci Euler Hermes, aż o 29 proc. wzrasta liczba upadłości firm sektora transportowego w 2018 roku w stosunku do roku ubiegłego. Tymczasem już dwie duże europejskie firmy transportowe nawołują do podniesienia cen usług średnio o 6 proc. Ma to być odpowiedź na rosnące koszty paliw, korki, zatory płatnicze oraz problemy ze znalezieniem chętnych do pracy. Branża transportowa w Polsce przeżywa poważny kryzys, jak wynika z danych dostępnych w Monitorach Gospodarczych i Sądowych.
Czytaj więcej

 

 


Scania w Hanowerze

O

Odwiedzający targi IAA w Hanowerze mogli zobaczyć siedem pojazdów ciężarowych Scania na ekspozycji w hali oraz trzy na terenie zewnętrznym. Dodatkowo zaprezentowane zostały autobusy Scania, a wśród nich jeden z napędem LNG. Wszystkie pojazdy były wyposażone w układy napędowe przystosowane do zasilania paliwami ze źródeł odnawialnych oraz inne rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska.
 

Czytaj więcej

 

 


Zabudowy Craftera

W

W Hanowerze producenci zabudów i nadwozi pokazali konstrukcje opracowane na bazie modeli marki Volkswagen Samochody Użytkowe, zaś sama marka pokazał po raz pierwszy, stały układ napędowy na cztery koła skonstruowany we współpracy z firmą Oberaigner. Zamontowano go w Crafterze 50. Układ ten został przeznaczony do aut o masie 5,0 ton. Jego zaletą jest to, że w pojeździe bez przeszkód mogą działać fabryczne systemy asystujące. 

Czytaj więcej

 

 

wydanie wrzesień 2018 09/2018 (066)

 

w numerze:


Kolosy z z alternatywnymi układami napędowymi

F

Firma PACCAR prowadzi właśnie w Ameryce Północnej i w Europie testy drogower pojazdów o napędzie elektrycznym, na ogniwa paliwowe i hybrydowe. DAF na przykład opracował ciężarówkę o napędzie elektrycznym DAF CF Electric w kategorii do 40 ton do zastosowań w dystrybucji na obszarach miejskich. Ten całkowicie elektryczny pojazd ma silnik elektryczny o mocy 285 KM zasilany akumulatorami litowo-jonowymi o mocy 170 kWh. 
Czytaj więcej

 

 


Relacja ze Zlotu Master Truck cz.2

J

Jak co roku Zlot Ciężarowych Pojazdów Tuningowych Master Truck, którego kolejna edycja miała miejsce w lipcu tego roku, był okazją nie tylko do podziwiania okazałych ciągników siodłowych, ale także do zapoznania się z najnowszymi propozycjami sprzedażowymi firm z różnych segmentów rynku transportu kołowego. W materiale przedstawiamy oferty wybranych producentów z branży. 
 

Czytaj więcej

 

 


40-lecie IVECO Daily

M

Mija właśnie 40 lat odkąd IVECO Daily wyjechał na europejskie drogi. Od rynkowej premiery w 1978 roku w samochodzie wprowadzano liczne przełomowe rozwiązania: od konstrukcji opartej na podwoziu samochodu ciężarowego z tylnym napędem i niezależnym przednim zawieszeniem do pionierskiej w skali światowej technologii common rail w 1999 roku, czy elektronicznego programu stabilizacji (ESP) poprawiającego właściwości jezdne na zakrętach i w czasie hamowania.
 

Czytaj więcej

 


Użyteczny luksus 

N

Nowy flagowy model Mercedesa X 350 d 4MATIC rozwija 190 kW (258 KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm.  Pickup przyspiesza od 0 do 100 km w 7,9 sekundy. Stały napęd na wszystkie koła zapewnia wysoki poziom stabilności jazdy i dynamikę zarówno na drodze, jak i poza nią – nawet na mokrym i zimowym asfalcie. Wybór trybu reakcji silnika i skrzyni biegów, od komfortowego po sportowy, jest na wyciągnięcie ręki. Dzięki temu model X 350 d 4MATIC stanowi idealne połączenie sportowego charakteru i praktyczności.

Czytaj więcej

 

 


Feber 2018

F

Firma Feber od kilku lat konsekwentnie wdrażana strategię ciągłego ulepszania swoich produktów. Wprowadza nowe rozwiązania techniczne, jak i nowe, lepsze podzespoły i komponenty. Rok 2018 to w większości ekologiczne rozwiązania mające na celu ułatwienie rozładunku przewożonych towarów, jak i usprawnienie czynności obsługowych. My przyjrzeliśmy się bliżej kilu ciekawym rozwiązaniom z oferty sieradzkiego producenta. Oto one.
 
 

Czytaj więcej

 

 


e-Crafter już na rynku

V

Volkswagen Samochody Użytkowe zaprezentował w Hamburgu nowego e-Craftera1 – bezemisyjny samochód z napędem elektrycznym, przeznaczony do przewozu ładunków o masie do 1,72 tony. e-Crafter osiągający moc 100 kW (136 KM) będzie pierwszym dużym elektrycznym samochodem użytkowym marki. W ofercie auto pojawi się we wrześniu, a jego debiut oznacza początek ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych. Marka Volkswagen Samochody Użytkowe będzie uzupełniała swoją ofertę o kolejne modele częściowo lub całkowicie elektryczne. 

Czytaj więcej

 

 

wydanie sierpień 2018 08/2018 (065)

 

w numerze:


Nowa limitowana seria Renault Trucks

R

Renault Trucks i Renault Sport Racing połączyły swoją specjalistyczną wiedzę, by stworzyć limitowaną serię pojazdów dalekobieżnych T High Renault Sport Racing. Seria specjalna, w odcieniu żółtym Sirius, legendarnym kolorze bolidów F1 Renault Sport Racing będzie dostępna tylko w 99 egzemplarzach. Każdy z pojazdów serii limitowanej otrzyma czarną tabliczkę z numerem identyfikacyjnym.
Czytaj więcej

 

 


Co kryje w sobie nowy Stralis NP?

R

Rodzina Stralis NP to ciągniki siodłowe i podwozia ciężarowe skonstruowane jako pojazdy zasilane wyłącznie gazem ziemnym. Są zaprojektowane do eksploatacji szosowej głównie w ruchu długodystansowym oraz w lekkim terenie. Dysponując mocą 460 KM i zasięgiem do 1600 km, oferują one  bardzo dobre osiągi w transporcie dalekobieżnym, najniższe zużycie paliwa w historii modelu oraz najdłuższe okresy międzyprzeglądowe.
 

Czytaj więcej

 

 


Relacja ze zlotu Master Truck 2018. Kto wygrał?

K

Kolejna, czternasta już edycja zlotu Master Truck już za nami. Łącznie w głównej kategorii „Najładniejsza ciężarówka zlotu” tak jak w latach poprzednich, wyróżniono 30 samochodów, a dodatkowo przyznano oddzielne nagrody w ramach. najpopularniejszych marek ciągników siodłowych oferowanych na rynku. Drugie miejsce należało do DAFa,  zdobył je zestaw ALIEN, firmy TOM TECH. Pierwszą trójkę zamknęła, wykonana z dużym rozmachem Scania Legend firmy HEIDE-LOGISTIC. A kto był najlepszy?
 

Czytaj więcej

 


Kto sprzedał najwięcej w pierwszym półroczu?

R

Rozwojowi rynku w grupie samochodów ciężarowych w tym roku sprzyja nie tylko ogólnie dobra koniunktura w gospodarce, ale też dobre wyniki w transporcie. Według informacji GUS przewieziono w pięciu pierwszych miesiącach br. zarobkowym transportem samochodowym 112,3 mln ton ładunków tj. 17,3% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem . Od początku roku zarejestrowano 15 079 samochodów ciężarowych pow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 13,7% w skali roku. W całej grupie znalazło się 11 405 ciągników, a ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 1035 szt. (+10,0%). Najwięcej ciągników od początku roku wydał ...

Czytaj więcej

 

 


Elektryczne Mercedesy

D

Dzięki najnowszemu pojazdowi o napędzie elektrycznym czyli eVito, który pojawi się na rynku jesienią tego roku, Mercedes-Benz Vans udowadnia, że napędy elektryczne są konkurencyjne i w zależności od zastosowania, tańsze w utrzymaniu pod względem kosztów w stosunku do klasycznych silników spalinowych. W praktyce napęd elektryczny lub klasyczny silnik spalinowy mają być wybierane w zależności od tego, który z nich oferuje optymalne warunki wstępne dla określonego zastosowania. 
 
 

Czytaj więcej

 

 


Jak prawidłowo zamocować ładunek?

P

Podczas jazdy ładunek dąży do przemieszczania się i błędne jest założenie, że jego duża masa wystarczy do utrzymania go w miejscu. Zabezpieczenie ładunku jest konieczne i wcale nie takie proste. Potrzebna jest wiedza teoretyczna i praktyczna. Podstawą jest zwiększenie tarcia i umiejętne zamocowanie pasów. Gdyby przyjąć hipotetyczne założenie, że pojazd przemieszcza ze stałą prędkością po linii prostej, wtedy transportowany ładunek nie działa z żadną siłą na swoje otoczenie, nie licząc ciążenia wywołanego przez grawitację. Ale to tylko teoria. 
 

Czytaj więcej